- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Ειδησεογραφικός γραμματισμός στα σχολεία - Πώς θα λειτουργεί το πιλοτικό πρόγραμμα που έρχεται τον Οκτώβριο
Το εργαλείο κόντρα στα Fake News
Ποιοι μαθητές θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα του ειδησεογραφικού γραμματισμού στα σχολεία
Το «στοίχημα» της καλλιέργειας της κριτικής αντίληψης και του ειδησεογραφικού γραμματισμού θέτουν πλέον ψηλά το Υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση, ξεκινώντας ένα νέο, πιλοτικό πρόγραμμα στα σχολεία - και συγκεκριμένα στα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας από τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Πρόκειται για το πρόγραμμα «Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες», το οποίο παρουσίασαν πριν από λίγη ώρα στη ΔΕΘ η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης στην 89η ΔΕΘ. Στόχος του πιλοτικού προγράμματος για τον ειδησεογραφικό γραμματισμό στα σχολεία είναι η προστασία των μαθητών από τα fake news, μέσω της καλλιέργειας κριτικής σκέψης και ψηφιακής υπευθυνότητας.
Ειδησεογραφικός εγγραμματισμός σε 30 σχολεία της χώρας
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές 12-18 ετών. Θα υπάρξει πλέον σύνδεση των ειδήσεων με τα μαθήματα της Ιστορίας, της Κοινωνιολογίας και της Γλώσσας, ενώ προβλέπεται η εμπλοκή μαθητών σε ρόλους ρεπόρτερ, συντακτών, φωτογράφων και δημιουργών πολυμεσικού περιεχομένου. Η πρωτοβουλία θα τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή από τον Οκτώβριο του 2025 σε 30 Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Καστοριά, Χανιά, Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο κ.ά.) και θα έχει διάρκεια 12 μηνών. Για την υλοποίησή της προβλέπεται η εκπαίδευση τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των δημοσιογράφων που θα συμμετέχουν σε αυτή.
Τι νέο φέρνει το πρόγραμμα
Από τον Οκτώβριο αναμένονται διαδραστικά εργαστήρια με θεματικές στην αναγνώριση και αντιμετώπιση fake news, την κριτική χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης στην ενημέρωση, την προστασία προσωπικών δεδομένων και ψηφιακή ασφάλεια και την κατανόηση δεοντολογίας ΜΜΕ και του ρόλου της δημοσιογραφίας. Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, τον Ιούνιο του 2026, με την ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς, θα πραγματοποιηθεί Παγκόσμιο Συνέδριο στην Αθήνα, στο οποίο θα συμμετέχουν εκπρόσωποι από διεθνή Πανεπιστήμια και Οργανισμούς, «με στόχο να αναδειχθεί η Ελλάδα ως κόμβος στην εκπαίδευση ειδησεογραφικού γραμματισμού».
Όσο για το τι θα προσφέρει το πιλοτικό πρόγραμμα στους μαθητές, το Υπουργείο Παιδείας επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ότι οι μαθητές θα έχουν στα χέρια τους πρακτικά εργαλεία για να σταθούν απέναντι στην υπερπληροφόρηση, στην αποφυγή ενημέρωσης και στους κινδύνους μη κριτικής χρήσης της AI.
Κατά το Υπουργείο, το πρόγραμμα θα υιοθετήσει project-based learning με βιωματικές μεθόδους, όπως παραγωγή podcasts, άρθρων, βίντεο, καμπανιών, ενώ παράλληλα «θα προάγει την ανάγνωση και ανάλυση του έντυπου και ψηφιακού Τύπου, ενισχύοντας την αναγνωσιμότητα και βιωσιμότητα του Τύπου».
Ζαχαράκη: Δίνουμε ένα νέο ουσιαστικό εργαλείο
«Στόχος μας ως Κυβέρνηση είναι να δώσουμε στα παιδιά μας ένα νέο, ουσιαστικό εργαλείο που θα τους επιτρέψει να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και να γίνουν ενεργοί, υπεύθυνοι πολίτες. Μέσα από το νέο πιλοτικό πρόγραμμα, που αρχίζει φέτος σε 30 σχολεία, οι μαθητές θα μάθουν να αναγνωρίζουν, να ελέγχουν και να αξιολογούν την πληροφορία, αλλά και να τη συνθέτουν και να τη μεταφέρουν με υπευθυνότητα», δήλωσε - μεταξύ άλλων - η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη και πρόσθεσε: «Νιώθω ιδιαίτερη τιμή και ως εκπαιδευτικός να προσφέρουμε στα παιδιά αυτή τη δυνατότητα και πιστεύω ότι αυτό είναι η αρχή. Είναι η μαγιά. Σε μια εποχή όπου η τεχνητή νοημοσύνη και το διαδίκτυο παράγουν και διακινούν αμέτρητα δεδομένα, η ικανότητα των παιδιών να ξεχωρίζουν την αλήθεια από την παραπληροφόρηση είναι πιο σημαντική από ποτέ. Είμαι ιδιαίτερα περήφανη που ως Υπουργείο Παιδείας μπορούμε να σταθούμε δίπλα στους μαθητές και τις μαθήτριες, ενισχύοντας τη σχέση τους με το διάβασμα, τη δημοκρατία και τη δημοσιογραφική έρευνα, ώστε να γίνουν οι αυστηρότεροι ελεγκτές της πραγματικότητας που τους περιβάλλει».
Μαρινάκης: Θέλουμε να φέρουμε τις εφημερίδες, τη σωστή πληροφορία, την τεκμηρίωση στο διαδίκτυο, παντού, στα σχολεία
«Η παραπληροφόρηση δεν είναι ένα απλό πρόβλημα. Είναι μία κρίση. Είναι μία μάστιγα, η οποία αν δεν αντιδράσουμε, όπως έχουμε καθήκον σε αυτά τα παιδιά και στα δικά μας παιδιά, θα κυριεύσει τους πάντες και τα πάντα. Τι πάμε να κάνουμε; Θέλουμε να φέρουμε τις εφημερίδες, τη σωστή πληροφορία, την τεκμηρίωση στο διαδίκτυο, παντού, στα σχολεία. Στόχος είναι να ανοίξουμε τον διάλογο στις τάξεις σας, στα σπίτια σας, με τους δικούς σας ανθρώπους, στις παρέες σας και εκεί που η τάση τώρα είναι, αυτό που δημιουργούν κάποιοι, το «όχι» ή η απόρριψη, η τάση να είναι ο έλεγχος, ο έλεγχος όλων ημών, των κομμάτων, των ανθρώπων, των φορέων, αυτών που έχουν δημόσιο λόγο. Ο έλεγχος δεν είναι ο έλεγχος με την έννοια της “αστυνόμευσης”. Ο έλεγχος είναι το τσεκάρισμα. Με λίγα λόγια: τι μου είπε η Σοφία; “Τι μου είπε ο Παύλος; Τι μου είπε ο οποιοσδήποτε;” Αυτό θέλουμε να κάνουμε. Είναι τόσο απλό και είναι τόσο για μας σημαντικό», είπε με τη σειρά του κατά τη διάρκεια της παρουσίασης ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης.