Πολιτικη & Οικονομια

Μπορεί να δημιουργηθεί ένα νέο και ίσως καλύτερο Skroutz;

Τι αλλάζει στον χώρο των μεταφορών η εξαγορά της εταιρείας ταχυμεταφορών Courier Center από τον όμιλο Μαρινάκη

the_total_business.jpg
The Total Business
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
soccer-field-the-total-business.jpg

Τι σχέση έχει με το Skroutz και πως αλλάζει τον χώρο των μεταφορών η εξαγορά της εταιρείας ταχυμεταφορών Courier Center από τον όμιλο Μαρινάκη;

Πριν λίγες ημέρες έγινε γνωστή η νέα δραστηριότητα του ομίλου Μαρινάκη με την εξαγορά της εταιρείας ταχυμεταφορών Courier Center. Μάλιστα στην επίσημη ανακοίνωση αναφέρεται η δημιουργία μια νέας δραστηριότητας με στόχευση τον τομέα των υπηρεσιών προς τους καταναλωτές (consumer services). Η κίνηση αυτή εάν εξεταστεί προσεκτικά δείχνει ότι έχει «βάθος» στην στρατηγική της και δεν είναι τυχαία.

Ένα πρώτο σημάδι είναι η εταιρεία που εξαγοράζεται. Η Courier Center είναι μια εταιρεία που έχει δείξει πολύ καλά δείγματα γραφής και κατά την διάρκεια της πανδημίας ανταποκρίθηκε πολύ αποτελεσματικά στις παραδόσεις. Είναι μια πολύ μικρότερη εταιρεία συγκρινόμενη με τις μεγάλες του χώρου, ACS-Speedex-Γενική-ΕΛΤΑ Courier αλλά έχει σοβαρή παρουσία στην Αττική και πολύ ποιοτικά χαρακτηριστικά. Όσοι γνωρίζουν κατανοούν ότι ίσως είναι ιδανική επιλογή, μιας εταιρεία που δεν έχει μεγαλώσει «άναρχα» που να παρουσιάζει αρρυθμίες και από την άλλη είναι κατάλληλη να αναπτυχθεί με βιώσιμο τρόπο και να διεκδικήσει σημαντικό μερίδιο από την αγορά.

Ένα δεύτερο στοιχείο είναι ότι αυτή η νέα δραστηριότητα του ομίλου Μαρινάκη ξεκινάει με την εξαγορά μιας εταιρείας courier. Τον τελευταίο χρόνο έγινε προφανές περισσότερο από ποτέ το πρόβλημα που υπάρχει στην παράδοση στο last mile, δηλαδή στην παράδοση στον καταναλωτή. Η επιλογή να ξεκινήσει η δραστηριότητα από την αγορά των ταχυμεταφορών αποκαλύπτει οτι υπάρχει σκέψη και σχεδιασμός, ωριμότητα στην στόχευση. Γιατί εάν μια εταιρεία που έχει στόχευση τον τομέα των υπηρεσιών προς τους καταναλωτές (consumer services) λύσει το πρόβλημα στο last mile, έχει λύσει το 50% της «εξίσωσης».

Το τρίτο στοιχείο είναι η ίδια η δραστηριότητα, υπηρεσίες προς τους καταναλωτές (consumer services). Είναι πολύ ωραία διατύπωση και αφήνει ανοικτά πολλά ενδεχόμενα αλλά είναι σίγουρο ότι αυτή η κίνηση της εξαγοράς είναι μόνο μία από τις «πρώτες σκηνές του έργου». Είναι πολύ πιθανό η στόχευση να είναι η δημιουργία μιας πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου, και αυτό συντείνουν κάποιοι παράγοντες. Ο πρώτος παράγοντας είναι ο επικεφαλής του project είναι ο Χ.Καλογεράκης, μέχρι πριν λίγο καιρό CEO σε Public-Media Markt. Πριν λίγα χρόνια ο Χ.Καλογεράκης ξεκίνησε την στρατηγική μετεξέλιξη του Public σε πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου και γνωρίζει σε βάθος την αγορά και τις παραμέτρους για μια τέτοια στρατηγική τοποθέτηση. Και ένας δεύτερος παράγοντας είναι οτι μια εταιρεία courier είναι μια καλή επιχειρηματική δραστηριότητα αλλά μια πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου που υποστηριζεται από μια εταιρεία courier είναι μια ολοκληρωμένη επιχειρηματική δραστηριότητα.

Το ερώτημα λοιπόν είναι εάν μπορεί να δημιουργηθεί ένα νέο και καλύτερο Skroutz; Γιατί όμως το Skroutz; Γιατί το Skroutz αυτό κάνει τώρα, εξελίσσεται από μια μηχανή σύγκρισης τιμών σε μια πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου. Πριν λίγο καιρό το Skroutz εξαγόρασε και αυτό μια start up εταιρεία ταχυμεταφορών, την SendX. Επίσης τελευταία είναι έκδηλη η επιθυμία του Skroutz να πουλήσει προιόντα το ίδιο με την προσέγγιση «Αγορά μέσω Skroutz». Και επίσης πριν λίγο καιρό έγινε γνωστή η δοκιμή της νέας υπηρεσίας με τον τίτλο Skroutz Plus που θυμίζει κάτι από Amazon Prime. Το Skroutz λοιπόν έχει ως στρατηγική την πλήρη επιχειρηματική ολοκλήρωση, την δημιουργία μιας πλατφόρμας που θα έχει τα χαρακτηριστικά του Amazon, τηρουμένων των αναλογιών.

