Ελλαδα

Hop-On Inclusion: Αυτό είναι το φυσιολογικό

Η καμπάνια ευαισθητοποίησης και τα «ζωντανά» installations στο μετρό, θέατρα και σινεμά. Μιλήσαμε με την ιδρύτρια του Σ.Κ.Ε.Π. Αθηνά Κρητικού.

marianna_manolopoyloy_.jpg
Μαριάννα Μανωλοπούλου
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Hop-On Inclusion

Hop-On Inclusion, καμπάνια ευαισθητοποίησης για ανάπηρα άτομα: Η Αθηνά Κρητικού, η ιδρύτρια & πρόεδρος του Σ.Κ.Ε.Π. μιλά στην ATHENS VOICE 

Δευτέρα πρωί, χαζεύω τα βαγόνια στο μετρό του Συντάγματος που φεύγουν και έρχονται όσο το μάτι μου σκαλώνει σε ένα ζωντανό installation. Cut-outs ανθρώπων με κινητική, αισθητηριακή και νοητική αναπηρία σε φυσικό μέγεθος, κάθονται ή στέκονται σαν να ήταν πραγματικά εκεί, στα καθίσματα θεάτρων, στο δρόμο, παντού. «Inclusion – Αυτό είναι το φυσιολογικό. 15% του πληθυσμού είναι άτομα με αναπηρία. Εάν δεν τα βλέπεις γύρω σου αυτή τη στιγμή, δεν είναι φυσιολογικό» γράφει παραδίπλα και μια γυναίκα κρατώντας «πειραματικά» το κινητό της, σκανάρει το barcode που την προσκαλεί να επισκεφτεί το νέο site του Hop-On Inclusion που λειτουργεί ως μέσο επικοινωνίας, ενημέρωσης, εκπαίδευσης και ανάδειξης κοινωνικών θεμάτων καθώς και hub ανταλλαγής ιδεών, γνώσεων, εμπειριών και προτάσεων, απευθυνόμενο σε όλους.

Λίγο πιο κάτω κοιτώντας το installation του απέναντι συρμoύ μικροί και μεγάλοι ποζάρουν για να περάσουν και εκείνοι το μήνυμα τους. Η καμπάνια ευαισθητοποίησης του Σ.Κ.Ε.Π. (Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους) που σχεδιάστηκε με αφορμή το λανσάρισμα του Hop-On Inclusion έχει στόχο την κατανόηση και αποδοχή του κόσμου γύρω μας.Η καμπάνια ξεκίνησε επίσημα στις 8 Δεκεμβρίου με installations που τοποθετήθηκαν στο μετρό για 5 ημέρες ενώ συνεχίζεται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου σε 8 θέατρα της Αττικής και σε σινεμά.

Η καμπάνια ευαισθητοποίησης του Σ.Κ.Ε.Π «Hop-On Inclusion»

Τι είπε για την καμπάνια Hop-On Inclusion η Αθηνά Κρητικού ιδρύτρια του Σ.Κ.Ε.Π. 

Η Αθηνά Κρητικού, ιδρύτρια και Πρόεδρος του Δ.Σ του Σ.Κ.Ε.Π., είναι μια δυναμική και ευαίσθητη γυναίκα που από το 2008 στοχεύει έμπρακτα στην καταπολέμηση του στίγματος και του κοινωνικού αποκλεισμού των νέων με αναπηρία. «Με έναν τρόπο απλό και ξεκάθαρο η καμπάνια αναδεικνύει την έλλειψη ορατότητας των ανθρώπων με αναπηρία. 15% του πληθυσμού ζει με αναπηρία, όμως αν κοιτάξουμε γύρω μας θα διαπιστώσουμε ότι τα άτομα με αναπηρία σπάνια βρίσκονται ανάμεσά μας. Δεν τους συναντάμε στην πόλη, στα μαγαζιά, στους χώρους που δουλεύουμε ή διασκεδάζουμε. Είναι σαν να λείπουν από την εικόνα. Και αυτό πρέπει να αλλάξει, γιατί δεν είναι φυσιολογικό.

Σύμφωνα άλλωστε και με την Παγκόσμια Έκθεση για την Αναπηρία, ο χειρότερος εχθρός για τα άτομα με αναπηρία, είναι η αρνητική στάση της κοινωνίας. Σε έναν κόσμο που επηρεάζεται και διαμορφώνεται από τις συμπεριφορές μας, από στερεότυπα, προκαταλήψεις, κακές πρακτικές πρέπει να συνειδητοποιήσουμε, ότι αυτό που αποκλείει τα άτομα με αναπηρία από τη καθημερινότητα, είναι τα εμπόδια που εμείς βάζουμε ως κοινωνία. 

