Πολιτικη & Οικονομια

Ρεύμα: Ψηφίστηκε η τροπολογία για την επιδότηση των 600 ευρώ

Τι προβλέπει ο κλιματικός νόμος για για κτίρια, αυτοκίνητα, θέρμανση

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ψηφίστηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για το νέο κλιματικό νόμο που προωθεί την ενεργειακή μετάβαση και αλλάζει το ενεργειακό μείγμα της χώρας.

Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την Ολομέλεια, το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο. Υπέρ της αρχής του τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της ΝΔ ενώ καταψηφίστηκε και από τα πέντε κόμματα της αντιπολίτευσης.

Υπερψηφίστηκε επίσης η τροπολογία που προβλέπει την έκτακτη οικονομική ενίσχυση μέχρι 600 ευρώ για το λογαριασμό ρεύματος. Υπέρ ψήφισαν η ΝΔ ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και ΕΛ.ΛΥ δήλωσαν «παρών» και το ΜέΡΑ25 καταψήφισε.

Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε και η τροπολογία που προβλέπει την υποχρεωτική εξαίρεση από την αναδάσωση των εκτάσεων που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες αλλά δεν έχουν κυρωθεί στους δασικούς χάρτες. Υπέρ ψήφισε μόνο η ΝΔ ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 καταψήφισαν ενώ ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση δήλωσαν «παρόν».

Οι προθεσμίες που θέτει ο νόμος για την μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα προβλέπουν μικρές παρατάσεις της χρήσης υδρογονανθράκων σε σχέση με το κείμενο που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση ενώ για πρώτη φορά στην «εξίσωση» της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής μπαίνουν τα ανανεώσιμα υγρά καύσιμα.

Τι προβλέπει ο νέος κλιματικός νόμος για κτίρια, αυτοκίνητα, ενέργεια

Ειδικότερα, οι βασικές προβλέψεις του νόμου περιλαμβάνουν τα εξής:

–Ηλεκτροπαραγωγή: Απαγορεύεται η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από στερεά ορυκτά καύσιμα (δηλαδή από λιγνίτη) από την 31η Δεκεμβρίου 2028. Η προθεσμία μπορεί να επισπευστεί περαιτέρω με απόφαση που μπορεί να εκδοθεί μέχρι το 2025, αφού ληφθούν υπόψη η επάρκεια ισχύος και η ασφάλεια εφοδιασμού.

–Οχήματα: Στην Περιφέρεια Αττικής και στην Θεσσαλονίκη (εκτός από τα νησιά), προβλέπεται ότι από το 2026 υποχρεωτικά όλα τα νέα ταξί καθώς και το ένα τρίτο των νέων ενοικιαζόμενων οχημάτων θα είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών. Από την 1η Ιανουαρίου 2024, τουλάχιστον το ένα τέταρτο των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που αποκτώνται με χρηματοδοτική μίσθωση ή αγορά, θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα. Από την 1η Ιανουαρίου 2030 ή, εφόσον προβλέπεται διαφορετική ημερομηνία, από την ημερομηνία αναφοράς που προβλέπεται στο ενωσιακό δίκαιο, νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που ταξινομούνται είναι μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών.

–Κτίρια: Από την 1η Ιανουαρίου 2025 απαγορεύεται η πώληση και εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης. Από την 1η Ιανουαρίου 2030, επιτρέπεται αποκλειστικά η πώληση πετρελαίου θέρμανσης το οποίο είναι αναμεμειγμένο σε ποσοστό τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό κατ’ όγκο με ανανεώσιμα υγρά καύσιμα.

Προβλέπεται επίσης ότι από την 1η Ιανουαρίου 2025 τα νέα κτίρια που βρίσκονται σε ζώνες υψηλής τρωτότητας ( γεωγραφικές ζώνες υψηλής πιθανότητας πλημμύρας ή σε σημεία κοντά σε δασικές περιοχές που χαρακτηρίζονται από υψηλό κίνδυνο πυρκαγιάς) θα ασφαλίζονται υποχρεωτικά. Η ύπαρξη ασφαλιστηρίου συμβολαίου αποτελεί προϋπόθεση για την ηλεκτροδότηση του κτιρίου.

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις 

ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ: Live updates - Τι πρέπει να ξέρουμε για τον κορωνοϊό- Συνεχής ενημέρωση εδώ