Τι κάνει λοιπόν το Amazon; Το Amazon δεν είναι μια εμπορική εταιρεία, μέρος ενός συστήματος, είναι το σύστημα.Ο μηχανισμός-σύστημα που έχει δημιουργήσει το Amazon είναι τόσο ισχυρό που έχει ξεπεράσει σε αναζητήσεις προϊόντων το Google. Ενώ λοιπόν όλοι μας όταν ψάχνουμε για οτιδήποτε το «γκουγκλάρουμε», στην αναζήτησή προϊόντων «αμαζονάρουμε». Επίσης το Amazon βρίσκεται σε μια θέση στην οποία ανταγωνίζεται τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες delivery, όπως FedEx-DHL-UPS. Άρα έχει ένα πολύ δυνατό σύστημα logistics-last mile το οποίο του δίνει την δυνατότητα να καθορίζει τις εξελίξεις στην ταχύτητα παράδοσης. Τέλος το Amazon έχει καταφέρει να περιέχει στην πλατφόρμα του όλη την αγορά και τα προιόντα της,εκτός από κάποια πολύ μεγάλα brands που έχουν επιλέξει να μην έχουν παρουσία. Ουσιαστικά λοιπόν το Amazon έχει εξασφαλίσει τα τρία δομικά μέρη μιας πλατφόρμας. Την αναζήτηση προιόντων στην πλατφόρμα του, την κάλυψη της ανάγκης με την πώληση των προιόντων στην πλατφόρμα του και την παράδοση στον καταναλωτή από την πλατφόρμα του.Για αυτούς -και πολλους άλλους λόγους- το Amazon είναι το σύστημα.Μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου.

Γυρνώντας πίσω στην Ελλάδα, αυτή την στιγμή Skroutz, Public Marketplace, Best Price, You.gr είναι επιχειρηματικά μοντέλα λιγότερο η περισσότερο το καθένα κοντά στο μοντέλο του Amazon. Και εδώ υπάρχει μια επιχειρηματική ευκαιρία την οποία είναι πολύ πιθανό να στοχεύει η στρατηγική εξαγορά της Courier Center από τον όμιλο Μαρινάκη. Γυρνώντας πίσω στο ερώτημα εάν μπορεί να δημιουργηθεί ένα νέο και ίσως καλύτερο Skroutz η απάντηση είναι θετική. Μπορεί γιατί η μετεξέλιξη του Skroutz δεν έχει ολοκληρωθεί και καμία πλατφόρμα δεν είναι ακόμη σε ένα επίπεδο που να μπορεί να αποκλείσει την είσοδο μιας νέας.

Επίσης υπάρχουν μια σειρά από παράγοντες που μπορούν να βοηθήσουν και κυρίως να προσθέσουν συνέργειες απαραίτητες για την ταχύτερη και βαθύτερη διείσδυση μιας νέας πλατφόρμας.

  • Η γνώση των ανθρώπων που εμπλέκονται στο project, με παράδειγμα τον επικεφαλή Χ.Καλογεράκη όπως αναφέρθηκε νωρίτερα.
  • Η δύναμη σε media που έχει ο όμιλος Μαρινάκη η οποία μπορεί να είναι καθοριστική για την αναγνωρισημότητα της πλατφόρμας.
  • Η σωστή επιλογή του βραχίονα παράδοσης-last mile με την εξαγορά της Courier Center η οποία έχει τις δυνατότητες να αναπτυχθεί με επιτυχία.
  • Υπάρχουν και μια σειρά από παράγοντες που δεν μπορούν αυτή την στιγμή να σταθμιστούν-αξιολογηθούν.
  • Η τεχνολογία που θα χρησιμοποιηθεί-αναπτυχθεί για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μιας πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου.
  • Η αντίδραση των εταιρειών και των εμπόρων στη συνεργασία με μια νέα πλατφόρμα.
  • Η στρατηγική που θα υλοποιηθεί από την νέα πλατφόρμα που αυτή την στιγμή δεν είναι γνωστή.

Σε κάθε περίπτωση το επόμενο διάστημα θα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και θα μάθουμε ποιοι θα κερδίσουν περισσότερα και ποιοι ίσως να παλέψουν για να κρατήσουν τα κεκτημένα. Αυτό που ήδη ξέρουμε είναι ότι η εξαγορά της Courier Center αλλάζει την αγορά των ταχυμεταφορών και θα επανακαθορίσει μερίδια και θέσεις.Θα μάθουμε πιθανά σύντομα εάν και η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου μέσα από τις πλατφόρμες βαδίζει προς μια νέα εποχή και ποια θα είναι τα αποτελέσματα αυτών των εξελίξεων. Τελικά, Business Restart!

Πηγή: The Total Business

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