Θεματα

Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για το Food Waste

Οι ενέργειες της Unilever που βάζουν φρένο στη σπατάλη τροφίμων

Νατάσσα Καρυστινού
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Μερικοί τρόποι να σταματήσουμε το Food Waste στην Ελλάδα

Έχεις πετάξει ποτέ μαγειρεμένο φαγητό στα σκουπίδια; Ένα μπουκάλι γάλα που έληξε; Βρίσκεις συχνά στο βάθος του ψυγείου σου κάποιο σαπισμένο λαχανικό ή μήπως μια κατάμαυρη μπανάνα στον πάτο της φρουτιέρας; Φυσικά. Όλοι το έχουμε κάνει. Δυστυχώς περισσότερες φορές από ό, τι μπορούμε να μετρήσουμε. Εδώ ακριβώς εντοπίζεται το πρόβλημα. Δύο λέξεις: Food Waste ή αλλιώς «σπατάλη τροφίμων», ένα από τα μεγαλύτερα και χειρότερα προβλήματα που απασχολούν αυτή τη στιγμή τον πλανήτη.

Σύμφωνα με έρευνα του FUSION τον 2016 στην Ευρωπαϊκή Ένωση κάθε χρόνο 88 τόνοι φαγητού πετιούνται στα σκουπίδια. Αν ανοίξουμε την εικόνα και αναρωτηθούμε για την παγκόσμια σπατάλη τροφίμων, τότε ο αριθμός αυτός σκαρφαλώνει στα 1,3 δισεκαττομμύρια τόνους ετησίως! Με δυο λόγια, περίπου το 1/3 που παράγει το ανθρώπινο είδος απλώς… πετιέται. Το ζήτημα του Food Waste δεν είναι μόνο οικονομικό ή ηθικό. Είναι κυρίως περιβαλλοντικό, γιατί επισημαίνει ότι εξαντλούμε τους περιορισμένους φυσικούς πόρους του πλανήτη. Υπολογίζεται ότι όλα αυτά τα χαμένα τρόφιμα ευθύνονται από μόνα τους για το 8-10% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Και τελικά; Τι μπορούμε να κάνουμε για το Food Waste; Πολλά! Ειδικά, αν σκεφτείτε ότι ή μισή ποσότητα των τροφίμων που πετιέται στα σκουπίδια προέρχεται από τα νοικοκυριά. Την επόμενη φορά που θα σας περισσέψει φαγητό, σκεφτείτε το δύο φορές πριν κατευθυνθείτε στον σκουπιδοτενεκέ. Μπορείτε να αξιοποιήσετε το φαγητό που περίσσεψε με πολλούς τρόπους. Σε αυτό θα σας βοηθήσει η… Hellmann’s!

Πώς θα σταματήσουμε το Food Waste στο σπίτι μας

Με στόχο να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει το κοινό σχετικά με τη σπατάλη τροφίμων, η Hellmann’s παρουσιάζει την καμπάνια Make Taste, Not Waste” και μας δίνει έξυπνα tips για να σταματήσουμε όλοι μαζί τη σπατάλη τροφίμων. Η καμπάνια της Hellmann’s ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο μέσα από online και offline ενέργειες όπου σεφ και influencers ενημέρωναν σχετικά το κοινό. Έτσι, η Hellmann’s σε συνεργασία με τον αγαπημένο σεφ Βασίλη Καλλίδη, δημιούργησε μια σειρά από You Tube videos όπου ο Λάμπρος Φισφής, η Κατερίνα Παπουτσάκη και ο Ηλίας Γκότσης, μοιράζοντας έξυπνες ιδέες και πρωτότυπες συνταγές για να αξιοποιήσουμε τα leftovers και να έχουμε μηδενικό food wast.

Μήπως την τελευταία φορά που πήγες να πετάξεις τα σκουπίδια, είδες κολλημένο πάνω στον κάδο ένα αυτοκόλλητο που έλεγε «Εσύ πόσα ευρώ πέταξες στα σκουπίδια σήμερα;». Αυτό η έξυπνη ερώτηση ανήκει και πάλι στη Hellmann’s που στην προσπάθειά της να ευαισθητοποιήσει τους καταναλωτές κόλλησε τα παραπάνω ενημερωτικά αυτοκόλλητα σε περισσότερους από 2000 κάδους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Κι αν σκάναρες το QR code, που βρισκόταν πάνω στο αυτοκόλλητο, θα έβρισκες tips και συνταγές με leftovers από τη Hellmann’s.

