Health & Fitness

«Καθαροί Ζούμε στο Σχολείο»

Πώς η πρόοδος των μαθητών συνδέεται με την υγιεινή καθαριότητα των σχολείων

Σοφία Νέτα
ΤΕΥΧΟΣ 609
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το σχολείο είναι το δεύτερο σπίτι των παιδιών. Εκεί περνούν πολλές ώρες την ημέρα, σε ηλικίες καθοριστικές για την ανάπτυξή τους. Εκεί εκπαιδεύονται, παίζουν, μαθαίνουν να συναναστρέφονται συνομηλίκους τους και, μέσα από αυτή τη συναναστροφή, αναπτύσσουν κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για τη μελλοντική πρόοδο και την αυτοπεποίθησή τους.

Η έξαρση της γρίπης και των εποχικών ιώσεων, που φέτος εμφανίστηκαν ιδιαίτερα επίμονες, απασχολούν ιδιαίτερα τους γονείς των μαθητών. Καθώς τα παιδιά περνούν μεγάλο μέρος του χρόνου τους στο σχολείο, το οποίo –αποδεδειγμένα– αποτελεί «φυτώριο» μικροβίων σε συνδυασμό με την ηλικία – όσο μικρότερο είναι ένα παιδί τόσο πιο ευάλωτο σε ιούς και μικρόβια θεωρείται το ανοσοποιητικό σύστημά του, εντείνουν  την  πιθανότητα να αρρωστήσει.

Όπως είναι γνωστό, οι ιοί που προκαλούν λοιμώξεις μεταφέρονται από άτομο σε άτομο μέσω της επαφής των χεριών ή του αγγίγματος μολυσμένων επιφανειών, όπως θρανία, καρέκλες, βιβλία, κοινόχρηστα αντικείμενα κ.λπ. Γι’ αυτό και το σχολείο –όπως και το σπίτι– όπου υπάρχουν στενές προσωπικές επαφές, είναι οι χώροι όπου η μετάδοση μικροβίων μπορεί να γίνει συχνότερη.

Μερικά χρήσιμα -και κρίσιμα- στοιχεία

  • 40% των γονιών αγνοεί τις διαδικασίες υγιεινής και καθαριότητας που ακολουθούνται στα σχολεία των παιδιών τους.
  • Ένα μικρό παιδί κρυολογεί 6 έως 10 φορές, κατά μέσο όρο, το χρόνο.
  • 130 εκατομμύρια σχολικών ημερών χάνονται κάθε χρόνο στις ΗΠΑ εξαιτίας ασθενειών/λοιμώξεων κάθε είδους.
  • Ένα  σχολικό θρανίο «φιλοξενεί» περισσότερα από 20.000 μικρόβια.
  • Σε έκθεση της UNICEF αναγνωρίζεται πως το περιβάλλον του σχολείου και η καθαριότητα του σχολικού κτιρίου μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την υγεία και την ευεξία των παιδιών.
  • Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας υποστηρίζει ότι ένα υγιεινό και καθαρό σχολικό περιβάλλον μπορεί να ενισχύσει την υγεία των παιδιών και την αποτελεσματική μάθηση, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη υγιών ενηλίκων, καταρτισμένων και παραγωγικών μελών της κοινωνίας.

Όπως επισημαίνει και η συμβουλευτική ψυχολόγος Δρ. Σεβαστή Φωκά, «τα σχολεία θα πρέπει να έχουν ευθύνη για την παροχή ενός περιβάλλοντος καθαριότητας και υγιεινής στα παιδιά που παίζουν και μαθαίνουν εκεί, συμβάλλοντας στον καθησυχασμό των μητέρων που, όταν τα παιδιά τους δεν βρίσκονται κάτω από την άμεση επίβλεψή τους, ανησυχούν. Ένα ανθυγιεινό σχολικό περιβάλλον δεν μπορεί παρά να επιτείνει τις ανησυχίες των γονιών και ενδέχεται να δημιουργήσει ένα αίσθημα αδυναμίας, ειδικά όταν τα παιδιά τους αρρωσταίνουν και μένουν σπίτι, αποκλεισμένα από την ενεργό διαδικασία μάθησης και χωρίς να μπορούν να παίξουν με τους φίλους τους». 

