Πολιτικη & Οικονομια

Ζούνε ανάμεσά μας

Ο χείμαρρος της βλακείας είναι η νέα επανάσταση, με όπλο την παραδοξολογία

Νίκος Κτιστάκης
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Yπάρχει ένα κοινωνικό φαινόμενο που ειδικά στη χώρα μας δεν έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τους ερευνητές των κοινωνικών επιστημών, ούτε ως καταγραφή ούτε και ως ερμηνεία. Αναφέρομαι στη συνωμοσιολογία που ανθεί στην ελληνική κοινωνία και θα τολμήσω να τη διαχωρίσω από την ιδεοληψία και το διαδιδόμενο αστικό μύθο.

Στις ΗΠΑ, υπάρχουν έρευνες και στατιστικές που καταγράφουν τις συνωμοσιολογικές απόψεις των ανθρώπων, με συντριπτικά ποσοστιαία νούμερα όσων πιστεύουν ότι ποτέ δεν πήγαμε στο φεγγάρι, ότι ο Έλβις Πρίσλεϊ ζει, ότι δεν έπεσαν οι δίδυμοι πύργοι από την πρόσκρουση των αεροπλάνων, ότι οι εξωγήινοι απαγάγουν ανθρώπους κτλ.

Στη χώρα μας έχουμε τεράστιο ποσοστό συνωμοσιολόγων και δεν έχει γίνει καμία καταγραφή τους με στατιστικές. Άλλωστε οι έρευνες της κοινής γνώμης κυρίως αφορούν πολιτικές απόψεις. Κανείς δεν θα ξόδευε χρήματα για να καταγραφεί το φαινόμενο. Και όμως, στην πραγματικότητα η ιδέα της συνωμοσίας στην Ελλάδα έχει άμεση σχέση με την πολιτική. Να μην ξεχνάμε πως οι ΑΝΕΛ, που μας κυβερνούν, κατέθεσαν κάποτε ερώτηση στη Βουλή ζητώντας εξηγήσεις γιατο αν μας ψεκάζουν εξ αέρος με χημικά.

Ο δικός μας Homo Synomosius βρίσκεται σε μία σύγχυση μεταξύ αρχαιολογικού παρελθόντος παντοδυναμίας, όπου ο αρχαίος πολιτισμός μας είναι το χέρι του θεού, μαζί με την ορθοδοξία και τους πάτερες-προφήτες που έχουν προφητεύσει πως οι Ρώσοι θα πολεμήσουν με τους Τούρκους για να μας δώσουν πίσω την Κωνσταντινούπολη, μέχρι πως όλοι οι λαοί μας εχθρεύονται και κυρίως εποφθαλμιούν να αγοράσουν φτηνά τα οικόπεδά μας.

Τα τελευταία χρόνια έχει καταγραφεί μία ιδιαίτερη στροφή συμπάθειας προς τους Ρώσους και προσδοκία βοήθειας από το ξανθό γένος. Οι θαμώνες καφενείων είναι όλοι τους θαυμαστές του Πούτιν. Δεν είναι υπερβολή να σημειώσουμε ότι σχεδόν όλοι είναι «Πουτινολόγοι». Και αυτό οφείλεται στον Λιακόπουλο, στο συγγραφέα τηλεπωλητή και τηλεπερσόνα που τις μεταμεσονύχτιες κυρίως ώρες έχει μία ιδιαίτερη σχέση με την ανάλυση της στρατηγικής του Ρώσου προέδρου. Ο Λιακόπουλος έχει μεγάλη μερίδα επιρροής στον Homo Synomosius με διάφορες θεωρίες, από το πώς χτίστηκαν οι πυραμίδες από τους εξωγήινους μέχρι τα Νεφελίμ και αυτούς που ζούνε ανάμεσά μας. Τον βλέπετε εκείνον τον ψηλό με το κοστούμι, τη γραβάτα, το χαρτοφύλακα, που οδηγεί σπορ αμάξι και καπνίζει πούρο; Μη σας ξεγελά, είναι ένας δαίμονας που ζει ανάμεσά μας.

Οι τελευταίες διαδόσεις συνωμοσιολογικού ενδιαφέροντος επικεντρώνονται σε πιθανή επίθεση των Τούρκων που ετοιμάζονται να μας πάρουν ένα νησί. Γιατί αυτό; Διότι υπάρχει αναβρασμός με τη Συρία και τους Κούρδους αντάρτες. Και γιατί, επειδή υπάρχει αναβρασμός με τη Συρία και τους Κούρδους αντάρτες οι Τούρκοι θα μας πάρουν τα νησιά; Γιατί... έτσι, μας το είπε και ο πάτερ προφήτης, ότι θα έχουμε πόλεμο.

