Πολιτικη & Οικονομια

Γιάννης Μώραλης: «Ο Πειραιάς βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης»

Ο Γιάννης Μώραλης μιλάει στην ATHENS VOICE για το πρόγραμμα μιας δεύτερης θητείας στον Δήμο Πειραιά, την ανάπτυξη του λιμανιού, τις επενδύσεις, τον Ολυμπιακό

Ευτύχης Παλλήκαρης
ΤΕΥΧΟΣ 702
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο Γιάννης Μώραλης διεκδικεί μια δεύτερη θητεία του στον Δήμο Πειραιά

Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι έχετε ένα προβάδισμα. Σας κάνει αυτό να νιώθετε ότι είστε το φαβορί στον Δήμο;
Υπάρχει μια θετική ανταπόκριση του κόσμου στην προσπάθεια που κάναμε αυτά τα 4,5 περίπου χρόνια. Από την άλλη, όμως, εκλογές είναι, θέλει πολύ μεγάλη προσπάθεια, είναι και το εκλογικό σύστημα τέτοιο που πρέπει να στοχεύεις σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ποσοστό την πρώτη Κυριακή ώστε να εκλέξεις το δυνατόν περισσότερους δημοτικούς συμβούλους για να διοικήσεις και να υλοποιήσεις το πρόγραμμά σου με μεγαλύτερη ευκολία ή άνεση.

Εφόσον κερδίσετε τις εκλογές, θεωρείτε ότι η δεύτερη θητεία θα είναι πιο εύκολη από την πρώτη ή πιο δύσκολη;
Θεωρώ ότι θα είναι πιο εύκολη για αρκετούς λόγους. Πρώτα απ’ όλα και η δική μου ομάδα κι εγώ προσωπικά είμαστε πιο έμπειροι. Δεύτερον, καλούμαστε να υλοποιήσουμε πράγματα που ήδη έχουμε εμείς σχεδιάσει άρα τα γνωρίζουμε καλύτερα από τον καθένα. Τρίτον, γνωρίζουμε τα προβλήματα του Δήμου καθώς, όταν αναλάβαμε το ’14, δεν γνωρίζαμε σε βάθος το μέγεθος των προβλημάτων και κυρίως των οικονομικών. Τέταρτον, πιστεύω ότι και η χώρα την επόμενη τετραετία θα είναι σε μια κανονικότητα. Ήταν πολύ δύσκολη η 4ετία που περάσαμε, ειδικότερα όταν χάσαμε το ’15 μια ολόκληρη χρονιά με δύο αλλεπάλληλες εκλογές, το δημοψήφισμα, capital controls. Επίσης η χρηματοδότηση από την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση (ΟΧΕ) που πετύχαμε για τον Πειραιά θα μας επιτρέψουν να υλοποιήσουμε τα σχέδιά μας για την πόλη.

Μιλήστε μου για τη χρηματοδότηση. Για τι ποσό μιλάμε; Πώς σκέφτεστε να το αξιοποιήσετε;
Είχαμε δει πριν από τις εκλογές του 2014 ποιο θα είναι το επόμενο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο προσαρμοσμένο στους Δήμους – και αυτό ήταν η  Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση. Εμείς διαγωνιστήκαμε με άλλους Δήμους –με τον Δήμο Αθηναίων, με συστάδα Δήμων από τη δυτική και τη νότιο Αττική–, αξιολογηθήκαμε από την Περιφέρεια με ευρωπαϊκά κριτήρια, βγήκαμε πρώτοι και συγκεντρώσαμε 80 εκατομμύρια ευρώ. Αυτά επιμερίζονται σε τρία μέρη. Το ένα αφορά στην κοινωνική συνοχή, για ανθρώπους δηλαδή που έχουν ανάγκη είτε για εύρεση εργασίας είτε για την τρίτη ηλικία, για εργαζόμενες μητέρες. Το δεύτερο «πακέτο» είναι για την επιχειρηματικότητα – επιδοτήσεις σε υπάρχουσες επιχειρήσεις, κυρίως μικρομεσαίες. Το τρίτο πακέτο αφορά αναπλάσεις, την ενίσχυση του project «Έξυπνη Πόλη». Αυτά εγκρίθηκαν από την Περιφέρεια, ενώ το ΦΕΚ εκδόθηκε πριν από περίπου ένα χρόνο. Είμαστε πλέον σε διαδικασία δημοπράτησης έργων και αυτά θα φανούν στον πολίτη την επόμενη περίοδο. Και επίσης έχουμε ακόμα 30 εκατ. απευθείας από την Περιφέρεια Αττικής που αφορούν κυρίως ασφαλτοστρώσεις, αναπλάσεις πλατειών, το Μικρολίμανο που για μας είναι εμβληματικό έργο, την ακτή Δηλαβέρη και την ανάπλαση της Πειραϊκής.

