- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Κλιμακώνονται οι κινητοποιήσεις των αγροτών: Χιλιάδες τρακτέρ σε τελωνεία και οδικούς άξονες - Τα σημεία αποκλεισμού σε όλη την Ελλάδα
Οι κινητοποιήσεις των αγροτών συνεχίζονται με αυξανόμενη ένταση, καθώς σε όλη την επικράτεια έχουν στηθεί δεκάδες μπλόκα και οι δυνάμεις των παραγωγών ενισχύονται καθημερινά.
Η παρουσία τρακτέρ σε εθνικές οδούς, τελωνεία και κομβικά σημεία δημιουργεί σημαντικές δυσχέρειες στην κυκλοφορία, ενώ το Σαββατοκύριακο αναμένεται μεγαλύτερη κλιμάκωση των κινητοποιήσεων των αγροτών.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, περισσότερα από 6.000 τρακτέρ έχουν παραταχθεί σε τουλάχιστον 14 σημεία αποκλεισμού ανά την επικράτεια.
Παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, οι αποκλεισμοί δεν περιορίζονται, αλλά προσαρμόζονται χρονικά, με τους αγρότες να αφήνουν διεξόδους μόνο για έκτακτα περιστατικά και οχήματα που μεταφέρουν ελληνικά προϊόντα. Η διάθεση για διάλογο με τα συναρμόδια υπουργεία παραμένει στάσιμη τουλάχιστον έως την Δευτέρα, όταν έχουν προγραμματιστεί δύο κρίσιμες συσκέψεις που θα καθορίσουν το επόμενο βήμα.
Η κατάσταση στα κύρια σημεία αποκλεισμού
Στα διόδια Μαλγάρων, επί της εθνικής οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης, αγρότες του Δήμου Δέλτα κρατούν κλειστό το ρεύμα προς την πρωτεύουσα από την αρχή Δεκεμβρίου. Η κίνηση προς Θεσσαλονίκη ελέγχεται και ανοίγει ανά διαστήματα. Στο πλευρό των αγροτών έχουν σταθεί οδηγοί φορτηγών, ταξιτζήδες, έμποροι λαϊκών αγορών, ακόμη και εργαζόμενοι σε γραφεία τελετών.
Στα τελωνεία των Ευζώνων, η παρουσία των διαμαρτυρομένων ενισχύθηκε με την άφιξη συναδέλφων τους από τα Γιαννιτσά. Αν και αποφασίστηκε επ' αόριστον αποκλεισμός, λόγω της κακοκαιρίας οι πύλες ανοίγουν περιοδικά για λόγους ασφαλείας και αποφυγής ατυχημάτων. Διευκολύνεται η διέλευση φορτηγών με ελληνικά προϊόντα και οχημάτων έκτακτης ανάγκης, ενώ μπλοκάρονται τα φορτία εισαγόμενων αγροτικών προϊόντων.
Στην Εγνατία Οδό, ο κόμβος Σελίου παραμένει αποκλεισμένος προς Βέροια, με τους αγρότες της Αλεξάνδρειας να διατηρούν μόνο μία δίοδο για έκτακτες περιπτώσεις. Στον αυτοκινητόδρομο Ε65 έχουν στηθεί μπλόκα σε δύο σημεία, κοντά στα Τρίκαλα και την Καρδίτσα, με το μεγαλύτερο να συγκεντρώνει πάνω από 2.000 τρακτέρ.
Επεκτάσεις και νέα σχέδια δράσης
Για το τρέχον Σαββατοκύριακο προγραμματίζονται πρόσθετες κινητοποιήσεις. Σήμερα αναμένεται μπλόκο στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, κοντά στα Πράσινα Φανάρια και το αεροδρόμιο, ενώ δεν αποκλείεται και δεύτερο στον κόμβο του «Μακεδονία». Αύριο, παραγωγοί του Δήμου Λαγκαδά θα δημιουργήσουν αγροτοκτηνοτροφικό μπλόκο στον κόμβο Δερβενίου, στη διασταύρωση της παλαιάς εθνικής με άλλες σημαντικές οδικές αρτηρίες.
