Πολιτικη & Οικονομια

Θάνος Πλεύρης: «Έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε»

Ο υπουργός Υγείας και υποψήφιος βουλευτής με τη ΝΔ στην Α' Αθηνών μιλάει στην ATHENS VOICE λίγο πριν τις εκλογές 2023

63834-643587.jpg
Βασίλης Βενιζέλος
ΤΕΥΧΟΣ 871
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ο Θάνος Πλεύρης.
© Eurokinissi

Εκλογές 2023 - Θάνος Πλεύρης: Συνέντευξη του υπουργού Υγείας και υποψήφιου βουλευτή με τη Νέα Δημοκρατία στην Α' Αθηνών

Κύριε υπουργέ, το σχέδιό σας, το οποίο εφαρµόζεται ήδη, για την εξάλειψη των ράντζων από τα νοσοκοµεία του ΕΣΥ της Αττικής έχει δυνατότητες να αποτελέσει µία µόνιµη λύση για αυτό το απαράδεκτο φαινόµενο ή θα δούµε πάλι δεκάδες ράντζα στους διαδρόµους τω ιδρυµάτων από την εποµένη των εθνικών εκλογών;
Το σχέδιό µας είναι απόλυτα σταθµισµένο, το έχουµε δουλέψει µε τον γενικό γραµµατέα Γιάννη Κωτσιόπουλο και περιλαµβάνει καλύτερο τρόπο εφηµέρευσης, καλύτερη χρήση των κλινικών που έχουν κενές κλίνες –καθώς παρουσιαζόταν το απαράδεκτο φαινόµενο σε κάποιες κλινικές να εµφανίζονται ράντζα και οι δίπλα να είναι άδειες– και τέλος, η σηµαντικότερη τοµή, η ενίσχυση των δηµοσίων νοσοκοµείων από ιδιωτικές κλινικές προκειµένου στο τέλος της εφηµερίας από το να παραµένει κάποιος  άνθρωπος σε επικουρική κλίνη-ράντζο να µεταφέρεται σε ιδιωτική κλινική µε την επιβάρυνση στο ελληνικό δηµόσιο.

Θεωρούµε ότι αυτό µπορεί να αποτελέσει µόνιµη συνεργασία, καθώς ειδικά τους χειµερινούς µήνες υπάρχει µεγαλύτερη πίεση στο ΕΣΥ.  Ήδη αυτή τη στιγµή που µιλάµε η εξάλειψη έχει επιτευχθεί ολοκληρωτικά στον Ευαγγελισµό και σε κάποια άλλα νοσοκοµεία, υπάρχουν όµως και νοσοκοµεία που χρειάζονται επιπλέον παρεµβάσεις, όπως το Αττικό.

Σε τι βαθµό έχει συµβάλει ο ιδιωτικός τοµέας Υγείας της Αττικής στη δραστική µείωση των ράντζων στα νοσοκοµεία του ΕΣΥ του λεκανοπεδίου; Υπάρχουν διαθέσιµα στοιχεία;
Ο ιδιωτικός τοµέας στην Αττική έχει συµβάλει σε δύο επίπεδα. Το ένα αφορά στο ότι κατά τη διάρκεια της πανδηµίας και τώρα µας παραχωρεί κλίνες µονάδων εντατικής θεραπείας και γι’ αυτό τον λόγο όταν λέµε ότι έχουµε διαθέσιµες 1.300 κλίνες συµπεριλαµβάνουµε και τις περίπου 150-200 του ιδιωτικού τοµέα. Kαι το άλλο ότι έχει συµβάλει στη µείωση των ράντζων, καθώς δίπλα σε κάθε νοσοκοµείο που αναπτύσσει ράντζα υπάρχει και µία ιδιωτική κλινική που ανάλογα µε τις ηµέρες εφηµερίας µπορεί να διακοµίζονται από 10 ως 30 περιστατικά.

Είστε ικανοποιηµένος από τον συνολικό αριθµό γιατρών και νοσηλευτών οι οποίοι υπηρετούν σήµερα στο ΕΣΥ; Ιδιαίτερα στον τοµέα των νοσηλευτών δεν υπάρχει πολύ σοβαρό πρόβληµα;
Το 2019 το συνολικό προσωπικό που υπηρετούσε στο ΕΣΥ ήταν γύρω στις 100.000 και σήµερα είναι 107.000, ωστόσο παραµένουν κενά τα οποία εντοπίζονται κυρίως στην επαρχία και στις νησιωτικές περιοχές. Tο πρόβληµα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι βγαίνουν θέσεις αλλά αποβαίνουν άγονες. Από τη µία θα πρέπει να καλύψουµε τα κενά που υπάρχουν ειδικά για τις περιοχές που δεν υπάρχει προθυµία. Από την άλλη θα πρέπει να επεκτείνουµε τα κίνητρα που πρόσφατα θεσµοθετήθηκαν και αφορούν στην αύξηση των µισθών και στο κίνητρο µετακίνησης σε νησί όπου ο γιατρός θα λάβει 1.800 ευρώ µηνιαίως, καθώς επίσης και στα κίνητρα εξέλιξης, ο γιατρός να µπορεί να επιστρέφει µε µεγάλο νοσοκοµείο.

