Πολιτικη & Οικονομια

ΣΥΡΙΖΑ: Τα 8 ψέματα του κ. Γεραπετρίτη για τα Τέμπη

Μετά την συνέντευξη τύπου του Υπουργού Eπικρατείας

Newsroom
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

ΣΥΡΙΖΑ: Ανακοίνωση μετά την συνέντευξη τύπου του Γιώργου Γεραπετρίτη 

Με μια μακροσκελή ανακοίνωση ο ΣΥΡΙΖΑ σχολιάζει τα όσα ειπώθηκαν στην συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τις Μεταφορές, Γιώργος Γεραπετρίτης με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη.

«Ο ύστατος σεβασμός στους ανθρώπους που χάσαμε είναι ο σεβασμός στην αλήθεια. Ο κ. Γεραπετρίτης σήμερα, για άλλη μια φορά, επιχείρησε είτε να την αποκρύψει είτε να τη διαστρεβλώσει», τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ και παραθέτει τα ερωτήματα.  

➢ Είπε ότι λειτουργούσε κανονικά το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα. Ποιος λέει την αλήθεια ;
Ο υπουργός ή η προχθεσινή επίσημη ανακοίνωση του ΟΣΕ που επι λέξη έλεγε: «Μετά τη φωτιά του Ιουλίου του 2019 στην περιοχή της Ζάχαρης Λάρισας, κατεστράφησαν τα καλώδια και ο εξοπλισμός και η τηλεδιοίκηση Λάρισας βγήκε
ολοκληρωτικά εκτός λειτουργίας και καταργήθηκε».

➢ Είπε ότι όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα λειτουργούσαν κανονικά στο σταθμό της Λάρισας. Ποιος λέει την αλήθεια ;
Ο υπουργός ή τα ηχητικά και βιντεοσκοπημένα ντοκουμέντα που εμφανίζουν και το προηγούμενο από το μοιραίο τρένο να τίθεται και αυτό σε λάθος γραμμή και τον σταθμάρχη να λέει ότι «φλάσαρε το κλειδί», δηλαδή ότι αναβοσβήνει η ένδειξη στον πίνακα ελέγχου λίγα λεπτά πριν το δυστύχημα, άρα ο πίνακας είχε πρόβλημα;

➢ Είπε ότι η περιβόητη σύμβαση Σαμαρά – Χρυσοχοΐδη, η 717, ολοκληρώθηκε κατά 30% από τη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και η δική του κυβέρνηση έφτασε στο 70%. Ποιος λέει την αλήθεια;

Ο υπουργός ή  επίσημες υπηρεσιακές εκθέσεις της ΕΡΓΟΣΕ, σύμφωνα με τις οποίες το Σεπτέμβριο του 2018 είχε υλοποιηθεί το 68% του συνόλου του έργου σηματοδότησης της σύμβασης;

➢ Είπε ότι η αναγκαία αναθεώρηση της προβληματικής σύμβασης 717, καθώς και η αναγκαστική διαδικασία ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της ΕΔΕΛ έγιναν μετά το 2019. Ποιος λέει την αλήθεια ;

Ο υπουργός ή τα επίσημα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι όλα αυτά έγιναν και ολοκληρώθηκαν μέχρι τον Ιούλιο του 2019, όταν και η Κοινοπραξία κατέθεσε τις μελέτες υπογεγραμμένες σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ελέγχου της ΕΔΕΛ και το έργο πλέον μπορούσε να ολοκληρωθεί, εντός του 2020; Άρα το κρίσιμο ερώτημα που δεν απαντήθηκε είναι τι εμπόδισε την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι τον Μάιο του 2021;

➢ Είπε ότι θα υπάρξει μια μικρή παράταση της σύμβασης 717. Ποιος λέει την αλήθεια ;
Ο υπουργός που μιλά για «μικρή παράταση» ή τα επίσημα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η κυβέρνησή του έχει ήδη δώσει όχι μία, ούτε δύο, αλλά 4 παρατάσεις από τον Μάιο του 21 ως και σήμερα; Άρα η «μικρή παράταση» που θα υπάρξει θα είναι η 5η επί διακυβέρνησης Μητσοτάκη.

➢ Είπε ότι η δικλείδα ασφαλείας του δευτεροβάθμιου κέντρου ελέγχου στην οδό Καρόλου, δεν θα μπορούσε να αποτρέψει το δυστύχημα. Ποιος λέει την αλήθεια ;

Ο υπουργός ή δεκάδες υψηλόβαθμα στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΣΕ που δημόσια μαρτυρούν ότι θα μπορούσε να το αποτρέψει αλλά το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου είναι απολύτως μη λειτουργικό από το 2020, αφού μετά την
απομάκρυνση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν υπάρχει καμία δυνατότητα διασταυρωμένου ελέγχου της κίνησης των τρένων σε εθνικό δίκτυο.

