Ελλαδα

Η Ελλάδα στο σκοτάδι: Μια μάχη ενάντια στη φωτορύπανση

Ο νυχτερινός ουρανός δεν είναι πολυτέλεια, είναι κληρονομιά

Ηλιάνα Ζώτου
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Δεν χρειαζόμαστε απόλυτο σκοτάδι, αλλά υπεύθυνο φωτισμό

Το ελληνικό παράδοξο

Είναι ένα οξύμωρο που προκαλεί σκέψη, μια χώρα που κάποτε σήκωνε το βλέμμα προς τα άστρα, σήμερα φωτίζει προς κάθε κατεύθυνση, ιδιαίτερα προς τον ουρανό. Η Ελλάδα, λίκνο της αστρονομίας και του πολιτισμού, είναι σήμερα μια από τις χώρες όπου είναι πλέον δύσκολο να δει κανείς το νυχτερινό ουρανό, εξαιτίας της ανεξέλεγκτης φωτορύπανσης.

Κάποτε, οι αρχαίοι φιλόσοφοι κοιτούσαν προς τα πάνω και χαρτογραφούσαν το σύμπαν. Σήμερα, ο ίδιος ουρανός καλύπτεται από τη λάμψη της υπερβολικής φωταγωγησης, από τους δρόμους και τις επιγραφές μέχρι τις διακοσμημένες με φωτισμό προσόψεις κτηρίων και τα υπερφωτισμένα μνημεία.

Η αυξανόμενη λάμψη

Η φωτορύπανση δεν είναι ένα μεμονωμένο φαινόμενο. Παγκόσμιες μελέτες δείχνουν ότι η φωτεινότητα της επιφάνεια της Γης αυξάνεται κατά 2,2% ετησίως. Η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση. Η υπερβολική χρήση φωτισμού σε δρόμους, αρχιτεκτονικά στοιχεία, βιτρίνες και επιγραφές διαταράσσει την ανθρώπινη υγεία, αποσυντονίζει τα οικοσυστήματα και εξαλείφει την ομορφιά του νυχτερινού ουρανού.

Το φαινόμενο αυτό, γνωστό ως «λάμψη ουρανού» (skyglow), συμβαίνει όταν το τεχνητό φως διαχέεται στην ατμόσφαιρα, υπερνικώντας το φυσικό σκοτάδι και καθιστώντας δύσκολη την ορατότητα των άστρων. Η υπερβολική χρήση ισχυρών, κακώς κατευθυνόμενων φωτιστικών που δεν εξυπηρετούν πραγματικό σκοπό επιδεινώνει το πρόβλημα, οδηγώντας σε απώλεια της σύνδεσής μας με τον νυχτερινό ουρανό.

© Ινστιτούτο Αστρονομίας, Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών και Τηλεπισκόπισης (ΙΑΑΔΕΤ)

Ένα ορόσημο για την Ελλάδα

Το 2023, το Εθνικό Πάρκο Όρους Αίνου στην Κεφαλονιά έγινε το πρώτο πιστοποιημένο Διεθνές Πάρκο Σκοτεινού Ουρανού στην Ελλάδα, αναγνωρισμένο από το DarkSky International. Αυτό το ορόσημο σηματοδοτεί την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για την αξία του φυσικού σκοταδιού και τη σημαντική οικολογική, αστρονομική και πολιτισμική του σημασία.

Για να αποκτήσει αυτή την αναγνώριση, το πάρκο εφάρμοσε ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο Διαχείρισης Φωτισμού που δίνει προτεραιότητα στην προστασία του νυχτερινού ουρανού. Το σχέδιο απαγορεύει τη μόνιμη εγκατάσταση εξωτερικού φωτισμού εκτός εάν είναι απαραίτητος για την ουσιαστική δημόσια ασφάλεια. Όπου είναι απαραίτητος ο φωτισμός, πρέπει να είναι πλήρως θωρακισμένος, κατευθυνόμενος προς τα κάτω και να μην εκπέμπει φως πάνω από το οριζόντιο επίπεδο. Τα φωτιστικά πρέπει να χρησιμοποιούν τη χαμηλότερη δυνατή ένταση και θερμοκρασίες χρώματος κάτω από 2700 Κέλβιν, ενώ όλα τα συστήματα πρέπει να περιλαμβάνουν αισθητήρες κίνησης ή χρονόμετρα ώστε το φως να χρησιμοποιείται μόνο όταν είναι πραγματικά απαραίτητο.

