Πολιτικη & Οικονομια

ΑΕΙ: Τι αλλάζει μετά την ψήφιση του ν/σ του υπ. Παιδείας

Βάση εισαγωγής, φύλαξη και όριο φοίτησης - Όσα έγιναν μέσα και έξω από τη Βουλή

62224-137655.jpg
Newsroom
16’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ (ΑΣΟΕΕ)
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ (ΑΣΟΕΕ) © EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια της Βουλής την Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου. Τι αλλάζει σε βάση εισαγωγής, φύλαξη και όριο φοίτησης

Με 166 ψήφους «υπέρ» έναντι 132 «κατά» ψηφίσθηκε επί της Αρχής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» κατά την ονομαστική ψηφοφορία που προκάλεσαν ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και ΚΚΕ.

 

 

 

 

Μετά από μία τριήμερη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια, θετική ψήφο παρείχαν οι βουλευτές της ΝΔ και της Ελληνικής Λύσης, ενώ οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, του ΚΙΝΑΛ, του ΚΚΕ και του ΜέΡΑ 25 το καταψήφισαν. Από την ψηφοφορία απείχαν ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης Κυριάκος Βελόπουλος και Βασίλειος Βιλιάρδος που βρίσκονται σε επίσκεψη στην Χίο.

Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας ψηφίσθηκε επίσης κατά πλειοψηφία και επί των άρθρων, στο σύνολό του όπως και οι τροπολογίες.

 

ΑΕΙ: Τι αλλάζει σε βάση εισαγωγής, φύλαξη και όριο φοίτησης με το ν/σ του υπ. Παιδείας

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

Με το νομοσχέδιο θεσπίζεται Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) στα πανεπιστημιακά τμήματα όχι με απόλυτο αριθμό (πχ. 10), αλλά ορισμένη από το κάθε τμήμα. Μάλιστα, η αλλαγή αυτή θα ισχύσει από τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις (2021). Ειδικότερα, η ΕΒΕ θα διαμορφώνεται ενιαία από τον μέσο όρο των μέσων όρων των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο. Ο μέσος αυτός όρος θα πολλαπλασιάζεται με συντελεστή που θα έχει αποφασιστεί από τα ιδρύματα εισαγωγής για κάθε σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση και θα στρογγυλοποιείται στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ Ν/Σ ΤΟΥ ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ "ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ" ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ (3η ΗΜΕΡΑ)
ΣΥΖΗΤΗΣΗ Ν/Σ ΤΟΥ ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ "ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ" ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ (3η ΗΜΕΡΑ) © EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Ο συντελεστής θα πρέπει βρίσκεται εντός του διαστήματος ελάχιστης και μεγίστης τιμής, το οποίο θα ορίζεται με απόφαση του υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ο συντελεστής της ΕΒΕ για κάθε σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση θα καθορίζεται με απόφαση της Συγκλήτου έπειτα από πρόταση της κάθε σχολής, τμήματος ή εισαγωγικής κατεύθυνσης, η οποία θα εκδίδεται εντός εντός δύο μηνών από τον καθορισμό της ελάχιστης και μέγιστης τιμής από το υπουργείο. Το σύνολο των συντελεστών των σχολών, τμημάτων και εισαγωγικών κατευθύνσεων, θα συγκεντρώνεται σε μία Υπουργική Απόφαση.

Ειδικότερα, για τον υπολογισμό της ΕΒΕ, προβλέπονται τα εξής:

- Κάθε πανεπιστημιακό τμήμα θα θέτει ως ΕΒΕ ποσοστό Χ% του μέσου όρου (ΜΟ) των μέσων επιδόσεων (ΜΕ) όλων των υποψηφίων στο σύνολο των τεσσάρων μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4), του επιστημονικού πεδίου του υποψηφίου [ΜΟ=(ΜΕΜ1+ΜΕΜ2+ΜΕΜ3+ΜΕΜ4)/4].

- Το Υπουργείο θα καθορίζει το εύρος για το ποσοστό Χ% (π.χ. 80% έως 120% του ΜΟ).

Έτσι, για παράδειγμα εάν ο μέσος όρος των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων ενός επιστημονικού πεδίου είναι 12/20 και ένα τμήμα έχει ορίσει το ποσοστό Χ% στο 90%, τότε η ελάχιστη βάση εισαγωγής για το εν λόγω τμήμα θα είναι το 10,8.

Σε περίπτωση που κάποιο ίδρυμα εισαγωγής δεν θα καθορίσει τον εν λόγω συντελεστή, ο καθορισμός του θα γίνεται από το υπουργείο.

Στην περίπτωση που κάποια τμήματα εντάσσονται σε περισσότερα του ενός Επιστημονικά Πεδία, θα λαμβάνεται υπόψη ο μικρότερος μέσος όρος μεταξύ των Πεδίων.

Σύμφωνα με το υπουργείο, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζουν την προετοιμασία των φετινών υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, καθώς «οι αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή οτιδήποτε αφορά στην προετοιμασία τους. Αφορούν μόνο την κατάταξή τους στις σχολές προτίμησής τους, αφού έχουν εκδοθεί τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων».

Αλλαγές στο Μηχανογραφικό

Με το νομοσχέδιο προτείνεται η κατάθεση του Μηχανογραφικού Δελτίου να έχει δύο φάσεις. Στην Α' φάση οι υποψήφιοι θα συμπληρώνουν το μηχανογραφικό δελτίο με συγκεκριμένο αριθμό επιλογών. Μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Α' φάσης, οι μη εισαχθέντες θα συμμετέχουν στη Β φάση, κατά την οποία οι επιλογές τους θα περιλαμβάνουν όσα τμήματα εξακολουθούν να έχουν κενές θέσεις από την Α' φάση χωρίς περιορισμό αριθμού επιλογών, εφόσον επιτυγχάνεται η καθορισμένη ΕΒΕ κάθε τμήματος.

Πανελλαδικές εξετάσεις μαθητές
ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΓΕ.Λ. ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ © EUROKINISSI/ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

Οι ρυθμίσεις αυτές για δύο φάσεις υποβολής μηχανογραφικού προγραμματίζεται να ισχύσουν από το 2022.

Επιπλέον, με το νομοσχέδιο δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα για υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο ΙΕΚ. Συνεπώς, ένας υποψήφιος θα μπορεί να υποβάλει παράλληλα α) Μηχανογραφικό για είσοδο σε ΑΕΙ, βάσει της επίδοσής τους στις Πανελλαδικές εξετάσεις και β) Μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ, βάσει του απολυτηρίου του και επιπλέον κριτηρίων σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ.

Οι εν λόγω ρυθμίσεις αναμένεται να ισχύσουν από τις φετινές Πανελλαδικές.

Όριο Φοίτησης

Με το νομοσχέδιο θεσπίζεται και ανώτατη χρονική διάρκεια φοίτησης. Αναλυτικότερα, το όριο φοίτησης καθορίζεται ως εξής: Στα 4ετή προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, συν 2 έτη. Στα προγράμματα σπουδών στα οποία ο ελάχιστος χρόνος υπερβαίνει τα 4 έτη, συν 3 έτη.

Ειδική μέριμνα θα λαμβάνεται για φοιτητές, για τους οποίους συντρέχει σοβαρός λόγος υγείας στο πρόσωπο των ιδίων ή στο πρόσωπο συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο φοιτητής έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, στις οποίες περιπτώσεις είναι δυνατή η υπέρβαση του ανώτατου χρόνου.

Για όσους είναι ήδη φοιτούντες, ο ανώτατος χρόνος φοίτησης θα υπολογίζεται ως εξής: α) για τους φοιτητές που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος δεν έχουν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών, ο υπολογισμός γίνεται σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν παραπάνω (4+2 έτη για τα τετραετή, ν+3 για τα πενταετή κ.ο.κ.) και β) για τους φοιτητές που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος έχουν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης του προγράμματος σπουδών, διαθέτουν για την ολοκλήρωση των σπουδών τους χρόνο ίσο προς την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης (4 έτη για τα τετραετή, 5 για τα πενταετή, κ.ο.κ.).

Προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος

Το σχέδιο νόμου προτείνει ρυθμίσεις που «φέρνουν» ελεγχόμενη είσοδος στα ΑΕΙ, την ίδρυση Μονάδας και Επιτροπής ασφαλείας και προστασίας, τη θεσμοθέτηση Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων που θα υπάγεται στην Ελληνική Αστυνομία, καθώς επίσης και ένα πλαίσιο πειθαρχικού δικαίου φοιτητών στα πανεπιστήμια.

Αντιδράσεις - πανεκπαιδευτικά Συλλαλητήρια 

Το πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στο Σύνταγμα ενάντια στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ολοκληρώθηκε την Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2021, το βράδυ, ενώ ξεκίνησε λίγο πριν από τις 5 το απόγευμα, όπου φοιτητικοί σύλλογοι πραγματοποίησαν προσυγκέντρωση στα Προπύλαια και κατευθύνθηκαν με πορεία μέχρι τη Βουλή.

ΠΑΝΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΠΑΝΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ © EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ

Κεντρικό σύνθημα των διαδηλωτών: «Έξω η ασφάλεια από τις σχολές».

Οι διαδηλωτές παρέμειναν αρκετές ώρες έξω από τη Βουλή και στη συνέχεια αποχώρησαν συντεταγμένα προς την οδό Πανεπιστημίου. 

ΠΑΝΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΠΑΝΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ © EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ

Θεσσαλονίκη: Διαμαρτυρία - 27 προσαγωγές και μία σύλληψη

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις έξι το απόγευμα της Πέμπτης, στο άγαλμα του Βενιζέλου, πραγματοποίησαν φοιτητές, σπουδαστές και γονείς ενάντια στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τις ανώτατες σχολές. "Λέμε, όχι, δε θα περάσει, αυτό το νομοσχέδιο θα μείνει στα χαρτιά" ανέφερε μεταξύ άλλων στην ομιλία του το μέλος του κεντρικού συμβουλίου της Ομοσπονδίας διοικητικού προσωπικού ανώτατης εκπαίδευσης, Γιάννης Κουρμούλης.

Αστυνομικοί συγκρούονται με διαδηλωτές, κατά τη διάρκεια πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου κατά του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας που προβλέπει αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη, Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2021
Αστυνομικοί συγκρούονται με διαδηλωτές, κατά τη διάρκεια πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου κατά του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας που προβλέπει αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη, Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2021 © ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολούθησε πορεία από την Εγνατία και τις οδούς Αγίας Σοφίας , Τσιμισκή, και Βενιζέλου που σταμάτησε έξω από το Διοικητήριο, όπου οι διαδηλωτές παρέμειναν για περίπου είκοσι λεπτά, φωνάζοντας συνθήματα κατά των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου.

 

Στη συνέχεια συνέχισαν την πορεία τους στην οδό Αγίου Δημητρίου μέχρι την πλατεία Αριστοτέλους και την ολοκλήρωσαν στο άγαλμα του Βενιζέλου.

Thestival.gr Επεισόδια

Κατά την ολοκλήρωση της πορείας σημειώθηκαν επεισόδια, τα οποία ξεκίνησαν λίγο μετά τις 7 μπροστά από την Καμάρα, όταν σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ., άτομα που είχαν συγκεντρωθεί στο σημείο, άρχισαν να πετούν πέτρες και άλλα αντικείμενα προς το μέρος των αστυνομικών δυνάμεων, που απάντησαν με ρίψη χημικών και κρότου λάμψης για να τα απωθήσουν.

Αστυνομικοί συγκρούονται με διαδηλωτές, κατά τη διάρκεια πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου κατά του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας που προβλέπει αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη, Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2021
Αστυνομικοί συγκρούονται με διαδηλωτές, κατά τη διάρκεια πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου κατά του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας που προβλέπει αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη, Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2021 ©

Το σκηνικό έντασης μεταφέρθηκε έως το Βαρδάρη όπου τα άτομα διασκορπίστηκαν στα γύρω στενά. Συνολικά η αστυνομία προσήγαγε 27 άτομα αι προχώρησε σε μια σύλληψη.

