Ελλαδα

Βρέθηκε γερμανικό «Στούκα» του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στα νερά της Καρπάθου (εικόνες)

Η υποθαλάσσια έρευνα φέρνει στο φως μια ιστορία

62224-137655.jpg
Newsroom
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Στο στροφείο διακρίνεται ακόμη και σήμερα υπολείμματα ξύλου από τους τρεις έλικες που είχε το Stuka
Στο στροφείο διακρίνεται ακόμη και σήμερα υπολείμματα ξύλου από τους τρεις έλικες που είχε το Stuka © ΑΠΕ-ΜΠΕ

Εικόνες από το γερμανικό «Στούκα» του Β' Παγκοσμίου Πολέμου στον βυθό της Καρπάθου – Η ιστορία που δεν γνωρίζαμε

Τα συντρίμμια γερμανικού αεροσκάφους τύπου Στούκα, που ταυτοποιήθηκε στον βυθό της Καρπάθου, φωτίζουν μία ιστορία από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Όπως προέκυψε από την υποθαλάσσια αλλά και την ιστορική έρευνα του ερευνητή Κώστα Θωκταρίδη και της ομάδας Planet Blue, το αεροσκάφος Junkers τύπου Stuka κατέπεσε στην θαλάσσια περιοχή ανατολικά της Καρπάθου στις 9 Οκτωβρίου 1943, μετά από καταιγισμό αντιαεροπορικών πυρών που δέχτηκε κατά την διάρκεια αεροναυμαχίας μεταξύ Ρόδου και Καρπάθου.

«Είχε αποστολή τον βομβαρδισμό της βρετανικής ναυτικής δύναμης η οποία έπλεε στα στενά της Καρπάθου, αποτελούμενη από το καταδρομικό H.M.S. Carlisle και τα αντιτορπιλικά H.M.S. Panther, Petard, Rockwood καθώς και το ελληνικό αντιτορπιλικό ΜΙΑΟΥΛΗΣ» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κώστας Θωκταρίδης.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ήταν 12 και 12 πρώτα λεπτά όταν τα πλοία δέχθηκαν καταιγισμό πυρών από ένα σμήνος γερμανικών αεροσκαφών Junkers 87 Stuka τα οποία είχαν απογειωθεί από τα Μέγαρα. Από την επίθεση υπέστη πολύ σοβαρές ζημιές το καταδρομικό H.M.S. Carlisle (από 3 βόμβες στην πρύμνη) ενώ το αντιτορπιλικό H.M.S. Panther χτυπήθηκε στο ύψος του μηχανοστασίου και βυθίστηκε μέσα σε 5 λεπτά.

Η πίσω πλευρά του κινητήρα
© ΑΠΕ-ΜΠΕ

Το ελληνικό αντιτορπιλικό ΜΙΑΟΥΛΗΣ δέχθηκε επίθεση από 4 Stuka οι βόμβες εξερράγησαν σε κοντινή απόσταση μόλις 20 μέτρων. Περίπου στις 12:45 το αντιτορπιλικό ΜΙΑΟΥΛΗΣ με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Νικητιάδη, δείχνοντας μεγάλο ηρωισμό και δεξιοτεχνία περισυνέλεξε από το καρπάθιο πέλαγος επιτυχώς 188 ναυαγούς από το H.M.S. Panther (τον κυβερνήτη, 5 αξιωματικούς και 182 υπαξιωματικούς και ναύτες).

Παρά το πολύ ισχυρό αντιαεροπορικό μπαράζ που αντέταξαν τα συμμαχικά πλοία, τα γερμανικά Stuka επέστρεψαν στην βάση τους με την απώλεια ενός αεροσκάφος JU 87.

Το γερμανικό αεροσκάφος μετά από πτήση 25 ναυτικών μιλίων πάνω από τη θάλασσα επιχειρεί αναγκαστική προσαιγιάλωση στην παραλία Αγνόντια ανατολικά της Καρπάθου.

Ο σειριακός αριθμός του κινητήρα Jumo (στην πάνω αριστερή πλευρά)
© ΑΠΕ-ΜΠΕ

Το αεροσκάφος ανατρέπεται με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο πιλότος, υπαξιωματικός Siegfried Martens και να τραυματιστεί ο επιλοχίας, ασυρματιστής Ernst Kröger. Κάτοικοι που έτυχε να βρίσκονται στην περιοχή, βοηθούν τον Γερμανό ασυρματιστή να φτάσει στο λιμάνι της Καρπάθου.