Ο φωτισμός των πινακίδων περιορίζεται ή καταργείται εντελώς, με την προϋπόθεση οι πινακίδες να διαβάζονται με το φως προσωπικά από τους επισκέπτες ή οχήματα. Ακόμη και τα οχήματα μέσα στο πάρκο πρέπει να λειτουργούν με ελάχιστα επίπεδα φωτισμού. Οι ψυχαγωγικές δραστηριότητες φωτισμού όπως το «η ζωγραφική με φως» ή η χρήση λέιζερ απαγορεύονται αυστηρά εκτός εάν γίνονται για εκπαιδευτικούς σκοπούς κατά τη διάρκεια αστρονομικών δραστηριοτήτων. Αυτά τα μέτρα δείχνουν μέριμνα όχι μόνο προς το οικοσύστημα, αλλά και προς τη διατήρηση του δικαιώματος του κοινού να απολαμβάνει ένα φυσικά σκοτεινό ουρανό.

Πώς είναι λοιπόν να επισκέπτεσαι ένα τόσο σκοτεινό πάρκο;

Βάσει αναφορών επισκεπτών από το δίκτυο DarkSky International, είναι εκπληκτικά άνετο. Παρά την έλλειψη τεχνητού φωτισμού, οι επισκέπτες αναφέρουν ότι η εμπειρία σε απορροφά χωρίς να σε αποσυντονίζει. Μόλις τα μάτια προσαρμοστούν, μια διαδικασία γνωστή ως προσαρμογή στο σκοτάδι, τα μονοπάτια γίνονται ορατά και το τοπίο αποκαλύπτεται με πιο απαλά περιγράμματα. Η απουσία θάμβωσης και μπλε φωτός ενισχύει την αντίθεση και την αντίληψη του χώρου. Πολλοί βρίσκουν την ατμόσφαιρα χαλαρωτική, ακόμη και διαλογιστική. Στην ησυχία της νύχτας, οι ήχοι γίνονται πιο έντονοι, τα αστέρια φαίνονται πιο φωτεινά και το περιβάλλον μοιάζει πιο ζωντανό.

Εθνικός Δρυμός Αίνου © Andreas Papalambrou

Σκοτεινοί δρόμοι, όχι η λύση

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι μεγάλο μέρος του οδικού δικτύου της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένων τμημάτων των εθνικών οδών, παραμένει χωρίς φωτισμό τη νύχτα. Παρότι αυτό περιορίζει τη φωτορύπανση, δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους για τους οδηγούς. Η Ελλάδα έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά τροχαίων ατυχημάτων με άγρια ζώα στην Ευρώπη, κυρίως σε αγροτικές και ορεινές περιοχές. Η κακή ή ανύπαρκτη φωταγώγηση, μαζί με τη θάμβωση από τα φώτα των αυτοκινήτων, περιορίζει την ορατότητα και τον χρόνο αντίδρασης. Οι αιφνίδιες αλλαγές, οι κακορυθμισμένες δέσμες και το εκτυφλωτικό φως αποσυντονίζουν τα νυκτόβια είδη, πολλά από τα οποία είναι ήδη απειλούμενα.

Αυτές οι συνθήκες απαιτούν προσεκτικά σχεδιασμένα, προσαρμοστικά συστήματα που δίνουν προτεραιότητα στην ασφάλεια χωρίς να συμβάλλουν στην λάμψη του ουρανού.

Πιο έξυπνο, όχι πιο φωτεινό

Η λύση δεν είναι περισσότερος φωτισμός, αλλά πιο έξυπνος φωτισμός. Οι βασικές αρχές ισχύουν για όλες τις χρήσεις φωτισμού: το φως να κατευθύνεται προς τα κάτω, να μειώνεται η ένταση, να σκιάζεται η πηγή και να αποφευχθεί η αχρείαστη διάχυση φωτός.

