Πολιτικη & Οικονομια

Θοδωρής Λιβάνιος: Υπάρχει πλέον κράτος και δουλεύει

Η «καλή αντιπολίτευση», η «ψήφος εμπιστοσύνης» των αγορών στην Ελλάδα, το «ανταποδοτικό τέλος» της ΕΡΤ και οι εκλογές στο τέλος της τετραετίας.

Σταμάτης Ζαχαρός
ΤΕΥΧΟΣ 782
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο Θοδωρής Λιβάνιος, υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, μιλάει για την καλή αντιπολίτευση, την «ψήφο εμπιστοσύνης» των αγορών, το ανταποδοτικό τέλος της ΕΡΤ.

Ο Θοδωρής Λιβάνιος, υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, αντιπροσωπεύει την ομάδα εκείνων των πολιτικών που έχει βραχυκυκλώσει την αντιπολίτευση. Είναι νέος, φιλόδοξος, ήπιων τόνων αλλά και καταρτισμένος σε θέματα τα οποία αγνοούν οι πολιτικοί του αντίπαλοι και για αυτό αποφεύγουν τις πολλές αντιπαραθέσεις μαζί του. Παλιότερα θα χρησιμοποιούσαν γι’ αυτόν τον απαξιωτικό χαρακτηρισμό «κομπιουτεράς». Σήμερα είναι ο εφιάλτης τους. 

Θα μπορούσαν δε, να τον έχουν στη δική τους ομάδα. Ξεκίνησε την καριέρα του στη δημόσια διοίκηση από το Υπουργείο Εσωτερικών επί υπουργίας Γιάννη Ραγκούση. Πέρασε και από τον Δήμο της Αθήνας επί Γιώργου Καμίνη. Ήταν όμως ο Κυριάκος Μητσοτάκης που αντιλήφθηκε τη χρησιμότητά του και τον μετέτρεψε σε βασικό συστατικό της ομάδας του. Έκτοτε είναι διαρκώς κοντά του και στον τελευταίο ανασχηματισμό, ο πρωθυπουργός τον έφερε όσο πιο κοντά γίνεται. Στο μέγαρο Μαξίμου και με αρμοδιότητες που περιλαμβάνουν σε μεγάλο βαθμό και την επικοινωνία. Ο συστηματικός Λιβάνιος θεωρήθηκε αντίδοτο στις επικοινωνιακές «αρρυθμίες» και μαζί πήρε «πακέτο» και τις καυτές πατάτες της ΕΡΤ και του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων. 

Η βασική του τεχνογνωσία όμως σχετίζεται με τις εκλογές και την ανάλυση των στατιστικών. Μιλώντας στην Athens Voice επισημαίνει με νόημα την ανάγκη «μιας καλής αντιπολίτευσης», μιλά για «ψήφο εμπιστοσύνης» των αγορών στην Ελλάδα, υπεραμύνεται του «ανταποδοτικού τέλους» για την ΕΡΤ και ξεκαθαρίζει σε κάθε τόνο ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Μέχρι τότε; Επιμένει στη σκληρή δουλειά η οποία και θεωρεί ότι ικανοποιεί τους πολίτες.

Σας ακολουθεί η φήμη του ειδικού στην εκλογική ανάλυση. Πώς εξηγείτε τη στασιμότητα που παρουσιάζουν οι δημοσκοπήσεις, τόσο για το κόμμα σας όσο και για τον ΣΥΡΙΖΑ;
Οι δημοσκοπήσεις είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τη μελέτη των τάσεων που υπάρχουν στην κοινωνία. Δεν πρέπει ούτε να τις θεοποιούμε ούτε να τις δαιμονοποιούμε. Με βάση το σύνολο των ερευνών η Νέα Δημοκρατία κινείται στην εκτίμηση ψήφου σε ποσοστά υψηλότερα από εκείνα των εθνικών εκλογών του Ιουλίου του 2019. Πράγμα εξαιρετικά σπάνιο για μια κυβέρνηση, η οποία βρίσκεται σχεδόν στο μέσο της θητείας της. Το εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι ότι η αξιωματική αντιπολίτευση όχι μόνο δεν καταφέρνει να κεφαλοποιήσει την όποια πιθανή φθορά της κυβέρνησης αλλά κινείται σε εκλογική επιρροή σαφώς μικρότερη από το ποσοστό της, σε σχέση τον Ιούλιο του 2019. Ξεκάθαρο δείγμα ότι δεν καταφέρνει να συσπειρώσει ούτε καν τους ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ. Σε κάθε περίπτωση, οι δημοσκοπήσεις πρέπει να μελετώνται υπό το πρίσμα ότι οι εκλογές είναι ακόμη μακριά, θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας, καθώς και ότι η πανδημία δημιουργεί συνεχώς νέα δεδομένα.
 
