- CITY GUIDE
- PODCAST
-
25°
Eurovision 2025: Όλα όσα θα συμβούν απόψε στον μεγάλο τελικό
Ολοκληρώνεται ο 69ος πανευρωπαϊκός διαγωνισμός τραγουδιού


Eurovision 2025: Όλα όσα θα συμβούν στη βραδιά του τελικού - Οι προσδοκίες για την Κλαυδία και το τραγούδι Asteromata - Οι συμμετοχές που ξεχωρίζουν
Βραδιά τελικού απόψε για τους λάτρεις της Eurovision 2025 και αν υπάρχουν πολλά και δυσεπίλυτα ζητήματα που διαιρούν την Ευρώπη στις μέρες μας, αυτή είναι μια συνήθεια που ενώνει τους ευρωπαίους -είτε αγαπούν, είτε λατρεύουν να μισούν αυτόν τον θεσμό- και τους καθηλώνει μπροστά στους τηλεοπτικούς τους δέκτες.
Η Βασιλεία της Ελβετίας φιλοξένησε τη διοργάνωση της Eurovision 2025 που ρίχνει αυλαία απόψε και για περίπου 15 ημέρες υποδέχτηκε 37 εθνικές αποστολές, εκατοντάδες δημοσιογράφους κι εκπροσώπους του Τύπου και μερικές χιλιάδες θεατών.
Με κεντρικό σύνθημα “Welcome Home” η Ελβετία υποδέχτηκε για τρίτη φορά τον διαγωνισμό που είχε διοργανώσει στη γέννησή του, το 1956, στο Λουγκάνο, αλλά και το 1989, μετά από νίκη της Σελίν Ντιόν, η οποία εκπροσώπησε τη χώρα στις αρχές της καριέρας της.

Το έτερο μόνιμο σύνθημα “United by Music” που η εποπτεύουσα αρχή της Eurovision Ευρωπαϊκή Ένωση Ραδιοτηλεόρασης (EBU) υιοθέτησε εδώ και λίγα χρόνια, φαντάζει οξύμωρο, καθώς η πολυφωνική γιορτή της μουσικής δεν έχει μείνει στο απυρόβλητο από πολιτικές διαφορές και διαφωνίες. Μία από αυτές, η συμμετοχή του Ισραήλ στον μουσικό διαγωνισμό, με όσα διαδραματίζονται στη Γάζα, που δεν αποκλείστηκε όπως η Ρωσία όταν εισέβαλε στην Ουκρανία, προκάλεσε και φέτος σειρά αντιδράσεων μεταξύ των συμμετεχόντων ραδιοτηλεοπτικών φορέων, καλλιτεχνών που έχουν διαγωνιστεί στο παρελθόν, μελών του Ευρωκοινοβουλίου και φυσικά του κοινού.
Σε μια προσπάθεια να δράσει προληπτικά, η EBU εισήγαγε μια σειρά από νέους περιοριστικούς τεχνικούς κανόνες στο πλαίσιο διεξαγωγής του event και φιλοξενίας όλων των διαπιστευμένων -καλλιτεχνών, μελών του προσωπικού της και δημοσιογράφων-, που θεώρησε ότι θα την απαλλάξουν από το άγχος απρόοπτων δυσκολιών και συμπεριφορών που χρωματίζουν πολιτικά το ακριβό τηλεοπτικό της προϊόν (βλ. άκομψες δημόσιες τοποθετήσεις καλλιτεχνών, άβολες πολιτικές ερωτήσεις δημοσιογράφων, ή έκρυθμες και παραβατικές συμπεριφορές στα παρασκήνια που είχε να αντιμετωπίσει στην περσινή διοργάνωση). Έτσι, όλες οι τεχνικές πρόβες των καλλιτεχνών πραγματοποιήθηκαν κεκλεισμένων των θυρών, οι συνεντεύξεις Τύπου μετά τους δύο ημιτελικούς καταργήθηκαν, ενώ μέλη του προσωπικού των διοργανωτών σε νέο ρόλο, ανέλαβαν όλες αυτές τις ημέρες να οριοθετούν τον αναλυτικά γραμμένο κώδικα συμπεριφοράς των διαπιστευμένων, εντός των εγκαταστάσεων της διοργάνωσης.

