Ελλαδα

Πότε θα δούμε τα τρένα να περνούν ξανά;

Το στοίχημα της ασφαλούς επανεκκίνησης των σιδηροδρόμων

Newsroom
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων - Η νέα συνάντηση Γεραπετρίτη-ΟΣΕ - Τα πορίσματα και οι  καταγγελίες - Η ανταλλαγή ευθυνών από τα κόμματα

Απαντήσεις στις χρόνιες παθογένειες του σιδηροδρόμου και λύσεις με στόχο την ασφαλή επαναλειτουργία του το προσεχές διάστημα αναζητά η κυβέρνηση.

Τη Δευτέρα ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης είχε νέα συνάντηση με την Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών προκειμένου να διαμορφωθεί αυτό το πλαίσιο λειτουργίας του σιδηροδρόμου έως ότου ολοκληρωθεί η εγκατάσταση του νέου συστήματος τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης ETCS στο τέλος Σεπτεμβρίου.

Στη συνάντηση οι εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο έθεσαν σειρά προτάσεων για άμεση και ασφαλή επανεκκίνηση των δρομολογίων και την ανάκτηση της εμπιστοσύνης του επιβατικού κοινού. Σύμφωνα με πληροφορίες, το «πράσινο φως» αναμένεται να δοθεί πρώτα στην επανέναρξη δρομολογίων του Προαστιακού της Αθήνας, στον οποίο υπάρχει πλήρης τηλεδιοίκηση, όπως και στην επαναλειτουργία των εμπορευματικών τρένων και εν συνεχεία στα επιβατικές αμαξοστοιχίες.

H Hellenic Train ανακοίνωσε ότι κάποια δρομολόγια θα αρχίσουν να πραγματοποιούνται, αλλά με λεωφορεία έως ότου αποκατασταθεί η σιδηροδρομική κυκλοφορία.

Συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε η εταιρία, από την Τετάρτη 15 Μαρτίου, θα πραγματοποιούνται δρομολόγια σε ορισμένες διαδρομές με λεωφορεία, καθώς ακόμη δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν δρομολόγια στις σιδηροδρομικές γραμμές. Αναλυτικά οι λεπτομέρειες για την δρομολόγηση των λεωφορείων θα ανακοινωθούν σήμερα, Τρίτη.

Υπό το φως πορισμάτων και καταγγελιών

Εκτός από το επίμαχο σύστημα τηλεδιοίκησης, το πλαίσιο ασφαλούς λειτουργίας του σιδηροδρόμου συζητείται και υπό το πρίσμα πορισμάτων, όπως αυτό της αυτοψίας της πυροσβεστικής και του ΟΣΕ για τις σιδηροδρομικές σήραγγες, όπου εντοπίστηκαν σοβαρά προβλήματα ασφάλειας σε 15 από τις 18. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΣΚΑΙ, φέρεται πως στις σήραγγες αυτές υπάρχει απουσία πυροσβεστικού υλικού, ενώ δεν υπάρχει μέριμνα για πρόσβαση των σωστικών συνεργείων στο σημείο σε περίπτωση ατυχήματος. Καταγράφεται, επίσης δυσκολία στην επικοινωνία εντός του τούνελ, κάτι που σημαίνει ότι τα σωστικά συνεργεία δεν έχουν τη δυνατότητα επικοινωνίας είτε με το προσωπικό του τρένου, είτε με τους επιβάτες όταν βρίσκονται μέσα σε τούνελ. Επιπλέον, εντοπίζεται πρόβλημα στον φωτισμό έκτακτης ανάγκης και εν γένει στις εξόδους διαφυγής, όπως και στον εξαερισμό.

