Πολιτικη & Οικονομια

Η Eurovision πέρα από το ελληνικό ναυάγιο

Τι θα δούμε φέτος - Ψηφίστε το αγαπημένο σας

44627-202226.jpg
Gay Super Hero
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
123310-276493.jpg

Σε λιγότερο από δύο μήνες ξεκινάει ο 61ος ευρωπαϊκός διαγωνισμός τραγουδιού και ήδη σχεδόν όλες οι χώρες −43 στον αριθμό− έχουν καταλήξει στους καλλιτέχνες και τα τραγούδια που πρόκειται να τους εκπροσωπήσουν στη Στοκχόλμη. Κι αν φέτος ο ερασιτεχνισμός της ελληνικής συμμετοχής και οι ατυχείς χειρισμοί της ΕΡΤ αφήνουν αλγεινές εντυπώσεις, αυτός δεν είναι καθόλου ο κανόνας για τις υπόλοιπες συμμετοχές − γεγονός που καθιστά την υπόθεση ακόμα πιο δύσκολη για τα ελληνικά χρώματα. Παρακάτω θα δούμε μερικές μόνο από τις συμμετοχές που έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής και στο τέλος μπορείτε εσείς να ψηφίσετε ποια από όλες θεωρείτε ότι αξίζει να σηκώσει το τρόπαιο.

Ουκρανία

Αν η ελληνική δημόσια τηλεόραση θέλει να μάθει πώς περνάς μηνύματα στην Ευρώπη, ίσως θα πρέπει να παραδειγματιστεί από τη φετινή συμμετοχή της Ουκρανίας. Ο κανόνας είναι να επιλέξεις έναν πραγματικό καλλιτέχνη που να μπορεί να μετουσιώσει τη βιωματική του εμπειρία σε κάτι οικουμενικό. Αυτό κατάφεραν οι Ουκρανοί με την 33χρονη Τζαμάλα που μεγάλωσε στην Κιργιζία όπου είχε εκτοπιστεί από το καθεστώς του Στάλιν η οικογένειά της μαζί με το υπόλοιπο ταταρικό πληθυσμό της Κριμαίας. Αυτές οι οδυνηρές ιστορικές μνήμες κάνουν τη μουσουλμανική μειονότητα των Τατάρων κάθετα αντίθετη στην πρόσφατη προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία, γεγονός που εξηγεί και για ποιο λόγο οι Ουκρανοί τη στέλνουν στον διαγωνισμό. Ο τίτλος του τραγουδιού (1944) αναφέρεται ακριβώς σε εκείνο τον ιστορικό διωγμό στον οποίο έχασε τη ζωή της η γιαγιά της. «Βατανίμα τογιαλμάντιμ» (μου πήραν την πατρίδα μου) τραγουδάει στα ταταρικά η Τζαμάλα − και δεν χρειάζεται να είσαι Ουκρανός για να σε αγγίξει το συναίσθημα και ο πόνος της απώλειας.

Ουγγαρία

Αν η Eurovision ήταν διαγωνισμός μοντέλων, τότε ο 26χρονος Φρέντι θα είχε ήδη κερδίσει τον διαγωνισμό. Και όχι μόνο για την εντυπωσιακή του εμφάνιση αλλά και για τη χαρακτηριστική βαθιά φωνή του − που κάποιοι φαν έχουν χαρακτηρίσει «σεξ για τα αυτιά». Μετά από μια διαδικασία εθνικής επιλογής που κράτησε πολλές εβδομάδες, οι Ούγγροι τηλεθεατές αποφάσισαν τελικά να εμπιστευτoύν τον Φρέντι και το τραγούδι του «Pioneer» ως τον πλέον κατάλληλο για να συνεχίσει τις πρόσφατες καλές επιδόσεις της Ουγγαρίας στον διαγωνισμό.