Με τον Πύργο τι θα γίνει;
Προχωρούμε σε αξιοποίηση μετά από 46 χρόνια. Είναι σε εξέλιξη διεθνής διαγωνισμός, τον παραχωρούμε για αξιοποίηση για 99 χρόνια. Οι χρήσεις θα είναι μεικτές, όπως π.χ. γραφεία, ξενοδοχεία κ.λπ. και έχουμε αποκλείσει μεγάλα εμπορικά κέντρα αλλά και κάποιες άλλες χρήσεις. 

Πάντως μέχρι πρόσφατα υπήρχε η αίσθηση ότι πάει για κατεδάφιση…
Ναι, υπάρχει ένα οξύμωρο στην ιστορία γιατί εμείς είχαμε πει ότι θα τον γκρεμίσουμε τον Πύργο και είχαμε υιοθετήσει την άποψη ότι υπάρχει κάποιο στατικό πρόβλημα με το κτίριο, καθώς αδυνατούσαμε να πιστέψουμε ότι το 1973 μέχρι το 2014 κανείς δεν μπόρεσε να το εκμεταλλευτεί. Διαπιστώσαμε όμως το 2015 ότι το κτίριο είναι μια χαρά – χρειάζεται φυσικά ενισχύσεις, όπως κάθε παλιό κτίριο. Είμαι αισιόδοξος ότι ως τις 5-7 Ιουνίου, που λήγει η ημερομηνία υποβολής προσφορών, θα υπάρξουν  προτάσεις αξιοποίησης του Πύργου. 

Μιλάμε ήδη για επενδύσεις και θέλω να ρωτήσω πώς βλέπετε τον Πειραιά σαν κέντρο επενδυτικό; 
Τη θετική προοπτική που βλέπω εγώ στην πόλη –και δεν την βλέπω μόνο εγώ, για να είμαι ειλικρινής, αλλά το ακούω και από όλους τους αρχηγούς των κομμάτων αλλά και όλους τους συνυποψηφίους  μου, και τους υποψήφιους περιφερειάρχες– είναι  ότι ο Πειραιάς πλέον βρίσκεται σε μια τροχιά ανάπτυξης. Αυτό για μένα αφορά σε ένα τετράπτυχο. Πρώτον, είναι οι επενδύσεις που γίνονται στο λιμάνι. Δεύτερον, είναι οι ιδιωτικές επενδύσεις, υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον στον Πειραιά και για ξενοδοχειακές μονάδες αλλά κι όχι μόνο. Ήδη όπως ξέρετε στις παλιές κτιριακές εγκαταστάσεις του Παπαστράτου λειτουργεί ένα νέο σύγχρονο κτίριο με 1.400 νέους εργαζομένους. Βλέπω μια επιθυμία ιδιωτών να κατέβουν στον Πειραιά κι αυτό σίγουρα συναρτάται με την υπόθεση του λιμανιού. Τρίτον, είναι τα μεγάλα έργα της κεντρικής διοίκησης της κυβέρνησης, εννοώ το μετρό και το τραμ τα οποία ελπίζω να μην καθυστερήσουν περισσότερο να ολοκληρωθούν και, τέταρτον, το δικό μας αναπτυξιακό πλάνο του δήμου που καλούμαστε να αξιοποιήσουμε ένα επενδυτικό πλάνο 111 εκατ. ευρώ το οποίο είναι το μεγαλύτερο που έχει ποτέ δημιουργηθεί στον δήμο Πειραιά. Αυτό το τετράπτυχο δίνει μια πολύ ευοίωνη προοπτική στην πόλη. 