Οι τοποθετήσεις μέσα στη Βουλή

Κυρ. Μητσοτάκης: Το νομοσχέδιο απαντά με τόλμη στο διαχρονικό πρόβλημα της ασφάλειας των πανεπιστημίων

«Υπάρχουν ρυθμίσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα δεκαετιών, άλλες οι οποίες υπηρετούν ζητήματα του παρόντος και άλλες που ανοίγουν ορίζοντες στο μέλλον. Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα διαθέτει και τα τρία αυτά χαρακτηριστικά. Γιατί απαντά με τόλμη στο διαχρονικό πρόβλημα της ασφάλειας των πανεπιστημίων. Καθιερώνει ένα σύγχρονο τρόπο για την εισαγωγή και επιλογή των σπουδών και αναβαθμίζει συνολικά την ανώτατη εκπαίδευση, συγχρονίζοντάς την με τις ανάγκες και τον βηματισμό του 21ου αιώνα» τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.

«Οι μεταρρυθμίσεις που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου κινούνται σε τέσσερεις σαφείς κατευθύνσεις. Διασφαλίζουν τη στοιχειώδη ικανότητα των υποψηφίων φοιτητών να ξεκινήσουν τις σπουδές τους θεσπίζοντας ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε σχολή. Ένα όριο μάλιστα που θα καθορίζουν τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα.

 

 

Οδηγούν τον ενδιαφερόμενο να φοιτήσει εκεί που πραγματικά επιθυμεί, αντί να καταλήγει, τυχαία πολύ συχνά, σε ένα τμήμα από το οποίο είναι πολύ πιθανό ποτέ να μην αποφοιτήσει. Ενισχύοντας την παράλληλη οδό της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Οι ρυθμίσεις του παρόντος νομοσχεδίου θέτουν χρονικό όριο στις σπουδές, με ένα πρόσθετο περιθώριο 2-3 ετών πέραν της κανονικής διάρκειάς τους προβλέποντας όμως και ειδικές πρόνοιες για εργαζόμενους φοιτητές αλλά και όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας. Οι ρυθμίσεις στέκονται με ωριμότητα και θάρρος απέναντι στην ανομία που πολιορκεί εδώ και χρόνια τα πανεπιστήμια μας. Καθιερώνουν πειθαρχικό πλαίσιο και ελεγχόμενη είσοδο» πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.

Βασικά σημεία της τοποθέτησης της υπ. Παιδείας Νίκης Κεραμέως

«Εδώ και ενάμιση χρόνο νομοθετούμε συστηματικά από κάτω προς τα πάνω, από τη βάση της πυραμίδας εκπαιδευτικής πυραμίδας» ανέφερε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως κλείνοντας την τριήμερη συζήτηση του σχεδίου νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Συνεχίσουμε τόνισε και παρά την πανδημία υλοποιούμε τις μεταρρυθμίσεις μας. Το μόνο εύκολο θα ήταν να πούμε ότι ασχολούμαστε μόνο με τη διαχείριση της πανδημίας, έχουμε όμως χρέος να φέρουμε τις σημαντικές αλλαγές που έχει ανάγκη η χώρα μας και στη βάση των οποίων έχουμε εκλεγεί. Υπενθύμισε πως το νομοσχέδιο αυτό για την τριτοβάθμια εκπαίδευση τέθηκε σε διάλογο τον Δεκέμβριο, σε δημόσια διαβούλευση τον Ιανουάριο και στην Ολομέλεια υπήρξε ένας εκτεταμένος διάλογος που έλαβαν τον λόγο 167 βουλευτές, εισηγητές και κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι, 12 υπουργοί και πέντε πολιτικοί Αρχηγοί.

 

 

«Δεν θέλω» είπε η υπουργός να σταθώ στις διαφωνίες αλλά στα σημεία σύγκλισης που υπήρξαν από τον κοινοβουλευτικό αυτό διάλογο. Η εισηγήτρια της Ελληνικής Λύσης πρότεινε να υπάρχει ειδική αναφορά ότι τα όργανα των πανεπιστημίων επιδιώκουν την αποζημίωση των πανεπιστημίων για φθορές που προκαλούνται στη δημόσια περιουσία. Το εντάξαμε και ευχαριστούμε πολύ για το σχόλιο. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε να είναι σαφές ότι τα όποια μέσα καταγράφουν, οι κάμερες, δεν θα είναι καθόλου στους χώρους διδασκαλίας. Το εντάσσουμε. Η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων έκανε παρατηρήσεις. Τις εντάξαμε. Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, επίσης, έκανε παρατηρήσεις για τα πειθαρχικά, τις ενσωματώσαμε.