Ρωσία

Μετά από πολλά χρόνια που η Ρωσία επέλεγε γυναικείες φωνές με μπαλάντες για την ειρήνη και τη συναδέλφωση των λαών, η ρωσική τηλεόραση αποφάσισε φέτος να αλλάξει ρότα αναθέτοντας την εκπροσώπηση της χώρας στον 33χρονο Σεργκέι Λαζάρεφ, γνωστό και ως «o Σάκης Ρουβάς της Ρωσίας». Οι παραλληλισμοί με τον Σάκη δεν είναι καθόλου τυχαίοι, αφού η φετινή ρωσική συμμετοχή έχει έντονο ελληνικό χρώμα με τον Δημήτρη Κοντόπουλο να έχει συνθέσει το τραγούδι και τον Φωκά Ευαγγελινό να αναλαμβάνει τη χορογραφία. Όπως φαίνεται και από το πανάκριβο βίντεο-κλιπ, οι ρώσοι φέτος ποντάρουν γερά στον Σεργκέι − και μέχρι στιγμής φαίνεται να έχουν πείσει τουλάχιστον τα πρακτορεία στοιχημάτων. Μετά από πολλές προσπάθειες (Ουκρανία 2008, Ελλάδα 2009, Αζερμπαϊτζάν 2013, Ρωσία 2014) θα καταφέρει το team Κοντόπουλου-Ευαγγελινού να κατακτήσει μαζί την πρωτιά;

Αυστρία

Μια από τις πιο συμπαθείς παρουσίες του φετινού διαγωνισμού είναι αναμφίβολα η 20χρονη Ζόι Στράουμπ που αναλαμβάνει να ξορκίσει τους περσινούς μηδέν βαθμούς της Αυστρίας − ανώμαλη προσγείωση για την πατρίδα του Μότσαρτ μόλις έναν χρόνο μετά τη σαρωτική νίκη της Κοντσίτα Βουρστ. Έχοντας σπουδάσει στο γαλλόφωνο λύκειο της Βιέννης, η Ζόι εκπλήσσει καθώς, παρά το νεαρό της ηλικίας της, επιλέγει να κάνει καριέρα στο γαλλόφωνο τραγούδι. Το «Loin d' ici» το έγραψε η ίδια μαζί με τον πατέρα της και η γαλλική γλώσσα ταιριάζει γάντι στη δροσερή, ξένοιαστη και παραμυθένια διάθεση που αποπνέει η συγκεκριμένη συμμετοχή. Δεν θα μας εξέπληττε καθόλου αν κατάφερνε να γίνει το χιτ του φετινού καλοκαιριού.

Εσθονία

Εξαιρετικά νεαρός και ταλαντούχος και ο φετινός εκπρόσωπος της Εσθονίας που είχε την τύχη να δουλέψει με τον συνθέτη της περσινής εσθονικής συμμετοχής «Goodbye to yesterday». Ένα τραγούδι που αν και δεν κέρδισε, αγαπήθηκε πολύ από τους ραδιοφωνικούς παραγωγούς και στη χώρα μας. Αν θέλαμε να χαρακτηρίσουμε με μία λέξη τον 22χρονο Γιούρι και το τραγούδι που θα ερμηνεύσει, αυτή δεν μπορεί παρά να είναι η λέξη class. Σαν να προσγειώθηκε μόλις από έναν πλανήτη όπου η φινέτσα και η αρχοντιά της δεκαετίας του '60 επιζούν μέχρι σήμερα.

Γαλλία

Μπορεί η Αυστρία να επέλεξε γαλλικά φέτος, όμως η πατρίδα του Μολιέρου αφού είδε και απόειδε με τις χαμηλές θέσεις της στη βαθμολογία όλα τα προηγούμενα χρόνια, έκανε την καρδιά της πέτρα και συναίνεσε ώστε τουλάχιστον το ρεφρέν του φετινού τραγουδιού να είναι στα αγγλικά. Δεν πρόκειται μόνο για αλλαγή γλώσσας αλλά και για αλλαγή ύφους, αφού η Γαλλία εγκαταλείπει τις μπαλάντες σε στιλ Σελίν Ντιόν και επιλέγει μια ανεβαστική και μοντέρνα παραγωγή που θυμίζει περισσότερο από κάθε άλλη φετινή συμμετοχή το περσινό νικητήριο τραγούδι της Σουηδίας. Πολυ-πολιτισμικό και το προφίλ του ερμηνευτή, αφού ο 32χρονος Αμίρ Χαντάντ με το γοητευτικό χαμόγελο είναι βορειοαφρικανικής, εβραϊκής καταγωγής.