Παρά τη γενική στασιμότητα, μια μικρή φθορά φαίνεται ότι υπάρχει και για την κυβέρνηση. Σε τι την αποδίδετε;
Τους τελευταίους 21 μήνες, η κυβέρνηση αξιολογείται καθημερινά και αυστηρά από τους πολίτες για το έργο της. Μην ξεχνάμε ότι τους τελευταίους 15 μήνες κυριαρχεί στην καθημερινότητα όλων μας η πανδημία και η διαχείρισή της. Μέσα στο πλαίσιο αυτό γίνονται πιθανόν και αστοχίες, οι οποίες επηρεάζουν την εικόνα της κυβέρνησης. Όμως, ύστερα από 15 μήνες σκληρών αλλά αναγκαίων μέτρων που έχουν αλλάξει την καθημερινότητα όλων μας, η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει και έχει την εμπιστοσύνη της πλειοψηφίας των πολιτών. Καθημερινός στόχος είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων των Ελλήνων. Και πάνω εκεί εργαζόμαστε όλοι συλλογικά στην κυβέρνηση. 
 
Ποιο θεωρείτε ότι είναι το βασικό, μεγάλο όπλο της κυβέρνησης με το οποίο θα ζητήσει ξανά την εμπιστοσύνη των πολιτών ενόψει των επόμενων εκλογών; Τι θα χαρακτηρίσει τη διακυβέρνησή σας;
Η σκληρή δουλειά, από εκεί κρίνονται και θα κριθούν όλα. Η κυβέρνηση που εξελέγη για να είναι εκείνη που θα οδηγήσει τη χώρα στη μετά την οικονομική κρίση εποχή, τελικά έπρεπε να αντιμετωπίσει και άλλες κρίσεις: την προσφυγική, την επιθετικότητα της Τουρκίας στον Έβρο και το Αιγαίο, καθώς βεβαίως και την υγειονομική κρίση, με αιχμή την αντοχή του συστήματος υγείας, τον εμβολιασμό του πληθυσμού και την επούλωση των πληγών στην οικονομία. Τι βγήκε απ’ όλα αυτά; Η αίσθηση ότι κράτος, με την έννοια της υπηρεσίας του πολίτη, υπάρχει και δουλεύει. Και δουλεύει ακόμη καλύτερα, μετασχηματισμένο ψηφιακά, με 1.000 υπηρεσίες να προσφέρονται πλέον χωρίς αναμονή σε κάποιο γκισέ. Και το ερώτημα που τελικά μένει είναι: ποιος θα μπορούσε να τα πάει καλύτερα;
 
Στον αντίποδα, τι θεωρείτε ότι δεν γίνεται καλά ή δεν γίνεται επαρκώς; Η αξιολόγηση των υπουργών, η οποία εξαρχής είχε τεθεί ως πρωταρχικής σημασίας, έχει αναδείξει προβλήματα;
Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι ο πρωθυπουργός αξιολογεί καθημερινά την απόδοση όλων των μελών της κυβέρνησης αλλά και γενικότερα του κρατικού μηχανισμού και παρεμβαίνει όποτε διαπιστώσει δυσλειτουργίες. Υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις τους επόμενους μήνες: Η υλοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, η επανεκκίνηση της Οικονομίας, η ενίσχυση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, τα επόμενα βήματα στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, είναι ορισμένα από αυτά. 
 
Μια πιθανή αλλαγή σκυτάλης στην ηγεσία του ΚΙΝΑΛ θα μπορούσε να φέρει αλλαγές στο πολιτικό σκηνικό;
Η χώρα έχει ανάγκη από μία καλή αντιπολίτευση, όπως επίσης είναι σαφές ότι μία αυστηρή αλλά παράλληλα εποικοδομητική αντιπολίτευση βοηθά και την κυβέρνηση να κινηθεί πιο σωστά. Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον τις εξελίξεις στα υπόλοιπα κόμματα, πλην όμως είμαστε πλήρως εστιασμένοι στην επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η χώρα. 
 
Ποια είναι τα πιθανά προβλήματα που μπορεί να δημιουργήσει μια (διαφαινόμενη) διπλή εκλογική διαδικασία;

Ένα θέμα κάθε φορά. Αυτή τη στιγμή η συζήτηση είναι άκαιρη καθώς απέχουμε πάνω από δύο χρόνια από τη λήξη της θητείας της κυβέρνησης. Όταν φτάσει το καλοκαίρι του 2023 η ώρα των εκλογών, να είστε σίγουρος ότι θα τοποθετηθεί υπεύθυνα ο πρωθυπουργός σε όλα τα ζητήματα, θα καταθέσει τις προτάσεις του για το μέλλον της χώρας και θα ζητηθεί να αξιολογηθεί και να κριθεί από τους πολίτες για το σύνολο του κυβερνητικού έργου. 
 