Παράλληλα, στο «φως» έρχονται καταγγελίες που καταδεικνύουν ότι η τραγωδία στα Τέμπη δεν έχει αφήσει με τον ίδιο τρόπο το αποτύπωμά της σε όλους. Ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενιδουνιάς, κατήγγειλε ότι ο ΟΣΕ έδωσε άδεια για να κυκλοφορήσουν εμπορικές αμαξοστοιχίες σε μη τηλεδιοικούμενο μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου. Το δρομολόγιο ακυρώθηκε μετά από παρέμβαση των μηχανοδηγών. Κι όλα αυτά, την ώρα που μόλις έχει αρχίσει η επιθεώρηση του σιδηροδρομικού δικτύου υπό τον νέο πρόεδρο του ΟΣΕ.

«Η νοοτροπία του χθες»

Για νοοτροπίες του χθες με τις οποίες η κυβέρνηση συγκρούεται και θα συνεχίσει προκειμένου να γίνουν ριζικές αλλαγές, μίλησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οκονόμου στον Alpha.

«Όλα αυτά που είδαμε να φέρνει στο φως η δημοσιογραφική έρευνα, οι τηλεφωνικοί διάλογοι, είναι και θέμα νοοτροπιών. Η νοοτροπία του «φεύγω από την βάρδια μου μισή ώρα νωρίτερα», του «λουφάζω», του «βάζω αυτόν που ήρθε τελευταίος για να κάνουν διακοπές οι παλαιότεροι», του «σπεύδω να πάρω αναρρωτική άδεια για να προσπαθήσω να κρυφτώ και να απομακρυνθώ από αυτήν την τραγωδία» -όλα αυτά- συγκροτούν νησίδες στασιμότητας και αντίδρασης του βαθέος Κράτους. Είναι οι νοοτροπίες αυτές που πρέπει να συγκρουστούμε και να αλλάξουμε [...] Αυτά που είδαμε στα Τέμπη, οι διάλογοι που ακούσαμε είναι η Ελλάδα του χθες. Η μακαριότητα, η εσωτερική νοοτροπία του να συμβαίνουν αυτά που συνέβησαν σε επίπεδο υπηρεσιακό, είναι η Ελλάδα του χθες».

Πρόσθεσε δε ότι «κατά τη διάρκεια αυτής της τετραετίας, αλλά και στο παρελθόν, ο κόσμος ξέρει ποιος συγκρούστηκε με αυτές τις λογικές, ποιες ήταν οι συγκρούσεις αυτές, ποιοι άλλαξαν πράγματα, ποια ήταν αυτά που άλλαξαν και ποιοι μονίμως μένουν απέναντι σε αυτές τις αλλαγές. Εμείς δεν κρύψαμε ότι θέλουμε σε ολόκληρο το Δημόσιο περισσότερη ποιότητα, αξιοκρατία, διαφάνεια, αξιολόγηση. Ο κόσμος γνωρίζει και θα μας κρίνει και για τις προσπάθειες που κάναμε προς την κατεύθυνση αυτή, για το βαθμό που προχωρήσαμε και για αυτά που δεν καταφέραμε να αλλάξουμε. Αυτή είναι η πραγματικότητα -δεν κρυφτήκαμε πίσω από αυτό- και η σύγκρουσή μας με αυτές τις νησίδες θα είναι διαρκής».

Ο Γ. Οικονόμου τόνισε ότι «ο κόσμος είχε και εξακολουθεί να έχει πολύ υψηλές προσδοκίες από μας, χωρίς αμφιβολία. Ο πήχης δεν είναι η ανεπάρκεια των άλλων, μόνοι μας έχουμε βάλει τον πήχη πολύ ψηλά. Ο κόσμος γνωρίζει ότι κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου έγινε και εξακολουθεί να γίνεται προσπάθεια. Έγιναν βήματα σε πολλές κατευθύνσεις. Δεν καταφέραμε να ξεριζώσουμε τις εστίες αυτές σε επίπεδο νοοτροπίας, παθογενειών, σε μια σειρά από ζητήματα».

