Ελλαδα

Διευκρινίσεις από το Λιμενικό για το ναυάγιο: «Ρίξαμε σχοινί και οι μετανάστες το πέταξαν πίσω»

Πλάνα του BBC από την επιχείρηση διάσωσης στο σημείο της τραγωδίας

62224-137655.jpg
Newsroom
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Το αλιευτικό σκάφος με τους μετανάστες που ναυάγησε ανοιχτά της Πύλου
© Λιμενικό Σώμα

Ναυάγιο στην Πύλο: Το Λιμενικό Σώμα εξηγεί αν ρυμούλκησε το σκάφος με τους μετανάστες

Νέα ανακοίνωση εξέδωσε το Λιμενικό αναφορικά με τη ρυμούλκηση του αλιευτικού σκάφους, το οποίο βυθίστηκε σε διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου, τα ξημερώματα της Τετάρτης (14/6), με αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο δεκάδες μετανάστες.

Όπως υπογραμμίζεται σε ανακοίνωση, την οποία αναμεταδίδει η ΕΡΤ, «τρεις ώρες περίπου νωρίτερα από τη βύθιση του αλιευτικού σκάφους, το παράκτιο περιπολικό σκάφος του Λιμενικού προσέγγισε και έριξε ένα μικρό κάβο (σσ. σχοινί) στο αλιευτικό προκειμένου να διαπιστώσει την υφιστάμενη κατάσταση του σκάφους και των επιβαινόντων».

«Αυτή η διαδικασία διήρκησε λίγα λεπτά και εν συνεχεία αφού λύθηκε ο μικρός κάβος από ίδιους τους μετανάστες το σκάφος του Λιμενικού απομακρύνθηκε και παρακολουθούσε το αλιευτικό από κοντινή απόσταση», καταλήγει η ανακοίνωση.

Η ανακοίνωση του Λιμενικού

«Τρεις ώρες περίπου νωρίτερα από τη βύθιση του Α/Κ σκάφους, το Παράκτιο Περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. προσέγγισε και έριξε ένα μικρό κάβο στο Α/Κ προκειμένου να διαπιστώσει την υφιστάμενη κατάσταση του σκάφους και των επιβαινόντων. Αυτή η διαδικασία διήρκησε λίγα λεπτά και εν συνεχεία αφού λύθηκε ο μικρός κάβος από ίδιους τους μετανάστες το ΠΠΛΣ απομακρύνθηκε και παρακολουθούσε το Α/Κ από κοντινή απόσταση».

Οι προηγούμενες δηλώσεις: «Νo help, go Italy»

Ο εκπρόσωπος της υπηρεσιακής κυβέρνησης, Ηλίας Σιακαντάρης, δήλωσε νωρίτερα στην ΕΡΤ ότι «σκάφος του Λιμενικού προσέγγισε το αλιευτικό δύο ώρες πριν από το ναυάγιο». Ωστόσο, ανέφερε ότι «το Λιμενικό δεν έριξε προς το αλιευτικό σχοινί πρόσδεσης».

Όπως υποστήριξε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, «οι επιβαίνοντες αρνήθηκαν κάθε βοήθεια και το αλιευτικό συνέχισε την πορεία του», ενώ πρόσθεσε ότι «δεν μπορεί να συναρτάται η προσέγγιση του Λιμενικού με τη βύθιση του σκάφους μόνο και μόνο χρονικά».

«Σχοινί χρησιμοποιείται στη θάλασσα για ρίψη εφοδίων από τα δύο παραπλέοντα εμπορικά. Σχοινί, όχι ρυμούλκησης, χρησιμοποίησε για λίγα λεπτά και το λιμενικό κατά την προσέγγισή του από απόσταση. Στη συνέχεια το πήραν οι επιβάτες στο αλιευτικό για λίγα λεπτά, Στη συνέχεια το πέταξαν στη θάλασσα και συνέχισαν την πορεία τους».