Καθώς έχετε επιφορτιστεί με την εποπτεία ενός τμήματος της επικοινωνίας του κυβερνητικού έργου, τι πιστεύετε ότι φταίει και συνεχώς η «ατζέντα» μονοπωλείται από τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης;
Στη σημερινή εποχή της πλημμυρίδας των πληροφοριών που εκπέμπονται από χιλιάδες πηγές και αλληλεπιδρούν, δεν υπάρχουν μονοπώλια. Αν ακούσει κανείς τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης, θα πιστέψει ότι η κυβέρνηση είναι εκείνη που χειραγωγεί την ενημέρωση. Η αλήθεια απέχει απ' όλα αυτά. Ωστόσο, στόχος της κυβέρνησης είναι να προβάλλεται το έργο και οι πολιτικές πρωτοβουλίες της, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα μένει αναπάντητη η βιομηχανία ψευδών ειδήσεων που παράγει ή αναπαράγει ο ΣΥΡΙΖΑ.    
 
Την ίδια ώρα που η αντιπολίτευση σας κατηγορεί για αστυνομική βία, υπάρχει διάχυτη η αντίληψη ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να επιβάλει τα μέτρα που η ίδια έχει προηγουμένως εξαγγείλει. Είναι ζήτημα πολιτικής βούλησης ή αδυναμίας της αστυνομίας;
Η κυβέρνηση σε συνεργασία με την ηγεσία της αστυνομίας παίρνει όλες τις απαραίτητες αποφάσεις με γνώμονα τη δημόσια ασφάλεια αλλά και την προστασία των πολιτών. Σε καμία ευνομούμενη πολιτεία η αυθαίρετη αστυνομική βία δεν πρέπει να γίνεται ανεκτή αλλά την ίδια στιγμή πρέπει να καταλάβουμε ότι η κοινωνία έχει συναινέσει σε προσωρινές –και τονίζω τη λέξη προσωρινές– υποχωρήσεις στον τρόπο ζωής και τις ελευθερίες μας, προκειμένου να νικηθεί η πανδημία το συντομότερο δυνατό. 
 
Ένα συναφές θέμα αφορά στις καταλήψεις, κυρίως πανεπιστημίων αλλά και σχολείων. Γιατί πιστεύετε ότι δεν εφαρμόζεται ο ψηφισμένος νόμος για το άσυλο;

Σας θυμίζω ότι όταν οι πρυτανικές αρχές ακολούθησαν τα προβλεπόμενα, ο νόμος εφαρμόστηκε. Πρέπει πάντως να καταλάβουμε όλοι ότι το να συζητάμε για τις καταλήψεις σε σχολεία και πανεπιστήμια το έτος 2021, όταν ο κόσμος της γνώσης και η επιστήμη αλλάζουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς, δεν βοηθάει τον σοβαρό διάλογο που πρέπει να κάνουμε για την παιδεία στη χώρα μας. 
 
Η Νέα Δημοκρατία έχει δημιουργήσει ένα παρατηρητήριο fake news, γεγονός που καταδεικνύει ότι διαπιστώνετε –ως κόμμα– το πρόβλημα της διάδοσης ψευδών ειδήσεων. Υπάρχουν πολιτικές που σκέφτεστε να υλοποιήσετε για να αντιμετωπίσετε ή έστω να περιορίσετε το πρόβλημα;
Πρόκειται, είμαι βέβαιος ότι το γνωρίζετε, για ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Οι δημοκρατίες και οι κοινωνίες οργανώνονται απέναντι στα fake news που πάντοτε υπήρχαν, αλλά πλέον διαδίδονται με απίστευτες ταχύτητες και μεθόδους. Η Ευρώπη πρέπει συνεχώς να εκσυγχρονίζει το νομικό οπλοστάσιό της. Η Ελλάδα εναρμονίζεται, όπως έγινε τον Φεβρουάριο με την υιοθέτηση της οδηγίας για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πλατφόρμες που διαμοιράζουν εικόνα. Σε ό,τι αφορά τον τύπο και την ευθύνη του δημοσιογράφου και του μέσου, θεωρώ ότι οι δημοσιογραφικές ενώσεις έχουν συγκεκριμένους κανόνες δεοντολογίας που, αν εφαρμόζονται, είναι επαρκείς.     
 
Θεωρείτε φυσιολογικό να αντιμετωπίζονται ισότιμα τα μέσα ενημέρωσης που ανήκουν ιδιοκτησιακά σε κόμματα; Τόσο από πλευράς χορήγησης κρατικών διαφημίσεων επί πληρωμή όσο και από πλευράς ενημέρωσης;
Οι κανόνες κατανομής της κρατικής διαφήμισης, όπου υπάρχει, πρέπει να είναι διαφανείς και να βασίζονται σε αντικειμενικά στοιχεία της αγοράς, όπως είναι η απήχηση των μέσων στην κοινωνία και η ανταπόκρισή τους σε συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά.    
 