Στον αρχιτεκτονικό και λειτουργικό φωτισμό, η σύγχρονη τεχνολογία επιτρέπει την ακριβή εφαρμογή αυτών των αρχών. Τα συστήματα μπορούν να χρησιμοποιούν αστρονομικά ρολόγια ή αισθητήρες κίνησης και φωτεινότητας για να ρυθμίζουν τη φωτεινότητα και τη θερμοκρασία χρώματος ανάλογα με την ώρα της νύχτας. Ένας καλός κανόνας είναι 3000 Κέλβιν για τους δρόμους, και 2700 Κέλβιν ή θερμότερα για τα υπόλοιπα. Αυτοί οι θερμότεροι τόνοι ευθυγραμμίζονται καλύτερα με τους φυσικούς ρυθμούς της νύχτας, υποστηρίζοντας τον ανθρώπινο κύκλο ύπνου και τις συμπεριφορές των ζώων.

Όλος ο φωτισμός θα πρέπει να βασίζεται σε τεχνολογία LED με προσεκτικά ελεγχόμενη κατανομή φωτός. Ακόμα πιο ελπιδοφόρα είναι η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης και του Διαδικτύου των Πραγμάτων (IoT) στα συστήματα φωτισμού, επιτρέποντας δυναμικές αντιδράσεις στις πραγματικές ανάγκες. Φανταστείτε φωτιστικά δρόμου που μειώνουν την ένταση όταν δεν υπάρχει κανείς, αλλά αυξάνετε η ένταση του φωτισμού σταδιακά καθώς περπατούν πεζοί. Ή φωτισμός τοπίου που προγραμματίζεται μέσω σεναρίων και προσαρμόζεται σε εποχικές αλλαγές ή καιρικές συνθήκες. Αυτές οι τεχνολογίες υπάρχουν και η εφαρμογή τους δεν περιορίζεται μόνο σε μεγάλης κλίμακας υποδομές. Ακόμα και μικρά αρχιτεκτονικά ή εστίασης έργα μπορούν να υιοθετήσουν σενάρια με αισθητήρες για ρύθμιση φωτεινότητας, διασφαλίζοντας ότι η ενέργεια χρησιμοποιείται μόνο όταν και όπου είναι πραγματικά απαραίτητη.

Όμως αυτή η αλλαγή απαιτεί και αλλαγή νοοτροπίας. Πελάτες, σχεδιαστές, δήμοι, όλοι πρέπει να επενδύσουμε σε φωτισμό που εξυπηρετεί πραγματικές ανάγκες, όχι μόνο την αίσθηση ασφάλειας ή τον διακοσμητικό υπερβολικό φωτισμό.

Η ψευδαίσθηση της ασφάλειας

Αυτή η αρχή ισχύει και για οικιακούς χώρους. Συχνά, αυτό που νομίζουμε ως πιο ασφαλές, όπως το να φωτίζουμε έναν κήπο ή την είσοδο του σπιτιού μας με προβολής φωτός, μειώνει στην πραγματικότητα την ορατότητα μέσω της θάμβωσης και της έντονης αντίθεσης μεταξύ φως και σκοτάδι. Τα μάτια μας δυσκολεύονται να προσαρμοστούν, οι σκιές βαθαίνουν και χάνεται η πραγματική καθαρότητα της όρασης.

Ο πιο αποτελεσματικός οικιακός φωτισμός είναι διακριτικός, καλά θωρακισμένος και κατευθυνόμενος προς τα κάτω. Ένας αισθητήρας κίνησης, με θερμό τόνο και ένα σκιασμένο φωτιστικό κοντά στην πόρτα είναι πολύ πιο αποτελεσματικό από έναν τυφλωτικό προβολέα που ενοχλεί γείτονες και οικοσυστήματα.

Ο δρόμος μπροστά

Ο νυχτερινός ουρανός δεν είναι πολυτέλεια, είναι κληρονομιά. Δεν χρειαζόμαστε απόλυτο σκοτάδι, αλλά υπεύθυνο φωτισμό.

Ας απαιτήσουμε πολιτικές που σέβονται το φως και το σκοτάδι. Ας επενδύσουμε σε τεχνολογίες που προσαρμόζονται, προστατεύουν και εξελίσσονται. Ας στηρίξουμε τους σχεδιαστές φωτισμού, γιατί ο φωτισμός δεν είναι απλώς μια μηχανική επιστήμη, αλλά μια τέχνη που ισορροπεί μεταξύ επιστήμης, ψυχολογίας και περιβαλλοντικής ηθικής. Απαιτεί εκπαίδευση και διαίσθηση για να σχεδιαστεί φως που ενισχύει τη ζωή χωρίς να ξεθωριάζει τη νύχτα.

Και πάνω απ’ όλα, ας ξανακοιτάξουμε ψηλά.