Ελλαδα

«Υάκινθος»: Γιατί ονομάστηκε έτσι μια επιχείρηση εξάρθρωσης τρομοκρατών

Η απόφαση και το μυθολογικό πρόσωπο που θρήνησε ο Απόλλωνας

tonia-zaravela.jpg
Τόνια Ζαραβέλα
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Το εστιατόριο όπου σχεδιαζόταν επίθεση τρομοκρατών στου Ψυρρή
© ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ / EUROKINISSI

Υάκινθος: Η επιχείρηση εξάρθρωσης τρομοκρατών και η κωδική ονομασία - Οι «νονοί» και η αρχή της μυστικότητας

Η επιχείρηση για την εξάρθρωση του τρομοκρατικού δικτύου που σχεδίασε χτύπημα στις 5 Απριλίου σε εβραϊκό εστιατόριο στου Ψυρρή έχει λάβει την κωδική ονομασία «Υάκινθος». Όμως, πώς και από ποιους «βαπτίζονται» αυτές οι επιχειρήσεις και γιατί δόθηκε ένα μυθολογικό όνομα στην εν εξελίξει επιχείρηση κατά της τρομοκρατίας; 

Η επιλογή φαίνεται να μην έχει και πολύ σχέση με τη μυθολογία. Σύμφωνα με πληροφορίες της ATHENS VOICE, «Υάκινθο» αποκαλούσε  τη Ζάκυνθο ο Χαϊντέρ, ο ένας εκ των δύο συλληφθέντων για την υπόθεση τρομοκρατίας. Ο 27χρονος διέμενε στο νησί του Ιονίου και ασχολούνταν κυρίως με αγροτικές εργασίες. Το σπίτι όπου είχε βρει κατάλυμα ήταν σε απομονωμένο σημείο, κοντά στον Λαγανά. Όπως, άλλωστε, σημειώνει σε δηλώσεις του στην ATHENS VOICE ο πρόεδρος της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Νοτιοανατολικής Αττικής, Γιώργος Καλλιακμάνης, το τρομοκρατικό δίκτυο που σχεδίαζε την επίθεση στου Ψυρρή δεν βασιζόταν σε ειδικά εκπαιδευμένους τρομοκράτες. «Φαίνεται ότι επιστράτευαν αγρότες γης. Δεν εκπαιδεύονταν σε κάποιο χώρο, δεν έκανα στόχο και στίβο. Υπήρχαν παλαιότερα και άνθρωποι που δεν ήταν εκπαιδευμένοι και είχαν ενταχθεί στις τρομοκρατικές οργανώσεις, για παράδειγμα τέτοια άνθρωποι υπήρχαν και στην 17Ν. Το κίνητρο ήταν οικονομικό. Ετοίμαζαν ένα τυφλό χτύπημα στο εστιατόριο, που θα είχε θύματα αθώους ανθρώπους και ανυποψίαστους πολίτες. Η ΕΛ.ΑΣ. και η ΕΥΠ πρόλαβαν την τρομοκρατική επίθεση», δηλώνει ο κ. Καλλιακμάνης. 

Ποιος, όμως, αποφασίζει την κωδική ονομασία που θα πάρει μία αστυνομική επιχείρηση; Όπως αναφέρουν αστυνομικές πηγές, οι επιχειρήσεις για την εξάρθρωση εγκληματικών οργανώσεων γίνονται προκειμένου να διαφυλαχθεί η μυστικότητα. Επιλέγεται ένα όνομα με το οποίο δεν θα μπορέσει να γίνει ταύτιση του περιεχομένου της έρευνας και των στόχων της. «Είναι έτσι πιο εύκολο να επικοινωνήσουν μεταξύ τους οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες και να προχωρήσουν οι ενέργειες», δηλώνει στην ATHENS VOICE o Γιώργος Καλλιακμάνης. «Νονοί» της επιχείρησης είναι οι προϊστάμενοι των εμπλεκόμενων φορέων και η τελική απόφαση για την ονομασία λαμβάνεται μετά από κοινή σύσκεψη. 

«Υάκινθος»: Το μυθολογικό πρόσωπο που «δάνεισε» το όνομά του στην επιχείρηση

Ο Υάκινθος ήταν ένας πανέμορφος Σπαρτιάτης πρίγκιπας και εραστής του θεού Απόλλωνα. Ο Υάκινθος τράβηξε και την ερωτική προσοχή του δυτικού ανέμου Ζέφυρου, του Βόρειου ανέμου Βορέα και ενός θνητού μουσικού που ονομάζεται Θάμυρις. Με τον Απόλλωνα καθημερινά πήγαινε για κυνήγι και αναρρίχηση σε απότομα, τραχιά βουνά γύρω από τη Σπάρτη. Ο Απόλλωνας δίδαξε στον εραστή του τη χρήση τόξου, μουσικής και λύρας και την τέχνη της προφητείας.

