Αυτοκινηση

Τι περιμένουμε από την αυτοκίνηση το 2023;

Εξομάλυνση της αγοράς σε επίπεδο ορθολογικής κατασκευής και παράδοσης οχημάτων, διαδικτυακές πωλήσεις, αύξηση των μεταχειρισμένων και εναλλακτικές τεχνολογίες κίνησης βρίσκονται στην ατζέντα του 2023

Θωμάς K. Ευθυμίου
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Aυτοκίνηση 2023 - Τι περιμένουμε τη νέα χρονιά: ηλεκτρικά οχήματα, νέες τεχνολογίες κίνησης, ψηφιακές πωλήσεις, κυριαρχία Crossover/SUV, μεταχειρισμένα οχήματα

Φυσικά ό,τι διαβάσετε παρακάτω είναι λογική εξήγηση της εμπειρίας που μας έδωσε ο χώρος της αυτοκίνησης τα τελευταία τρία χρόνια. Βλέπετε, η βεβαιότητα στις προβλέψεις στον χώρο αποτελεί δύσκολη εξίσωση…

Το lead-in από το 2022

Εξαιτίας της πανδημίας της Covid-19, τα τελευταία τρία χρόνια σημειώθηκε μεγαλύτερη αναστάτωση από κάθε άλλη φορά στην αγορά αυτοκινήτων, από την παύση της παραγωγής λόγω του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Αντίθετα, το 2023 μπορεί να είναι έτος σχετικής σταθερότητας. Ωστόσο, δεν θα μοιάζει με το παρελθόν.

Και κάπου εδώ θα πρέπει να πούμε ότι όντως μέσα στον επόμενο χρόνο περιμένουμε τις βάσεις για το νέο τοπίο στον κόσμο της αυτοκίνησης. Ποιο θα είναι αυτό; Ένα αμάλγαμα τεχνολογικών εξελίξεων, μία ανατροπή σε δεδομένα που γνωρίζαμε όσον αφορά τον τρόπο πώλησης και αγοράς των αυτοκινήτων, αλλά και διαχωρισμό των τεχνολογικών επιλογών από μπλοκ κατασκευαστών.

Στην αρχή αναμένεται σταδιακή εξομάλυνση των προβλημάτων που αντιμετωπίστηκαν το προηγούμενο μακρύ διάστημα. Τι θα είναι πιο φυσιολογικό; Τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας θα αμβλυνθούν λίγο και η αύξηση της προσφοράς οχημάτων θα σημαίνει μικρότερη διάρκεια παράδοσης από τις πολύμηνες αναμονές που γνωρίζουμε, κάτι που θα επιφέρει μείωση στις τιμές των παλαιότερων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Βαδίζοντας στο 2023

Βέβαια οι διεθνείς αναλυτές παραμένουν ευγενώς ουδέτεροι στον τομέα των προβλέψεων. Βλέπετε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία πριν από έναν χρόνο έφερε τα πάνω-κάτω και στον τομέα της αυτοκίνησης, οπότε διακριτικά ολοένα και περισσότερο ειδικοί επί του θέματος αποφεύγουν να είναι ιδιαίτερα εκφραστικοί όσον αφορά το μέλλον.

Αλλά ακόμα κι αν οι τιμές των μεταχειρισμένων εξακολουθούν να μειώνονται (αν και με αργό ρυθμό) και οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων ανεβαίνουν, το 2023 δεν θα είναι έτος μεγάλων ευκαιριών. Ολόκληρη η αγορά αυτοκινήτου αναδιαμορφώνεται, όπως και ο τρόπος με τον οποίο παραγγέλλονται και πωλούνται αυτοκίνητα.

Ωστόσο, ας δούμε κάπως ποιο αναλυτικά τα στοιχεία που αναμένεται να είναι τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά τη χρονιά που μόλις άρχισε.