Πολύχρωμη γιορτή σε μια εντυπωσιακή φουτουριστική σκηνή
Το τηλεοπτικό περιτύλιγμα πάντως περιλαμβάνει μια πολύχρωμη γιορτή, πάνω σε μια εντυπωσιακή φουτουριστική σκηνή που έχει στηθεί στο κλειστό στάδιο St. Jakobshalle της Βασιλείας, παρουσία 6.500 θεατών. 750 τ.μ. video wall, 200 τ.μ. δαπέδου LED, 330.000 κανάλια φωτισμού, 4.500 φωτιστικά σώματα, 22 κάμερες εκ των οποίων 7 ασύρματες και 2 εναέριες, είναι κάποια από τα νούμερα που έδωσαν στη δημοσιότητα οι Ελβετοί διοργανωτές, σημειώνοντας επίσης πως αυτή είναι η διοργάνωση με το μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα στην ιστορία της Eurovision.

Αναφορικά με ότι θα δούμε στις οθόνες μας στον αποψινό τελικό, δίπλα στις δύο παρουσιάστριες που είδαμε στους ημιτελικούς -Hazel Brugger και Sandra Studer-, θα βρίσκεται και η 48 ετών τηλεπαρουσιάστρια και πρώην μοντέλο Ελβετο-ιταλή Michelle Hunziker.
Η βραδιά θα ξεκινήσει με ένα χιουμοριστικό βίντεο στο οποίο θα δούμε τις τρεις παρουσιάστριες να ανησυχούν καθώς αναμένουν το τρόπαιο του φετινού διαγωνισμού που δεν έχει φτάσει ακόμη στη Βασιλεία. Θα παρακολουθήσουμε την περιπέτεια της παράδοσής του, σε ένα βίντεο που μας περνά από τοπία και πόλεις της Ελβετίας, με μουσική υπόκρουση νικητήρια τραγούδια του διαγωνισμού. Το τρόπαιο φτάνει αισίως στη St. Jakobshalle και ο τελικός ξεκινά με το Nemo να ερμηνεύει το δικό του τραγούδι που οδήγησε τον διαγωνισμό στην Ελβετία, το The Code.
Θα ακολουθήσει η καθιερωμένη παρέλαση των διαγωνιζόμενων καλλιτεχνών, στην οποία θα κρατούν τη σημαία της χώρας τους και μόνο, που θα τους έχει δοθεί από τους διοργανωτές, καθώς δεν επιτρέπεται να φέρουν οι ίδιοι καμία άλλη σημαία -μια κίνηση που θεωρήθηκε περιορισμός στην ελευθερία της έκφρασης και των κινήσεων συμπερίληψης, κυρίως της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, από πλευράς των καλλιτεχνών. Οι θεατές στην αρένα και τις κερκίδες είναι ελεύθεροι να κρατούν όποια σημαία επιθυμούν, εναπόκειται όμως προφανώς στους διοργανωτές και τον σκηνοθέτη το τι θα φανεί στους δέκτες των τηλεθεατών.

Στον τελικό η Κλαυδία με το τραγούδι Asteromata
26 τραγούδια θα παρουσιαστούν στο διαγωνιστικό μέρος με 6 από αυτά να είχαν ήδη εξασφαλισμένη τη συμμετοχή τους στον τελικό. Πρόκειται για εκείνα που εκπροσωπούν τις λεγόμενες Big 5, τις χώρες με τη μεγαλύτερη οικονομική συμμετοχή στον προϋπολογισμό της EBU, οπότε και με προνομιακή μεταχείριση, συν την περσινή νικήτρια χώρα. Οι υπόλοιπες 20 συμμετοχές προκρίθηκαν από τους δύο ημιτελικούς.
