Πολιτικη & Οικονομια

Παράνομες οι κρατικές επιχορηγήσεις προς την Cosco

Απερρίφθη η προσφυγή της Ελλάδας κατά της Κομισιόν για τον ΟΛΠ - Τα χρήματα πρέπει να επιστραφούν με τόκο

62224-137655.jpg
Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
ΟΛΠ, Κομισιόν, Cosco
EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Ως αβάσιμη απερρίφθη την Πέμπτη η προσφυγή της Ελλάδας κατά απόφασης της Κομισιόν (Μάρτιος 2015), σύμφωνα με την οποία είχαν κριθεί παράνομες οι κρατικές ενισχύσεις προς την εταιρεία «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε. (ΣΕΠ)», θυγατρική της Cosco.

Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε κρίνει ότι υπήρξαν ρυθμίσεις από το ελληνικό κράτος προς όφελος του ΣΕΠ (και κατ' επέκταση της ίδιας της Cosco), μη συμβατές με την κοινοτική νομοθεσία για την εσωτερική ευρωπαϊκή αγορά. Οι ενστάσεις της Κομισιόν είχαν να κάνουν με τις ακόλουθες ενέργειες:

  • Απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος επί δεδουλευμένων τόκων μέχρι την ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας του προβλήτα III.
  • Δικαίωμα για την επιστροφή του πιστωθέντος ΦΠΑ.
  • Μεταφορά ζημιών εις νέον χωρίς χρονικό περιορισμό.
  • Επιλογή μεταξύ τριών μεθόδων απόσβεσης.
  • Απαλλαγή από τέλη χαρτοσήμου επί των συμφωνιών δανειοδότησης.

Η προσφυγή της Ελλάδας έγινε τον Ιούνιο του 2015.

Το χρονικό

Όλα ξεκίνησαν το 2008, όταν ο ΟΛΠ προκήρυξε ευρωπαϊκό δημόσιο διαγωνισμό για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ.

Η Cosco Pacific Limited ήταν η νικήτρια. Μια από τις πρώτες της ενέργειες ήταν η σύσταση θυγατρικής ειδικού σκοπού, της ΣΕΠ. Την ίδια χρονιά έπεσαν οι υπογραφές σε σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ, η οποία και κυρώθηκε με τον Νόμο 3755/2009.

Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που απέρριψε την προσφυγή υπενθύμισε ότι ο ΟΛΠ αποτελεί δημόσια εταιρεία κοινής ωφέλειας «η οποία έχει το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσεως και εκμεταλλεύσεως των γηπέδων, κτιρίων και άλλων εγκαταστάσεων που βρίσκονται εντός της λιμενικής ζώνης του λιμένα Πειραιώς, δυνάμει συμβάσεως παραχωρήσεως διάρκειας 40 ετών που υπεγράφη με το Ελληνικό Δημόσιο το 2002».

Επιπλέον, ανέφερε ότι το λιμάνι του Πειραιά χωρίζεται σε δύο τμήματα:

- τον εμπορευματικό λιμένα και

- τον επιβατικό λιμένα.

Ο εμπορευματικός λιμένας έχει 3 τερματικούς σταθμούς: α) τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, β) τον τερματικό σταθμό διακινήσεως συμβατικού φορτίου και γ) τον τερματικό σταθμό αυτοκινήτων. Ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων διαθέτει δύο προβλήτες. Ο ΟΛΠ αποφάσισε να επεκτείνει την υποδομή του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, προκηρύσσοντας τον δημόσιο διαγωνισμό.

Επιστροφή με τόκο

Η Ελλάδα οφείλει πλέον να ανακτήσει άμεσα τη χορηγηθείσα μη συμβιβάσιμη ενίσχυση από τον ΣΕΠ και την Cosco, συμπεριλαμβανομένων των τόκων, υπολογιζομένων με τη μέθοδο του ανατοκισμού.

Η προσφυγή της Ελλάδας

Στην προσφυγή της, στις 2 Ιουνίου 2015, η Ελλάδα είχε ζητήσει την ακύρωση της ευρωπαϊκής απόφασης, προβάλλοντας τους παρακάτω λόγους:

  • Προσβολή των δικαιωμάτων άμυνάς της.
  • Εσφαλμένη εφαρμογή του άρθρου 107, της Ευρωπαϊκής Συνθήκης ως προς την έννοια της κρατικής ενίσχυσης.
  • Εσφαλμένη, ελλιπή και αντιφατική αιτιολογία ως προς τη στοιχειοθέτηση της κρατικής ενίσχυσης.
  • Εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή του άρθρου 107 της Συνθήκης σχετικά με το συμβατό των ενισχύσεων με την εσωτερική αγορά,
  • Εσφαλμένη ποσοτικοποίηση των προς ανάκτηση ποσών και παραβίαση των γενικών αρχών του δικαίου της ΕΕ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