Πολιτικη & Οικονομια

Οι άνθρωποι που δεν βλέπουν ειδήσεις

Αν θέλουμε πράγματι να χτίσουμε τείχος ανοσίας, χρειάζεται στοχευμένη ενημέρωση σε συγκεκριμένες μερίδες του πληθυσμού

loukas-velidakis.jpg
Λουκάς Βελιδάκης
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Εικονογράφηση άνδρα που βλέπει ειδήσεις στην τηλεόραση

Ο Λουκάς Βελιδάκης σχολιάζει την επικοινωνιακή στρατηγική της κυβέρνησης για τον εμβολιασμό, με αφορμή την ανακοίνωση της κάρτας Freedom Pass.

Οι αριθμοί έχουν οπτικές γωνίες – ανάλογα τη θέαση καταλήγεις σε συμπεράσματα. Σε λίγες μέρες αναμένεται να πιάσουμε το ορόσημο των 4 εκατομμυρίων πολιτών που έχουν εμβολιαστεί πλήρως. Ο αριθμός δίνει δυνατότητα για χαμόγελα, πλην πρόσκαιρα. Διότι ο στόχος είναι το τείχος ανοσίας, που λόγω «Δέλτα» πήρε ύψος και υπερέβη το 80%.

Ταυτόχρονα ελλοχεύει ο φόβος ότι πιάνουμε ταβάνι όσον αφορά στους πρόθυμους να εμβολιαστούν. Είναι δε άγνωστο κατά πόσο τα νέα μέτρα (σε εστίαση και ψυχαγωγία) θα οδηγήσουν από μόνα τους σε αύξηση του εμβολιασμού ή θα δημιουργήσουν μια (νέα) καθόλου χρήσιμη κοινωνική τομή ανάμεσα σε εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους.

Τα πάντα είναι θέμα στόχευσης: Το οξύ πρόβλημα είναι οι δύσπιστοι, όσοι φοβούνται το εμβόλιο, τις πιθανές παρενέργειες και ούτω καθεξής. Αυτοί δεν αρνούνται την ύπαρξη της πανδημίας, αλλά έχουν έναν ριζωμένο φόβο που δρα αποτρεπτικά στον εμβολιασμό. Είναι κατά βάση άνθρωποι ανενημέρωτοι, πολίτες που δεν διαβάζουν/ακούν/βλέπουν σοβαρά ΜΜΕ, αλλά αρκούνται σε φευγαλέες (άρα επιπόλαιες…) αναγνώσεις στα social media. Είναι οι άνθρωποι που όταν τους ρωτήσεις σχετικά, σου απαντούν: «Ενημερώνομαι από το Facebook».

Προ ημερών μια άγνωστη κυρία μου έστειλε μήνυμα λέγοντας ότι στη δημόσια δομή που εργάζεται, σε πόλη της περιφέρειας, δέχεται μπούλινγκ από ανεμβολίαστους συνάδελφους της (που είναι πλειονότητα). Η κυρία αυτή εξέφρασε την απελπισία της, σημειώνοντας ότι οι συνάδελφοι της τερατολογούν– εμφανώς λόγω βαθιάς άγνοιας.

Σε ανάλογη καταγγελία, μου γνωστοποιήθηκε ότι σε φούρνο στα Νότια Προάστια, όπου εργάζονται περισσότεροι από 25 άνθρωποι, οι εμβολιασμένοι δεν υπερβαίνουν τους πέντε και αντιμετωπίζονται σχεδόν σαν παρείσακτοι. Τα επιχειρήματα των ανεμβολίαστων; Ένα μείγμα παραδοξολογίας και αντιεπιστημονικής μπουρδολογίας… 

Υπάρχουν επίσης αρκετές γυναίκες μεταξύ 30 - 45 ετών που εκφράζουν άρνηση να εμβολιαστούν, διότι δεν έχουν κάνει παιδιά και φοβούνται ότι θα επηρεαστεί η γονιμότητα τους. Γυναίκες ουδόλως ανορθολογικές, κάποιες με σπουδαία μόρφωση και πτυχία, αλλά επηρεασμένες από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα και από αμφιλεγόμενες συμβουλές γυναικολόγων.

Αυτές τις ομάδες ανθρώπων ουδείς από την κυβέρνηση προσέγγισε σοβαρά και με στρατηγικό πλάνο- μέσω ειδικών, μέσω μίας διαρκούς ενημερωτικής καμπάνιας που σπάει το φόβο, ρίχνει φως σε σκιές, δίνει απαντήσεις, αποδομεί τα fake news του κάθε τσαρλατάνου και αναδεικνύει τα θετικά του εμβολιασμού.

Αυτοί οι άνθρωποι είναι έρμαια μιας κακής ενημέρωσης. Παρά το βάρος της πανδημίας (ή λόγω αυτού…), βρίσκουν εύκολες απαντήσεις για να εξηγήσουν αυτόν τον πολυσύνθετο εφιάλτη που ζούμε. Οι συγκεκριμένοι αν δεν τύχουν σοβαρής προσέγγισης, όχι μόνο θα παραμείνουν ανεμβολίαστοι, μα επίσης  θα κλιμακώσουν την εχθρική συμπεριφορά τους. Το να τους αποκαλείς «ψεκασμένους» ή οτιδήποτε άλλο, δεν λύνει το πρόβλημα- το παροξύνει. 

Η επικοινωνιακή στρατηγική της κυβέρνησης είναι ανεπαρκής και ελλειμματική- οι τακτικές ενημερώσεις δεν λύνουν απορίες, ενίοτε γεννούν περισσότερες. Ο Άκης Σκέρτσος, άλλωστε, είπε ότι πρέπει να ενταθεί η στοχευμένη ενημέρωση προς συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες, χωρίς ωστόσο να δώσει κάποια σχετική λεπτομέρεια.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η επιλογή της κυβέρνησης να δώσει στους 18-25 ένα voucher 150 ευρώ προκειμένου να τους πείσει να εμβολιαστούν μοιάζει με σταγόνα στον ωκεανό- κι αυτή με αμφίβολα αποτελέσματα (την πρώτη μέρα της προσφοράς έκλεισαν ραντεβού κάτι παραπάνω από 18.000 νέοι, αριθμό που δεν τον λες σημαντικό, αν λάβεις υπόψη ότι το Freedom Pass αφορά σε περίπου 1 εκατ. ανθρώπους).

Κοντολογίς, αν θέλουμε πράγματι να χτίσουμε τείχος ανοσίας, χρειάζεται στοχευμένη ενημέρωση σε συγκεκριμένες μερίδες του πληθυσμού. Κυρίως προσέγγιση στους ανθρώπους που δεν βλέπουν ειδήσεις…

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