Η Ελλάδα διαγωνίζεται στην 17η θέση στη σειρά εμφάνισης, με την 22χρονη ερμηνεύτρια Κλαυδία και το τραγούδι Asteromata, που αναδείχθηκε από τον εθνικό μας τελικό τον περασμένο Γενάρη. Πρόκειται για μία σύνθεση των Arcade και της Κλαυδία, σε στίχους των Arcade που κέρδισε τις εντυπώσεις όχι μόνο των Ελλήνων αλλά και του ευρωπαϊκού κοινού, με την ερμηνεία της στον 2ο ημιτελικό της Πέμπτης.
Τη σκηνική παρουσίαση του ελληνικού τραγουδιού επιμελείται ο Φωκάς Ευαγγελινός και την υπόλοιπη δημιουργική ομάδα συμπληρώνουν ο Χρήστος Μαγκανάς στον σχεδιασμό των βίντεο, οι Deux Hommes στα κοστούμια, ο Γιάννης Μουρίκης στον σχεδιασμό του σκηνικού αντικειμένου και ο Γιώργος Τέλλoς στον σχεδιασμό των φωτισμών.
Το Asteromata επικοινωνεί τα συναισθήματα του αποχωρισμού και της απώλειας και είναι εμπνευσμένο από την Ιστορία, τους ανθρώπους και τα ίχνη τους στον χρόνο. Η Κλαυδία ερμηνεύει το τραγούδι πάνω σε μία αποβάθρα που καταλήγει σε έναν βράχο.Οι φωτισμοί εναλλάσσονται σε μπλε και πορτοκαλί αποχρώσεις, ενώ στα στα εντυπωσιακά γραφικά στις οθόνες, που ακολουθούν τη δραματικότητα του Asteromata, βλέπουμε ένα φλεγόμενο δέντρο, θάλασσα και βράχους που ενσωματώνουν και το σκηνικό αντικείμενο της Ελλάδας, το πρόσωπο μιας Καρυάτιδας, λευκά περιστέρια σε τρισδιάστατη αποτύπωση και ένα σεληνιακό τοπίο. Η Κλαυδία είναι ντυμένη με μαύρο πλισέ φόρεμα από ύφασμα που λαμπυρίζει στα φώτα, ενώ λίγο πριν το τέλος του τραγουδιού, μετά από ένα στιγμιαίο μπλακ άουτ στη σκηνή, το ένδυμά της αλλάζει σε λευκό.

Οι συμμετοχές που διεκδικούν υψηλή θέση στην τελική κατάταξη
Από τις υπόλοιπες συμμετοχές, ανάμεσα σ’ εκείνες που ξεχωρίζουν και διεκδικούν μια υψηλή θέση στην τελική κατάταξη βρίσκονται το ανδρικό γκρουπ KAJ από τη Σουηδία, με το χιουμοριστικό Bara Bada Bastu, που θα πει Μόνο Σάουνα, το Wasted Love με τον JJ από την Αυστρία, που παρουσιάζεται στις οθόνες μας σε ασπρόμαυρα πλάνα και τον ερμηνευτή να επιδεικνύει ένα μεγάλο εύρος φωνητικών ικανοτήτων, όπως επίσης η συμμετοχή της Γαλλίας με τίτλο Maman και ερμηνεύτρια τη Louane, που θα τη δούμε να λούζεται την άμμο μιας τεράστιας κλεψύδρας, ως συμβολισμός του χρόνου που κυλά, υμνώντας τη μητρότητα. Η παιδική φωνή που λέει την τελευταία λέξη του τραγουδιού, maman, είναι η κόρη της ερμηνεύτριας. Ξεχωρίζουν ακόμη, το επίσης χιουμοριστικό τραγούδι της Εσθονίας Espresso Macchiato, από τον Tommy Cash, με αναφορές και μαύρο χιούμορ για την ιταλική κουλτούρα, όπως και η συμμετοχή της Ολλανδίας, με τον Claude και το μελωδικό C’ est la vie, που τις τελευταίες ημέρες σχολιάστηκε θετικά.
