- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Formula 1 - Σάο Πάολο: Μια καταδίωξη διαρκείας
Πρώτος ο Νόρις, δεύτερος ο Αντονέλι με Μερσέντες, τρίτος ο Φερστάπεν
Formula 1: Ανάλυση του αγώνα στην πίστα Autódromo José Carlos Pace στο Σάο Πάολο και της νίκης του Λάντο Νόρις
Ο εικοστός πρώτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός τεσσαρακοστός πέμπτος (1.145) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2025 στην πίστα Autódromo José Carlos Pace, πιο γνωστή ως Autódromo de Interlagos ή απλώς Interlagos, στην πόλη Σάο Πάολο της Βραζιλίας. Ο Λάντο Νόρις τερμάτισε πρώτος και εδραιώθηκε στον πίνακα των οδηγών με 24 βαθμούς περισσότερους από τον ομόσταυλό του, Όσκαρ Πιάστρι, που τερμάτισε αρκετά μακριά, στην πέμπτη θέση. Ο Μαξ Φερστάπεν κάνοντας εντυπωσιακή εμφάνιση για ακόμη μια φορά στην βραζιλιάνικη πίστα, τερμάτισε τρίτος ξεκινώντας από το pit lane λόγω αλλαγής κινητήρα. Θα εξηγηθούν παρακάτω οι περιστάσεις που ανάγκασαν την ομάδα του να σπάσει το parc fermé (περιοχή όπου τα οχήματα φυλάσσονται υπό επιτήρηση μετά από αγώνα ή δοκιμαστικά, και απαγορεύεται οποιαδήποτε μηχανική επέμβαση χωρίς έγκριση των αγωνοδικών) και να προβεί σε αλλαγές στα φτερά και στον κινητήρα. Η διαφορά του -με τρία εναπομείναντα Grand Prix και ένα sprint-, από τον πρωτοπόρο είναι 49 βαθμοί. O Βρετανός της McLaren είναι το φαβορί για τον τίτλο. Παρόλο που όπως δήλωσε μετά τον αγώνα: «Τρόμαξα από την ταχύτητα της Red Bull. Εάν ο Μαξ είχε ξεκινήσει σε καλύτερη θέση δύσκολα θα είχαμε νικήσει». Φυσικά, όπως συνήθως συμβαίνει, τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα. Ο οδηγός έχει περιορισμένη οπτική των συνθηκών και των συγκυριών που καθορίζουν έναν αγώνα. Παραδόξως, εκ πρώτης όψεως, ο 19χρονος Ιταλός Κίμι Αντονέλλι περιέγραψε με μεγαλύτερη ακρίβεια την έντονη πίεση που αισθάνθηκε από τον Μαξ Φερστάπεν στους τέσσερεις τελευταίους γύρους, κάτι που θα θυμούνται για καιρό οι θεατές του αγώνα. Ο Ολλανδός με πιο φρέσκα ελαστικά αλλά πιο «μαλακά» από εκείνα του Ιταλού, έφτασε σε απόσταση DRS (μικρότερης του ενός δευτερολέπτου). Το κυνηγητό που ακολούθησε σε μαγνήτιζε με κομμένη την ανάσα. Ακριβώς αυτές οι στιγμές κάνουν αξέχαστη την παρακολούθηση ενός αγώνα αυτοκινήτων της Formula 1. Διώκτης και διωκόμενος δημιουργούν μια συνθήκη παγώματος του χρόνου. Δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από πάνω τους και για λίγα λεπτά ζεις ένα είδος αιωνιότητος. Τα συναισθήματα ταυτίσεως και συμπαθείας εναλλάσσονται από τον ένα οδηγό στον άλλο. Πότε υποστηρίζεις τη θέση του επιτιθέμενου και πότε αυτήν του αμυνόμενου. Κατά καιρούς, έστω και στο φαντασιακό του, ο καθένας έχει βρεθεί και στις δύο θέσεις. Ακόμα και στην περίπτωση που κάποιος είναι ένθερμος οπαδός ενός οδηγού - πράγμα σπάνιο, εάν εξαιρεθεί η περίπτωση του Σαρλ Λεκλέρ - αφήνεται σε αμφίσημα συναισθήματα κατά τη διάρκεια ενός κυνηγητού. Δεν είναι τυχαία η γοητεία που ασκούν οι σκηνές καταδίωξης στις κινηματογραφικές ταινίες και στη λογοτεχνία. Στην περίπτωση που ο διωκόμενος