- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- VOICE RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Ακίνητα: Ο νέος χάρτης στη φορολογία το 2027 - Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν
Τι αλλάζει με τον ΕΝΦΙΑ - Χάος με τις αντικειμενικές αξίες
ΕΝΦΙΑ, φόρος μεταβίβασης και αντικειμενικές αξίες: Όλες οι αλλαγές στα ακίνητα το 2027
Νέο τοπίο στη φορολογία των ακινήτων διαμορφώνεται από το 2027, με τις αλλαγές να φέρνουν ελαφρύνσεις για δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες, αλλά και σημαντικά υψηλότερο κόστος για συγκεκριμένες κατηγορίες αγοραστών.
Στο επίκεντρο βρίσκεται η διεύρυνση της απαλλαγής από τον ΕΝΦΙΑ για κύριες κατοικίες σε μικρούς οικισμούς, ενώ από τον Ιούλιο αυξάνεται κατακόρυφα ο φόρος μεταβίβασης για αγοραστές από χώρες εκτός ΕΕ.
Την ίδια ώρα, το μεγάλο και διαχρονικό «αγκάθι» των αντικειμενικών αξιών παραμένει. Οι τιμές ζώνης δεν αλλάζουν το 2027, την ώρα που η «ψαλίδα» με τις πραγματικές τιμές της αγοράς δεν λέει να κλείσει.
Ποια ακίνητα απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ 2027
Η σημαντικότερη αλλαγή στον ΕΝΦΙΑ αφορά τις κύριες κατοικίες φυσικών προσώπων σε μικρούς οικισμούς. Από το 2027 απαλλάσσονται από τον φόρο όσοι έχουν την κύρια κατοικία τους σε οικισμούς με πληθυσμό έως 2.000 κατοίκους. Η φοροαπαλλαγή δεν ισχύει για τους οικισμούς στην Περιφέρεια Αττικής, με εξαίρεση την Περιφερειακή Ενότητα Νήσων.
Ειδικά για τη Δυτική Μακεδονία, το όριο αυξάνεται στους 2.200 κατοίκους. Η νέα ρύθμιση αφορά 131 επιπλέον οικισμούς και περίπου 62.000 ιδιοκτήτες, ενώ συνολικά η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ επεκτείνεται πλέον σε 12.855 οικισμούς.
Κατά τα άλλα, ο βασικός μηχανισμός υπολογισμού του φόρου παραμένει αμετάβλητος, καθώς δεν αλλάζουν τα κλιμάκια, οι συντελεστές και οι προσαυξήσεις. Δεν φαίνεται να προχωρά, επίσης, η πρόταση για πρόσθετη μείωση του ΕΝΦΙΑ στις κατοικίες που είναι ασφαλισμένες έναντι φυσικών καταστροφών, ούτε η επέκταση του συγκεκριμένου κινήτρου στα ακίνητα επιχειρήσεων.
Η μεγάλη αλλαγή στον φόρο μεταβίβασης
Σημαντική αύξηση, όπως αναφέρθηκε νωρίτερα, έρχεται στον φόρο μεταβίβασης για αγορές κατοικίας από φυσικά πρόσωπα που είναι φορολογικοί κάτοικοι τρίτων χωρών, εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Από τον Ιούλιο του 2027 ο συντελεστής αυξάνεται από 3% σε 15%, ενώ μαζί με την εισφορά 3% επί του φόρου υπέρ των Δήμων η τελική επιβάρυνση για τον αγοραστή διαμορφώνεται στο 15,45%.
Ζητείται λύση για τις αντικειμενικές αξίες
Το 2027 δεν φέρνει -εκτός απροόπτου- αλλαγές στις αντικειμενικές αξίες. Ωστόσο, το ζήτημα παραμένει ανοιχτό, καθώς η τελευταία αναπροσαρμογή στις τιμές ζώνης έγινε το 2021 και έκτοτε η απόσταση από την εμπορική αξία δεν σταματά να μεγαλώνει.
Σε αρκετές περιοχές η διαφορά είναι τεράστια, προβληματίζοντας υποψήφιους αγοραστές. Υπάρχουν περιπτώσεις, μάλιστα, που η υψηλότερη τιμή ζώνης υπολείπεται κατά 100% από την τιμή που ζητούν οι πωλητές. Η τιμή πώλησης, δηλαδή, είναι διπλάσια από την αντικειμενική.
Πάντως, η αγορά του real estate δείχνει τα πρώτα σημάδια επιβράδυνσης, με περισσότερα σπίτια να βγαίνουν προς πώληση αλλά με λιγότερες συναλλαγές να ολοκληρώνονται. Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι ζητούμενες τιμές παραμένουν πολύ υψηλές.