Σχετικά με την καμπάνια ευαισθητοποίησης, επιλέξαμε εικόνες από τράπεζα δεδομένων. Αυτές πρόβαλλαν νέους και νέες με αναπηρία όπως μια κοπέλα σε αμαξίδιο, έναν νέο με λευκό μπαστούνι, έναν νέο χειριστή σκύλου-οδηγού, μια κοπέλα με σύνδρομο down και έναν κύριο με σύνδρομο down. Στόχος μας ήταν να εκπροσωπήσουμε όσο περισσότερα ανάπηρα άτομα γίνεται. Αν θέλουμε να πετύχουμε όμως την αλλαγή πρέπει πρώτα να ενημερωθούμε και να εξοικειωθούμε. Χρειάζεται πολύ απλά να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για να ακούσουμε, να κοιτάξουμε, να διαβάσουμε, να ρωτήσουμε, να καταλάβουμε, να μάθουμε. Για να αλλάξουμε το βλέμμα μας και τη νοοτροπία μας απέναντι στους ανθρώπους με αναπηρία και να γίνουμε μέρος της λύσης» λέει.

Αθηνά Κρητικού
Η καμπάνια ευαισθητοποίησης του Σ.Κ.Ε.Π «Hop-On Inclusion»

Η ιστοσελίδα είναι δίγλωσση και παρέχει, χωρίς την παραμικρή χρηματική συνδρομή, δομημένες και ολοκληρωμένες θεματικές, με στόχο να χρησιμοποιηθούν αυτόνομα από το ευρύτερο κοινό. Βlogs, podcasts προσβάσιμα σε κωφά και βαρήκοα άτομα στην ελληνική και αγγλική γλώσσα, videos αφύπνισης και εξοικείωσης διαθέσιμα με υπότιτλους για κωφά και βαρήκοα άτομα, βίντεο στα οποία υπάρχει ταυτόχρονη διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα, ερωτηματολόγια προσβασιμότητας αλλά και live sessions δημιουργήθηκαν από άτομα με και χωρίς αναπηρία, από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Στα βίντεο αυτά νέοι με αναπηρία θίγουν με έναν τρόπο απλό και αυθόρμητο, με θάρρος και πολλές φορές με αστείρευτο χιούμορ, πάγια και καίρια ζητήματα που τους απασχολούν. Απαντούν σε ερωτήσεις, λύνουν απορίες, μοιράζονται στιγμιότυπα από την δική τους καθημερινότητα και περιγράφουν πώς βρήκαν λύσεις στα δικά τους εμπόδια και τρόπους για να νικήσουν τις αντιξοότητες ενώ στα βίντεο αφύπνισης τους θα βρει κανείς επίσης τα 2 εκπαιδευτικά προγράμματα “Ρωτάω για να Μάθω” για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Η καμπάνια ευαισθητοποίησης του Σ.Κ.Ε.Π «Hop-On Inclusion»

Το αναπηρικό κινήμα «Τίποτα για εμάς χωρίς εμάς»

Η εκπροσώπηση των ατόμων με αναπηρία αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς στόχους του Σ.Κ.Ε.Π., καθώς το σωματείο πρεσβεύει την αρχή του αναπηρικού κινήματος «Τίποτα για εμάς χωρίς εμάς».

«50% των στελεχών του Σ.Κ.Ε.Π. που υλοποιούν σήμερα τα εκπαιδευτικά προγράμματα εξοικείωσης με την αναπηρία τόσο στο σχολικό πλαίσιο όσο και στο ευρύτερο κοινό, ζουν με αναπηρία και αναπτύσσουν μαζί με τους μαθητές έναν ειλικρινή διάλογο συζητώντας όλα τα τι, πώς και γιατί που τους προβληματίζουν.Έχουμε μεγάλη συνεργασία με φορείς και ιδιώτες σε διεθνές επίπεδο με αποτέλεσμα να μπορούμε να ενημερωθούμε για καλές πρακτικές που πραγματοποιούνται στο εξωτερικό και ευελπιστούμε να εισάγουμε και στην Ελλάδα. Δίνουμε φωνή και βήμα σε ένα ευρύ κοινό από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Προσφέρουμε στα μη προσβάσιμα σχολεία(είτε λόγω κτηριακών υποδομών είτε επειδή βρίσκονται εκτός Αττική) αλλά και τις εταιρείες που θέλουν να γίνουν πιο συμπεριληπτικές προς τους εργαζόμενους τους αλλά και στους πελάτες τους live sessions. Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης, τα στελέχη εισάγονται στις έννοιες της κοινωνικής αποδοχής, ισότητας και ευθύνης, με βιωματική και διαδραστική προσέγγιση διαδικτυακά ενώ οι εκπαιδευτικοί και μαθητές όλων των σχολικών βαθμίδων χρησιμοποιώντας την ιστοσελίδα ως εργαλείο στο σχολικό πλαίσιο υλοποιούν project για την συμπερίληψη και την διαφορετικότητα.