Μια μέρα, παίζανε με έναν δίσκο και αποφάσισαν να κάνουν έναν φιλικό διαγωνισμό. Ο Απόλλωνας έριξε πρώτος, με τέτοια δύναμη που ο δίσκος έκοψε τα σύννεφα στον ουρανό. Ο Υάκινθος έτρεξε πίσω του για να τον πιάσει και να εντυπωσιάσει τον Απόλλωνα. Αλλά καθώς ο δίσκος χτύπησε στο έδαφος, αναπήδησε, χτυπώντας το κεφάλι του Υάκινθου και τραυματίζοντάς τον θανάσιμα. Σε μια άλλη παραλλαγή του μύθου, ο Ζέφυρος θεωρείται υπεύθυνος για το θάνατο του Υάκινθου. Αφού ζήλευε το γεγονός ότι ο Υάκινθος προτίμησε το λαμπερό Απόλλωνα, ο Ζέφυρος άλλαξε την πορεία του δίσκου του Απόλλωνα, για να σκοτώσει τον Υάκινθο.

Το πρόσωπο του Απόλλωνα έγινε κατάλευκο όσο ο εραστής του πέθαινε, καθώς τον κρατούσε στην αγκαλιά του. Χρησιμοποίησε όλες τις ιατρικές του ικανότητες, και μάλιστα προσπάθησε να του δώσει αμβροσία, για να θεραπεύσει την πληγή του, αλλά μάταια. Όταν πέθανε ο Υάκινθος, ο Απόλλωνας θρήνησε, κατηγορώντας τον εαυτό του. Ήθελε να γίνει ο ίδιος θνητός και να ενωθεί με τον εραστή του μέσα από τον θάνατό του. Ωστόσο, καθώς αυτό δεν ήταν δυνατό, ο Απόλλωνας υποσχέθηκε ότι θα θυμόταν πάντα τον Υάκινθο στα τραγούδια του και στη μουσική της λύρας του. Από το αίμα του Υάκινθου, που χύθηκε, ο Απόλλωνας δημιούργησε ένα λουλούδι, τον υάκινθο. Ο Υάκινθος τάφηκε στην Κρήτη.Ο θάνατος του Υακίνθου από τον Απόλλωνα, τον θεό του ήλιου, αποτελεί μία αλληγορία. Υποδηλώνει την καυστική δύναμη του ήλιου πάνω στα φυτά. Τα φυτά υάκινθος και δάφνη έπαιζαν σημαντικό ρόλο στη λατρεία του Απόλλωνα, γι' αυτό γίνεται αναφορά στην Ελληνική μυθολογία στα ερωτικά αισθήματα, που ανέπτυξε ο Απόλλωνας για τον Υάκινθο και τη νύμφη Δάφνη.

Στη Βιβλιοθήκη του Απολλόδωρου αναφέρετε ότι ο Θάμυρις, που έδειξε ρομαντικά συναισθήματα απέναντι στον Υάκινθο, ήταν ο πρώτος άντρας που αγάπησε έναν άλλο άντρα, κάνοντάς τον τον πρώτο ομοφυλόφιλο. Ο Υάκινθος τελικά αναστήθηκε από τον Απόλλωνα και του δόθηκε αθανασία. Ο Παυσανίας έγραψε ότι ο θρόνος του Απόλλωνα στη Σπάρτη είχε την απεικόνιση του όμορφου Υάκινθου να μεταφέρεται στον παράδεισο μαζί με την αδερφή του Πολύβοια από την Αφροδίτη, την Αθηνά και την Άρτεμη. 

Ο Υάκινθος ήταν θεότητα μιας από τις βασικότερες γιορτές της Σπάρτης τα Υακίνθια, που γιόρταζε τον σπαρτιατικό μήνα της Υακινθίας (στις αρχές του καλοκαιριού). Η γιορτή διαρκούσε τρεις ημέρες, μια ημέρα πένθους για το θάνατο του Υάκινθου, και τις δύο τελευταίες, που γιόρταζαν την αναγέννησή του. Την πρώτη μέρα, οι άνθρωποι θρηνούσαν το θάνατό του, τρώγοντας όσο το δυνατόν λιγότερο και απέχοντας από τραγούδια. Τη δεύτερη μέρα, χορωδίες νεαρών αγοριών και κοριτσιών τραγουδούσαν μερικά από τα εθνικά τους τραγούδια και χόρευαν. Όσον αφορά τα κορίτσια, μερικά μεταφέρονταν σε διακοσμημένα καροτσάκια και άλλα παρέλαυναν σε άμαξα. Οι πολίτες διασκέδαζαν με τους φίλους τους, ακόμη και τους υπηρέτες. Κάθε χρόνο οι Λακωνικές γυναίκες φτιάχνανε έναν χιτώνα για τον Απόλλωνα, μια παράδοση παρόμοια με το πέπλο, που προσφέρεται στην Αθηνά στους Παναθηναϊκούς Αγώνες.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