Δυστυχώς στον φετινό τελικό δεν υπάρχει κυπριακή συμμετοχή, καθώς ο Theo Evan που εκπροσώπησε φέτος την Κύπρο δεν κατάφερε να προκριθεί από τον 1ο ημιτελικό.
Μία μέρα πριν τη διεξαγωγή του τελικού και μετά την ολοκλήρωση και της βραδυνής γενικής πρόβας της Παρασκευής, που παρακολούθησαν οι εθνικές επιτροπές σε κλειστό τηλεοπτικό κύκλωμα προκειμένου να δώσουν την ετυμηγορία τους, τα γραφεία στοιχημάτων παρουσιάζουν την Αυστρία, τη Σουηδία και τη Γαλλία ως τις επικρατέστερες χώρες για τη φετινή νίκη, με την Ολλανδία να ακολουθεί.

Μετά την παρουσίαση και των 26 τραγουδιών, στο interval act θα δούμε παλαιότερους εκπροσώπους της Ελβετίας στην Eurovision που θα ερμηνεύσουν τα τραγούδια με τα οποία διαγωνίστηκαν. Στη σκηνή θα εμφανιστούν λοιπόν οι Peter, Sue and Marc που εκπροσώπησαν την χώρα τους τέσσερις φορές στον διαγωνισμό και απόψε θα ερμηνεύσουν το Io senza te (1981), η εκπρόσωπος του 1980, Paola με το Cinema, o Luca Hänni με το She Got Me (2019) και ο Gjon's Tears με το Tout l'univers (2021).
Τιμώντας τα τραγούδια που κατέλαβαν 2ες θέσεις στην ιστορία του θεσμού και αγαπήθηκαν ιδιαίτερα από το κοινό, τη σκηνή θα μοιραστούν στη συνέχεια ο περσινός εκπρόσωπος της Κροατίας Baby Lasagna και ο εκπρόσωπος της Φινλανδίας το 2023 Käärijä. Σε έναν μεταφορικό μεταξύ τους αγώνα, θα διεκδικήσουν την προτίμηση του κοινού ερμηνεύοντας το Rim Tim Tagi Dim και το Cha Cha Cha, αλλά και ένα νέο κοινό τους τραγούδι με τίτλο Eurodab. Το interval act θα ολοκληρωθεί με δεύτερη εμφάνιση του Nemo για απόψε και ένα νέο του τραγούδι.
Μυστήριο παραμένει ακόμη και μέχρι την τελευταία στιγμή το ενδεχόμενο μιας live εμφάνισης της Σελίν Ντιόν. Στη γενική πρόβα του τελικού το βράδυ της Παρασκευής οι διοργανωτές μας έδειξαν ξανά, το ίδιο βίντεο χαιρετισμό της αγαπημένης καλλιτέχνιδας που είδαμε στον 1ο ημιτελικό, στο οποίο μας μίλησε για τη σχέση της με την Ελβετία, αλλά και τη δύναμη της μουσικής να ενώνει τους λαούς, κάτι που εντείνει τη φημολογία πως η Σελίν Ντιόν θα ξαναβρεθεί στη σκηνή της Eurovision, καθώς θεωρείται αρκετά απίθανο και ασυνήθιστο να επαναπροβληθεί το ίδιο τηλεοπτικό υλικό κατά τη διάρκεια της ίδιας διοργάνωσης. Ανάμεσα στους διαπιστευμένους δημοσιογράφους στη Βασιλεία φημολογείται πάντως πως η Σελίν Ντιόν έχει πραγματοποιήσει ήδη, και υπό μυστικότητα πρόβες, στη σκηνή του St. Jakobshalle, ενώ το ιδιωτικό της αεροπλάνο αναφέρθηκε πως το μεσημέρι της Παρασκευής προσγειώθηκε στη Βασιλεία.