Τα παιδιά του νηπιαγωγείου και του δημοτικού μας ρωτούν συνήθως ότι αφορά το πρακτικό κομμάτι της καθημερινότητας ενός ανάπηρου ατόμου δηλαδή πώς ντύνεται ή πώς πάει βόλτα το σκύλο του/της/, ζητάνε να παίξουν παιχνίδια μαζί ή να βάλουν τραγούδια και να χορέψουν ενώ τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας θα ρωτήσουν κυρίως για το πώς οδηγεί ένα ανάπηρο άτομο, τι μπορούν να κάνουν αν δουν κάποιον να παρκάρει παράνομα σε αναπηρική θέση στάθμευσης αλλά επίσης εστιάζουν σε ερωτήσεις που αφορούν την συμπεριφορά και την ψυχολογία. Το αν έχουν τα στελέχη μας βιώσει ρατσιστικές συμπεριφορές και πώς τις αντιμετώπισαν, πώς κάνουν νέους φίλους και παρέες ή αν τους φλερτάρουν τους απασχολεί».

Η καμπάνια ευαισθητοποίησης του Σ.Κ.Ε.Π «Hop-On Inclusion»
Η καμπάνια ευαισθητοποίησης του Σ.Κ.Ε.Π «Hop-On Inclusion»

Η γνώμη σας μετράει

Στην ενότητα «Η γνώμη σας μετράει» όποιος επιθυμεί μοιράζετε ιδέες, απόψεις και προτάσεις βελτίωσης προσβασιμότητας για τη γειτονιά, το σχολείο και το Δήμο, reviews προσβάσιμων εστιατορίων προτάσεις για βιβλία, ταινίες και τηλεοπτικές σειρές σχετικές με την αναπηρία. «Επιφυλασσόμαστε για το περιεχόμενο των αναρτήσεων ως προς τη προσβασιμότητα ιδιωτικών και δημοσίων χώρων και κτιρίων, δεδομένου ότι δεν έχουμε διασταυρώσει τις πληροφορίες που αναφέρονται στα σχετικά άρθρα, οι οποίες αποτελούν προσωπικές εκτιμήσεις των αποστολέων».

Their Tik tok really rocks

Αρκετά ενεργοί στα social media και με πρωτότυπο περιεχόμενο έχουν κερδίσει ήδη τις διαδικτυακές καρδιές του κόσμου. «Το Tik Tok συμπεριλαμβάνεται μέσα από τα βίντεο συνεργατών μας όπως ο Στέφανος Βούρος που έχει περισσότερους από 100.000 followers. Ο Στέφανος εργάζεται ως senior κειμενογράφος σε διαφημιστική εταιρεία και γεννήθηκε χωρίς δάχτυλα στα χέρια και στα πόδια. Είναι χρόνια εξωτερικός συνεργάτης του Σ.Κ.Ε.Π., motivational speaker στα σχολεία και στο ευρύτερο κοινό. Μέσα από τα βίντεο που δημιουργεί απαντάει με χιούμορ και αυτοσαρκασμό στις ερωτήσεις των ανθρώπων σχετικά με την καθημερινότητα του, με στόχο να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο ως προς την αναπηρία».

Η καμπάνια ευαισθητοποίησης του Σ.Κ.Ε.Π «Hop-On Inclusion»
Η καμπάνια ευαισθητοποίησης του Σ.Κ.Ε.Π «Hop-On Inclusion»

Για να καταλήξει: «Μας έχει κάνει εντύπωση η τεράστια αποδοχή που υπάρχει για την καμπάνια από όλο τον κόσμο. Η συμπερίληψη είναι η μόνη επιλογή! Η καμπάνια έχει στόχο να μας μεταφέρει ένα απλό και ξεκάθαρο μήνυμα: “Αυτό είναι το φυσιολογικό”, να είμαστε όλοι/ες μαζί, παντού! Στο σχολείο, στη δουλειά, στη διασκέδαση, στην καθημερινότητα. Σε μια κοινωνία που επηρεάζεται και διαμορφώνεται από τις συμπεριφορές μας, είμαστε όλοι μέρος της λύσης. Σκοπός μας είναι να μείνουμε σταθεροί στην πορεία της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, με στόχο την άρση του κοινωνικού αποκλεισμού των ανθρώπων με αναπηρία. Έχουμε πολλά πράγματα που προγραμματίζουμε για το 2023, τα οποία θα σας αποκαλύψουμε σύντομα».

Για περισσότερες πληροφορίες δείτε εδώ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