Η κυρία Νίκη Κεραμέως διαβεβαίωσε τους πολίτες που ανησυχούν για το εάν η κυβέρνηση «κάνει πίσω στην εφαρμογή των μέτρων και των αλλαγών» πως «δεν θα κάνουμε ούτε βήμα πίσω, γιατί οφείλουμε να φέρουμε ριζικές αλλαγές που τόσο έχει ανάγκη η κοινωνία και ας είναι δύσκολες, ας είναι σκληρές κάποιες αλήθειες». Το μόνο εύκολο, είπε « θα ήταν να πούμε όλοι ελεύθερα στο πανεπιστήμιο. Όχι, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν έχει εκλεγεί για να δώσει φρούδες ελπίδες στους νέους, να τους πούμε: «Πάρε μια θέση και δεν μας ενδιαφέρει αν θα αποφοιτήσεις ποτέ, αν θα μπορέσεις ποτέ να βρεις δουλειά σε επαγγέλματα υπερκορεσμένα». Έχουμε εκλεγεί για να δώσουμε στους νέους πραγματικές διεξόδους για να τους βοηθήσουμε να ακολουθήσουν τις κλήσεις και τις δεξιότητές τους».

Το νομοσχέδιο αυτό, υπογράμμισε είναι «της κοινής λογικής, του αυτονόητου, πλην, όμως, απαραίτητου για το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο» και ευχήθηκε να είναι η τελευταία φορά που συζητάμε για το εάν έχει λογική του να εισάγεται κάποιος με βαθμούς 1 και 2 στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο ή για το εάν έχουν θέση στα πανεπιστήμια φαινόμενα βίας και ανομίας. Ας ασχοληθούμε όλοι με τις σύγχρονες προκλήσεις των ανωτάτων εκπαιδευτικών μας ιδρυμάτων , με το ελληνικό πανεπιστήμιο με το οποίο θέλουν να συνεργαστούν κορυφαία ξένα πανεπιστήμια καθώς 28 αμερικανικά πανεπιστήμια, εκ των οποίων πολλά πανεπιστήμια Ivy League, εξέφρασαν ενδιαφέρον να συνεργαστούν με τα δικά μας κορυφαία πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Χρυσοχοΐδης: Μόνο η Αστυνομία μπορεί να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα της βίας και την παραβατικότητα στα πανεπιστήμια

«Οι 'χωροφύλακες' στις σχολές, δεν είναι οι αστυνομικοί, αλλά οι τραμπούκοι που άλλοι ανέχονται, άλλοι θωπεύουν, κι άλλοι φοβούνται» ανέφερε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μιλώντας στην ολομέλεια της Βουλής για το σχέδιο νόμου για την Παιδεία. Ο υπουργός υποστήριξε πως «δεν έχει καταργηθεί το άσυλο των ιδεών από τα ΑΕΙ, αλλά το άσυλο των εγκληματιών» και κάλεσε τους αρχηγούς και τους βουλευτές της αντιπολίτευσης, «να κάνουν μια βόλτα από τα ελληνικά πανεπιστήμια και την πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου για να το διαπιστώσουν».

ΧΡΥΣΟΧΟΙΔΗΣ ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ Ν/Σ ΤΟΥ ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ "ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ" ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΧΡΥΣΟΧΟΙΔΗΣ ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ Ν/Σ ΤΟΥ ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ "ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ" ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ © ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ Γ

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη καταλόγισε ευθύνες στο πολιτικό σύστημα, που εδώ και δεκαετίες παρέμεινε σε ρόλο παρατηρητή αυτής της «αδιανόητης κατάσταση που εξελίσσεται μέσα στα Ιδρύματά μας», που άφησε «να έχει εμπεδωθεί μια σχέση άρρητης υποτέλειας σε δεσποτικές, μικρές, βίαιες μειοψηφίες της μεγάλης πλειοψηφίας της πανεπιστημιακής κοινότητας», να «υπάρχει ένα καθεστώς πλέον ανελευθερίας, όπου οι μειοψηφίες κυριαρχούν γιατί δεν διστάζουν να παραβιάζουν τη νομιμότητα, να εκβιάζουν τους διοικούντες και να βιάζουν το κράτος δικαίου». Ο ίδιος σημείωσε πως «η εικόνα του πρύτανη της ΑΣΟΕΕ ήταν μια αβάσταχτη επιτομή και η τελευταία κρίσιμη σταγόνα για να πούμε 'ως εδώ'» προσθέτοντας ότι πριν λίγους μήνες «και ο πρύτανης του Πολυτεχνείου γλύτωσε τα χειρότερα».

