TV & Media

The New Yorker: Το εξώφυλλο για τα 96 χρόνια κυκλοφορίας

Ο Γιούστας Τίλι με μάσκα και εμβόλιο

alexandra_skaraki.jpg
Αλεξάνδρα Σκαράκη
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Το εξώφυλλο του περιοδικό The New Yorker για τα 96 χρόνια κυκλοφορίας
© Sergio Garcia Sanchez/The New Yorker

Το περιοδικό The New Yorker γιορτάζει τα 96 χρόνια από την κυκλοφορία του με επετειακό τεύχος, το «Eustace Tilley at Ninety-six»

Υπάρχουν έντυπα που είναι δημοφιλή για μια συγκεκριμένη θεματολογία, άλλα για το ύφος γραφής και τον πρωτότυπο σχολιασμό των γεγονότων και άλλα για τις εικονογραφήσεις και το ιδιαίτερο στιλ τους.

Το αμερικανικό εβδομαδιαίο περιοδικό The New Yorker ξεχωρίζει και για τα τρία. Εδώ και 96 χρόνια παραμένει ένα από τα πιο εμβληματικά και επιδραστικά έντυπα, συμβάλλοντας σημαντικά στη διαμόρφωση της κουλτούρας του παγκόσμιου Τύπου.

Εκείνο όμως που κάνει το περιοδικό αναγνωρίσιμο είναι τα ευφάνταστα εξώφυλλά του που πάντα κρύβουν μια ενδιαφέρουσα ιστορία πίσω από τη δημιουργία τους. Από την κυκλοφορία του πρώτου τεύχους στις 21 Φεβρουαρίου του 1925 μέχρι σήμερα, τα εξώφυλλα αυτά φιλοτεχνούνται από διάσημους εικονογράφους, γραφίστες και σχεδιαστές από όλο τον κόσμο. Ενδεικτικά μόνο, μερικά από τα ονόματα που δημιούργησαν κάποιο έργο περισσότερες από μία φορές για το περιοδικό, ήταν οι: Φρανκ Μοντέλ, Σολ Στέινμπεργκ, Γουίλιαμ Στάιγκ, Μπάρι Μπλιτ, Φρανσουάζ Μουλί, Κρίστοφ Νίμαν, Αντριάν Τομίν. Σε πολλές περιπτώσεις, τα σκίτσα τους απεικονίζουν σκηνές από την επικαιρότητα και την καθημερινότητα των Αμερικανών πολιτών, χωρίς ποτέ οι εκάστοτε καλλιτέχνες να χάνουν το προσωπικό τους ύφος.

The New Yorker's Dandy Mascot, Eustace Tilley

Ο δημιουργός του πρώτου εξωφύλλου του The New Yorker ήταν ο Αμερικανός γραφίστας Ρέι Έρβιν. Ήταν εκείνος που σχεδίασε τον Γιούστας Τίλι και τη γραμματοσειρά-σήμα κατατεθέν του περιοδικού. Ο Γιούστας Τίλι είναι δανδής: φοράει μονόκλ και ψηλό μαύρο καπέλο. Το ύφος του προδίδει έναν αριστοκράτη με εκλεπτυσμένο γούστο. Πριν καθιερωθεί ως μασκότ του περιοδικού, η φιγούρα ήταν σκίτσο των χιουμοριστικών άρθρων του δημοσιογράφου Κόρεϊ Φορντ. Αυτά τα άρθρα αποκάλυπταν λεπτομέρειες για τον σχεδιασμό πίσω από κάθε τεύχος του The New Yorker.

Ο Γιούστας Τίλι με μάσκα και εμβόλιο

Τα εξώφυλλα του περιοδικού σχολιάζουν την αμερικανική ως επί το πλείστον επικαιρότητα, όμως με την επικαιρότητα της πανδημίας του κορωνοϊού η εμβέλειά τους δεν θα μπορούσε παρά να απλωθεί σε ολόκληρο τον κόσμο. Από την αρχή της πανδημίας, οι εκδότες και οι αρχισυντάκτες ανέθεσαν στους καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργάζονται να αποτυπώσουν τις διαφορετικές πτυχές της πρωτόγνωρης εποχής που βιώνουμε. Δεν ήταν λίγες οι φορές που νιώσαμε να ταυτιζόμαστε με όσα απεικόνιζαν: από τις δύσκολες συνθήκες στα νοσοκομεία μέχρι την ερημιά στους δρόμους των πόλεων και το ψυχολογικό κόστος που έφερε η νέα καθημερινότητα και ο εγκλεισμός στο σπίτι, το αποτέλεσμα ήταν συγκινητικό για τους αναγνώστες όλου του πλανήτη.