Αλλά και στον τοµέα των γιατρών του ΕΣΥ δεν φαίνεται κάποιος ορατός τρόπος που θα θεράπευε τη δραµατική έλλειψη πολλών ιατρικών ειδικοτήτων στα νησιά. Γιατί ακόµη και τα οικονοµικά κίνητρα, τα οποία θεσµοθετήσατε πρόσφατα, δεν φαίνεται να αποδίδουν τα επιθυµητά αποτελέσµατα;
Πιστεύουµε ότι το καλοκαίρι θα υπάρξει κάλυψη των θέσεων από την προθυµία που έχουµε δει από γιατρούς που θέλουν να µετακινηθούν από το Λεκανοπέδιο στα νησιά. Τα χρήµατα που λαµβάνουν είναι 1.800 ευρώ επιπλέον του µισθού τους σε ό,τι αφορά τους γιατρούς και 1.200 ευρώ επιπλέον σε ό,τι αφορά τους νοσηλευτές, επίσης συµπεριλαµβάνεται η στέγη ενώ έχει γίνει αύξηση κατά 10% στον µισθό αλλά και στα κέντρα υγείας. Όσοι είναι γενικοί γιατροί και παθολόγοι παίρνουν επιπλέον 800 ευρώ τον µήνα για να έχουν τον ρόλο του προσωπικού γιατρού. Το πρόβληµα είναι περισσότερο στις µόνιµες θέσεις και η απροθυµία αυτή συνδυάζεται κυρίως µε το ότι δεν επιθυµούν γιατροί και νοσηλευτές να ζήσουν σε νησιωτικές και ακριτικές περιοχές. Συνεπώς πέρα από τα οικονοµικά κίνητρα του Υπουργείου Υγείας επεξεργαζόµαστε ευρύτερα κίνητρα που θα ενισχύσουν αυτές τις περιοχές και αφορούν και άλλα υπουργεία.

Σε κάποια συνέντευξή σας υπήρξατε πολύ τολµηρός και ειλικρινής, όταν παραδεχθήκατε ανοιχτά ότι «το ΕΣΥ δεν είναι ελκυστικό». Πώς θα καταστεί ελκυστικό το ΕΣΥ της χώρας µας;
Το µεγαλύτερο πρόβληµα σήµερα στο ΕΣΥ είναι το ανθρώπινο δυναµικό. Πόροι έχουν διασφαλιστεί για την υλικοτεχνική υποδοµή µέσω του Ταµείου Ανάκαµψης και το 1,5 δισ. που θα δοθεί θα είναι η µεγαλύτερη ενίσχυση που έγινε ποτέ στα κτίρια και στις υποδοµές του ΕΣΥ. Το πρόβληµα παραµένει το ανθρώπινο δυναµικό και, ναι, πρέπει να λέµε την αλήθεια, δεν είµαστε στο ’80, το ’90 ή και το 2000 που υπήρχαν πολλοί γιατροί και νοσηλευτές. Αυτή τη στιγµή κάποιος προτιµάει να εργαστεί στον ιδιωτικό τοµέα που συνήθως έχει καλύτερα χρήµατα και πιο εξορθολογισµένες συνθήκες εργασίας χωρίς εφηµερίες ή να πάει στο εξωτερικό – στη δεκαετή κρίση έφυγαν πολλοί επιστήµονες. Η στροφή αυτή γίνεται και µε την οικονοµική ενίσχυση που ήδη ξεκινήσαµε αλλά και µε επιπλέον κίνητρα στην εκπαίδευση. Δηλαδή κάποιος για να πάει σε ένα νησί και να µείνει µόνιµος γιατρός σκέφτεται ότι δεν θα έχει επιστηµονική εξέλιξη. Αυτό που θα κάνουµε τώρα είναι να συνδέσουµε µεγάλα νοσοκοµεία µε νησιά ώστε και οι γιατροί που πηγαίνουν στα νησιά να µπορούν ένα µε δύο µήνες το χρόνο να έρχονται στα µεγάλα νοσοκοµεία και να παραµένουν ενεργοί στην εξέλιξή τους. Χρειάζεται πολλή δουλειά να κάνουµε στην παροχή κινήτρων γιατρών και νοσηλευτών ώστε να ενισχυθεί εκ νέου το ΕΣΥ.