➢ Είπε ότι υπάρχει υποστελέχωση του ΟΣΕ, αλλά η κυβέρνηση της ΝΔ έχει κάνει προσλήψεις. Ποιος λέει την αλήθεια;
Ο Υπουργός, ή τα επίσημα στοιχεία που δείχνουν ότι επί ΣΥΡΙΖΑ το 2018 ο ΟΣΕ είχε 1122 εργαζόμενους, καθώς και επιπλέον 224 εργαζόμενους με ατομικές συμβάσεις από ΑΣΕΠ για καθαρισμό και φύλαξη, ενώ το 2022 οι εργαζόμενοι είναι λιγότεροι από 750;

Τέλος, το χειρότερο είναι ότι:

➢ Ο υπουργός έκανε τρεις φορές ότι δεν κατάλαβε την ερώτηση για τη Σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που η κυβέρνηση της ΝΔ έφερε προς ψήφιση στη Βουλή και στην οποία σε σχέση με το προηγούμενο μνημόνιο συνεργασίας των δύο μερών, πάλι επί ΝΔ, χαρίστηκαν περίπου 600 εκατομμύρια στην ιδιωτική εταιρεία, ενώ συγχρόνως εξαφανίστηκε η υποχρέωση του δημοσίου να ολοκληρώσει τα έργα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του δικτύου, που υπήρχε στο μνημόνιο συνεργασίας.

Είμαστε βέβαιοι ότι ο κ. Γεραπετρίτης δεν είχε καμία δυσκολία να αντιληφθεί την ερώτηση. Απλά δεν υπάρχει απάντηση. Θα μπορούσε να το ομολογήσει. Γιατί τα κρίσιμα ερωτήματα ζητούν ειλικρινείς απαντήσεις. Και η σημερινή
παρουσία του επιβεβαίωσε ότι κανείς πλέον δεν μπορεί να έχει εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη.
Οι άνθρωποι που άδικα χάσαμε, οι οικογένειές τους, η ελληνική κοινωνία ζητούν την αλήθεια. Όχι άλλους συμψηφισμούς, όχι άλλη συγκάλυψη ευθυνών».

Γ. Γεραπετρίτης: Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Ζητούμε και πάλι συγγνώμη, δύο σταθμάρχες παντού - Τα μέτρα που ανακοίνωσε

Κατά την έναρξη της συνέντευξης Τύπου ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, εξέφρασε την οδύνη και τον σπαραγμό του, όπως χαρακτηριστικά είπε, για την «πρωτοφανή εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους». «Η οδύνη θα πρέπει να βρει κάθαρση», πρόσθεσε με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου, να αποκλείει κάθε ιδέα για συγκάλυψη, συμψηφισμό και ανούσια κομματική αντιπαράθεση.

Η ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί, όπως τόνισε ο υπουργός Μεταφορών, ο οποίος τόνισε ξεκινώντας ότι «οφείλω και πάλι να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων, σε όλους τους Έλληνες πολίτες για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη είναι εντελώς ειλικρινής, δεν είναι προσχηματική και δεν προσπαθεί να αποσείσει οποιαδήποτε πραγματική ευθύνη», πρόσθεσε.

Ο κ. Γεραπετριτης, εξ αρχής ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση κυβερνητικής παρέμβαση αφενός στη δικαστική έρευνα αφετέρου στη διοικητική έρευνα που θα διεξαγάγει ομάδα τεχνοκρατών. Όπως συμπλήρωσε, δεν είναι ώρα για αντιπαράθεση.

Το μοιραίο βράδυ το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε

Όπως τόνισε ο υπουργός Μεταφορών, ανεξαρτήτων των λαθών σε ανθρώπινο επίπεδο, αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Και με αυτόν τον τρόπο έθεσε το ζήτημα ολοκλήρωσης των έργων που συνδέονται με τη λειτουργία του σιδηροδρόμου. Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης ευχαρίστησε όλους όσοι ενεπλάκησαν στην αντιμετώπιση των συνεπειών της τραγωδίας από την πρώτη στιγμή.