Είμαι υπέρ του ιδιωτικού τομέα, σαφέστατα πιστεύω ότι οι ιδιωτικές επενδύσεις μπορούν να φέρουν και θέσεις εργασίας και μία ανάπτυξη στην πόλη.  

Διακρίνω μια στροφή προς ιδιώτες επενδυτές, ως μοχλό για την ανάπτυξη της πόλης…
Είμαι υπέρ του ιδιωτικού τομέα, σαφέστατα πιστεύω ότι οι ιδιωτικές επενδύσεις μπορούν να φέρουν και θέσεις εργασίας και μία ανάπτυξη στη πόλη. Το κράτος δεν έχει χρήματα, δεν μπορεί να κάνει μεγάλες παρεμβάσεις. Τι μπορεί να κάνει ένας δήμαρχος για να φέρει επενδύσεις; Να είναι θετικός και να διευκολύνει τους επενδυτές να δείχνει κι αυτός από την πλευρά του ότι δημιουργεί μια όμορφη πόλη ώστε να έρθουν να επενδύσουν τα χρήματά τους. Γιατί κανένας δεν το κάνει αυτό σε μία άναρχη πόλη, όπου δεν υπάρχει προγραμματισμός και πλάνο.

Θυμάμαι στην προηγούμενη θητεία γινόταν η συζήτηση για την κρουαζιέρα, τα υπέρ τα κατά στο λιμάνι, ταραχή. Τώρα έχουμε φτάσει σε σημείο που η κρουαζιέρα τροφοδοτεί όχι μόνο τον Πειραιά αλλά και την Αθήνα. Στον τουρισμό, λοιπόν, τι περιθώρια έχετε για να δράσετε;
Μέχρι τώρα η κρουαζιέρα κυρίως προσφέρει στην Αθήνα. Προσέξτε, όμως, δεν βλέπω ανταγωνιστικά την Αθήνα γιατί αν δεν υπήρχε η Ακρόπολη δεν θα έφταναν τα κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά. Ο πόλος έλξης των ξένων αρχικά είναι η Ακρόπολη. Ποια είναι η εναλλακτική λύση; Για να διεκδικήσουμε πίτα από την κρουαζιέρα πρέπει το λιμάνι του Πειραιά να γίνει λιμάνι εκκίνησης για την κρουαζιέρα. Να ξεκινά η κρουαζιέρα από εδώ και να μην είναι σταθμός. Αυτό σημαίνει ότι οι επιβάτες είτε στην αφετηρία είτε στη λήξη της κρουαζιέρας θα κάνουν στην πόλη μας δύο με τρεις διανυκτερεύσεις. Άρα θα έχουν μια ολόκληρη μέρα να πάνε στην Αθήνα να δουν την Ακρόπολη αλλά και 1-2 μέρες ακόμη να κάτσουν στη πόλη του Πειραιά, εφόσον γίνει πιο φιλική – όταν τελειώσει το μετρό και το τραμ, να έχει δηλαδή τις υποδομές ώστε να έρθουν οι τουρίστες στον Πειραιά. Ο Πειραιάς έχει πολιτιστική κληρονομιά, έχει μουσεία, το Αρχαιολογικό και το Ναυτικό μουσείο της Ελλάδας, το Δημοτικό Θέατρο, το Μικρολίμανο, την Πειραϊκή. Με αυτά τα πράγματα θα αξιώσουμε με υπερηφάνεια ένα κομμάτι πίτας από την κρουαζιέρα κι από τους τουρίστες οι οποίοι θα διαμένουν στην Αθήνα, κάνοντας αυτό που λέμε city break. 

