Health & Fitness

Ένα ποτό τη μέρα και τέλος; Η νέα έκθεση που αμφισβητεί τις παλιές οδηγίες

Η μελέτη εκτιμά ότι το αλκοόλ συνδέεται με περισσότερες από 200 διαφορετικές ασθένειες

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Νέα μελέτη: Οι κίνδυνοι του αλκοόλ αυξάνονται μετά από μόλις ένα ποτό την ημέρα

Μια νέα επιστημονική μελέτη στις Ηνωμένες Πολιτείες έρχεται να ενισχύσει τη συζήτηση γύρω από τις επιπτώσεις του ποτού στην υγεία, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι ακόμη και η λεγόμενη «μέτρια» κατανάλωση συνδέεται με αυξημένους κινδύνους για πρόωρο θάνατο και σοβαρές ασθένειες.

Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Studies on Alcohol and Drugs, προτείνει οι Αμερικανοί να περιορίζονται σε το πολύ ένα αλκοολούχο ποτό ημερησίως, ανεξαρτήτως φύλου.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η κατανάλωση περισσότερου από ενός ποτού την ημέρα αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης παθήσεων όπως ο καρκίνος, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και οι ασθένειες του ήπατος. Η μελέτη υποστηρίζει επίσης ότι το αλκοόλ δεν προσφέρει συνολικά οφέλη για την υγεία που να αντισταθμίζουν αυτούς τους κινδύνους.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η κατανάλωση περίπου επτά ποτών την εβδομάδα συνδέεται με έναν θάνατο που αποδίδεται στο αλκοόλ ανά 1.000 άτομα στη διάρκεια της ζωής τους. Για όσους καταναλώνουν περίπου 14 ποτά εβδομαδιαίως, ο κίνδυνος αυξάνεται σημαντικά, φτάνοντας σε μία σχετιζόμενη με το αλκοόλ απώλεια ζωής ανά 25 άτομα.

«Μετά το πρώτο ποτό την ημέρα, οι κίνδυνοι αυξάνονται αισθητά», δήλωσε η ερευνήτρια Πρισίλα Μαρτίνες Ματίστσικ, μία από τις συγγραφείς της μελέτης.

Η δημοσίευση της έρευνας συνοδεύτηκε από πολιτική αντιπαράθεση στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με πρώην αξιωματούχους δημόσιας υγείας, τα ευρήματα είχαν αρχικά παραμεριστεί κατά τη διαδικασία αναθεώρησης των ομοσπονδιακών διατροφικών οδηγιών, ενώ εκπρόσωποι της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι η μελέτη αξιολογήθηκε μαζί με το σύνολο των διαθέσιμων επιστημονικών δεδομένων και δεν αγνοήθηκε.

Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερες επιστημονικές εργασίες αμφισβητούν την παλαιότερη αντίληψη ότι μικρές ποσότητες αλκοόλ μπορεί να έχουν προστατευτική δράση για την καρδιά. Αντίθετα, αυξάνονται οι ενδείξεις ότι ακόμη και χαμηλά επίπεδα κατανάλωσης σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο για ορισμένες μορφές καρκίνου, άνοια, καρδιακές παθήσεις και άλλες χρόνιες ασθένειες.

Η μελέτη εκτιμά ότι το αλκοόλ συνδέεται με περισσότερες από 200 διαφορετικές ασθένειες και παθολογικές καταστάσεις, ενώ στους υπολογισμούς συμπεριλήφθηκαν και τραυματισμοί που σχετίζονται με την κατανάλωσή του, όπως τα τροχαία ατυχήματα.

Παρότι ορισμένοι ειδικοί τονίζουν ότι παραμένουν ανοιχτά ερωτήματα γύρω από τις πιθανές επιδράσεις πολύ μικρών ποσοτήτων αλκοόλ, αρκετοί συμφωνούν ότι οι υφιστάμενες οδηγίες θα πρέπει να γίνουν πιο αυστηρές.

«Το ένα ποτό την ημέρα είναι ένα λογικό όριο», δήλωσε ο συνταξιούχος καθηγητής Ιατρικής της Mayo Clinic, Γουόρεν Τόμσον, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη.

Το βασικό μήνυμα των ερευνητών είναι ότι η σχέση μεταξύ αλκοόλ και υγείας φαίνεται να είναι λιγότερο ευνοϊκή απ’ ό,τι πίστευαν πολλοί στο παρελθόν και ότι η ενημέρωση του κοινού πρέπει να βασίζεται στα νεότερα επιστημονικά δεδομένα.

Πηγή: Washington Post