Ο Θάνος Πλεύρης.

Πιστεύετε στο δηµόσιο σύστηµα Υγείας; Σας κατηγορεί ο ΣΥΡΙΖΑ ότι έχετε στόχο την πλήρη αποδυνάµωση του δηµοσίου συστήµατος Υγείας και την παράδοση τµηµάτων του στον ιδιωτικό τοµέα.
Αντιθέτως αυτό που πιστεύουµε είναι ότι θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία του δηµόσιου και του ιδιωτικού τοµέα ώστε να καλύπτονται πλήρως τα κενά που έχει το δηµόσιο σύστηµα και να µπορούν να παίρνουν παροχές οι ασθενείς και από ιδιώτες δωρεάν, µε πλήρη κάλυψη από το κράτος. Αυτό ακριβώς είναι και η σωστή συνέργεια δηµοσίου και ιδιωτικού τοµέα. Πιστεύουµε απόλυτα στο εθνικό σύστηµα υγείας και γι’ αυτό τον λόγο το ενισχύουµε και από το Ταµείο Ανάκαµψης µε 1,5 δισ. αλλά και ο προϋπολογισµός του 2023 είναι αυξηµένος κατά 1,4 δισ. ευρώ συγκριτικά µε τον προϋπολογισµό που παρέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ. Οι ιδεοληψίες δεν έχουν θέση όταν αναφερόµαστε στην υγεία. Η υγεία είναι δηµόσιο αγαθό και θα πρέπει να το εξασφαλίζουµε δωρεάν στους πολίτες.

Να ξεκαθαρίσουµε κάτι: Ποιο θα είναι το πρώτο µέτρο, η πρώτη απόφαση, την οποία θα λάβει το Ογκολογικό Κέντρο «Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη - ΕΛΠΙΔΑ», απόφαση την οποία δεν θα µπορούσε να λάβει εάν αυτό παρέµενε ως νοµικό πρόσωπο δηµοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ);
Το Νοµικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου µε µόνο µέτοχο το δηµόσιο δίνει τη δυνατότητα ευελιξίας. Μπορεί λόγου χάρη το ΝΠΙΔ να κάνει συµβάσεις µε ιδιώτες γιατρούς, µε πανεπιστήµια και κλινικές του εξωτερικού αυτοτελώς. Να µπορεί να «τρέχει» κλινικές δοκιµές και να έχει έσοδα το ίδιο χωρίς να περνούν από τη διαδικασία του υπουργείου και να µπορεί να λειτουργεί µε όρους που να παρέχει καλύτερες υπηρεσίες για τον πολίτη. Δεν είναι τυχαίο ότι και το Παπαγεωργίου στη Θεσσαλονίκη και το Ωνάσειο στην Αθήνα, που είναι ΝΠΙΔ, λειτουργούν υποδειγµατικά και αυτό είναι το πρότυπό µας. Θέλουµε τα νοσοκοµεία µας να παρέχουν το δηµόσιο δωρεάν αγαθό και παράλληλά να τους δίνονται ευκαιρίες να αναπτύσσονται ώστε µε αυτόν τον τρόπο να επιστρέφουν στους ασθενείς και στους πολίτες καλύτερες υπηρεσίες υγείας. Αυτό το µοντέλο λειτουργεί συνολικά στην ΕΕ και σε καµία περίπτωση δεν είναι ιδιωτικοποίηση, αντιθέτως είναι πλήρη στήριξη των πολιτών και των ασθενών.

Ορισµένοι στην αντιπολίτευση σας αποκαλούν ακροδεξιό και φασίστα, αλλά επί των ηµερών σας λειτούργησε ο πρώτος Χώρος Εποπτευόµενης Χρήσης στη νοτιοανατολική Ευρώπη, στον ΟΚΑΝΑ. Έχει έρθει ο Θάνος Πλεύρης σε ρήξη µε το ιδεολογικό παρελθόν του;
Επί των ηµερών µου πέραν του ότι λειτούργησε ο πρώτος χώρος εποπτευόµενης χρήσης, καταργήθηκε το έντυπο αιµοδοσίας που απαγόρευε στα οµόφυλα ζευγάρια να δίνουν αίµα, καταργήθηκαν οι θεραπείες µεταστροφής σε ανήλικους, κατοχυρώθηκαν τα δικαιώµατα των ιντερσέξ ατόµων, δόθηκε η δυνατότητα χρήσης ναλοξόνης, δόθηκε η δυνατότητα στα HIV άτοµα να µπορούν να έχουν υποβοηθούµενη αναπαραγωγή, να λαµβάνουν θεραπεία µε ηλεκτρονική συνταγογράφηση, θεραπείες Prep και γενικότερα ακολουθήσαµε µία πολιτική η οποία είχε στόχο να λύσει προβλήµατα. Δεν γνωρίζω αν αυτό είναι ρήξη µε το ιδεολογικό παρελθόν. Είναι πολιτικές τις οποίες θεωρώ αυτονόητες και λυπάµαι που οι προκάτοχοί µου, που θεωρούνταν προοδευτικοί, δεν µπόρεσαν να τις υλοποιήσουν.