Δεν γίνεται πια, είπε ο υπουργός, «να συνεχίζουμε να κάνουμε τα στραβά μάτια, και σε κάθε Μπουραντώνη να αγανακτούμε πύρινα για τρεις μέρες. Πρέπει να έχουμε το θάρρος να λύσουμε το θέμα, γιατί δεν το ανέχεται άλλο η δημοκρατική μας συνείδηση, η κοινωνική μας ευαισθησία και η πολιτική μας αποστολή». Αυτά είπε, είναι «είναι καρφί στο κράτος δικαίου».

Βασικά σημεία των θέσεων των κοινοβουλευτικών κομμάτων

ΣΥΡΙΖΑ

Ο εισηγητής της μειοψηφίας Νίκος Φίλης, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι διαπνέεται από το δόγμα της ιδεολογίας της ΝΔ που είναι «η αστυνομοκρατία, η καταστολή και ο φόβος. Όχι μόνο στα πανεπιστήμια αλλά σε ολόκληρη την κοινωνία» Θέλετε είπε «πανεπιστήμια κλειστά, εγωιστικά, ανταγωνιστικά, αδιαφανή, ανεξέλεγκτα από το κοινωνικό σύνολο και όχι πανεπιστήμια συμμετοχής, δημοκρατικά, ανοικτά στην κοινωνία, θεσμούς μόρφωσης, έρευνας, διδασκαλίας και προαγωγής της επιστήμης». Χαρακτήρισε τις τοποθετήσεις των βουλευτών της πλειοψηφίας ως «μια κλωνοποίηση ΕΚΟΦιτών της φοιτητικής οργάνωσης της ΕΡΕ πριν τη χούντα».

 

 

Ο Πρωθυπουργός, είπε, ήρθε και «αναφέρθηκε στους "Λαμπράκηδες", σε αυτό το κίνημα αναγέννησης της νεολαίας, της δημοκρατικής και πολιτιστικής αναγέννησης της νεολαίας γιατί δεν έχει να μας πει «να ένα παράδειγμα» εδώ από την ΕΚΟΦ» Συμφώνησε με αυτό που ανέφερε ο γραμματέας του ΜέΡΑ 25 Γιάνης Βαρουφάκης για την ανάρτηση των wikileaks λέγοντας ότι αυτά όλα που νομοθετεί η κυβέρνηση τα ζητούσε «η Αμερικανική Πρεσβεία στην Αθήνα επίμονα από το 2008 και μετά» και σημείωσε πως «τα επιχειρήματα και το λεξιλόγιο των εκθέσεων αυτών είναι τα ίδια με αυτά που κατά κόρον χρησιμοποιεί η ΝΔ στη συζήτηση» και τόνισε πως εμείς «θα είμαστε δίπλα στους αγώνες των εργαζομένων, των φοιτητών, των πανεπιστημιακών, των καθηγητών. Αυτός ο νόμος δεν θα εφαρμοστεί στην πράξη και όταν έρθει μια κυβέρνηση δημοκρατική, θα τον καταργήσει».

ΚΙΝΑΛ

Η ειδική αγορήτρια του ΚΙΝΑΛ Χαρά Κεφαλίδου επέκρινε την κυβέρνηση ότι έμεινε αμετακίνητη στη άποψή της και δεν άκουσε κανέναν. Κατηγορήσατε είπε τους πρυτάνεις ότι δεν μπορούν να διοικήσουν τα πανεπιστήμια και να εξασφαλίσουν την εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία τους. Χτίζετε είπε «ένα οικοδόμημα πάνω σε σαθρά θεμέλια παρ όλο που το κάνετε φανταχτερό και απαστράπτον, με έναν παιδαριώδη μανιχαϊσμό» Τα προβλήματα στα ΑΕΙ τόνισε «είναι καυτά και δεν πάνε άλλο» και εσείς «κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό σας , ρίχνουμε λοξές ματιές κάτω από το τραπέζι στις κρυφές ατζέντες των μικροσυμφερόντων σας».

