Ελλαδα

Ξεκινά η Γραμμή 4 του Μετρό μέσα στο καλοκαίρι

Νέοι σταθμοί σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι

62224-137655.jpg
Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Μία κοπέλα περιμένει στη στάση του Μετρό©Eurokinissi-ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Ξεκινά μέσα στο καλοκαίρι το η Γραμμή 4 του Μετρο©Eurokinissi-ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Ξεκινά μέσα στο καλοκαίρι η Γραμμή 4 του Μετρο, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.

Ως το  «σημαντικότερο έργο της τελευταίας 20ετίας, μετά την Αττική Οδό» χαρακτήρισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, τη Γραμμή 4 του Μετρό. «Μετά από πολυετείς καθυστερήσεις, ξεκινά επιτέλους το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο κ. Καραμανλής, ενημερώνοντας τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, για την πορεία του έργου. 

Παρόντες στην Επιτροπή ήταν ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε. κ. Νίκος Κουρέτας και ο υπουργός Μεταφορών σημείωσε πως οι εργασίες θα ξεκινήσουν μέσα στο καλοκαίρι. 

Πως η Γραμμή 4 θα αλλάξει τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας 

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι «η Γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας και γι’ αυτό προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία όπως π.χ. τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. 

Επίσης, η Γραμμή 4 θα διευκολύνει την πρόσβαση των πολιτών σε πολλά σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις, όπως δικαστήρια, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ. Αποσυμφορούνται σταθμοί επιβαρυμένοι όπως π.χ. ο σταθμός του Συντάγματος, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται η δικτύωση των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στο Πανεπιστήμιο και τον Ευαγγελισμό».

Ένα έργο με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα

Όπως εξήγησε ο κ. Καραμανλής το έργο θα έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα καθώς εκτιμάται ότι η μέση εξοικονομούμενη ημερήσια ενέργεια υπολογίζεται σε 1.216 μεγαβατώρες και η μέση ημερήσια μείωση του διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σε 318 τόνους. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι με τη Γραμμή 4 θα μετακινούνται συνολικά περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 60.000.

Μετρό που πλησιάζει στο σταθμό©Eurokinissi-ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Η Γραμμή 4 θα εξυπηρετεί πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας©Eurokinissi-ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Το ιστορικό του έργου 

Η Αρχική Μελέτη Ανάπτυξης του Μετρό έγινε στα τέλη της δεκαετίας του ‘90 και προέβλεπε την κατασκευή δύο προεκτάσεων: της Γραμμής 2 από το Πανεπιστήμιο προς το Άλσος Βεΐκου, και της Γραμμής 3 από την Πανόρμου προς το Μαρούσι. Ωστόσο, για λειτουργικούς λόγους, το 2004 αποφασίστηκε να δημιουργηθεί μια νέα γραμμή - η Γραμμή 4- η οποία θα είναι σε σχήμα U και θα ενώνεται σε κάποια σημεία με το υπάρχον Δίκτυο. 

Η πρώτη εξαγγελία για την εκκίνηση του διαγωνισμού ήταν το 2005, το 2006 ολοκληρώθηκαν οι μελέτες σε επικοινωνιακό επίπεδο και το 2008 σε επίπεδο engineering. 

Έκτοτε, από τα μνημόνια του 2010 μέχρι την «περήφανη» διαπραγματευση του 2015, το έργο πήγε πίσω ενώ το 2017 ξεκίνησε διαγωνισμός για την κατασκευή του. Ωστόσο, ξεκίνησε και ο «χορός» των δικαστικών προσφυγών στο ΣτΕ, που έβαλε «φρένο» στην υλοποίηση του έργου σύμφωνα με τον κ. Καραμανλής. 

Στη συνέχεια, ο υπουργός Μεταφορών τόνισε ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας «παρέλαβε ένα έργο σταματημένο, που αντιμετώπιζε πολλά και σύνθετα προβλήματα, και είχε ένα και μοναδικό στόχο: Να το ξεμπλοκάρει, ώστε μετά από 15 και πλέον χρόνια να μπει σε τροχιά υλοποίησης».

Το 2019 η διαδικασία ελέγχου των υποφακέλων Δικαιολογητικών συμμετοχής και Τεχνικής Προσφοράς που είχε σταματήσει, επανεκκινείται και μετά από νέες προσφυγές, δικαιώθηκε η Αττικό Μετρό στο ΣτΕ και προχώρησε το άνοιγμα των Οικονομικών προσφορών στις 19.10.2020. Κατόπιν το έργο εγκρίθηκε και κατακυρώθηκε υπό την προϋπόθεση ότι θα εγκρίνει την όλη διαδικασία το Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως και έγινε.

«Ταυτόχρονα τα δύο τελευταία χρόνια», επισήμανε ο κ. Καραμανλής, «επιλύθηκαν και τα νομικά ζητήματα που τέθηκαν και για την εργολαβία των Πρόδρομων Εργασιών: Διενέξεις μεταξύ των διαγωνιζόμενων με προδικαστικές προσφυγές, ασφαλιστικά μέτρα των αιτήσεων ακυρώσεως κ.λπ.. Ξεμπλέξαμε άμεσα τα ζητήματα που είχαν τεθεί και υπογράψαμε Σύμβαση στις 29 Μαρτίου 2021» σημείωσε.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