Υγιεινή καθαριότητα στα σχολεία και αυτοπεποίθηση 

Δύο φαινομενικά άσχετες μεταξύ τους έννοιες, όπως είναι η υγιεινή καθαριότητα και η αυτοπεποίθηση, συνδέονται όπως προκύπτει από σύγχρονες έρευνες, που εξετάζουν τα αποτελέσματα των συχνών απουσιών των παιδιών από το σχολείο, εξαιτίας ασθενειών.

Η φοίτηση των παιδιών στο σχολείο, ακόμη και από πολύ μικρές ηλικίες, έχει πολλαπλά οφέλη που δεν περιορίζονται μόνο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η κοινωνικοποίηση και η ανεξαρτητοποίησή τους μέσα από το συγχρωτισμό με τους συνομηλίκους τους βοηθάει τους μαθητές να καλλιεργήσουν μία σειρά από κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες που είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την ανάπτυξή τους και οδηγούν στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους.

Σύμφωνα με έρευνες, οι απουσίες των παιδιών από το σχολείο έχουν ως συνέπεια τη διακοπή της ομαλής ροής της καθημερινότητάς τους η οποία, εκτός από την παρακολούθηση των μαθημάτων, αφορά κυρίως στις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες που αποκτούν τα παιδιά στο σχολείο, μέσω της συναναστροφής με τους συνομήλικούς τους και οι οποίες αποτελούν τη βάση για την ανάπτυξη πολύτιμων αρετών, όπως η αυτοπεποίθηση.

Η λύση φυσικά ΔΕΝ είναι η δημιουργία ενός αποστειρωμένου περιβάλλοντος αλλά η διατήρηση κανόνων υγιεινής και καθαριότητας στους σχολικούς χώρους. Αυτό προϋποθέτει την απολύμανση των επιφανειών με υλικά που εξοντώνουν το σύνολο σχεδόν των μικροβίων, όπως είναι το υποχλωριώδες νάτριο – που περιέχει η  χλωρίνη.

Φροντίδα υγείας για τα παιδιά 200 Δημοτικών Σχολείων από την KLINEX

Ένα υγιεινά καθαρό σχολικό περιβάλλον θα μπορούσε να συμβάλει στον περιορισμό των απουσιών των παιδιών, εξασφαλίζοντας έτσι την απρόσκοπτη καλλιέργεια των δεξιοτήτων τους και, κατ’ επέκταση, την ανάπτυξη, την πρόοδο και την ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους.

Με αυτό το σκεπτικό, η KLINEX ανέπτυξε μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία κοινωνικής ευθύνης, με τίτλο «Καθαροί Ζούμε στο Σχολείο». Μέσα από αυτή τη δράση, που επαναλαμβάνεται για δεύτερη φορά φέτος, η μάρκα προσφέρει δωρεάν καθαριστικά και απολυμαντικά προϊόντα για όλη τη σχολική χρονιά, σε περίπου 200 δημόσια Δημοτικά σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Στόχος της είναι να συμβάλλει στην προώθηση και τη διατήρηση ενός υγιεινά καθαρού σχολικού περιβάλλοντος, το οποίο ευνοεί τη μαθησιακή και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.

Η πρωτοβουλία αυτή απορρέει από το όραμα της εταιρείας να αναπτύσσεται, αυξάνει το θετικό της αποτύπωμα στην κοινωνία και εντάσσεται στο Παγκόσμιο Σχέδιο Δράσης της Unilever για την Αειφορία, υπηρετώντας το στόχο για βελτίωση της Υγιεινής και της Υγείας σε εκατομμύρια συνανθρώπους μας.

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα της KLINEX «Καθαροί ζούμε στο σχολείο» αλλά και για την υγιεινή καθαριότητα στο www.klinex.gr.