 

 

Χαιρετίσετε είπε « πομπωδώς τις προτάσεις του Κινήματος Αλλαγή αλλά τις αγνοήσατε παταγωδώς!». Για να χτυπηθούν είπε «τα προβλήματα στη ρίζα του ξεκινάς με μια ολιστική μεταρρύθμιση» και μεταξύ άλλων σημείωσε πως «η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και τελικά η Κυβέρνηση δεν αντέχει ούτε τον κόπο ούτε και τον χρόνο που απαιτούν οι εθνικές συναινέσεις που χρειάζονται για την Παιδεία»

ΚΚΕ

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής υποστήριξε πως «το νομοσχέδιο αυτό είναι ταξικό του και αντιδραστικού περιεχομένου», «κηρύσσει ολομέτωπη επίθεση ενάντια στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών των εργατικών, των λαϊκών οικογενειών, τόσο αυτών που προσπαθούν με πάρα πολλές θυσίες κόντρα στα εμπόδια και τους φραγμούς να μπουν στο πανεπιστήμιο όσο και αυτών που καταφέρνουν τελικά να μπουν και θέλουν, προσπαθούν να το τελειώσουν». Ενισχύεται είπε την πολιτική που θέλει το «πορτοφόλι» και η κοινωνική καταγωγή να καθορίζει την μόρφωση και την επαγγελματική ανέλιξη γιαυτό και υψώνεται νέους ταξικούς φραγμούς με το νομοσχέδιο αυτό και για πριν το πανεπιστήμιο αλλά και κατά τη διάρκεια της φοίτησής του σε αυτό. Πρόκειται είπε «για έναν καλοτροχισμένο «κόφτη» που αναμένεται άμεσα, φέτος να πετάξει έξω από τις πανεπιστημιακές σχολές χιλιάδες παιδιά» Η κυβερνητική σας πολιτική , είπε «αμφισβητεί, υπονομεύει τα δικαιώματα στη γνώση και τη μόρφωση των παιδιών των εργατικών, των λαϊκών οικογενειών, όπως «αλέθει» και τα εργασιακά, τα κοινωνικά δικαιώματα των γονιών τους».

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ

Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Σοφία- Χάιδω Ασημακοπούλου, από την δική της πλευρά τόνισε πως «το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα οδηγείται στην απαξίωση λόγω της αδυναμίας του να προσφέρει την ουσιαστική εκείνη παιδεία και εκπαίδευση που κρίνεται αναγκαία σε μία τόσο ανταγωνιστική και ταχέως εξελισσόμενη κοινωνία. Το δημόσιο πανεπιστήμιο δεν κατοχυρώνεται ως χώρος ανομίας και προστασίας κάθε είδους έκνομης πράξης. Και αυτό θα πρέπει να το βάλουν καλά στο μυαλό τους όσοι πιστεύουν το αντίθετο ή όσοι πιστεύουν ότι μέσα σε αυτούς τους ιερούς χώρους πρέπει να εκκολάπτονται κομματικά στελέχη» Τάχθηκε κατά της ύπαρξης φοιτητικών παρατάξεων που όπως είπε «διαδραματίσουν ρόλο παρακμής» Συμφώνησε ότι το μπάχαλο που είχε δημιουργηθεί εδώ και δεκαετίες στα ΑΕΙ θα πρέπει επιτέλους να σταματήσει, λέγοντας ότι «το πανεπιστήμιο είναι χώρος αριστείας, αξιοκρατίας και προαγωγής της επιστημονικής γνώσης και έρευνας» Στα πανεπιστήμιά μας, είπε « χρειάζεται να υπάρχει το άσυλο ιδεών, το άσυλο του πνεύματος, όχι το άσυλο της παρανομίας και της υπόθαλψης εγκληματιών. Δεν μπορούμε να παραμείνουμε στο ίδιο έργο θεατές. Είναι αδιανόητο στους χώρους διδασκαλίας όπου δημιουργούνται και καλλιεργούνται μελλοντικοί επιστήμονες που θα βοηθήσουν την κοινωνία με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που αποκόμισαν, να γίνεται ανεκτή η πρόκληση υλικών ζημιών ή η καταστροφή δημόσιας περιουσίας. Όσοι καταστρέφουν θα πρέπει να ξέρουν ότι η ζημιά που προκάλεσαν θα πληρώνεται αναγκαστικά από εκείνους και ότι όταν διαλύεις τη δημόσια περιουσία, είσαι ταυτόχρονα αναγκασμένος να αναλάβεις πλήρως την ευθύνη των πράξεών σου» και αναρωτήθηκε «σήμερα βανδαλίζουν. Αύριο τι θα κάνουν; Οι βανδαλισμοί των πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων τείνουν να γίνουν, δυστυχώς, μέρος της καθημερινότητας. Η έξοδος από το πανεπιστήμιο ως πειθαρχικό μέτρο σε όσους ευθύνονται γι' αυτές τις πράξεις είναι η μόνη σοβαρή και ενδεδειγμένη λύση» είπε μεταξύ άλλων η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης.

