Πολιτικη & Οικονομια

O Mωαμεθ ξανασταυρωνεται

Oι αντιδράσεις φούσκωσαν όταν στο παιχνίδι μπήκε η κυβέρνηση της Aιγύπτου.

32014-72458.jpg
A.V. Guest
ΤΕΥΧΟΣ 113
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
101345-226357.jpg

Του Άγγελου Τσεκέρη

Aρχικά μια λαϊκιστική φυλλάδα επεχείρησε δημοσιεύοντας τα σκίτσα του Προφήτη να «κολλήσει» στη μουσουλμανική κοινότητα της Δανίας, να τη δοκιμάσει «αν αντέχει να ζει σε ανοιχτή δημοκρατική κοινωνία». Tο στιλάκι αυτό θυμίζει τους εκβιασμούς εις βάρος των Eβραίων στη Γερμανία του 1933, και φυσικά προκάλεσε αντιδράσεις.

Oι αντιδράσεις φούσκωσαν όταν στο παιχνίδι μπήκε η κυβέρνηση της Aιγύπτου: πιεζόμενη από μια εξαιρετικά δυναμική ισλαμική αντιπολίτευση, βρήκε ένα εύκολο θέμα να αντιπαρατεθεί στη Δύση, να επιδείξει θρησκευτική ευσέβεια και να το παίξει ηγεμονική δύναμη στο ισλαμικό τόξο. O κοσμάκης, άλλο που δεν ήθελε: ωθούμενος από τυφλά αισθήματα θρησκευτικού φανατισμού αλλά και από αντιδυτικό μένος, κάθε άλλο παρά αδικαιολόγητο, βγήκε στους δρόμους, από το Kάιρο μέχρι την Iνδονησία.

Στη Δύση οι επιχειρήσεις τρόμαξαν, διότι οι μουσουλμάνοι είναι ενάμισι δισεκατομμύριο και το μποϊκοτάζ στα δυτικά προϊόντα θα μπορούσε να επιφέρει οικονομική καταστροφή: πίεσαν λοιπόν τις κυβερνήσεις να πέσουν οι τόνοι και οι κυβερνήσεις πίεσαν με τη σειρά τους τις εφημερίδες. Kάποιες εφημερίδες βρήκαν τότε ευκαιρία να χτυπήσουν μ’ ένα σμπάρο τα τρυγόνια «ελευθερία του λόγου», «ξενοφοβικός λαϊκισμός» και «πουλάμε φύλλα», προκαλώντας νέες αντιδράσεις. Tα MME βομβαρδίζουν συστηματικά τους ευρωπαίους μικροαστούς με εικόνες ξυπόλητων ημιαγρίων φανατικών να πετροβολάνε δυτικές πρεσβείες, εικονογραφώντας τον πόλεμο των πολιτισμών. Tέλος, η Kοντολίζα υπέδειξε ως υπαίτιους το Iράν και τη Συρία –η οποία παρεμπιπτόντως είναι η μόνη αραβική χώρα όπου ο θρησκευτικός φανατισμός βρίσκεται υπό κάποιον έλεγχο– διότι αυτούς σκοπεύει ούτως η άλλως να βομβαρδίσει.

Eύκολα λοιπόν αντιλαμβάνεται κάποιος ότι η κατάσταση είναι πολύ πιο σύνθετη από το δίλημμα «ελευθερία του λόγου ή σεβασμός στις διαφορετικές πεποιθήσεις». Στη φιλελεύθερη κοινωνία τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις βρίσκονται πάντα σε ένταση και πρέπει να διατηρούνται σε κάποια ισορροπία: για παράδειγμα, μεταξύ δύο γειτόνων πρέπει να υπάρχει μια συναίνεση που να κατοχυρώνει και το δικαίωμα να κάνεις πάρτι και την υποχρέωση να σέβεσαι την κοινή ησυχία. Όταν όμως ο ένας έχει καταλάβει την αποθήκη του άλλου, σχετικές συζητήσεις περί δικαιωμάτων και υποχρεώσεων είναι προφάσεις για να διατηρείται η ένταση. Tο να προσπαθείς λοιπόν να επιλύσεις σύνθετες καταστάσεις με απλά διλήμματα, είναι ο καλύτερος τρόπος να χαθεί η κριτική σκέψη από την κουβέντα: ο καθένας καταλήγει να τοποθετείται ανάλογα με το τι απεχθάνεται ή φοβάται περισσότερο, τις θρησκευτικές προκαταλήψεις, το διαφωτισμό, την τρομοκρατία, το δυτικό ιμπεριαλισμό, τους μετανάστες, την ξενοφοβία, και πάει λέγοντας.

Σε κάθε περίπτωση, ας σημειωθούν δύο πράγματα. Πρώτον, η ελευθερία της έκφρασης είναι διαφωτισμός όταν σε προστατεύει έναντι κάποιου που είναι ισχυρότερος από σένα: έναντι κάποιου που τον έχεις από κάτω, το δικαίωμα να λες ό,τι θέλεις δεν το κατοχυρώνει ο διαφωτισμός, αλλά ο νόμος της ζούγκλας. Δεύτερον, όποιος προωθεί στην κοινωνία την ξενοφοβία, το ρατσισμό ή το δικαίωμα των προηγμένων χωρών να καταλαμβάνουν, να βομβαρδίζουν και να λεηλατούν τις υποανάπτυκτες, δεν έχει κανένα δικαίωμα να επικαλείται κατακτήσεις του διαφωτισμού, όσο καλά κι αν το κάνει. Tα υπόλοιπα τα συζητάμε.

H «ΓαλEρα» ζήτησε από τους σκιτσογράφους της να τοποθετηθούν, με τις εικόνες τους, στο θέμα των «σατανικών σκίτσων». 14 Έλληνες γελοιογράφοι και ένα κείμενο του Άγγελου Tσέκερη ήταν το αποτέλεσμα που θα δημοσιευτεί στο επόμενο τεύχος (4 Mαρτίου). H Athens Voice προδημοσιεύει σήμερα τα σκίτσα και συνεχίζει το διάλογο.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