Ελλαδα

«Άφαντα ασθενοφόρα»: Ποια είναι η πραγματική κατάσταση στο ΕΚΑΒ

Οι περιοχές της χώρας με μόλις ένα όχημα - Τι συμβαίνει στην Αττική

63834-643587.jpg
Βασίλης Βενιζέλος
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
«Άφαντα ασθενοφόρα»: Ποια είναι η πραγματική κατάσταση στο ΕΚΑΒ
@ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ/ EUROKINISSI

Ασθενοφόρα: Ποια είναι η πραγματική κατάσταση στο ΕΚΑΒ - Οι περιοχές της χώρας που καλύπτονται από μόλις ένα όχημα - Τι συμβαίνει στην Αττική

Το θέμα των ελλείψεων σε ασθενοφόρα και άλλα μέσα, καθώς και σε προσωπικό για το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) αποτελεί διαχρονική αβελτηρία, ένα μόνιμο πρόβλημα του οποίου οι επιπτώσεις έχουν γίνει ιδιαίτερα εμφανείς από το 2015 και έπειτα.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί είναι το γεγονός ότι περισσότεροι από πενήντα (50) τομείς του ΕΚΑΒ σε όλη τη χώρα, εκ των οποίων τουλάχιστον οι 22 είναι νησιωτικοί, καλύπτονται αποκλειστικά και μόνον από ένα ασθενοφόρο για όλο το εικοσιτετράωρο. Τόσοι είναι οι οδηγοί και οι διασώστες, ώστε μόνον η κίνηση ενός ασθενοφόρου σε τρεις βάρδιες είναι δυνατή, όχι μόνον στην Κω, αλλά και στη Χίο, στη Μύκονο κ.ο.κ

Όταν, λοιπόν, προκύπτουν δύο περιστατικά ασθενών, σε δύο απομακρυσμένα μεταξύ τους σημεία των περισσοτέρων από 50 τομέων, οι οποίοι διαθέτουν μόλις ένα ασθενοφόρο, αυτό το ασθενοφόρο δεν είναι, ασφαλώς, δυνατόν να καλύψει και να διακομίσει και τους δύο ασθενείς ταυτόχρονα στο οικείο νοσοκομείο.

Τραγικό παράδειγμα ο πρόσφατος θάνατος της 63χρονης γυναίκας στην Κω. Το μοναδικό ασθενοφόρο του νησιού ήταν απασχολημένο με τη διακομιδή μίας τουρίστριας από ένα άλλο σημείο της Κω στο νοσοκομείο του νησιού. Η 63χρονη έχασε τη ζωή της πάνω σε μία καρότσα αγροτικού αυτοκινήτου. Και δεν είναι το μοναδικό περιστατικό τα τελευταία 24ωρα. Οι συγγενείς 19χρονης εγκύου από τη Νέα Μάκρη που χάθηκε καταγγέλλουν ότι περίμεναν το ασθενοφόρο επί ώρες. Το ίδιο συνέβη και σε μια τουρίστρια στην Ουρανούπολη, που επίσης έχασε τη ζωή της.

Το πρόβλημα είναι γνωστό τουλάχιστον από το 2015 και δεν το έλυσαν ούτε οι προσλήψεις, τις οποίες πραγματοποίησε το 2016 η τότε κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για το ΕΚΑΒ όλης της χώρας. Από το 2015 κυβερνήσεις πέρασαν, αλλά η κατάσταση δεν άλλαξε μέχρι σήμερα...

Ποιες περιοχές έχουν μόνο ένα ασθενοφόρο

Με ένα ασθενοφόρο για όλο το εικοσιτετράωρο καλύπτονται τουλάχιστον οι εξής ηπειρωτικές και νησιωτικές περιοχές της χώρας μας:

  • Χίος,
  • Λήμνος,
  • Ικαρία,
  • Σάμος,
  • Κως,
  • Λέρος,
  • Πάρος,
  • Νάξος,
  • Άνδρος,
  • Τήνος,
  • Σύρος,
  • Μύκονος,
  • Ίος,
  • Σαντορίνη,
  • Κάλυμνος,
  • Κάρπαθος,
  • Αταλάντη,
  • Πύλος,
  • Φιλιατρά,
  • Καστοριά,
  • Φλώρινα,
  • Διδυμότειχο,
  • Θάσος,
  • Σητεία,
  • Άγιος Νικόλαος,
  • Ανώγεια,
  • Λιτόχωρο,
  • Πολύγυρος,
  • Κασσάνδρεια,
  • Μουδανιά,
  • Φιλιππιάδα,
  • Παραμυθιά,
  • Ιστιαία,
  • Κύμη,
  • Κάρυστος,
  • Θήβα,
  • Κύθηρα,
  • Φάρσαλα,
  • Ελλασόνα,
  • Σκιάθος,
  • Ακράτα,
  • Καλάβρυτα,
  • Ναύπακτος,
  • Μεσολόγγι,
  • Αμφιλοχία,
  • Πύργος,
  • Αμαλιάδα,
  • Ζαχάρω,
  • Ξυλόκαστρο,
  • Ζάκυνθος.

Επίσης, υπάρχουν περιοχές της χώρας μας, νησιωτικές και ηπειρωτικές, όπως η Κέρκυρα, η Ρόδος, η Κεφαλλονιά, τα Χανιά, η Λευκάδα, η Βέροια, η Ξάνθη, η Κομοτηνή, το Καρπενήσι, η Σπάρτη, κ.ά., οι οποίες καλύπτονται ακόμη και με δύο ή ακόμη και με περισσότερα των δύο ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ για όλο το εικοσιτετράωρο, αλλά αυτό δεν επαρκεί για τις ανάγκες των κατοίκων των εν λόγω περιοχών, σύμφωνα με όσα διαβεβαιώνει την ATHENS VOICE επιτελικό στέλεχος της διοίκησης του ΕΚΑΒ.

Χιλιάδες κλήσεις στην Αττική

Εξάλλου, δεν είναι μόνον τα προβλήματα αυτά με τη στελέχωση και τη διαθεσιμότητα σε μέσα για το ΕΚΑΒ όλης της χώρας μας. Στην Αττική παρατηρείται ένα άλλο φαινόμενο, το οποίο καθιστά κάθε εύλογη, ενδεχόμενη δύναμη του ΕΚΑΒ σε μέσα και προσωπικό απλώς ως… αλυσιτελή και αδύναμη να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες και τη «θηριώδη» ζήτηση για υπηρεσίες από το ΕΚΑΒ στην περιφέρεια Αττικής.

Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, τα οποία έχει στη διάθεσή της η ATHENS VOICE, το τηλεφωνικό κέντρο του ΕΚΑΒ λαμβάνει στην Αττική 3.500 - 4.000 τηλεφωνικές κλήσεις ανά εικοσιτετράωρο, εκ των οποίων μόνον περίπου οι 1.200 αφορούν κλήσεις για ασθενοφόρο. Από το σύνολο των περίπου 1.200 κλήσεων για ασθενοφόρο, οι περίπου 500 - 600 αφορούν περιστατικά υψηλής προτεραιότητας.

Σε κάθε περίπτωση, είναι προφανές ότι ένα από τα πλέον σημαντικά ζητήματα, τα οποία οφείλει να λύσει η διοίκηση του ΕΚΑΒ, πέραν από την δραστική βελτίωση των χρόνων της ανταπόκρισης των ασθενοφόρων και των κινητών μονάδων, είναι ότι το τηλεφωνικό κέντρο του ΕΚΑΒ, ακόμη και στις μέρες μας, ουδέποτε ενημερώνει αρμοδίως και επισήμως τους πολίτες σε πόση ώρα περίπου αναμένεται να καταφθάσει ένα ασθενοφόρο ή μία κινητή μονάδα με γιατρό στο σημείο του περιστατικού.

Αντιλαμβάνεται κανείς ότι, πέραν από την αξιοπιστία, τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη, με την οποία θα μπορούσε να περιβληθεί η πολύτιμη και κομβική λειτουργία του τηλεφωνικού κέντρου και του συντονιστικού κέντρου του ΕΚΑΒ αναγκαία καθίσταται η αλλαγή στον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ των δύο κέντρων και περαιτέρω η ενημέρωση των πολιτών. Έτσι, θα εξασφαλιζόταν και ένα βελτιωμένο επίπεδο εγρήγορσης και συνειδητοποίησης, τόσο για το σύνολο του προσωπικού όσο και για τη διοίκηση του ΕΚΑΒ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