Πολιτικη & Οικονομια

Breaking News: Ο Κασσελάκης παρουσιάστηκε

Γιατί θαμπώθηκαν τα εγχώρια ΜΜΕ;

Λουκάς Βελιδάκης
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η πρώτη μέρα του Στέφανου Κασσελάκη στον ελληνικό στρατό και η κάλυψή της από τα εγχώρια ΜΜΕ

Σκεφτείτε το εξής απλό: Με ένα smart phone στο χέρι και με μία απλή σύνδεση στο Ιντερνετ, οι πάντες έχουν συσσωρευμένη όλη τη γνώση του κόσμου στην άκρη του βραχίονα τους. Χρόνια τώρα. Οτιδήποτε συμβαίνει, οπουδήποτε, γίνεται κομμάτι της πληροφορίας που έχουμε τη δυνατότητα να λάβουμε αυτοστιγμεί.

Άρα τα εγχώρια ΜΜΕ έχουν ένα πλεονέκτημα, που δεν είχε ποτέ καμία προηγούμενη γενιά δημοσιογράφων. Την άμεση επαφή με όλο τον πλανήτη - ένας δημοσιογράφος δεν χρειάζεται καν να έχει προσωπικές πηγές, αρκεί να μπει στην ανάλογη ιστοσελίδα ή λογαριασμό στα social media. Αρκεί να ξέρει να ψάχνει. Η πληροφορία είναι μπροστά του, όπως και η δυνατότητα πολλαπλής διασταύρωσης.

Τούτων λεχθέντων (που είναι αυτονόητα, πλην όμως φευ...), το μεσημέρι της Παρασκευής η πλειονότητα των ενημερωτικών ιστοσελίδων επέλεξε (για αρκετή ώρα) να παίξει ως πρώτη είδηση το ότι ο Στέφανος Κασσελάκης μπήκε στο στρατόπεδο της Θήβας, όπου παρουσιάστηκε για να υπηρετήσει -για λίγες μέρες- τη στρατιωτική του θητεία. Η είδηση ήταν ότι απλώς παρουσιάστηκε. Κρατούσε ένα σακ βουαγιάζ, ως συνήθως τον ακολουθούσε μία κουστωδία φωτογράφων, πόζαρε, business as usual.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ εμπορευόταν επικοινωνιακά το θέμα, λες και ενδιαφέρει κανέναν. Πουλούσε μία άδεια και αδιάφορη εικόνα – κάτι που έχει συμβεί πριν από αυτών σε εκατομμύρια Έλληνες και μετά από αυτών θα συνεχίσει να συμβαίνει. Αυτός είναι ο Κασσελάκης, αυτό δίνει. Δικαίωμα του σε τελική ανάλυση.

Τα ΜΜΕ όμως γιατί… θαμπώθηκαν; Μερίδα τους έκρινε ότι από το οτιδήποτε συμβαίνει εκείνη τη στιγμή στον κόσμο, η εικόνα Κασσελάκη να εισέρχεται σε ένα στρατόπεδο συνιστά πρώτη είδηση. Πιστά στην αγωνία τους για άρτο και θέαμα, αξιολόγησαν ένα απολύτως αδιάφορο γεγονός –υπό την έννοια ότι δεν έχει καμία απολύτως επίδραση στη ζωή των πολιτών- ως το σημαντικότερο -τη δεδομένη στιγμή- στον κόσμο.

Όλο αυτό συνθέτει τον ιστό μίας αποδεικτικής επιχειρηματολογίας, ότι η δημοσιογραφία (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων) στην Ελλάδα χωλαίνει, η ποιότητα της ψυχορραγεί. Αδιαφορεί για την έννοια της είδησης, ποντάροντας στο κουτσομπολιό και στα εφήμερα κλικς. Με τον τρόπο αυτό εκπαιδεύει μια σημαντική μερίδα αναγνωστών στο να αναζητεί και να διεκδικεί αυτής της φύσης τις ειδήσεις (να αντιλαμβάνεται έτσι τη δημοσιογραφία), ενώ ταυτόχρονα διώχνει μακριά ένα σημαντικό ποσοστό ανθρώπων που αποστρέφεται το παραγόμενο προϊόν (αυτής της αντίληψης την ειδησεογραφία) και συλλήβδην όλους τους δημοσιογράφους. Τα συγκοινωνούντα δοχεία της δημοσιογραφικής απαξίωσης.

Πριν από μερικές ημέρες, η εταιρεία Cognition ανακοίνωσε τον Devin, έναν αυτόνομο προγραμματιστή λογισμικού ΑΙ. Με αυτόν αλλάζει όλη η αρχιτεκτονική της κωδικοποίησης, πρόκειται για κανονική επανάσταση που μετασχηματίζει όλο το οικοδόμημα της πληροφορικής. Το είδατε πουθενά 1ο θέμα; Όχι…