απαλλαγεί από τον διώκτη του, ο θεατής ανακουφίζεται. Στην αντίθετη περίπτωση καθάρεται, ειδικά εάν ο σκοπός του διώκτη είναι δίκαιος. Στη διάρκεια της καταδίωξης ο χρόνος φαίνεται να σταματά, ακριβώς γιατί διακυβεύεται η αλήθεια του γεγονότος και όχι απλώς η καταγραφή του. Ο χρόνος παύει να είναι μία σειρά από στιγμές χωρίς νόημα, όπως είναι ο φυσικός ορισμός του Αριστοτέλη: «Ο χρόνος εστὶν αριθμὸς κινήσεως κατὰ το πρὸτερον και ύστερον.» Η διάρκεια της καταδίωξης προσιδιάζει στο συμπέρασμα του Ανρί Μπερξόν: «Η διάρκεια είναι η πρόοδος της παρελθούσας κατάστασης μέσα στην παρούσα· είναι η διαρκής εναλλαγή, χωρίς διάκριση ή διακοπή, της εσωτερικής μας ζωής». Με άλλα λόγια, ζούμε τη δική μας, την προσωπική μας καταδίωξη. Όμως ο Κίμι Αντονέλλι, στην καθιερωμένη μικρή συνέντευξη μετά το τέλος του αγώνα, μας προσγείωσε σε μια ρεαλιστική, τεχνική πραγματικότητα: « Ήξερα ότι όσο ήταν πίσω μου ο Μαξ τα ελαστικά του ταλαιπωρούνταν από τον «βρώμικο» αέρα. Δεν είχα παρά να κρατήσω την αγωνιστική μου γραμμή και να τερματίσω». Μερικές φορές είναι καλύτερα να μην ακούμε την εμπειρία των πρωταγωνιστών. Στην ανάλυση των ουσιαστικών σημείων του αγώνα που ακολουθεί, αναδεικνύονται οι λόγοι της εξαιρετικής εμφάνισης του Φερστάπεν, πέραν της αδιαμφισβήτητης ικανότητάς του.
Formula 1: Ο αγώνας στο Σάο Πάολο και η νίκη του Λάντο Νόρις
Ένας μηχανικός αγώνων εξηγεί: «Το Interlagos είναι μία από τις πίστες όπου πιέζεις για να ζεστάνεις αρκετά τα ελαστικά. Στις δροσερές συνθήκες, τα ελαστικά δεν είχαν περιορισμό θερμοκρασίας και λειτουργούσαν σε ένα καλό εύρος. Όταν τα ελαστικά είναι έτσι, μπορείς να πιέσεις. Σε άλλες πίστες, τα ελαστικά είναι τόσο ζεστά που αν οδηγήσεις πιο γρήγορα, ζεσταίνονται ακόμα περισσότερο και καταλήγεις να είσαι πιο αργός. Έτσι, οδηγείς αργά, αρκετά αργά ώστε να αντέξουν και να κάνεις ένα pit stop. Αλλά στο κρύο τα ελαστικά μπορούν να πιεστούν σκληρά. Έτσι, αντί να περιορίζεσαι από τη θερμοκρασία, περιορίζεσαι μόνο από τη φθορά. Με τόσο υψηλή φθορά, οι δύο στάσεις γίνονται πιο γρήγορες από τη μία στάση. Ναι, μερικές φορές οι χαμηλότερες θερμοκρασίες αυξάνουν τη φθορά». Αν κάποιος ήταν ελεύθερος από αυτόν τον κανονιστικό περιορισμό, ο γρηγορότερος τρόπος θα ήταν να κάνει μία στάση χρησιμοποιώντας δύο σετ μεσαίων ελαστικών.Τα μεσαία C3 αυτό το Σαββατοκύριακο ήταν ανθεκτικά και γρήγορα. Μπορούσε ακόμα να πιέσει, αλλά ο ρυθμός φθοράς επέτρεπε να κάνει αρκετά μακρά stints για να καταλήξει σε ένα pit stop με ευνοϊκά αποτελέσματα. Τα μαλακά C4 ήταν πολύ ευαίσθητα. Τα σκληρά C2 πολύ αργά. Απορρίπτοντας το σκληρό ελαστικό λόγω της σκασμένης ρόδας – με πολύ μικρή απώλεια χρόνου σε σύγκριση με ένα pit stop υπό συνθήκες πράσινης σημαίας – ο Φερστάπεν ήταν πιθανώς έτοιμος να κάνει κάτι που ήταν πολύ κοντά στο τέλειο one-stop με μεσαία ελαστικά. Η σύγκρουση των Λεκλέρ - Αντονέλλι στον έβδομο γύρο, το πρόβλημα στο σκληρό ελαστικό του Φερστάπεν και η ανέξοδη αλλαγή σε μεσαίο, λόγω του αυτοκινήτου ασφαλείας, έδωσαν στον Ολλανδό την τέλεια τακτική.