Κροατία

Όπως και πολλές άλλες χώρες τα τελευταία χρόνια, η Κροατία επέλεξε να αναθέσει την επιστροφή της στον διαγωνισμό σε μια τραγουδίστρια που αναδείχθηκε μέσα από έναν τηλεοπτικό διαγωνισμό ταλέντων. Και φαίνεται να έχει χτυπήσει διάνα, αφού η 24χρονη Νίνα Κράλιτς κέρδισε τους fan του διαγωνισμού με το αέρινο, New Age ύφος της από την πρώτη στιγμή που η φετινή κροάτικη συμμετοχή κυκλοφόρησε στο YouTube. Μέχρι στιγμής η καλύτερη θέση που έχει πετύχει η πατρίδα της στον διαγωνισμό είναι η τέταρτη. Θα καταφέρει η Νίνα να ανεβάσει πιο ψηλά τον πήχη;

Λετονία

Μαζί με την Εσθονία, η Λετονία συνεχίζει την πολύ καλή παράδοση των χωρών της Βαλτικής στον διαγωνισμό και εμπιστεύεται τη σύνθεση της φετινής της συμμετοχής της στην Αμινάτα που πέρσι εντυπωσίασε την Ευρώπη κατακτώντας την έκτη θέση στη Βιέννη. Το τραγούδι της με τίτλο «Heartbeat» ακολουθεί τα ίδια σκοτεινά, ηλεκτρονικά μονοπάτια με την περσινή συμμετοχή και θα το ερμηνεύσει επί σκηνής ο 21χρονος Γιουστ που εντυπωσίασε το κοινό εντός και εκτός Λετονίας με την απίστευτη φωνή του στη διάρκεια του εθνικού τελικού.

Αυστραλία

Η φράση «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού» ταιριάζει γάντι με την υπόθεση της αυστραλιανής συμμετοχής στη Eurovision η οποία παρουσιάστηκε πέρσι ως έκτακτο γεγονός για να εορταστεί η 60ή επέτειος του διαγωνισμού. Ένας διαγωνισμός που παραμένει εξαιρετικά δημοφιλής στη χώρα των καγκουρό καθιστώντας την παραμονή των αυστραλών εξαιρετικά επικερδή υπόθεση για την EBU. Και προκαλώντας άγχος στους φαν του διαγωνισμού που φοβούνται ότι η μονιμοποίηση της Αυστραλίας αποτελεί προοίμιο για τη «διεθνοποίηση» του διαγωνισμού. Όπως και να 'χει το πράγμα, οι Αυστραλοί επιλέγουν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά έναν καλλιτέχνη ασιατικής καταγωγής, αφού η 28χρονη Ντάμι Ιμ έχει γεννηθεί στην Κορέα και έγινε διάσημη όταν κέρδισε την αυστραλιανή έκδοση του X-Factor. Και για μια ακόμα χρονιά δίνουν τα ρέστα τους στην παραγωγή με μία μπαλάντα που θυμίζει τις επιτυχίες της επίσης Αυστραλής Sia.

Σουηδία

Η υπερδύναμη του διαγωνισμού θα εκπροσωπηθεί φέτος από τον 18χρονο Φρανς που έγινε αγαπητός στους συμπατριώτες του στην τρυφερή ηλικία των 8 ετών όταν αφιέρωσε στο YouΤube ένα τραγούδι που είχε γράψει ο ίδιος για τον θρύλο του σουηδικού ποδοσφαίρου Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς. Πάντως οι ξένοι φαν του διαγωνισμού αμφιβάλλουν για το κατά πόσο η απλότητα και η αμεσότητα του Φρανς θα έχει την ίδια απήχηση στην υπόλοιπη Ευρώπη με τις διάφορες «υπερπαραγωγές» που μας έχει συνηθίσει κατά καιρούς η Σουηδία. Πολλοί επισημαίνουν και πιθανά προβλήματα με τον νόμο, αφού το φετινό τραγούδι της Σουηδίας θυμίζει υπερβολικά μια μεγάλη πρόσφατη επιτυχία του Matt Simons. Συνηθισμένοι οι Σουηδοί στις κατηγορίες περί λογοκλοπής αφού πέρυσι είχαν κατηγορηθεί ότι αντέγραφαν τον David Guetta...