ΜέΡΑ 25

Ως ένα από τα πιο «αντιδραστικά και αντικοινωνικά νομοσχέδια» το χαρακτήρισε η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ Σοφία Σακοράφα τονίζοντας πως αποκαλύπτει «τις αδίστακτες πολιτικές επιλογές της Νέας Δημοκρατίας». Θέλετε είπε « να "λοβοτομήσετε" την ακαδημαϊκή ζωή στην Ελλάδα. Να αλωνίζει μόνη της η ΔΑΠ της συναλλακτικής διαπλοκής». Καταλόγισε στην κυβέρνηση ένδυα «πραγματικών επιχειρημάτων», «συντηρητικά αντανακλαστικά» και «διαχρονική προπαγανδιστική εκστρατεία με την πρόθυμη συνδρομή των γνωστών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης» Οδηγείστε, είπε «σε παραλογισμούς» και μιλάτε για «διαρκή παρουσία αστυνομίας μέσα στα πανεπιστήμια με αυτό το νομοθετικό αίσχος που φτιάχνετε σήμερα».

Η κυρία Σακοράφα μίλησε για αστυνομική καταστολή και αυθαιρεσίας και σχολιάζοντας το επεισόδιο που συνέβη μαζί της χθες έξω από την ΓΑΔΑ« δείχνει ότι για την αστυνομία σας, όπως εσείς την εκπαιδεύετε, ο εκπρόσωπος του λαού, ο βουλευτής, δεν έχει κάποια αξία που να επιβάλει σεβασμό. Απέναντι στον ένστολο χωρίς διακριτικά του κ. Χρυσοχοΐδη και του κ. Μητσοτάκη δεν υπάρχει σεβασμός για κανέναν, ούτε βέβαια και για τον απλό πολίτη που πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν εχθρός. Το πρόβλημα, λοιπόν, δεν είμαι εγώ. Το πρόβλημα είναι η δική σας πολιτική του ανεξέλεγκτου αυταρχισμού. Είναι η μεταχείριση που έχουν από εσάς τα παιδιά μας και μέσα στα σχολεία και έξω απ' αυτά» Αναρωτήθηκε εάν η κυβέρνηση έχει θέσει κάποιο στόχο ημερήσιων προσαγωγών καθώς όπως είπε « οι αστυνομικοί έχουν πλήρη συνείδηση ότι λειτουργούν έξω από τα ανεκτά όρια, είτε με πολιτικά, είτε με κοινωνικά κριτήρια. Γι' αυτό και επιτίθενται αλύπητα στους φωτορεπόρτερ που κάνουν τη δουλειά τους. Γι' αυτό βουτάνε και τα κινητά των περαστικών για να μη μένουν αποδεικτικά στοιχεία». Η κοινωνία, ανέφερε « έχει δικαίωμα να αμυνθεί και είναι βέβαιο ότι αυτό θα κάνει. Η εξουσία σας όμως θα έχει πολύ κοντά πόδια»

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις 

ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ: Live updates - Τι πρέπει να ξέρουμε για τον κορωνοϊό- Συνεχής ενημέρωση εδώ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