Πολιτικη & Οικονομια

Σας λέω, διαβάζω πάλι Ντοστογιέφσκι

Γιατί πρέπει παρεμβάσεις σαν αυτή του Ματέο Ρέντσι να πολλαπλασιαστούν

Βασίλης Βενιζέλος
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Χρειάστηκε η άμεση παρέμβαση ενός γερουσιαστή της Φλωρεντίας, προκειμένου η διοίκηση του Πανεπιστημίου του Μιλάνου, Biccoca, να ανακαλέσει εσπευσμένως προηγούμενη, λίαν αμφιλεγόμενη απόφασή της, με την οποία απαγόρευε στον συγγραφέα, Πάολο Νόρι, να πραγματοποιήσει τα προγραμματισμένα τέσσερα μαθήματά του, τα οποία θα περιελάμβαναν τα μυθιστορήματα του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι, Έγκλημα και Τιμωρία, Ο Ηλίθιος, Οι Δαιμονισμένοι και οι Αδελφοί Καραμαζόφ…

Ποιος ήταν ο γερουσιαστής της Φλωρεντίας, ο οποίος -ευτυχώς– παρενέβη; Προφανώς δεν ήταν κάποιος παλαιοκομμουνιστής ή κάποιος φίλα προσκείμενος στον πολεμοχαρή Ρώσο Πρόεδρο, ο οποίος έχει εισβάλει με τον στρατό του στη μαρτυρική Ουκρανία.

Ποιoς ήταν, άραγε;

Ήταν ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας, Ματέο Ρέντσι, δημοκράτης, φιλελεύθερος, ειρηνιστής, κεντρώος σοσιαλδημοκράτης. Τι έγραψε ο Ματέο Ρέντσι στο twitter; Αφού χαρακτήρισε ως «παράλογη» την απόφαση της διοίκησης του Πανεπιστημίου του Μιλάνου, Biccoca, ο Ματέο Ρέντσι έγραψε το εξής:

«Αυτή την εποχή πρέπει να μελετήσουμε περισσότερο, όχι λιγότερο: Στο Πανεπιστήμιο χρειαζόμαστε δασκάλους, όχι ανίκανους γραφειοκράτες».

Η παρέμβαση του Ματέο Ρέντσι θύμισε μία ρήση την οποία είχε διατυπώσει ο μεγάλος Ιταλός διανοούμενος και πανεπιστημιακός, Ουμπέρτο Έκο:

«Στα σχολεία, θέλουμε τα παιδιά μας να μάθουν πώς τρέφονται και πώς ζουν οι κουκουβάγιες και οι μπούφοι, όχι να γίνουν μπούφοι τα ίδια».

Είναι αλήθεια, αλλά περισσότερο ανησυχητικό δεν είναι το γεγονός ότι έχει ξεσπάσει μία ακραία και παράλογη λογοκρισία εις βάρος έργων, καλλιτεχνικών σχημάτων, συγκροτημάτων και προσώπων της Τέχνης και του Πολιτισμού, που έχουν καταγωγή από τη Ρωσία, το πλέον ανησυχητικό είναι ότι αυτή η παράλογη και εξωφρενική πρακτική συναντά τόσο ευρεία συναίνεση σε μεγάλα τμήματα του πληθυσμού, κυρίως, όμως, μεταξύ των λιγότερο μορφωμένων στρωμάτων των πληθυσμών του δυτικού κόσμου. Αυτό είναι το πλέον ανησυχητικό.

Και επειδή ποτέ δεν ανέχθηκα λογοκρισίες και αποσιωπήσεις, ιδιαιτέρως στο χώρο της Τέχνης, του Πολιτισμού και της Επιστήμης, σας λέω ότι φτύνω κατάμουτρα τον Πούτιν και αρχίζω να διαβάζω εκ νέου τον Φίοντορ Ντοστογιέφσκι, με το 3ο κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Ραχμάνινοφ σε υπόκρουση από το βάθος του δωματίου μου.

Γιατί πρέπει παρεμβάσεις σαν αυτή του Ματέο Ρέντσι να πολλαπλασιαστούν σε όλες τις δυτικές χώρες, εάν δεν θέλουμε ο πόλεμος να μας μετατρέψει σε γουρούνια...