- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Βόμβες Ναπάλμ στην Κω
O ελληνικός Τύπος δεν έχει ανακαλύψει ακόμα τη δύναμη της καλής φωτογραφίας
Η μαύρη αλήθεια είναι ότι ο ελληνικός Τύπος δεν έχει ανακαλύψει ακόμα τη δύναμη της καλής φωτογραφίας.
Βολεύεται συνήθως με βάναυσα ψαλιδισμένα κλισεδάκια κλεμμένα από ‘δω κι από ‘κει, ή με τίποτα ληγμένα από τα αρχεία των πρακτορείων. Κι όμως, στον έξω κόσμο γίνεται χαμός.
Η ψηφιακή επέλαση στα γεγονότα γράφει κιόλας Ιστορία, μια Ιστορία όμως, κάπως διαφορετική από εκείνη που έγραψε στο ταπεινό του μαυρόασπρο φιλμ το 1972 ο Nick Ut του Associated Press.
Δεν σου πετιέται κάθε μέρα μπροστά σου ένα γυμνό κοριτσάκι, μισοκαμένο από τις Ναπάλμ που έριχναν τότε οι Αμερικάνοι στο Βιετνάμ. Πρέπει να ψάξεις να το βρεις μόνος σου. Εν ανάγκη να το τσουρουφλίσεις εσύ κι ας τσουρουφλιστείς κι ο ίδιος, αφού προηγουμένως το καρεδιάσεις, το φωτίσεις, του πεις: ένα λεπτό, ξαναπάμε γιατί κουνήθηκες.
Να, κάτι τέτοιες παραισθήσεις μού προξενούν οι καλλιτεχνικές φωτογραφίες προσφύγων από την Κω που γέμισαν αυτές τις μέρες το διαδίκτυο. Είναι δε τόσο δυνατές και τόσο υψηλής ποιότητος, λες κι ο ανθρώπινος πόνος ποζάρει, στήνεται, γίνεται «ρόλος», commercial, αισθητικό γεγονός για ντιπ αναίσθητους.
Ποια είναι εκείνη η τρομερή στιγμή κατά την οποίαν ο καλλιτέχνης τριπάρει τόσο από την τεχνική με αποτέλεσμα να χάσει τελείως το θέμα του; Στην προκειμένη περίπτωση, φταίει θαρρώ το ατιθάσευτο ακόμα υλικό, τα φίλτρα, οι ιλιγγιώδεις ψηφιακές δυνατότητες, η ξέφρενη ταχύτητα των κλικ που παρασύρουν τον αναβάτη να τρέξει με άλογο κούρσας εκεί που ήταν συνηθισμένος σε γάιδαρο με μεγάλα αυτιά/ το παχνί δεν τα’ άρεσε/ ήθελε αρχοντιά.
Αν αυτό ήταν πραγματική τέχνη, θα πήγαινα πάσο. Θα έλεγα ότι κακώς οι πετράδες της Ηπείρου έλιωσαν τα δαχτυλά τους πάνω στην πέτρα που τους έδινε αφειδώς το τοπίο και δεν πήγαν κατευθείαν στις λινάτσες του Κρίστο ή στον πολυεστέρα του Ρέντσο Πιάνο.
Θα’ λεγα ότι κακώς οι βυζαντινοί αγιογράφοι παιδεύτηκαν με τη συνδετική ιδιότητα του αυγού και δεν έφτιαξαν κατευθείαν ομελέτα. Τώρα δεν λέω τίποτα, απλώς υπομένω την αισθητικοποίηση του ανθρώπινου πόνου.
Συμπληρωματικά, διαβάζω ότι ο Nick Ut, όταν πέτυχε τη φωτογραφία με το καμένο κορίτσι, δεν έσπευσε να στείλει το καρεδάκι στο πρακτορείο του με We transfer αλλά έχασε χρόνο συνοδεύοντας το «θέμα» του στο νοσοκομείο. «Έκλαιγα όταν την είδα να τρέχει. Αν δεν την βοηθούσα, αν κάτι συνέβαινε και πέθαινε, νομίζω ότι θα αυτοκτονούσα». Κλαίω κι εγώ αλλά για άλλους λόγους.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
H Koυμουνδούρου μέχρι στιγμής δεν έχει εκφράσει θέση
Η ομιλία της λίγο μετά τον πρώην πρωθυπουργό
Βέλη κατά της κυβέρνησης εξαπέλυσε ο πρώην πρωθυπουργός, στην πρώτη του παρέμβαση μετά την διαγραφή από τη ΝΔ
Ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε το Ρέθυμνο
Τιμήθηκε στα 11α Βραβεία Αυτοδιοίκησης ο πρόεδρος της Βουλής
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
H ΠτΔ εγκαινίασε τις εργασίες του συνεδρίου «Μεταπολίτευση 1974-2024: 50 χρόνια ελληνική εξωτερική πολιτική»
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ στη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό στη Βουλή
«Τα χρήματα επιστρέφουν σε έργα με κοινωνικό αποτύπωμα», τόνισε ο πρωθυπουργός
Μετά τον Economist εύσημα στην ελληνική οικονομία και από τους Financial Times
Πώς σχολίασε τις καταγγελίες για τα στρατιωτικά νοσοκομεία
Είσαι αποκλεισμένος από τον τραπεζικό δανεισμό; Ο Σταμάτης Βελεγράκης μιλά για τη νέα τάση στον επιχειρηματικό δανεισμό
Mε πρώτο σταθμό το Ρέθυμνο όπου θα μιλήσει για την ανάπτυξη του νομού
Tι είπε για τις δημοσκοπήσεις
Ναι σε συνεργασία με ΠΑΣΟΚ λένε οι ψηφοφόροι ΣΥΡΙΖΑ
«Παράθυρο» για νέες μειώσεις φόρων - Αναλυτικά οι αλλαγές
Στον τομέα δικαιωμάτων η Έλενα Ακρίτα
Η τοποθέτηση της Τομεάρχης του ΠΑΣΟΚ στην Ολομέλεια της Βουλής
Ο πρωθυπουργός συναντήθηκε με μαθητές του 2ου Πρότυπου Γυμνασίου και του 2ου Πρότυπου Γενικού Λυκείου Βόλου
Ποιες οικοδομές αφορά η απόφαση
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.