Πολιτικη & Οικονομια

Οκτώ στους δέκα Έλληνες αγοράζουν από online πλατφόρμες εκτός ΕΕ

Μελέτη δείχνει υψηλή διείσδυση του ασιατικού ηλεκτρονικού εμπορίου - Βασικό κίνητρο η χαμηλή τιμή

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Σχεδόν 8 στους 10 Έλληνες αγοράζουν από πλατφόρμες εκτός ΕΕ, κυρίως λόγω χαμηλών τιμών, παρά τις ανησυχίες για ποιότητα και ασφάλεια.

Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) δημοσιοποίησε τα αποτελέσματα μιας πανελλαδικής έρευνας που πραγματοποίησε η NielsenIQ, η οποία εξετάζει για πρώτη φορά σε τέτοια έκταση τη χρήση ασιατικών πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου από τους Έλληνες καταναλωτές.

Τα ευρήματα αποτυπώνουν μια εντυπωσιακή διείσδυση των πλατφορμών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, με κυρίαρχο κίνητρο τις χαμηλές τιμές και σημαντικές διαφοροποιήσεις στη συμπεριφορά χρηστών και μη χρηστών.

Σύμφωνα με την έρευνα, το 94% των συμμετεχόντων πραγματοποίησε κάποια online αγορά το τελευταίο έτος, ενώ το 85% όσων ψωνίζουν στο διαδίκτυο έχει προμηθευτεί προϊόντα από πλατφόρμες με έδρα εκτός ΕΕ. Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί περίπου σε οκτώ στους δέκα Έλληνες καταναλωτές.

Οι πιο αναγνωρίσιμες πλατφόρμες είναι το Temu και το Shein, με υψηλό επίπεδο αναγνωρισιμότητας και συχνότητα αγορών, καθώς περίπου τρεις στους δέκα χρήστες δηλώνουν ότι πραγματοποιούν παραγγελίες τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.

Τα προϊόντα που αγοράζονται συχνότερα περιλαμβάνουν ρούχα, είδη σπιτιού, μικροαντικείμενα, ηλεκτρονικά και gadgets. Η χαμηλή τιμή αποτελεί μακράν το σημαντικότερο κριτήριο επιλογής, υπερισχύοντας κάθε άλλου παράγοντα.

Η μέση ετήσια δαπάνη των χρηστών αυτών των πλατφορμών ανέρχεται σε 244 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 45% της συνολικής online δαπάνης τους, ενώ συνολικά ξοδεύουν περισσότερα στο διαδίκτυο σε σχέση με όσους δεν χρησιμοποιούν πλατφόρμες εκτός ΕΕ.

Παρά τη μεγάλη χρήση, η εμπιστοσύνη προς τις πλατφόρμες αυτές παραμένει μέτρια. Τέσσερις στους δέκα χρήστες δηλώνουν υψηλή ικανοποίηση, ωστόσο εκφράζονται ανησυχίες για την ποιότητα των προϊόντων, την ασφάλεια των συναλλαγών και την προστασία προσωπικών δεδομένων. Οι μη χρήστες εμφανίζουν πολύ χαμηλή εμπιστοσύνη συνολικά.

Παράλληλα, έξι στους δέκα καταναλωτές θεωρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας «πολύ σημαντικά», ενώ επτά στους δέκα χρήστες γνωρίζουν ότι οι πλατφόρμες εκτός ΕΕ ενδέχεται να μην συμμορφώνονται με αυτά — χωρίς αυτό να αποτρέπει τις αγορές, λόγω των χαμηλών τιμών.

Η έρευνα δείχνει επίσης ότι πιθανές ρυθμιστικές παρεμβάσεις θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών: σχεδόν 40% δηλώνει ότι θα σταματούσε τις αγορές σε περίπτωση επιβολής δασμών, ενώ περίπου ένας στους τρεις εμφανίζεται θετικός σε ειδικό τέλος ανά παραγγελία.

Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, Κώστας Γεράρδος, υπογραμμίζει ότι τα ευρήματα αναδεικνύουν μια «δομική στρέβλωση» στην αγορά, καθώς οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις λειτουργούν υπό αυστηρό πλαίσιο κανόνων, ενώ πολλά marketplaces εκτός ΕΕ δραστηριοποιούνται χωρίς αντίστοιχες υποχρεώσεις.