«Δεν υπήρχε σχοινί πρόσδεσης. Ήταν σχοινί προκειμένου να σταθεροποιηθούν, να πλησιάσουν, να δουν αν θέλουν οποιαδήποτε βοήθεια. Την αρνήθηκαν έλεγαν "No help, go Italy" και συνέχισαν την πορεία τους», σημείωσε o κ. Σιακαντάρης.

Glomex Player(40599v1wl9o7vsfv, v-ctdvun7cjfap)

Νωρίτερα, πάντως, ο εκπρόσωπος του Λιμενικού Σώματος, Νίκος Αλεξίου, επέμεινε στη θέση ότι «δεν έγινε καμία προσπάθεια πρόσδεσης του σκάφους» που ναυάγησε ανοιχτά της Πύλου από το Λιμενικό, αλλά και ότι οι μετανάστες αρνήθηκαν τη βοήθεια που θέλησαν να τους δώσουν. 

 ο κ. Αλεξίου διέψευσε μέσα από τη συχνότητα της ΕΡΤ την πληροφορία ότι χρησιμοποιήθηκαν σχοινιά από το λιμενικό και υποστήριξε ότι τα σχοινιά τα είχαν πετάξει ναύτες από το εμπορικό πλοίο που τους πέταξαν εφόδια. Ακόμη, υποστήριξε ότι η βύθιση του σκάφους των διακινητών, παρουσία παραπλεόντων σκαφών του λιμενικού σώματος έγινε όταν οι μετανάστες από τις αφρικανικές χώρες, άγνωστο για ποιον λόγο, μετακινήθηκαν προς μια κατεύθυνση επηρεάζοντας την ευστάθεια του πλοίου με τους 750 ανθρώπους. Ο ίδιος επιβεβαίωσε μάλιστα και την πληροφορία ότι ο καπετάνιος του σκάφους πνίγηκε στο πολύνεκρο ναυάγιο. 

Glomex Player(40599v1wl9o7vsfv, v-ctdtfzv0sdfl)

Ντοκουμέντα από το σημείο των ερευνών

Πλάνα από την περιοχή όπου γράφτηκε ο τραγικός επίλογος για δεκάδες ανθρώπους φέρνει για πρώτη φορά στο φως της δημοσιότητας το BBC. Σε αυτά εικονίζονται οι δραματικές προσπάθειες ώστε να εντοπιστούν αγνοούμενοι μετανάστες μετά το πολύνεκρο ναυάγιο στην Πύλο.

Τα πλάνα τραβήχτηκαν από επιβάτη στο κρουαζιερόπλοιο Celebrity Beyond την περασμένη Τετάρτη και δείχνουν πλοία του Λιμενικού και του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και ελικόπτερο να συμμετέχουν στις έρευνες για τους αγνοούμενους ανοιχτά της Πύλου.

ΔΟΜ και ΟΗΕ ζητούν αποφασιστικά μέτρα

Με κοινό Δελτίο Τύπου τους, η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης (ΔΟΜ) ζητούν επείγουσα και αποφασιστική δράση για «να αποτραπούν περαιτέρω θάνατοι στη θάλασσα μετά την πρόσφατη τραγωδία στη Μεσόγειο, τη χειρότερη των τελευταίων χρόνων», όπως υποστηρίζουν.

Οι δύο οργανισμοί αναφέρουν ακόμα ότι: «Ενώ ο αριθμός των επιβαινόντων στο σκάφος που ανετράπη στις 14 Ιουνίου στη θάλασσα ανοιχτά της Ελλάδας δεν είναι σαφής, εκτιμάται σύμφωνα και με διάφορες μαρτυρίες ότι κυμαίνεται μεταξύ 400 και 750 ατόμων. Μέχρι στιγμής έχουν διασωθεί 104 άνθρωποι και έχουν ανασυρθεί 78 νεκροί, ενώ εκατοντάδες εξακολουθούν να αγνοούνται, με το φόβο πως είναι νεκροί» και ότι «Το σκάφος αναφέρεται ότι βρισκόταν σε κατάσταση κινδύνου από το πρωί της 13ης Ιουνίου. Μια ευρείας κλίμακας επιχείρηση έρευνας και διάσωσης ανακοινώθηκε το πρωί της 14ης Ιουνίου από το Λιμενικό Σώμα της Ελληνικής Ακτοφυλακής, μετά την ανατροπή του σκάφους», τονίζοντας παράλληλα ότι το καθήκον διάσωσης των ανθρώπων που βρίσκονται σε κίνδυνο στη θάλασσα χωρίς καθυστέρηση είναι θεμελιώδης κανόνας του διεθνούς ναυτικού δικαίου.

