Αυτοκινηση

Νυχτερίδες στον δρόμο…

Πολυχρηστική πολεμική μηχανή και σίγουρα έξω από ό,τι υπερβατικό έχουμε συναντήσει. Το Batmobile αποτελεί επέκταση των παιδικών μας ονείρων για ένα «ανίκητο» αυτοκίνητο. 

Θωμάς K. Ευθυμίου
ΤΕΥΧΟΣ 566
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Πολυχρηστική πολεμική μηχανή και σίγουρα έξω από ό,τι υπερβατικό έχουμε συναντήσει. Το Batmobile αποτελεί επέκταση των παιδικών μας ονείρων για ένα «ανίκητο» αυτοκίνητο. Σωστά, με αντιαρματικά όπλα και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα, δεν είναι και εύκολο να σε πιάσουν.

Ένα εξωτικό υπεραυτοκίνητο, που σχεδιαζόταν με ό,τι πιο ριζοσπαστικό αλλά και ακραίο είχαν στο μυαλό τους οι κατά καιρούς σχεδιαστές του, έγινε σημείο αναφοράς μέσα από κινούμενα σχέδια, κινηματογραφικές ταινίες, αλλά και video games…

Ωστόσο, στα σχεδόν 80 χρόνια της πορείας του, ο Batman χρησιμοποίησε ό,τι πιο ριζοσπαστικό σε «μέσα μεταφοράς». Περίεργες μοτοσικλέτες και εξωτικά σκάφη συμπεριλαμβάνονται στο οπλοστάσιό του, όμως τα αυτοκίνητα είναι αυτά που ξεχώρισαν. Ίσως γιατί, κατά βάθος, θα θέλαμε να τα οδηγούμε εμείς…

Το Batmobile, τουλάχιστον στη σύγχρονη εποχή, είναι ένα υπερβατικό τεθωρακισμένο όχημα μάχης που χρησιμοποιείται συχνά από τον Batman για καταδίωξη οχημάτων, μεταφορά κρατουμένων, σαν αντιαρματικό όπλο, αλλά και ως ένα κινητό εργαστήριο για την αντιμετώπιση του εγκλήματος.

Το Batmobile έκανε την πρώτη εμφάνισή του στο Detective Comics τον Μάιο του 1939. Στη συνέχεια ήταν ένα απλό κόκκινο επιβατηγό σεντάν, που απλώς αναφερόταν ως «το αυτοκίνητό του». Σύντομα όμως, όταν οι παραγωγοί διαπίστωσαν τη διείσδυση της τεχνολογίας στο χώρο της έβδομης τέχνης, ο σχεδιασμός του άρχισε να γίνεται ολοένα και πιο συγγενής προς τη νυχτερίδα, που συνήθως περιλαμβάνει ένα διακριτικό, θα λέγαμε, σχήμα φτερού στο πίσω μέρος του. Από τα πρώτα στάδια της καριέρας του Batman ήταν θωρακισμένο, ενώ με την πάροδο του χρόνου έχει προσαρμοστεί σε ένα συνδυασμό ριζοσπαστικής σχεδίασης αυτοκινήτου με στοιχεία από supercar-υβριδικό. Σε κάθε περίπτωση είναι η πιο προηγμένη τεχνολογικά μηχανή καταπολέμησης του εγκλήματος που θα μπορούσαμε ποτέ να σκεφτούμε…

Αξίζει να σημειώσουμε ότι το Batmobile έχει εξελιχθεί μαζί με το χαρακτήρα του «αφεντικού» του και σε κάθε νέα έκδοση αντικατοπτρίζει τις εξελισσόμενες τεχνολογίες στο χώρο του αυτοκινήτου. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι μερικές απεικονίσεις παρουσιάζουν το Batmobile να ταξιδεύει μη επανδρωμένα ή με τηλεχειρισμό.

Άλλωστε οι σχεδιαστές του δανείζονται πληθώρα λύσεων από πολεμικά οχήματα, από supercars, από μελλοντολογικά κινούμενα σχέδια, αλλά και από τις ριξικέλευθες προτάσεις των κατασκευαστών αυτοκινήτων που συναντάμε στις concept εκδόσεις στα σαλόνια αυτοκινήτου. Ακόμα και από την εξέλιξη των ελαστικών σε βάθος τριακονταετίας δανείζονται ιδέες και προτάσεις. Το αποτέλεσμα πρέπει να είναι πρώτα επιβλητικό, πάντως, και κατόπιν χρηστικό!


image

1941 To πρώτο όχημα που ονομάστηκε «batmobile» δεν είχε καμία σχέση με τα όσα γνωρίζουμε σήμερα για το αντίστοιχο αυτοκίνητο. Ήταν ένα ανοιχτό κάμπριο, που χρησιμοποιήθηκε στην ομώνυμη σειρά σκίτσων.

image

1960 Το 1954 το πρωτότυπο Lincoln Futura, που δημιουργήθηκε από τη Ford Motor Company, κατασκευάστηκε αποκλειστικά στο χέρι από το studio Ghia Body Works στο Τορίνο της Ιταλίας και κόστισε σε σημερινή απόδοση κοντά 2,5 εκατ. ευρώ! Το Futura-Batmobile χρησιμοποιήθηκε στην περίοδο 1966-1968 στην ομώνυμη τηλεοπτική σειρά.