1. Πολλά νέα ηλεκτρικά οχήματα

Μπορεί οι αυτοκινητοβιομηχανίες να συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα με πρώτες ύλες και ανταλλακτικά, αλλά η ηλεκτροκίνηση παραμένει επιλογή τους. Με μπροστάρη την Ευρώπη που έχει επιβάλει άμεσα ή έμμεσα την ηλεκτροκίνηση στους κατασκευαστές επί της ηπείρου της, και με δεδομένο ότι ο οποιοσδήποτε κατασκευαστής αυτοκινήτων οπουδήποτε και αν βρίσκεται στη γη επιζητεί την αναγνώριση-αποδοχή της Ευρωπαϊκής αγοράς, τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα θα πολλαπλασιάζονται. Μαζί τους ως εφαψίες της ηλεκτροκίνησης τα κάθε είδους υβριδικά οχήματα που δίνουν μία εναλλακτική νότα στην αμιγώς ηλεκτροκίνηση. Τι και αν ως επιλογή τα ηλεκτροκίνητα δεν δείχνουν να συγκινούν τη βάση του παγκόσμιου αγοραστικού κοινού; Η τάση είναι εδώ και θα συνεχίσει. Βέβαια κανείς δεν γνωρίζει τι θα συμβεί σε επίπεδο πωλήσεων εάν καταργηθούν οι γενναίες κρατικές επιχορηγήσεις για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων… Ωστόσο το κοινό –για την ώρα– δείχνει να είναι ιδιαίτερα θετικό για την απόκτηση ενός αμιγώς ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου πόλης σε αντίθεση με ένα όχημα μικτής χρήσης για γενική χρήση όπως μεγάλες μετακινήσεις, ταξίδια κλπ. Ο λόγος η «Αχίλλειος πτέρνα» της ηλεκτροκίνησης που είναι ο συνδυασμός φόρτισης-αυτονομίας. Διότι μπορεί να πολλαπλασιαστούν τα σημεία φόρτισης, αλλά μένει να δούμε και πόσες διαθέσιμες θέσεις θα έχει το καθένα.

2. Νέες τεχνολογίες κίνησης

Το υδρογόνο που αποτελεί ουσιαστική λύση χωρίς τα προβλήματα της αμιγούς ηλεκτροκίνησης αρχίζει να κερδίζει έδαφος. Ήδη μετά τους Ιάπωνες και η BMW έχει αρχίσει να ετοιμάζει μειωμένη παραγωγή σε μοντέλα της ενώ και η Mercedes έχει τεράστια τεχνογνωσία στα συρτάρια της. Από κοντά και τα συνθετικά καύσιμα, που η Porsche έχει επενδύσει ήδη στον τομέα αυτό, ενώ το ίδιο και οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν αρχίσει πριν από τρία χρόνια την εξέλιξη συνθετικών καυσίμων. Πέρα από αυτά, εξελιγμένα υβριδικά συστήματα κάθε είδους θα κάνουν την εμφάνισή τους ολοένα και περισσότερο, ενώ για την ώρα δείχνουν να είναι η καλύτερη και εφικτή επί πραγματικού πεδίου, λύση.

3. Η άνοδος των ψηφιακών πωλήσεων

Οι νέοι πελάτες αναζητούν αμεσότητα και ευκολία στην αγορά οχημάτων. Και έχει βοηθήσει πάρα πολύ στην εξοικείωση αγοράς αγαθών το διαδίκτυο. Η ταχύτητα, οι ασφαλιστικές δικλείδες όσον αφορά τα χρήματα και το προϊόν αυτό καθαυτό, η δυνατότητα εξοικονόμησης χρόνου είναι στοιχεία που θα επηρεάσουν ραγδαία το τοπίο των πωλήσεων. Πριν μόλις δύο χρόνια θα ήταν αδιανόητο να «κλείσουμε» αυτοκίνητο χωρίς να πάμε να το δούμε, να το αγγίξουμε, να μπούμε μέσα, να το μυρίσουμε, να, να, να… Πλέον όλα έχουν αλλάξει και θα συνεχίζεται αυτό όσο έρχονται στο προσκήνιο νέες ηλικιακές μάζες αγοραστών, με δεδομένη την οικειότητα που θα διαθέτουν στο εμπορικό πλαίσιο. Φυσικά αυτό αναμένεται να μειώσει τη σημασία και συνεπώς την έκταση των δικτύων των εταιρειών, τουλάχιστον στον τομέα των πωλήσεων. Το after sales είναι ένα άλλο εντελώς διαφορετικό πεδίο. Εδώ να βάλουμε στην εξίσωση και την τάση για αύξηση προμήθειας αυτοκινήτων μέσω Leasing, κάτι που για δεκαετίες ήταν προνόμιο των εταιρικών πελατών. Τώρα ο καθένας μας μπορεί να επιλέγει το αυτοκίνητό του μέσα από τις ιστοσελίδες εταιρειών που προσφέρουν έναντι μηνιαίου μισθώματος ένα αυτοκίνητο για μακρά χρήση, μέσα από μία πληθώρα διαφορετικών συμβολαίων.