«Τόσο οι πλοίαρχοι όσο και τα κράτη έχουν υποχρέωση να παρέχουν βοήθεια σε όσους βρίσκονται σε κίνδυνο στη θάλασσα ανεξάρτητα από την εθνικότητα, το καθεστώς ή τις συνθήκες στις οποίες εντοπίζονται, συμπεριλαμβανομένων όσων βρίσκονται πάνω σε μη αξιόπλοοα σκάφη, και ανεξάρτητα από τις προθέσεις των επιβαινόντων», σημειώνουν οι δύο οργανώσεις και προσθέτουν ότι «οποιαδήποτε δράση σχετική με την έρευνα και τη διάσωση θα πρέπει να διεξάγεται κατά τρόπο που να συνάδει με την υποχρέωση της αποτροπής απώλειας ζωών στη θάλασσα».

Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και ο ΔΟΜ καλωσορίζουν ταυτόχρονα τις έρευνες που έχουν διαταχθεί στην Ελλάδα αναφορικά με τις συνθήκες που οδήγησαν τελικά στην ανατροπή του σκάφους και στην απώλεια τόσων πολλών ανθρώπινων ζωών.

«Η ΕΕ πρέπει να θέσει την ασφάλεια και την αλληλεγγύη στο επίκεντρο της δράσης της στη Μεσόγειο. Καθώς υπάρχουν αυξημένες μετακινήσεις προσφύγων και μεταναστών στη Μεσόγειο, είναι ζωτικής σημασίας προκειμένου να σωθούν ανθρώπινες ζωές να υπάρξουν συλλογικές προσπάθειες, όπως μεγαλύτερος συντονισμός μεταξύ όλων των μεσογειακών κρατών, αλληλεγγύη και επιμερισμός της ευθύνης, όπως αντικατοπτρίζονται στο Σύμφωνο της ΕΕ για τη Μετανάστευση και το 'Ασυλο. Κάτι τέτοιο θα πρέπει να περιλαμβάνει επίσης τη δημιουργία ενός περιφερειακού μηχανισμού αποβίβασης και ανακατανομής που έχει συμφωνηθεί από κοινού για τους ανθρώπους που φθάνουν μέσω θαλάσσης, τον οποίο συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε», δήλωσε η Gillian Triggs, βοηθός Ύπατη Αρμοστής του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες σε θέματα Προστασίας.

«Είναι σαφές ότι η τρέχουσα προσέγγιση στη Μεσόγειο δεν είναι αποτελεσματική. Χρόνο με το χρόνο, συνεχίζει να είναι η πιο επικίνδυνη μεταναστευτική δίοδος στον κόσμο, με το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας. Τα κράτη πρέπει να ενωθούν και να αντιμετωπίσουν τα κενά στην προληπτική έρευνα και διάσωση, τη γρήγορη αποβίβαση και τις ασφαλείς οδούς μετανάστευσης. Αυτές οι συλλογικές προσπάθειες θα πρέπει να έχουν τα ανθρώπινα δικαιώματα των μεταναστών και τη διάσωση ζωών στο επίκεντρο οποιασδήποτε ενέργειας», δήλωσε ο Φεντερίκπ Σόντα, διευθυντής του τμήματος Έκτακτης Ανάγκης του ΔΟΜ.

Διαβάστε όλες τις εξελίξεις για το ναυάγιο στην Πύλο.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