Ο νέος νικητής του διαγωνισμού και η χώρα που θα αναλάβει την επόμενη διοργάνωση θα προκύψουν συνδυαστικά από τις ψήφους των τηλεθεατών και των εθνικών επιτροπών. Οι Έλληνες του εξωτερικού μπορούν πάντα να ψηφίσουν την Ελλάδα στη χώρα διαμονής τους και στους αριθμούς που θα κοινοποιήσουν οι κατά τόπους εθνικοί ραδιοτηλεοπτικοί φορείς. Το 12άρι της ελληνικής επιτροπής θα ανακοινώσει από το studio της ΕΡΤ στην Αθήνα, η ηθοποιός Τζένη Θεωνά.
Ο αποψινός τελικός, θα μεταδοθεί από την ΕΡΤ1 και το ERTFLIX στις 22:00, για πρώτη φορά φέτος και με όρους προσβασιμότητας για κωφούς και βαρήκοους θεατές, αλλά και θεατές με προβλήματα όρασης. Ειδικοί υπότιτλοι, διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα και στοιχεία ακουστικής περιγραφής, μέσα και από το ειδικό κανάλι του ERTFLIX Eurovision Channel, κάνουν τον ευρωπαϊκό μουσικό διαγωνισμό προσβάσιμο σε όλους. Τον σχολιασμό της τηλεοπτικής μετάδοσης θα κάνουν η Μαρία Κοζάκου και ο Γιώργος Καπουτζίδης, ενώ τη ραδιοφωνική μετάδοση στο ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ θα κάνει ο Δημήτρης Μεϊδάνης.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Γιώργος Παυριανός αφηγείται τις μοναδικές στιγμές που έζησε κοντά του
Πού θα τον δούμε μετά την αποχώρησή του από το «Καλημέρα Ελλάδα»
«Δεν έχω πει ξεκάθαρα στην κόρη μου τι αντιμετωπίζω»
Η δημοσιογράφος αποκάλυψε πότε και πού θα γίνει η βάφτιση του γιου της
Είχαν συνεργαστεί στο «Ρετιρέ»
Κάποιοι παρατήρησαν ότι το μενού τους στο Netflix άλλαξε λίγο
Ένα περιοδικό που απέδειξε τη δύναμη του γραπτού λόγου και της εικόνας
Συγκινεί η Έφη Παπαθεοδώρου για το τηλεοπτικό της ταίρι που έφυγε από τη ζωή το 2013
Η ανακοίνωση του καναλιού
Τι είπε ο ηθοποιός σε δηλώσεις που πραγματοποίησε
Παρότι η εταιρεία έχει διπλασιάσει τα έσοδα της
Η δημοσιογράφος θα επιστρέψει στο «Κοινωνία Ώρα Mega» λίγους μήνες μετά τη γέννηση του γιου της
Οργή στο Χ για την παραγωγή του reality και τη χαλαρή αντίδραση
Αποχωρεί μετά από τρία χρόνια
Στα τηλεοπτικά ρεπορτάζ ακούσαμε δεκάδες φορές για το χαστούκι που έφαγε ο Γάλλος πρόεδρος. Δεν ξέρω αν υπάρχει λέξη που να περιγράφει τη συγκεκριμένη χειρονομία αλλά σίγουρα δεν είναι η λέξη «χαστούκι»
Ο Τζον Φ. Κένεντι Jr. επιχείρησε να συνδέσει την πολιτική με την ποπ κουλτούρα, δύο έννοιες οι οποίες παρέμεναν σε ξεχωριστούς και συχνά ασύμβατους κόσμους
Όσα διηγήθηκε για τον σπουδαίο ερμηνευτή
«Δεν θα είναι ένα κλασικό επεισόδιο ή μια τηλεταινία»
«Μου αρέσουν οι συνεντεύξεις ανάλογα με αυτόν που μου παίρνει συνέντευξη»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.