Είμαστε στο Φουαγέ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Ωραίος χώρος! Παίρνω λοιπόν την αφορμή να συζητήσουμε για τον πολιτισμό. Δήμος και πολιτισμός, μεγάλο κεφάλαιο. Τι έχουμε εδώ να περιμένουμε;
Είμαστε περήφανοι για το Δημοτικό Θέατρο. Διαγράφει μια πορεία πολύ σημαντική, είναι μέσα στο κορυφαία θέατρα της χώρας με αξιόλογες παραστάσεις, σκηνοθέτες και ηθοποιούς. Άλλο ένα πλεονέκτημα είναι ότι ανοίξαμε το καφέ αυτό στο φουαγέ του Δημοτικού Θεάτρου. Για εμάς το Θέατρο είναι σύμβολο, όχι απλώς ένα θέατρο, είναι η ναυαρχίδα μας. Η επιθυμία μας πάντως είναι να διασυνδέσουμε όλα τα κέντρα πολιτισμού του Πειραιά αλλά και εκτός συνόρων,  όπως το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. 

Θεωρώ επίσης ότι πρέπει να πιέσουμε την πολιτεία ώστε να αναδείξουμε τις αρχαιότητες στην πόλη μας. Τα τείχη στην Πειραϊκή είναι κλειστά με σύρμα εδώ και 15 χρόνια. Η απόφαση του ΚΑΣ να κηρυχθεί όλη η πόλη αρχαιολογικός χώρος ήταν παράλογη γι’ αυτό και η πόλη αντιτάχθηκε. Ευτυχώς το ΚΑΣ αποφάσισε τελικά να κηρυχθούν τα δύο διαμερίσματα και ένα μέρος του τρίτου, καθώς εκεί βρίσκονται το ιστορικό κέντρο, τα τείχη, οι αστικές πύλες. Επιθυμία και στόχος μας είναι η ανάδειξη των μνημείων, καθώς αυτή θα είναι και η πραγματική προστασία τους. Για αυτό όμως χρειάζονται να χορηγηθούν από την κεντρική διοίκηση περισσότερα χρήματα.

Ο Ολυμπιακός είναι κομμάτι του Πειραιά, οι σχέσεις με τον Δήμο είναι στενές, εσείς είστε πρόεδρος του συλλόγου, πώς καθορίζει τα πράγματα αυτή η σχέση;
Ο Ολυμπιακός είναι κομμάτι της ιστορίας αυτής της πόλης. Δεν είναι μυστικό ότι και εγώ και άλλοι σύμβουλοι, όπως ο κ. Μαρινάκης, η κ. Νταϊφά, ο κ. Νικοπολίδης έχουμε μια στενή σχέση είτε ως παράγοντες είτε ως αθλητές και έχουμε  εργαστεί για τον Ολυμπιακό. Με τον κ. Μαρινάκη ακόμα και αν κάποιος διαφωνεί, είναι αδιαμφισβήτητο ότι τόσο ο ίδιος όσο και ο Ολυμπιακός έχουν βοηθήσει σημαντικά την πόλη. Είναι συνεπώς θετικό για την πόλη αυτή η συμβολή και μακάρι να βρει και άλλους μιμητές. Όμως εδώ θέλω να σημειώσω το εξής. Ακούγεται ότι ο δήμαρχος εκλέγεται χάρη στον Ολυμπιακό. Δεν αρνούμαι ότι ο Ολυμπιακός  έδωσε μια ώθηση στις εκλογές του 2014, αλλά η δεύτερη τετραετία κρίνεται κατά βάση από το έργο μας. 

Κάτι ακόμα: Σας ενόχλησε η αποχώρηση του κ. Κόκκαλη; Συμπορευτήκατε μαζί σχεδόν τέσσερα χρόνια.
Ο Πέτρος Κόκκαλης έκανε μια πολιτική επιλογή, είναι δικαίωμά του. Με ενόχλησαν όμως σε έναν βαθμό τόσο η διαδικασία αποχώρησής του όσο και κάποιες δηλώσεις που ακολούθησαν. Θεωρώ ότι σκοπίμως δόθηκε μεγάλη έμφαση στο θέμα αυτό και σε καμιά περίπτωση δεν αφορά αυτό τα προβλήματα και την προοπτική της πόλης. Σε κάθε περίπτωση, καλή επιτυχία σε όλους και καλή καρδιά!