Αυτό το περιστατικό όμως έγινε αφορμή να χάσουν τη ζωή τους τρία εικοσάχρονα παιδιά από τα Σπόα Καρπάθου. Ο Εμμανουήλ Πιπέρης, ο Πάχος Πιπέρης και ο Εμμανουήλ Σισαμής, κατηγορούνται από τους Γερμανούς ότι αφαίρεσαν προσωπικά αντικείμενα από το νεκρό πιλότο καθώς και εξαρτήματα του αεροσκάφος. Οι κατηγορούμενοι περνούν από στρατοδικείο και καταδικάζονται σε θάνατο. Χαράματα της 4ης Νοεμβρίου 1943 εκτελούνται δίπλα από το νεκροταφείο στην Κάρπαθο.

Στο ντοκιμαντέρ του κινηματογραφιστή και αρθρογράφου Μανώλη Δημελλά μιλούν οι κάτοικοι του χωριού και συγγενείς των θυμάτων που έζησαν από κοντά το τραγικό γεγονός της εκτέλεσης των τριών νέων. Επιπλέον καταγράφονται εικόνες από την εκταφή των σορών από τον ομαδικό τάφο μετά από 70 χρόνια.

Sinful Skulls?  Αμαρτωλά Κρανία;

Έπρεπε ωστόσο να έρθει η υποβρύχια έρευνα στα συντρίμμια του αεροσκάφους για να έρθουν στο φως στοιχεία που οδηγούν στην ταυτοποίησή του. «Το αεροσκάφος έχει διαλυθεί και παραμένει στο βυθό ο κινητήρας του. Αναγνωρίσαμε όμως στην πάνω αριστερή πλευρά ο σειριακός αριθμός του κινητήρα Jumo. Στο στροφείο διακρίνεται ακόμη και σήμερα υπολείμματα ξύλου από τις τρεις έλικες που είχε το ΣΤΟΥΚΑ» εξηγεί ακόμη ο Κώστας Θωκταρίδης.

Ο Jumo 211 ήταν ένας κινητήρας αεροσκαφών V-12 βάρους 640 κιλών και βρίσκεται σε βάθος -12 μέτρων ανατολικά της Καρπάθου. Ήταν ο περισσότερο παραγωγικός γερμανικός αεροκινητήρας του πολέμου, με σχεδόν 70.000 τεμάχια σε αεροσκάφη Junkers Ju 87, Ju 88, και Heinkel He 111.

Ο Jumo 211 ήταν ένας γερμανικός κινητήρας αεροσκαφών V-12
Ο Jumo 211 ήταν ένας γερμανικός κινητήρας αεροσκαφών V-12 © ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ήταν ο περισσότερο παραγωγικός γερμανικός αεροκινητήρας του πολέμου, με σχεδόν 70.000 τεμάχια σε αεροσκάφη Junkers Ju 87, Ju 88, και Heinkel He 111
Ήταν ο περισσότερο παραγωγικός γερμανικός αεροκινητήρας του πολέμου, με σχεδόν 70.000 τεμάχια σε αεροσκάφη Junkers Ju 87, Ju 88, και Heinkel He 111 © ΑΠΕ-ΜΠΕ
To αντιτορπιλικό ΜΙΑΟΥΛΗΣ - Ελαιογραφία του Αντ. Κανά
© ΑΠΕ-ΜΠΕ
Απόσπασμα από το ημερολογίου πολέμου υπηρεσίας ιστορίας ναυτικού
Απόσπασμα από το ημερολογίου πολέμου υπηρεσίας ιστορίας ναυτικού © ΑΠΕ-ΜΠΕ
Απόσπασμα από το ημερολογίου πολέμου υπηρεσίας ιστορίας ναυτικού
© ΑΠΕ-ΜΠΕ

Χάρις στη μελέτη του κινητήρα από τον ιστορικό της Πολεμικής Αεροπορίας Δημήτρη Βογιατζή, αλλά και τον ιστορικό Βύρωνα Τεζαψίδη που ειδικεύεται στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, έγινε γνωστή και ταυτότητα του πληρώματος του αεροσκάφους. Γίνεται έτσι γνωστό ότι το αεροσκάφος ήταν Junkers stuka Ju 87D-4/Trop με πλευρικό αριθμό S7+AK και σειριακό αριθμό κατασκευής (Werk Nummer) s/n 110461. Ανήκε στη 2η μοίρα αεροσκαφών της 3ης σμηναρχίας StG3 (II/St.G3 Stuka Geschwader) με διοικητή τον λοχαγό Gerhard Glaser και έδρα τα Μέγαρα.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