Ορισµένοι θεώρησαν ότι η καταδίκη του ναζιστικού χαιρετισµού εκ µέρους του πατέρα σας ενώπιον της Μάγδας Φύσσα ήταν µία forcé για σας κίνηση – για να µιλήσουµε και µε σκακιστικούς όρους. Λένε ότι ήταν forcé για τη συνέχειά σας στο πολιτικό σκηνικό. Τι θα τους λέγατε;
Την ιδεολογική διαφωνία µε τον πατέρα µου την έχω εκφράσει διαχρονικά και πλέον πιστεύω ότι έχω µία διαδροµή στην πολιτική που µπορούν να µε κρίνουν από αυτά που ο ίδιος έχω κάνει και όχι από τον πατέρα µου. Ας µε κρίνουν για τις πολιτικές µου και να σταµατήσουν να µε κρίνουν µε όρους οικογενειακής ευθύνης.

Πώς θα προσδιορίζατε ιδεολογικά σήµερα τον εαυτό σας;
Είµαι ένας σύγχρονος δεξιός πολιτικός.

Ήταν θετική η εµπειρία από το Υπουργείο Υγείας; Πιστεύετε ότι καταφέρατε να δείξετε τις δυνατότητές σας στη διοίκηση του συστήµατος Υγείας ή σας περιόρισε η αντικειµενικά µονοµερής αναγκαιότητα για την αντιµετώπιση της πανδηµίας;
Ήταν τιµητικό ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης µε εµπιστεύθηκε να αναλάβω το Υπουργείο Υγείας στην πιο κρίσιµη φάση, που άνοιγε η κοινωνία και η οικονοµία και έπρεπε να διαχειριστούµε την πανδηµία αλλά και τις διαχρονικές παθογένειες του συστήµατος. Μάλιστα ήταν η πρώτη φορά που βρέθηκα σε κυβερνητική θέση και θεωρώ ότι προσπαθήσαµε να βάλουµε τις βάσεις τόσο για τη βελτίωση της δηµόσιας υγείας µε το σύνολο των προληπτικών εξετάσεων, τις βάσεις για την Πρωτοβάθµια Φροντίδα Υγείας µε τη θεσµοθέτηση του προσωπικού γιατρού, τη διασφάλιση κονδυλίων για τη στήριξη των νοσοκοµείων και των κέντρων υγείας, καθώς επίσης και να ξεκινήσουν οι αλλαγές στο ΕΣΥ µε τη δυνατότητα και αλλαγή των εργασιακών σχέσεων αλλά και της εκπαίδευσης.

Οπωσδήποτε ήταν η µεγαλύτερη πρόκληση που έχω αντιµετωπίσει και θεωρώ ότι όποιος βρίσκεται στο τιµόνι του Υπουργείου Υγείας το µόνο που θα πρέπει να κάνει είναι, όχι να εκφράζει ικανοποίηση, αλλά να σκέφτεται τι παραπάνω πρέπει να κάνουµε για να βελτιώσουµε το σύστηµα το οποίο βγήκε από δεκαετή υποστελέχωση και υποχρηµατοδότηση, και από έναν πόλεµο, καθώς η πανδηµία για το σύστηµα υγείας ήταν κυριολεκτικά πόλεµος. Έχουµε πολλή δουλειά να κάνουµε και δεν έχουµε καθόλου χρόνο για χάσιµο.

Θα ήθελα να κλείσουµε µε το αγαπηµένο σας ρητό, µία φράση που λειτουργεί σχεδόν καθοδηγητικά για εσάς. Ποια θα ήταν;
Μετά την περιπέτεια της υγείας µου, η µοναδική φράση που αισθάνοµαι ότι µε εκφράζει είναι ότι «δεν πρέπει στη ζωή να θεωρούµε τίποτα από αυτά που έχουµε ως αυτονόητα».

* O Θάνος Πλεύρης είναι υπουργός Υγείας και υποψήφιος βουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία στην Α' Αθηνών.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