Life in Athens

Το µεγάλο ξεµπλοκάρισµα

Ένα σχέδιο για βιώσιµη µετακίνηση στην Αθήνα

Βασιλική Γραμματικογιάννη
ΤΕΥΧΟΣ 373
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το να λες «έχει κίνηση» και να µην κινείται τίποτα είναι το γνωστό σχήµα οξύµωρο που χαρακτήριζε την Αθήνα µέχρι πρόσφατα. Ο µεγαλύτερος εφιάλτης κάθε Αθηναίου ήταν να βρεθεί µπλοκαρισµένος µε τις ώρες µέσα σε ένα τροχοφόρο, περιµένοντας κάτι επιτέλους να κινηθεί. Τώρα, όµως, φαίνεται ότι έχουµε ελπίδες να ξεµπλοκάρουν... µυαλά, δρόµοι και µηχανισµοί.

Πέτρα που κυλά, ποτέ δεν χορταριάζει

Το κυκλοφοριακό πρόβληµα ήταν πάντα το µεγαλύτερο πρόβληµα της Αθήνας. Σήµερα, µπροστά στα προβλήµατα της φτώχειας, των αστέγων, της εγκληµατικότητας, των µεταναστών και των ναρκωτικών, φαντάζει ξεπερασµένο. Ωστόσο δεν είναι αποκοµµένο από αυτά τα προβλήµατα. Αντίθετα η υποβάθµιση που δηµιούργησε, συνέβαλε στη δηµιουργία αυτών των προβληµάτων και εξακολουθεί να συµβάλλει στη διατήρηση και τη γιγάντωσή τους οδηγώντας το κέντρο της πόλης σε παρακµή και κατάρρευση. Ο ∆ήµος Αθηναίων, αξιολογώντας το πρόβληµα της κινητικότητας σε συνδυασµό µε τα υπόλοιπα προβλήµατα της Αθήνας, δηµιουργεί ένα Στρατηγικό Σχέδιο για τη Βιώσιµη Κινητικότητα και τις Μεταφορές. Σαν ένα ψηφιδωτό, όπου κάθε τοµέας ή δράση αποτελούν µια ψηφίδα που ολοκληρώνει το έργο.

Οι «αρµόδιοι» και το χάος

Ένα από τα µεγαλύτερα προβλήµατα που έχουµε ως χώρα και δεν προχωράει ποτέ τίποτα είναι, εκτός από την πολυνοµία, και οι µπερδεµένες συναρµοδιότητες των διαφόρων φορέων. Από αυτό όχι µόνο δεν εξαιρείται ο µεγαλύτερος δήµος της χώρας αλλά, αντιθέτως µάλιστα σε σχέση µε µικρότερους δήµους, η κεντρική διοίκηση εµπλέκεται περισσότερο σε θέµατα που έχουν να κάνουν µε τις αστικές συγκοινωνίες, τους χώρους στάθµευσης, τις υποδοµές και ένα σωρό άλλα θέµατα της Αθήνας. Το Στρατηγικό Σχέδιο επιχειρεί να λύσει ακριβώς αυτά τα προβλήµατα. Θα αποτελέσει µια πλατφόρµα διαλόγου, συνεννόησης, συµφωνίας, δέσµευσης και συντονισµού των εµπλεκοµένων φορέων. Θα τεθεί σε διαβούλευση και οι υποχρεώσεις που θα συµφωνηθούν θα καταγραφούν και θα ενσωµατωθούν στα επιχειρησιακά σχέδια δράσης, έτσι ώστε να υλοποιηθούν βάσει συγκεκριµένων χρονοδιαγραµµάτων. Το σχέδιο καλύπτει δύο τοµείς: τις µετακινήσεις ατόµων και τις µεταφορές αγαθών.

ΜΜΜΜΜ (Μέσα Μαζικής Μεταφοράς Με Μέλλον)

Σήµερα περίπου το 30% των κατοίκων της Αθήνας χρησιµοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Στόχος του σχεδίου είναι το ποσοστό αυτό να ανέβει στο 50% µε την αναβάθµιση των υπηρεσιών των ΜΜΜ. Πιο συγκεκριµένα:

▶Θα αποκατασταθεί η γραµµή του ΗΣΑΠ που εδώ και τρία χρόνια υπολειτουργεί και υποβάλλει τους επιβάτες σε υποχρεωτική µετεπιβίβαση στην Οµόνοια.

▶Θα λειτουργήσουν οι επεκτάσεις των γραµµών 2 και 3 του Μετρό που καθυστερούν λόγω της Siemens.

▶Θα δοθεί προτεραιότητα στο τραµ έναντι της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων.

▶Θα επεκταθεί το δίκτυο λεωφορειολωρίδων.

▶Ένα νέο σύστηµα κοµίστρων θα εξασφαλίζει την είσπραξη των εισιτηρίων που ενδεχοµένως θα επιτρέψει τη µείωση της τιµής του εισιτηρίου λόγω αποφυγής των απωλειών.

