Πολιτικη & Οικονομια

Σπουδάζοντας κινηματογράφο στα Ψαχνά

Δυστυχώς, τα πανεπιστήμια γίνονται συνεργοί στην απάτη και η νέα κυβέρνηση, υπολογίζοντας το πολιτικό κόστος, αποδέχεται τα τετελεσμένα

Σπύρος Βλέτσας
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Τίποτε από αυτά που χρειάζεται ένας φοιτητής κινηματογράφου και ψηφιακών τεχνών δεν υπάρχει στα Ψαχνά.

Τα Ψαχνά είναι μια κωμόπολη της Εύβοιας, δεκαπέντε χιλιόμετρα βόρεια από τη Χαλκίδα, με πληθυσμό 5.800 κατοίκους. Με την ένταξη των ΤΕΙ στα πανεπιστήμια, το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών αποκτά από την ακαδημαϊκή χρονιά 2019-20120 τα παρακάτω τμήματα με έδρα τα Ψαχνά:

  • Τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης, Αγροδιατροφής και Διαχειρίσης Φυσικών Πόρων με 230 εισακτέους.
  • Τμήμα Αεροδιαστημικής Επιστήμης και Τεχνολογίας με 135 εισακτέους.
  • Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας με 300 εισακτέους.
  • Τμήμα Τεχνολογιών Ψηφιακής Βιομηχανίας με 230 εισακτέους.
  • Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου με 230 εισακτέους.

Συνολικά φέτος θα περάσουν στα πανεπιστημιακά τμήματα των Ψαχνών 1.125 φοιτητές. Τα λαμπρά ονόματα των σχολών μοιάζουν με επικεφαλίδες από προεκλογικά προγράμματα των κομμάτων που βρίσκουν χίλιους ευφάνταστους για να περιγράψουν την ανάπτυξη που υπόσχονται.

Αξίζει να δούμε πώς περιγράφονται οι στόχοι του τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Αθηνών: «Το νέο τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου θα εκπαιδεύσει τους φοιτητές/τριές του στην ψηφιακή καλλιτεχνική δημιουργία στον 21ο αιώνα. Στόχος είναι οι απόφοιτοι να δημιουργούν ψηφιακές αλληλεπιδραστικές μορφές αφήγησης με έμφαση στον οπτικοακουστικό καλλιτεχνικό λόγο και την έκφραση. Είναι παράλληλα απαραίτητο οι φοιτητές να εισαχθούν στην κριτική σκέψη μέσω μαθημάτων Φιλοσοφίας, Θεωρίας των Μέσων και Επικοινωνίας, Ιστορίας της Τέχνης και του Κινηματογράφου, ώστε να χρησιμοποιούν ουσιαστικά και όχι επιφανειακά τις ψηφιακές τεχνολογίες. Κατανοώντας δηλαδή το ίδιο το μέσο, να νοηματοδοτούν τα έργα τους έτσι ώστε αυτά να λειτουργούν στο πολιτικό, κοινωνικό και πολιτισμικό γίγνεσθαι. Έμφαση δίνεται επίσης στην κουλτούρα της συνεργασιακής, διεπιστημονικής και διαμεσικής δημιουργικής διαδικασίας. Θεωρείται επίσης ότι η ένταξη μεγάλου αριθμού πρακτικών δημιουργικών μαθημάτων υλοποίησης αυξάνει τις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων και τη πιθανότητα απορρόφησής τους στο χώρο των δημιουργικών βιομηχανιών και της διαφήμισης.»

Είναι φανερό και από το κείμενο του Πανεπιστημίου ότι οι φοιτητές των Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου θα πρέπει να μην είναι απομονωμένοι ώστε να συμμετέχουν στην
«συνεργασιακή, διεπιστημονική και διαμεσική δημιουργική διαδικασία». Θα είναι χρήσιμο να μπορούν να παρακολουθούν την νέα κινηματογραφική παραγωγή στις αίθουσες, να βλέπουν τα αφιερώματα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, να συμμετέχουν ως θεατές και ως εθελοντές σε κινηματογραφικά φεστιβάλ, να βλέπουν θεατρικές παραστάσεις,να επισκεφτούν μουσεία, να πηγαίνουν σε εκθέσεις εικαστικών, να έρχονται σε επαφή με έργα video art και πολλά άλλα.

Τίποτε από αυτά που χρειάζεται ένας φοιτητής κινηματογράφου και ψηφιακών τεχνών δεν υπάρχει στα Ψαχνά. Στην κωμόπολη υπάρχει μόνο ένας δημοτικός κινηματογράφος, που σε συνεργασία με το ΤΕΙ Μηχανολόγων πραγματοποιούσε προβολές μια φορά το δεκαπενθήμερο.

Δεν μιλάμε για στούντιο, τηλεοπτικούς σταθμούς, διαφημιστική παραγωγή, γυρίσματα ταινιών και σήριαλ. Όλα αυτά βρίσκονται πολύ μακριά από τα εκπαιδευτήριο των Ψαχνών και η «αλληλεπίδραση» των φοιτητών με τα καλλιτεχνικά και τεχνολογικά δρώμενα θα είναι ανύπαρκτη.

Μήπως όμως αυτές οι ελλείψεις αναπληρώνονται από την πλούσια υποδομή του νέου Πανεπιστημίου σε έμψυχο και άψυχο υλικό; Όμως στα Ψαχνά δεν υπάρχει τίποτε, εκτός από αίθουσες διδασκαλίας, που είναι αμφίβολο αν επαρκούν για τόσους πολλούς φοιτητές. Στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Αθηνών δεν δημοσιεύεται πρόγραμμα σπουδών και δεν υπάρχει κάπου κατάλογος των διδασκόντων.

Οι φοιτητές, που θα βρεθούν στα Ψαχνά για να σπουδάσουν κινηματογράφο και ψηφιακές  τέχνες, θα βρεθούν απομονωμένοι, με ελάχιστους διδάσκοντες και μηδενική υποδομή. Ακόμη και αν αρχίσουν φέτος να φτιάχνονται εργαστήρια, αυτά θα κάνουν χρόνια να τελειώσουν, ενώ μέσα στην επόμενη τετραετία οι φοιτητές στο συγκεκριμένο τμήμα θα φτάσουν τους 920.

Τα ΤΕΙ μέσα στην κρίση εξασφάλιζαν επαγγελματικά τους αποφοίτους τους περισσότερο από τα ΑΕΙ, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ. Η κατάργηση και η αντικατάστασή τους από πρόχειρα σχεδιασμένα πανεπιστημιακά τμήματα ήταν η τελευταία μεγάλη απάτη του ΣΥΡΙΖΑ. Οι τοπικές κοινωνίες είναι ικανοποιημένες γιατί μετρούν τα κέρδη. Οι οικογένειες των νέων φοιτητών θα είναι ευχαριστημένες γιατί  θα δουν τα παιδιά τους να μπαίνουν σε ένα πανεπιστήμιο.

Χαμένες θα είναι η εθνική οικονομία, που θα πληρώνει για σχολές φαντάσματα και μεσοπρόθεσμα οι φοιτητές και οι οικογένειές τους που θα ξοδέψουν χρόνο και χρήμα σε σπουδές αμφίβολης αξίας. Δυστυχώς, τα πανεπιστήμια γίνονται συνεργοί στην απάτη και η νέα κυβέρνηση, υπολογίζοντας το πολιτικό κόστος, αποδέχεται τα τετελεσμένα.