Ωστόσο έσπευσε να θέσει και το προεκλογικό δίλημμα: «Όμως αυτό δεν μπορεί να διαγράψει μονοκονδυλιά τις προσπάθειες που έγιναν και εξακολουθούν να γίνονται σε δυσμενέστατες συνθήκες για να κάνει η Ελλάδα βήματα μπροστά και να αλλάξει κατεύθυνση σε μια σειρά από τομείς. Αυτό είναι και το μεγάλο ζητούμενο. Ποιος μπορεί να τα βάλει καλύτερα με την Ελλάδα του χθες;»

Σε θέσεις μάχης εν όψει κοινοβουλευτικής επιτροπής

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι διαχρονικές παθογένειες του σιδηροδρόμου, στον βαρύ απόηχο της τραγωδίας των Τεμπών,  θα αποτελέσουν το φόντο για ένα πινγκ πονγκ επίρριψης ευθυνών μεταξύ κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Εμπορίου αύριο, Τετάρτη.

Στην κοινοβουλευτική επιτροπή θα δώσει το «παρών» εκ μέρους της κυβέρνησης ο Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος αναμένεται να απαντήσει σε σειρά ερωτημάτων, καθώς και να παρουσιάσει το πλαίσιο ασφαλούς επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου.

Ο πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας χαρακτήρισε την ενημέρωση του Γιώργου Γεραπετρίτη, ως μια «πρώτη εμπλοκή» του Κοινοβουλίου. Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των δημοσιογράφων, ο πρόεδρος της Βουλής επισήμανε ότι η συζήτηση στην Επιτροπή Εμπορίου γίνεται με πρωτοβουλία της κυβέρνησης, δεν θα είναι η τελευταία.

Με τη φράση αυτή, ο κ. Τασούλας άφησε να εννοηθεί ότι θα συνεδριάσει η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας η οποία μπήκε στον «πάγο» καθώς δεν βρέθηκε κοινός τόπος για τα πρόσωπα τα οποία θα κληθούν προς ακρόαση.

Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης είχε στείλει από την Παρασκευή σχετικό αίτημα τόσο στον Πρόεδρο της Βουλής, όσο και στους αρχηγούς των κομμάτων αλλά και στον πρόεδρο της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου Γιώργο Βλάχο.

Ανεβάζει τόνους ο ΣΥΡΙΖΑ

Η ατμόσφαιρα στη συνεδρίαση αναμένεται να είναι «ηλεκτρισμένη», καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ανεβάσει τους τόνους τα τελευταία 24ωρα. Τη Δευτέρα καταγγέλθηκε προσπάθεια συγκάλυψης ευθυνών και ζητήθηκε να συνεδριάσει άμεσα η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας. Ο αντιπροέδρος της Επιτροπής και Γιώργος Κατρούγκαλος απηύθυνε στον πρόεδρο Θανάση Μπούρα επιστολή στην οποία αναφέρει:

«Όπως γνωρίζετε, στην προηγούμενη συνεδρίαση της Διάσκεψης των Προέδρων, είχε ομόφωνα συμφωνηθεί επί της αρχής να συγκληθεί άμεσα η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για την διερεύνηση των αιτιών της τραγωδίας των Τεμπών, στη βάση κοινής απόφασης όλων των πτερύγων της Βουλής και όχι απλώς κατόπιν αιτήματος της αντιπολίτευσης.

»Επειδή όμως κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Διάσκεψης η κυβερνητική πλειοψηφία υπαναχώρησε από την ομόφωνη αυτή δέσμευση, είμαστε υποχρεωμένοι να καταθέσουμε αίτημα με την παρούσα επιστολή, βάσει του 43Α παρ. 2 εδ. α και 41Α παρ. 4 του Κανονισμού της Βουλής, για έκτακτη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας για τη συζήτηση του θέματος αυτού με κλήση των εξής προσώπων:

  1. Του πρώην υπουργού Μεταφορών κ. Κ. Καραμανλή, των υφυπουργών κ.κ. Μ. Παπαδόπουλου και Γ. Καραγιάννη και του ΓΓ κ. Ι. Ξιφαρά.
  2. Του κ. Κ. Χατζηδάκη, ως του πρώτου υπουργού που είχε συνάψει για λογαριασμό του δημοσίου τη σύμβαση 10005/2007 για το σύστημα ελέγχου ETCS.
  3. Της παρούσας και προηγούμενης διοίκησης (σε περίπτωση που έχει αντικατασταθεί μετά το ατύχημα) των εταιριών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train.
  4. Των εκπροσώπων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, της Πανελλήνιας Ένωσης Σταθμαρχών ΟΣΕ και των Μηχανοδηγών του ΟΣΕ.