Στη Μαγνησία, αγρότες του Αλμυρού και του Ρ. Φεραίου προετοιμάζουν ισχυρό μπλόκο στον ΠΑΘΕ στο ύψος των Μικροθηβών, με στόχο τη συγκέντρωση 150-200 τρακτέρ σε πρώτη φάση. Στα Ιωάννινα, οι κινητοποιήσεις περιλαμβάνουν αποκλεισμούς του κόμβου στο Καλπάκι σε συγκεκριμένες ώρες, ενώ την Κυριακή προγραμματίζεται συγκέντρωση με αγροτικά μηχανήματα στη Λαψίστα και πορεία προς το αεροδρόμιο.
Οι παραγωγοί εξετάζουν επίσης εναλλακτικές μορφές διαμαρτυρίας πέρα από τους οδικούς αποκλεισμούς: συγκεντρώσεις σε αστικά κέντρα, συναντήσεις με τοπικούς φορείς και στοχευμένα κλεισίματα. Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει πρόθεση για διάλογο με τα υπουργεία πριν τη Δευτέρα, όταν προγραμματίζονται μία μεγάλη θεσσαλική και μία πανελλαδική σύσκεψη για να αποφασιστεί η περαιτέρω πορεία.
Τα αιτήματα των αγροτών
Οι διαμαρτυρόμενοι διεκδικούν άμεση καταβολή όλων των εκκρεμών ενισχύσεων και αποζημιώσεων, τόσο παλαιότερων όσο και πρόσφατων. Ζητούν κατώτατες εγγυημένες τιμές που να καλύπτουν το πραγματικό κόστος παραγωγής και μείωση των λειτουργικών εξόδων, με αφορολόγητο πετρέλαιο και πλαφόν 7 λεπτών ανά κιλοβατώρα για το αγροτικό ρεύμα.
Επιπλέον, απαιτούν ριζική μεταρρύθμιση του κανονισμού του ΕΛΓΑ, ώστε να καλύπτεται στο σύνολο η παραγωγή και το κεφάλαιο από όλους τους κινδύνους. Ιδιαίτερα για περιοχές όπως η Βεγορίτιδα, ζητείται αποζημίωση για τις καταστροφές από παγετό και άμεση επικαιροποίηση των πληρωμών για φρούτα. Οι κτηνοτρόφοι που επλήγησαν από την ευλογιά βρίσκονται σε κρίσιμο σημείο και χρειάζονται επειγόντως στήριξη για να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους.
Ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ορυζοπαραγωγών Χαλάστρας, Χρήστος Γκατζάρας, περιέγραψε στην ΕΡΤ το αδιέξοδο της αγοράς ρυζιού: «Οι τιμές είναι οι ίδιες με πριν από είκοσι χρόνια», τόνισε, προσθέτοντας ότι οι νέοι εγκαταλείπουν μαζικά την αγροτική παραγωγή. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα ευρωπαϊκά κονδύλια «δεν διανεμήθηκαν σωστά» τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα οι παραγωγοί να λαμβάνουν «λιγότερο από το μισό όσων ελάμβαναν παλαιότερα».
Το βασικό πρόβλημα, κατά τον Γκατζάρα, είναι οι «εξευτελιστικές τιμές». Εξήγησε ότι το ελληνικό ρύζι παράγεται με αυστηρά ευρωπαϊκά πρότυπα και εξάγεται σε χώρες με υψηλή ζήτηση, όμως ανταγωνίζεται φθηνά προϊόντα από τρίτες χώρες «που ρίχνουν τις τιμές κάτω του κόστους». Αναφερόμενος στο ζήτημα του νερού, υπογράμμισε: «Πέρσι μας ζητήθηκε να καλλιεργήσουμε 30% λιγότερα στρέμματα λόγω δήθεν έλλειψης νερού. Αν πάμε 200 μέτρα πιο κάτω, το ποτάμι είναι έτοιμο να ξεχειλίσει. Έργα υποδομής δεν έχουν γίνει εδώ και πενήντα χρόνια».
Οι αγροτοσυνδικαλιστές τονίζουν ότι «με το που βγήκαμε στους δρόμους ήταν σαφές ότι δεν θα σταματούσαμε σε μία μέρα», επισημαίνοντας ότι οι δυνάμεις στα μπλόκα αυξάνονται καθημερινά. Στα Μάλγαρα, οι παραγωγοί δηλώνουν κατηγορηματικά: «Οι κινητοποιήσεις ήρθαν για να μείνουν».