Hotel Kitchen: Μια ενέργεια με στόχο το zero food waste στα ξενοδοχεία

Ακόμη και αν καταφέρουμε να λύσουμε το πρόβλημα του food waste στο δικό μας σπίτι, τι γίνεται με όλες εκείνες τις υπηρεσίες που έρχονται καθημερινά αντιμέτωπες με αυτό, όπως είναι τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία; Την απάντηση προσπάθησε να δώσει το πρόγραμμα «Hotel Kitcen: Εδώ το φαγητό έχει αξία», που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2019 και κατάφερε να μειώσει τη σπατάλη τροφίμων έως 25% σε τρία ξενοδοχεία! Φέτος, με την υποστήριξη της Unilever Food Solution το πρόγραμμα διευρύνει ακόμη περισσότερο τον κύκλο του και συνεχίζει με τη συμμετοχή 11 ακόμη ελληνικών ξενοδοχείων σε Κρήτη, Ρόδο και Κω.

Ήδη, πριν ακόμα ολοκληρωθεί το πρόγραμμα, έχουν έρθει στην επιφάνεια πολύ σημαντικά συμπεράσματα, τα οποία θα βοηθήσουν σε μεγάλο βαθμό τα συμμετέχοντα ξενοδοχεία να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων στις εγκαταστάσεις τους, αποκομίζοντας παράλληλα, πολλά περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη. Για παράδειγμα, από τις πρώτες καταγραφές δεδομένων που υλοποίησαν τα ξενοδοχεία και ανέλυσε το WWF Ελλάς προέκυψε ότι για κάθε πελάτη ξενοδοχείου πετιούνται κατά μέσο όρο περίπου 350 γραμμάρια τροφής την ημέρα (!), από την προετοιμασία και τον καθαρισμό φρούτων και λαχανικών ως την τελική παράθεση στον μπουφέ και το σερβίρισμα. Όπως διαπιστώθηκε, όμως, η πολύτιμη τροφή δεν χάνεται μόνο στην κουζίνα, αλλά και στο πιάτο των επισκεπτών. Μάλιστα σε περισσότερα από τα μισά ξενοδοχεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, η σπατάλη στο πιάτο των επισκεπτών κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με τη σπατάλη τροφίμων στην παράθεση του μπουφέ πρωινού! Έχοντας αυτή τη γνώση, τα ξενοδοχεία και οι κουζίνες τους μπορούν να ανταπεξέλθουν στο πρόβλημα μέσα από μια σειρά μέτρων όπως είναι η εκπαίδευση των εργαζομένων, η ευαισθητοποίηση των επισκεπτών, η διάθεση περισσευούμενων τροφίμων σε Ιδρύματα κ.α. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για το πρόγραμμα πατώντας εδώ.

Ο Γενικός Διευθυντής της Unilever Food Solutions στην Ελλάδα, Θοδωρής Σακελλαρίου, μιλώντας για το πρόγραμμα «Hotel Kitcen: Εδώ το φαγητό έχει αξία», είπε: «Με γνώμονα πάντα την ευαισθησία της Unilever Food Solutions κατά της σπατάλης τροφίμων, είμαστε στην ευχάριστη θέση να συνεχίσουμε έναν νέο κύκλο δυναμικής δράσης. Τόσο η συμμετοχή των 11 νέων ξενοδοχειακών ομίλων, όσο και η επιλογή της γεωγραφικής τοποθεσίας τους έχουν μεγάλη σημασία, καθώς θα καλύψουν διαφορετικές πτυχές του ξενοδοχειακού κλάδου μέσα από ουσιαστική αλλαγή. H ενίσχυση της ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης των ξενοδοχείων γύρω από μείζονα περιβαλλοντικά θέματα, που θα έχουν θετικό αντίκτυπο στη μείωση σπατάλης τροφίμων αποτελούν για όλους εμάς υψηλή προτεραιότητα».

Πρωτοβουλίες σαν αυτή της Hellmann’s ή της Unilever Food Solutions έχουν σημασία γιατί όχι μόνο βοηθούν στο να διαδοθεί το τεράστιο πρόβλημα του Food Waste, αλλά και στο να ανοιχτεί ένας δρόμος προς τη λύση του. Ας τον ακολουθήσουμε!