»Η ελληνική κοινωνία δεν μπορεί να ανεχθεί ούτε την συγκάλυψη των ευθυνών, ούτε την μετάθεση της διερεύνησης τους στο αόριστο μέλλον. Ενόψει της αδήριτης αυτής ανάγκης το αίτημα μας αυτό έχει απόλυτη προτεραιότητα σε σχέση με άλλα αιτήματα που είχαμε καταθέσει στο παρελθόν.»

Εκτός από τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, στο στόχαστρο του ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει και ο Κώστας Γεραπετρίτης εξαιτίας της μη ορκωμοσίας του για τη νέα υπουργική θέση του.

Επιπλέον, ο Αλέξης Τσίπρας και σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν να φθάσουν στη Βουλή όλα τα έγγραφα των διαπραγματεύσεων μεταξύ Υπουργείου Μεταφορών και Hellenic Train.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων (ΑΚΕ) που κατατέθηκε προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά να κατατεθούν προσχέδια και σχέδια συμβάσεων, πρακτικά από τις συναντήσεις, αλληλογραφία, έγγραφα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, επιστολές και κάθε τι άλλο που αφορά τις διαπραγματεύσεις των δύο μερών, οι οποίες μεσολάβησαν από την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας τον Απρίλιο του 2019 έως και την υπογεγραμμένη σύμβαση ΥΔΥ 2022 που κυρώθηκε στη Βουλή τον Ιούλιο του 2022, συμπεριλαμβανομένου και του προσχεδίου της νέας σύμβασης ΥΔΥ που έχει δει πρόσφατα το φως της δημοσιότητας.

Οικονόμου: Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να καταθέσουν όλοι εκτός από την περίοδο της διακυβέρνησής του

Ο Γιάννης Οικονόμου, στη συνέντευξη που παραχώρησε στον Alpha, διαβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της «για να μην υπάρξει καμία απολύτως συγκάλυψη, καμία απολύτως σκιά και να μάθουμε πλήρως ποια ήταν τα αίτια […] Είναι ο καθένας στην διάθεση όλων των διαδικασιών που έχουν κινήσει είτε από την Δικαιοσύνη είτε από την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων  προκειμένου να συνδράμει έτσι ώστε να μην μένει καμία πτυχή αυτής της υπόθεσης ανεξερεύνητη» πρόσθεσε. Ο κ. Οικονόμου σημείωσε ωστόσο ότι «το πρόβλημα με τον ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι θέλει να καταθέσουν οι πρώην, να πουν τις απόψεις τους οι επόμενοι, τίποτα που να σχετίζεται με την περίοδο της δικής του διακυβέρνησης. Λες και ο σιδηρόδρομος κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ δούλευε «ρολόι» και όλα διαλύθηκαν επί των ημερών της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Λες και μία σύμβαση που θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2016, που το 2017 είχε παραδοθεί μόνο ένα τμήμα της -17 από τους 52 σταθμούς και κανένα κέντρο τηλεδιοίκησης- δεν πρέπει να δούμε, να συζητήσουμε τι πήγε στραβά τότε, γιατί υπήρξαν αυτές οι καθυστερήσεις, οι κωλυσιεργίες, γιατί δεν ολοκληρώθηκε η σύμβαση, αλλά πρέπει το φως της έρευνας και της αποσαφήνισης να πέσει μόνο στο πριν και στο μετά. Αυτό είναι κάτι που κλονίζει συνολικά την εμπιστοσύνη του κόσμου. Δεν πρέπει κανείς να το επιτρέψει αυτό».