 

 

Για την 96η επέτειο του The New Yorker, ο Γιούστας Τίλι κοσμεί για ακόμα μία φορά το εξώφυλλο, όμως με μια αλλαγή στην εμφάνισή του. Στη δημιουργία του Ισπανού εικονογράφου, κομίστα και καθηγητή πανεπιστημίου Σέρχιο Γκαρθία Σάντσεθ ο εμβληματικός δανδής φοράει ιατρική μάσκα και στο χέρι του κρατάει μια σύριγγα που περιέχει δόση του εμβολίου. Το όνομα του επετειακού εξωφύλλου είναι «Eustace Tilley at Ninety-six». Αυτό όμως που εντυπωσιάζει περισσότερο στην εικόνα είναι οι αντιθέσεις στα χρώματα και η σημασία τους. Από το κεφάλι μέχρι τους πνεύμονες και το χέρι του Γιούστας, οι αποχρώσεις του πράσινου συμβολίζουν την επιστροφή στη ζωή που είχαμε πριν την έξαρση του κορωνοϊού. Ένα κορίτσι διαβάζει το βιβλίο του σε εξωτερικό χώρο, ένας ποδηλάτης κάνει βόλτα στη φύση και αθλητές τρέχουν ανάμεσα σε δέντρα και μια λίμνη με ήρεμο νερό. Με αυτό τον τρόπο ο Σέρχιο Γκαρθία Σάντσεθ θέλει να τονίσει την ανάγκη για εμβολιασμό που θα σώσει ζωές. Ωστόσο, η καθημερινότητα που ζούμε αποτυπώνεται στις φιγούρες που απεικονίζονται από τον λαιμό του δανδή και κάτω. Άνθρωποι κλεισμένοι στα σπίτια, περαστικοί που με μάσκες και αποστάσεις συνεχίζουν να ζουν σε μια κοινωνία που περιμένει να επανέλθει σε φυσιολογικούς ρυθμούς.

«Με τις μάσκες, την κοινωνική αποστασιοποίηση και τα εμβόλια, θα κερδίσουμε ξανά την ζωή στην πόλη. Θα έχουμε την ευκαιρία να συγχρωτιστούμε με ανθρώπους διαφορετικής κουλτούρας και τη θαυμάσια δυνατότητα να τρώμε εκτός σπιτιού οποιαδήποτε ώρα. Στην πόλη βρίσκονται κρυμμένες πολλές ιστορίες, που σύντομα θα έρθουν στο φως ξανά», δήλωσε ο δημιουργός για το έργο του. 

Η φιγούρα του Γιούστας Τίλι στις διαφορετικές της εκδοχές

Αυτό είναι το ντεμπούτο εξώφυλλο για τον Ισπανό εικονογράφο, όμως δεν είναι ο πρώτος που «πειράζει» το πρωτότυπο σχέδιο της καρικατούρας. Στην πρώτη επέτειο του περιοδικού και για να γιορτάσουν το γεγονός ότι ακόμα κυκλοφορούσαν τεύχη, ο Ρέι Έρβιν και ο συνιδρυτής του The New Yorker Χάρολντ Ρος αποφάσισαν να αναδημοσιεύσουν το εξώφυλλο, καθιερώνοντας μια παράδοση που τηρείται μέχρι σήμερα. Βέβαια η φιγούρα έχει διαμορφωθεί με την πάροδο των χρόνων, όμως από τότε όσοι υπογράφουν την εικόνα του εξωφύλλου δεν έχουν κάνει δραστικές αλλαγές στο έργο του Έρβιν.

 

 

Για περίπου επτά δεκαετίες, το περιοδικό αναπαρήγαγε το αρχικό σχέδιο του Γιούστας Τίλι, κάθε Φεβρουάριο. Εκτός από μια φορά, το 1994, που ο Αμερικανός σκιτσογράφος Ρόμπερτ Κραμπ τον μετέτρεψε σε πανκ στην Times Square, χωρίς το καπέλο και το μονόκλ. Οι καλλιτέχνες ήταν ελεύθεροι να «παίξουν» με τον δανδή κι έτσι τον έχουμε δει σε μια σειρά από παραλλαγές.

 

 

Κατά τη διάρκεια των χρόνων, το περιοδικό διοργάνωνε διαγωνισμούς, οι αναγνώστες έστελναν τις δικές τους δημιουργίες με πρωταγωνίστρια τη διάσημη καρικατούρα και οι καλύτερες από αυτές περιλαμβάνονταν στα εξώφυλλα.

Παρόλες τις αλλαγές σε αυτή τη μορφή που γρήγορα ταυτίστηκε με το The New Yorker, η εκδοχή για τα 96 χρόνια θα μείνει στη σύγχρονη ιστορία καθώς σηματοδοτεί την εποχή μετά την τραυματική υγειονομική κρίση. Το επετειακό τεύχος θα κυκλοφορήσει στις 15 Φεβρουαρίου 2021. 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