4. Η συνεχιζόμενη κυριαρχία των Crossover/SUV

Αν προσέξει κάποιος τα σχήματα των νέων αυτοκινήτων θα δει «υβρίδια» που αγγίζουν ένα σωρό κατηγορίες! Η χαρακτηριστική περίπτωση του νέου Peugeot 408, όπως και εκείνη του Kia EV6 είναι επιλογές ενδεικτικές των προθέσεων των κατασκευαστών. Κάτι μεταξύ Crossover/SUV/Hatchback/Coupe είναι αυτά τα αυτοκίνητα και η τάση είναι αυξητική. Αυτοκίνητα που δανείζονται στοιχεία από διάφορες κατηγορίες και που οι σχεδιαστές τα συνδυάζουν για να έρθει στην επιφάνεια ένα όχημα που δεν βλέπαμε συχνά μέχρι τις ημέρες μας στους δρόμους. Σε κάθε περίπτωση, το φλερτ των 14-16 εκ. απόστασης από το έδαφος κλείνει το μάτι σε κάθε αγοραστή, που του παρέχεται η δυνατότητα να μετακινηθεί με ασφάλεια, άνεση, αλλά και εκτός δρόμου δυνατότητες. Τα αυτοκίνητα μεγαλώνουν, η τάση των πανταχού SUV χαρακτηριστικών συνεχίζεται, ενώ το ζητούμενο είναι ο κόσμος που τα αγοράζει να αρχίσει να ταξιδεύει για να απολαύσει πραγματικά εξαιρετικά κατασκευάσματα. Φυσικά νέα ρηξικέλευθα σχέδια θα έρθουν στο προσκήνιο τα οποία όλο και θα «πλησιάζουν» στο να μπουν στην παραγωγή, ενώ αναμένουμε νέα, ακόμα πιο ευρεία χρήση νέων συστημάτων ασφαλείας.

5. H αυξημένη αποδοχή μεταχειρισμένων οχημάτων

Η τάση για μεταχειρισμένα οχήματα είναι, σε όλο τον κόσμο, σε άνοδο. Η αναλογία μεταχειρισμένων προς νέο αυτοκίνητο είναι επί του παρόντος  χαμηλή παγκοσμίως (αναφερόμαστε κυρίως στις κραταιές δυτικές αγορές, στις Η.Π.Α. τον Καναδά, την Ιαπωνία αλλά και τις ραγδαία αναπτυσσόμενες αγορές Βραζιλία και Ινδία), αλλά με δεδομένο ότι τα αυτοκίνητα έγινα πιο ακριβά και πιο δυσεύρετα, η λύση του μεταχειρισμένου που διαχρονικά ήταν μία απάντηση για τις ανάγκες των ανθρώπων, παραμένει σε υψηλά επίπεδα προτιμήσεων. Ίσως είναι η πρώτη φορά που σχεδόν σε όλο τον κόσμο αυτοί οι δύο παράγοντες (ακρίβεια αυτοκινήτων και καθυστέρηση στις παραδώσεις) διαμορφώνει ένα νεοφιλικό περιβάλλον προς τα μεταχειρισμένα. Πόσο θα κρατήσει αυτό; Είναι νωρίς να απαντηθεί το ερώτημα, αν και η διελκυστίνδα μεταξύ νέων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είναι μία διαχρονική πάλη που δεν καθορίζεται από την επιθυμία του ανθρώπου, αλλά από τις οικονομικές του δυνατότητες.