Ο Έκο, σε μία από τις πιο επιτυχημένες του αναφορές, μίλησε για τους ηλίθιους που παλαιότερα τους ακούγαμε να λένε ασυναρτησίες στις παμπ και τους αναγκάζαμε να σωπαίνουν, αλλά πλέον έχουν βρει εύκολη πρόσβαση στο διαδίκτυο και κατακλύζουν τη ζωή μας. Ο Τσιπόλα είπε πως οι ηλίθιοι έχουν υπόγειες διόδους συνεννόησης και αναγνωρίζονται μεταξύ τους ώστε να συνασπίζονται.

Θεωρώ ότι ο Έλληνας Homo Synomosius είναι διαφορετικός από τον αντίστοιχο Αμερικάνο ή Ευρωπαίο, ακριβώς επειδή έχει την τάση της συμμετοχής στα κοινά και επιβολής της άποψής του. Λατρεύει να είναι ψηφοφόρος, ενίοτε και υποψήφιος, ενώ τα νέα κόμματα που δημιουργήθηκαν μετά την κρίση απευθύνθηκαν στο θυμικό και την αρρωστημένη του λογική. Μπορεί το ΛΑΟΣ του Καρατζαφέρη να ήταν κυρίως αλλοπρόσαλλο εθνικιστικό και αρκούντως λαϊκίστικο, αλλά συνωμοσιολογικά στοιχεία περιέχει η Ένωση Κεντρώων του Λεβέντη, οι ψεκασμένοι ΑΝΕΛ που μας κυβερνούν και φυσικά η Χρυσή Αυγή που, αν το δούμε από αυτή τη σκοπιά, περισσότερο είναι συνωμοσιολογικό κόμμα παρά φασιστικό. Ίσως κάποτε κάποιος γράψει μία μελέτη για τη σχέση συνωμοσιολογίας και φασισμού, και τότε θα βρει ενδιαφέρουσες τις αναφορές της Χρυσής Αυγής στους «ξένους τοκογλύφους», στους εχθρούς του έθνους και τα σχέδια των Αμερικάνων και Εβραίων εναντίον μας.

Ο Homo Synomosius βρίσκεται δίπλα μας και παντού. Μας πηγαίνει σπίτι οδηγώντας το ταξί, χτενίζει τα μαλλιά μας στο κομμωτήριο, ανοίγει συζητήσεις στο λεωφορείο, κάθεται στο διπλανό σκαμπό στο καφέ, και δεν έχει πρόβλημα να αναπτύξει τις θεωρίες του. Είναι απενοχοποιημένος, έπαψε πλέον να είναι περιθωριακός, αιρετικός, ιδιόρρυθμος, ένας παρίας, αφού οι ιδέες του βρίσκονται σε χιλιάδες site και εγκρίνονται από όλο και περισσότερο κοινό. Στις επόμενες δεκαετίες ο ορθολογισμός θα τείνει όλο και περισσότερο μειούμενος, ένα από τα μεγάλα προβλήματα του 21ου αιώνα θα είναι ο μορφωμένος βλάκας συνωμοσιολόγος. Από κοντά και οι πολιτικοί που δεν θα αφήσουν τέτοιο κελεπούρι ανεκμετάλλευτο, η οικονομική κρίση στην Ελλάδα και οι πολιτικές επιλογές των ψηφοφόρων τα τελευταία επτά χρόνια έχουν να δώσουν παγκόσμιο παράδειγμα.

Η συνωμοσιολογία είναι η νέα σύγχρονη επανάσταση που δεν πηγάζει από καμία ιδεολογία. Ο Homo Synomosius κάνει εμετό όλες τις κοσμοθεωρίες και αναπλάθει νέες πραγματικότητες. Ο Νίτσε στο «Πέραν του καλού και του κακού» λέει πως η πίστη μας στην εξουσία είναι η πηγή της συνείδησης, ενώ ο Φρόιντ στο «Η δυσφορία μέσα στον πολιτισμό» πως η κοινωνία ασκεί απόλυτη εξουσία πάνω στο άτομο με το διάμεσο του αισθήματος ενοχής. Να λοιπόν ο νέος αμφισβητίας και ανατροπέας της εξουσίας μέσω της αποτίναξης της ενοχής. Ο χείμαρρος της βλακείας είναι η νέα επανάσταση με όπλο την παραδοξολογία και πρόκειται να μας απασχολήσει και να μας ταλαιπωρήσει στο μέλλον.