Μετά την τέταρτη θέση του Ολλανδού στο Sprint του Σαββάτου, ο επικεφαλής της ομάδας Red Bull, Λωράν Μεκίς, ρίσκαρε με μια ριζική αλλαγή στη ρύθμιση - αυξημένο ύψος οδήγησης, μαλακότερη ανάρτηση - που το έκανε ακόμα πιο αργό στην προκριματική φάση του GP. Έτσι, για την ημέρα του αγώνα, χωρίς να έχει τίποτα να χάσει μετά την προκριματική φάση στην 16η θέση, το αυτοκίνητο βγήκε από το parc fermé και αναδιαμορφώθηκε για άλλη μια φορά, συμπεριλαμβανομένης μιας ολοκαίνουργιας μονάδας ισχύος και του δαπέδου προ του Μεξικού. Στην τρίτη προσπάθεια, ανακάλυψαν ότι το στενό sweet spot του αυτοκινήτου είχε επιτευχθεί. «Δεν νομίζω ότι είναι μυστικό ότι το παράθυρό μας είναι στενό», επιβεβαίωσε ο επικεφαλής της ομάδας της Red Bull, Λωράν Μεκίς, «και δύσκολο να βρεθεί με μια συγκεκριμένη διάταξη πίστας και ένα σύνολο συνθηκών και καταστάσεων που να είναι ευνοϊκά για μας. Παλέψαμε όλο το Σαββατοκύριακο για να το βρούμε». Και το βρήκαν. Η άψογη οδήγηση του Φερστάπεν μαζί με την τύχη του κατέκτησαν την τρίτη θέση. Μας έδωσαν μία συγκινητική καταδίωξη και αμυδρές ελπίδες στους φίλους του ότι μπορεί να διεκδικήσει το πρωτάθλημα. Αλλά χωρίς αυτήν την πρώτη δραστική αλλαγή - μεταξύ του Sprint και των προκριματικών του GP - το αυτοκίνητο δεν θα ήταν τόσο κακό ώστε ο Φερστάπεν να αποκλειστεί στο Q1 και δεν θα είχε βγει από το parc fermé. Αν είχε προκριθεί περίπου εκεί όπου προκρίθηκε για το sprint - στην τρίτη σειρά - θα οδηγούσε ένα μέτριο αυτοκίνητο στον αγώνα από την τρίτη σειρά περίπου μέχρι έναν τερματισμό, πολύ πίσω από τον Νόρις και πιθανώς και πίσω από τη Mercedes.
O Πιάτρι αδικήθηκε με την ποινή των δέκα δευτερολέπτων. Ο Αντονέλλι τον στρίμωξε στην στροφή, τον ανάγκασε σε απότομο φρενάρισμα και επαφή που στην συνέχεια έγινε καταστροφική με τον Λεκλέρ να χάνει το εμπρός αριστερά ελαστικό και μοιραία να εγκαταλείπει. Λίγο αργότερα με πρόβλημα στο σασί, πάλι από επαφή, εγκατέλειψε ο Λιούις Χάμιλτον. Οι δύο απουσίες της Ferrari ευνόησαν, φυσικά, τον Φερστάπεν.
Πολύ πίσω από τον αγώνα μεταξύ McLaren/Mercedes/Red Bull, ο Όλιβερ Μπέαρμαν ήταν ο καλύτερος από τους υπoλοίπους με μια εξαιρετική οδήγηση που τον έφερε στην έκτη θέση με την Haas, προστατευμένος από το πλήθος πίσω του με την Racing Bulls του Λίαμ Λώσον που έκανε ένα pit stop. Ο ομόσταυλός του Ίζακ Χάτζαρ που έκανε δύο pit stop, μονομάχησε μαζί του στον τελευταίο γύρο προσπαθώντας να πάρει την έβδομη θέση χωρίς να τα καταφέρει και χωρίς, ευτυχώς, να μείνουν κακίες.
Στις 21 Νοεμβρίου τα αυτοκίνητα μεταφέρονται στην πίστα Las Vegas Strip Circuit στις ΗΠΑ. Στην καρδιά του Λας Βέγκας, η νέα πίστα δρόμου μήκους 6,2 χλμ. και 17 στροφών περνάει από εμβληματικά σημεία όπως το Caesars Palace, το Bellagio και το Venetian. Με μέσες ταχύτητες παρόμοιες με αυτές της Μόντσα, γνωστής και ως «Ναός της Ταχύτητας» της F1, οι θεατές έχουν την εγγύηση ότι θα δουν έντονη δράση και προσπεράσματα.