Κύπρος

To ροκ συγκρότημα των Minus One συμμετείχε πέρυσι στην ανοιχτή διαδικασία επιλογής του κυπριακού τραγουδιού και μπορεί να μην ταξίδεψε τελικά στη Βιέννη, κέρδισε όμως την ψήφο της κριτικής επιτροπής με αποτέλεσμα το ΡΙΚ να τους αναθέσει φέτος απευθείας τη συμμετοχή της Μεγαλονήσου. Μια άλλη ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια για το συγκρότημα, που με την ενέργειά του έχει κατακτήσει τους eurofans, είναι ότι ο τραγουδιστής τους Φρανσουά είναι γαλλικής καταγωγής και ταυτόχρονα με τη Eurovision συμμετέχει και στο γαλλικό The Voice! Στοχεύοντας ψηλά φέτος, οι Κύπριοι ανέθεσαν τη σύνθεση του τραγουδιού σε Σουηδούς παραγωγούς, με αποτέλεσμα ο ρυθμός του τραγουδιού να θυμίζει σε πολλά σημεία μια πολύ γνωστή ροκ επιτυχία. Αχ αυτοί οι Σουηδοί...

Και λίγο πριν κλείσουμε, λίγα λόγια για την φετινή ελληνική συμμετοχή. Πέρυσι από αυτή εδώ τη στήλη είχαμε εκφράσει τον φόβο ότι η νέα διοίκηση της ΕΡΤ ίσως μπει στον πειρασμό να «τρολάρει» τον διαγωνισμό για λόγους αριστερίστικης ιδεοληψίας. Δυστυχώς δεν πέσαμε πολύ έξω και θα μπορούσαμε να δεχτούμε ως ειλικρινή την πρόθεσή τους να περάσουν ένα «μήνυμα» στην Ευρώπη αν η απευθείας ανάθεση είχε γίνει σε καλλιτέχνες που θα μπορούσαν να επιδείξουν έστω κάποια ψήγματα επαγγελματισμού. Αν και ο καθένας μπορεί να επικροτήσει τη χρήση του ελληνικού μουσικού στοιχείου και θα μπορούσαμε να ανεχτούμε ακόμα και το ποντιακό hip-hop, το ξεθυμασμένο ρεφρέν που μοιάζει να μπήκε σφήνα για να κάνει το τραγούδι περισσότερο «γιουροβιζιονικό», με τα αδύναμα φωνητικά και τους εκτός κλίματος αγγλόφωνους στίχους όπως «dance with us and have some fun», δεν πείθει για τη σοβαρότητα των προθέσεων. Σε ένα διαγωνισμό που κάθε χρόνο γίνεται περισσότερο ανταγωνιστικός, η ελπίδα ότι η Ελλάδα θα περάσει για 13η συνεχόμενη χρονιά στον τελικό μοιάζει πλέον εξαιρετικά μακρινή. Ελπίζουμε το 13 να μην αποδειχθεί όντως γρουσούζικο νούμερο...

Για το τέλος, ας δώσουμε τον λόγο στις αναγνώστριες και τους αναγνώστες για μία μίνι μουσική δημοσκόπηση. Από τα παραπάνω έντεκα τραγούδια εσείς ποιο θα επιλέγατε;

Ποιο τραγούδι προτιμάτε;

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Διαφθορά στον Δημόσιο Τομέα: Τι είχες Ελλάδα, τι είχα πάντα
Διαφθορά στον Δημόσιο Τομέα: Τι είχες Ελλάδα, τι είχα πάντα

Δεν υπάρχει χειρότερη κατάντια από την ανοικτή «διαπαιδαγώγηση» της κοινωνίας στην παρανομία και στον χρηματισμό. Η κυβέρνηση έχει ευθύνη και πρέπει να την αναλάβει

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.