image

1966 Το πιο διάσημο! Ένα διαμορφωμένο –από τον Τζορτζ Μπάρις– Lincoln Futura, με προορισμό την τηλεοπτική σειρά, χρειάστηκε μόνο τρεις εβδομάδες για να προετοιμαστεί. Στα gadget της εποχής συμπεριλαμβάνονται λέιζερ, computer στο εσωτερικό, ραντάρ, πύραυλοι (!), αστυνομική σειρήνα, ασύρματο τηλέφωνο κ.ά.

image

1989 Ο Τιμ Μπάρτον αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία της ταινίας μεγάλου μήκους, που σηματοδοτεί την επιστροφή του Batman στη μεγάλη οθόνη μετά από 23 χρόνια! Η παραγωγός εταιρεία Warner Brothers έδωσε την ευκαιρία στο σχεδιαστή Άντον Φουρστ να σχεδιάσει το επιβλητικό Γκόθαμ Σίτυ και φυσικά το άκρως εντυπωσιακό Batmobile, που βασιζόταν στη συνένωση δύο αμαξωμάτων Ιmpala και κινούσε ένας κινητήρας V8 της Chevrolet.

image

1997 Η έκδοση comic «Batman & Robin», το 1997, ήταν η τελευταία της πρώτης σειράς που ξεκίνησε το 1989. Αυτή τη φορά η ιδέα για τη δημιουργία του Βatmobile βασιζόταν σε παλιά αγωνιστικά αυτοκίνητα, όπως η Jaguar D Type και Delahaye 165.

image

2005-Α Το πιο εντυπωσιακό «νυχτεριδοαυτοκίνητο»… Σχεδιάστηκε το 2005 από τους Κρίστοφερ Νόλαν και Νέιθαν Κράουλι, για την ταινία «Batman begins: The Dark Knight». Με κινητήρα Chevrolet 350 V8 απόδοσης 500 ίππων και επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα σε λιγότερο από 6’’, το Tumbler χρησιμοποιούσε σε μεγάλο ποσοστό ανθρακονήματα και τιτάνιο (!). Ο οδηγός καθόταν στα αριστερά, αλλά κατά τη διάρκεια της δράσης μεταφερόταν στο κέντρο, έχοντας οπτική ανάμεσα από τους εμπρός τροχούς – και έτσι καλύτερη οπτική και προστασία.

image

2005-Β Στη σύγχρονη εποχή «επιστρατεύθηκαν» και δίτροχες εκδόσεις του Batmobile… Η φωτογραφία είναι από την πίστα του Σίλβερστον, όταν τα Batmobiles επισκέφτηκαν την ομάδα της Toyota στην F1! Σε χρέη αναβάτη ο Γιάρνο Τρούλι…

image

2016 Η πλέον πρόσφατη εκδοχή του Batmobile που είδαμε στην επική ταινία «Batman vs Superman: Dawn of Justice». Σύμφωνα με τη Warner Bros, η επόμενη γενιά Batmobile θα συνδέει την κληρονομιά των προηγούμενων Batmobile με τις σημερινές εξελίξεις στο χώρο των επαναστατικών εφαρμογών. Εμπνευσμένο από το Batmobile του 1989 και σχεδιασμένο από τους σχεδιαστές παραγωγής Πάτρικ Τατόπουλος και Dennis McCarthy, το Batmobile σε αντίθεση με τα προηγούμενα οχήματα έχει ένα όπλο στο μπροστινό μέρος, κινείται σε όλες τις επίπεδες διαστάσεις (και όχι μόνο…), ενώ τα πίσω ελαστικά του είναι από τρακτές, με αφαίρεση βέβαια των μεγάλων τακουνιών.


image

Tumbler: Από τη σκέψη στην παραγωγή

Προφανώς για να μπορεί να κυκλοφορεί ένα τέτοιο αυτοκίνητο, δεν είναι και το απλούστερο πράγμα στον κόσμο. Γιατί καλή η υπερβατικότητα, αλλά για να κινείται το Batmobile θα πρέπει να χρησιμοποιεί τις γνωστές μας υπάρχουσες τεχνολογίες. Σε συνδυασμό μεν, αλλά όχι κάτι εξώκοσμο… Ας δούμε, λοιπόν, τι ζεύξη τμημάτων έγινε για να «βγει στους δρόμους» το Tumbler των τανινών «Dark Knight Trilogy».

Αρχικά κατασκευάστηκαν έξι χειροποίητα μοντέλα σε κλίμακα 1:12, ενώ στη συνέχεια 30 άτομα ανέλαβαν να φτιάξουν ένα πρωτότυπο από μονωτικό αφρό (Styrofoam) το οποίο αποτέλεσε τη βάση για τη μεταλλική έκδοση του οχήματος.

Στο τελικό αποτέλεσμα, το Tumbler κινούσε ένας 5.7-λίτρων κινητήρας V8 της Chevrolet, στους πίσω τροχούς υπήρχε άξονας φορτηγού, αγωνιστικά ελαστικά της Hoosier εμπρός, πίσω ελαστικά για 4×4 της Interco και ανάρτηση παντού δανεισμένη από πρωτότυπα οχήματα που παίρνουν μέρος στο Rally Dakar…

Το αμάξωμα του Tumbler αποτελούνταν από 65 πάνελ από ανθρακόνημα, ενώ τα δύο από τα τέσσερα Tumbler που κατασκευάστηκαν ήταν ειδικές εκδόσεις με εξαρτήματα από φτερά αεροπλάνου, κινητήρα από αεριωθούμενο jet και έξι ντεπόζιτα προπανίου!


Φωτογραφίες: Batmobile History