▶Θα αναπτυχθεί σύστηµα ηλεκτρονικής πλατφόρµας για την πληροφόρηση των επιβατών και τη διευκόλυνση σχεδιασµού των µετακινήσεών τους.

▶Θα υπάρξει σύστηµα µέτρησης της ικανοποίησης των επιβατών για τις προσφερόµενες υπηρεσίες.

▶Ο ∆ήµος Αθηναίων θα µεσολαβήσει για την οµαδική αγορά καρτών πολλαπλής χρήσης µε έκπτωση για τους εργαζόµενούς του, δίνοντας το παράδειγµα σε εταιρείες να δράσουν ανάλογα.

Βάλε το αυτοκίνητο στην πρίζα

Τη στιγµή που το ΥΠΕΚΑ δίνει άδεια για την πετρελαιοκίνηση στην Αθήνα, ο ∆ήµος Αθηναίων προωθεί την ηλεκτροκίνηση µε στόχο το µικρότερο αντίκτυπο στο περιβάλλον. Σε µνηµόνιο συνεργασίας που έχει υπογράψει µε τη NISSAN, και θα ακολουθήσουν κι άλλες εταιρείες, ο ∆ήµος θα δηµιουργήσει σταθµούς φόρτωσης ρεύµατος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και θα πιέσει για χαµηλότερα τέλη κυκλοφορίας στους κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Συγχρόνως θα υπάρξει πρόγραµµα εκπαίδευσης για τους οδηγούς των απορριµµατοφόρων και των άλλων υπηρεσιακών αυτοκινήτων του δήµου για οικονοµική και ασφαλή οδήγηση.

Μέριασε βέσπα να διαβώ

Η απελευθέρωση του δηµόσιου χώρου από εµπόδια, έτσι ώστε να είναι ασφαλής και ευχάριστη η µετακίνηση µε τα πόδια ήταν προεκλογική εξαγγελία του Γιώργου Καµίνη και εξακολουθεί να είναι προτεραιότητά του. Σηµαντικό µέρος αυτού του προβλήµατος είναι η εξεύρεση λύσης για την αποµάκρυνση των σταθµευµένων αυτοκινήτων που καταλαµβάνουν µεγάλο µέρος του δηµόσιου χώρου και δηµιουργούν προβλήµατα στις µετακινήσεις των πεζών.

Ορθοπεταλιές

Το ποδήλατο θα αποτελέσει το νέο must στην µετακίνηση των Αθηναίων και θα ενισχυθεί θεσµικά µε τη συµπλήρωση του κώδικα οδικής συµπεριφοράς για να προσδιοριστούν µε σαφήνεια οι όροι κυκλοφορίας του στο δρόµο, στις λεωφορειολωρίδες, αλλά και στο πεζοδρόµιο και τους πεζοδρόµους. Πρακτικά το ποδήλατο θα ενισχυθεί µε σήµανση µεικτών λωρίδων κυκλοφορίας, µε συµπλήρωση διαδροµών, ώστε η Αθήνα να αποκτήσει δίκτυο για την ασφαλή κυκλοφορία των ποδηλάτων, αλλά και µε σύστηµα κοινόχρηστων ποδηλάτων. Για τη διευκόλυνση των ποδηλατών, αλλά και την αποφυγή της µετατροπής των πεζοδροµίων σε χώρους παρκαρίσµατος ποδηλάτων, θα θεσπιστούν κανόνες για το πού θα τοποθετηθούν οι δέστρες των ποδηλάτων. Κάτι ανάλογο θα γίνει και µε τη στάθµευση των µηχανοκίνητων δικύκλων. Θα αφαιρεθεί χώρος στάθµευσης από τα ΙΧ οχήµατα για να δοθεί στα δίκυκλα.

Ξε-φορτώ

Για το θέµα των µεταφορών των αγαθών, της τροφοδοσίας δηλαδή των καταστηµάτων, στο σχέδιο καλύπτονται θέµατα ωρών που θα γίνεται η διανοµή, τύπου οχηµάτων που θα επιτρέπεται η κυκλοφορία τους στην πόλη και καθορισµός διαδροµών για τη µεταφορά επικίνδυνων φορτίων, οικοδοµικών υλικών και για την αποκοµιδή των απορριµµάτων.

Τα παράπονα στο δήµαρχο

Ο δήµαρχος της Αθήνας Γιώργος Καµίνης δήλωσε για το σχέδιο βιώσιµης κινητικότητας. «Οι µετακινήσεις προσώπων και οι µεταφορές αγαθών είναι βασικά στοιχεία για την οικονοµική δραστηριότητα και για την ποιότητα ζωής της Αθήνας και κάθε πόλης. Η προσβασιµότητα, η οδική ασφάλεια, η άνεση, ο σεβασµός προς το περιβάλλον και προς τον άνθρωπο είναι βασικές παράµετροι του συστήµατος των αστικών µεταφορών και η εξασφάλισή τους προσδιορίζει την έννοια της βιώσιµης κινητικότητας».