Από την άλλη πλευρά, η ΕΡΤ κάνει μια πολύ σημαντική προσπάθεια να ανταγωνιστεί τα ιδιωτικά κανάλια, διεκδικώντας ισότιμα μερίδιο στην τηλεθέαση αλλά και στη διαφημιστική αγορά. Γιατί πρέπει να συνεχίζει να λαμβάνει το ανταποδοτικό τέλος;

Ο ρόλος των ιδιωτικών καναλιών και η αποστολή της ΕΡΤ δεν είναι πράγματα που μπορούν να μπουν στην ίδια ζυγαριά. Η δημόσια ραδιοτηλεόραση οφείλει να απευθύνεται σε όλους τους πολίτες, όπου κι αν βρίσκονται, προσφέροντάς τους πλουραλιστική ενημέρωση και ποιοτική ψυχαγωγία. Αυτή είναι η κοινωνική αποστολή της. Να παρέχει περιεχόμενο για όλους τους πολίτες. Το ανταποδοτικό τέλος είναι απαραίτητο για την επίτευξη της αποστολής της.  
 
Η αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας βασίστηκε αναπόφευκτα στη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, μέσω της αύξησης του δημόσιου χρέους. Είναι κάτι που μπορεί να μας προβληματίσει στο μέλλον; 
Όπως έκαναν στην πλειονότητά τους οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, η κυβέρνηση άσκησε πολιτικές στήριξης και ενίσχυσης σε επιχειρήσεις, επαγγελματίες και εργαζόμενους, για τους οποίους το λοκντάουν ανέστειλε υποχρεωτικά κάθε δραστηριότητα. Όπως έχει εξηγήσει το οικονομικό επιτελείο οι αντοχές καμιάς οικονομίας δεν είναι απεριόριστες, αλλά, για παράδειγμα, από τις πρόσφατες επιδόσεις στη δημοπρασία των 30ετών ελληνικών ομολόγων και την αναβάθμιση από τη Standard & Poor’s, έγινε σαφές ότι η ελληνική οικονομία παίρνει ψήφο εμπιστοσύνης και δεν είναι πλέον φόβητρο για τις αγορές.
 
Βασικό στοιχείο του προγράμματος Ανάκαμψης είναι ο μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας και η μεγέθυνση των επιχειρήσεων μέσω συγχωνεύσεων. Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες που θα οδηγήσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα και πότε θα τις δούμε να υλοποιούνται;
Με το σχέδιο «Ελλάδα 2.0» θα κινητοποιήσουμε επενδυτικά κεφάλαια 57 δισεκατομμυρίων ευρώ. Από το Ταμείο Ανάκαμψης, ο στόχος είναι επιδοτήσεις 17,8 δισεκατομμυρίων ευρώ και δάνεια ύψους 12,7 δισεκατομμυρίων ευρώ. Πράσινη οικονομία, ψηφιακός και οικονομικός μετασχηματισμός και θεσμική θωράκιση είναι οι τέσσερις άξονες που θα οδηγήσουν την Ελλάδα σε σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Όπως λέτε, οι συμμαχίες μικρών οικονομικών μονάδων είναι ένας στόχος. Δεύτερος στόχος είναι οι συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για την πραγματοποίηση δημόσιων επενδύσεων, ώστε να μπορέσουμε να κινητοποιήσουμε σημαντικότατα πρόσθετα ιδιωτικά κεφάλαια.

Άλλαξε καθόλου η κυβερνητική άποψη για το σύστημα υγείας; Υπάρχει κάτι διαφορετικό που θα δούμε μετά την πανδημία;
Ένα ισχυρό σύστημα δημόσιας υγείας ήταν η προεκλογική δέσμευση της ΝΔ. Μέσα από δύσκολες συνθήκες και την ανάγκη να προσαρμοστεί στις συνθήκες της πανδημίας, αφήνουμε πίσω τις αδυναμίες του παρελθόντος και δημιουργούμε ένα σύστημα υγείας με σχεδόν τριπλάσιες Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, επικουρούμενο από επιπλέον 10.000 επαγγελματίες υγείας. Επίσης, μέσα από την υγειονομική κρίση, αποδείξαμε πόσο αποδοτική μπορεί να είναι η συνεργασία και η αλληλοκάλυψη μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα της υγείας. Είναι χαρακτηριστικό ότι πάνω από το 75% των κλινών ΜΕΘ των ιδιωτικών νοσοκομείων είναι δεσμευμένες και χρησιμοποιούνται από το ΕΣΥ για την αντιμετώπιση σοβαρών περιστατικών.