Ειδικά για το βράδυ της σύγκρουσης των Τεμπών ο Γιώργος Γεραπετρίτης τόνισε ότι «το κέντρο τοπικής τηλε-διοίκησης Λάρισας το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε κανονικά» με την ταυτόχρονη επισήμανση ότι «θα μπορούσε να είχε υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας που θα προλάμβανε το δυστύχημα. Ουδέποτε ήταν εκτός λειτουργίας εκείνη την κρίσιμη βραδιά. «Πράγματι, το συγκεκριμένο κέντρο είχε μεγάλες δυσκολίες διαχρονικά». Σε αυτό το σημείο, ο υπουργός επικαλέσθηκε δύο μεγάλες πυρκαγιές που το είχαν θέσει εκτός λειτουργίας. Όμως, κατέληξε, «πλήρως λειτουργούσε από τον Νοέμβριο του 2022».

Νωρίτερα, ο κ. Γεραπετρίτης είχε σημειώσει ότι σύστημα τηλε-ειδοποίησης δεν υφίστατο ποτέ και για αυτόν τον λόγο προχωρά η αναβάθμισή του. Ετούτη τη στιγμή έχει αναπτυχθεί το έργο στο 70% -η παράδοση είναι στο 90%- δυστυχώς στο συγκεκριμένο σημείο, Λάρισα-Πλατύ, δεν έχει αναπτυχθεί το έργο, όπως συμπλήρωσε.

Όσον αφορά το «γιατί» του δυστυχήματος, ο κ. Γεραπετρίτης απάντησε ότι «είναι κάτι που υπερβαίνει και τον δικό μου ρόλο. Το "γιατί" θα το αξιολογήσει πρώτα και πάνω από όλα η ποινική δικαιοσύνη, που έχει επιληφθεί σε πολύ υψηλό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά θα υπάρχει και η διοικητική διερεύνηση που θα δώσει τις απαντήσεις». Επικαλέστηκε, μάλιστα, τη «σαφή δήλωση του πρωθυπουργού, ο οποίος έδωσε το πλαίσιο. Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος. Θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρις εσχάτων».

Μιλώντας για τις αντιδράσεις και τα αισθήματα της ελληνικής κοινωνίας ο κ. Γεραπετρίτης, τόνισε: «Τελώ σε ένα σοκ, κατανοώ τον συλλογικό πόνο που έχει προκαλέσει στην κοινωνία το συγκεκριμένο δυστύχημα, για τον άδικο χαρακτήρα του, για τη σκέψη ότι σε μια τέτοια εποχή που η τεχνολογία βρίσκεται στο απόγειό της στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση, δυστυχώς να γινόμαστε μάρτυρες καταστάσεων που δεν συνάδουν με τη σημερινή εποχή. Ο αδικός χαμός των ανθρώπων θα μας συνοδεύει πάντα. Κατανοώ τον θυμό και τις αντιδράσεις, είναι πάρα πολύ εύλογες αυτές».

Στη συνέχεια, διαβεβαίωσε τους Έλληνες πολίτες: «Σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά, θα παραμείνω στη θέση αυτή με ένα καθήκον που αντιλαμβάνομαι ως ιερό. Να έλθουν απολύτως στην επιφάνεια, πλήρως, διαφανώς, με λογοδοσία τακτική, τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφή, όποια και αν είναι αυτά. Κάνοντας και τη δική μας κριτική για το τι ενδεχομένως δεν πράξαμε ενόσω οφείλαμε. Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους».

Θα προχωρήσει τάχιστα η ολοκλήρωση του συστήματος τηλεδιοίκησης

Αναφερόμενος στην έλλειψη προσωπικού αναγνώρισε το πρόβλημα και έκανε λόγο για σημαντική μείωση προσωπικού την τελευταία 15ετία και παράλληλα, μίλησε και για τις προσπάθειες αναπλήρωσης των κενών από την παρούσα κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον κ. Γεραπετρίτη προσελήφθησαν περί τα 200 άτομα με δελτίο παροχής υπηρεσιών, σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνικοί, ενώ για πρώτη φορά δρομολογήθηκε η πρόσληψη μόνιμων εργαζομένων. Το 2021 έγινε διαγωνισμός για την πρόσληψη 117 ατόμων, εκ των οποίων 36 είναι σταθμάρχες. Και το 2022 πρόσληψη ακόμη 100 μονίμων.

Διαβεβαίωσε, δε, ότι θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς η σύμβαση για τον τεχνολογικό εξοπλισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων. Στο πλαίσιο αυτό έκανε γνωστό ότι ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της μητρικής εταιρείας Alstom (Γαλλίας) και έδωσε σαφή εντολή για την αποπεράτωση του έργου το ταχύτερο δυνατόν, αίτηα στο οποίο η γαλλική εταιρεία επέδειξε πλήρη κατανόηση. Εξάλλου, ο υπουργός δεσμεύτηκε να παρουσιάσει σύντομα το χρονοδιάγραμμα και πρόσθεσε ότι ο ίδιος θα βρίσκεται πάνω από την υλοποίηση του έργου.