Ελλαδα

Τουρισμός: Κοντά στο 90% της κίνησης του 2019 η φετινή σεζόν

Σημαντική στήριξη των ελληνικών προορισμών από lowcost αεροπορικές εταιρείες

Φίλιππος Κόλλιας
ΤΕΥΧΟΣ 823
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο τουρισμός στην Ελλάδα το 2022 θα φτάσει σε επίπεδο αφίξεων και εισπράξεων το 90% της κίνησης του 2019.

Στις αρχές του χρόνου οι επαγγελματίες του τουρισμού προέβλεπαν ότι η φετινή χρονιά θα ξεπεράσει το 2019 - έτος ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό- τόσο σε επίπεδο αφίξεων όσο και σε επίπεδο εισπράξεων. Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και η κορύφωση της ενεργειακής κρίσης με τη συνεπακόλουθη έκρηξη των πληθωριστικών πιέσεων άλλαξε τα δεδομένα. Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της φετινής σεζόν θα παίξει και η διάρκεια του πολέμου. Όπως γίνεται αντιληπτό η Ελλάδα χάνει ορισμένες αγορές (Ρωσία, Ουκρανία), δημιουργούνται προσχώματα σε κάποιες άλλες (π.χ. Πολωνία) αλλά τα μέχρι στιγμής στοιχεία δείχνουν ισχυρή ζήτηση από παραδοσιακές αγορές για τη χώρα μας όπως η Γερμανία, η Βρετανία, η Γαλλία και η Ιταλία. Με βάση και τα δεδομένα των κρατήσεων σε δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς όπως η Κρήτη, η Κέρκυρα και η Ρόδος πλέον θεωρείται εφικτό να επιτευχθεί ένα ποσοστό κοντά στο 80% με 90% του 2019.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του World Travel & Tourism Council και του Forward Keys, οι αεροπορικές κρατήσεις από Βρετανία για την Ελλάδα είναι αυξημένες κατά 51% σε σχέση με πέρυσι. Η TUI υπολογίζει ότι φέτος θα μεταφέρει στην Ελλάδα 3 εκατομμύρια τουρίστες, ενώ πριν από την κρίση, το 2019, μετέφερε 2,8 εκατομμύρια. Επίσης, οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις από τη Γαλλία προς την Ελλάδα είναι αυξημένες και ξεπερνούν τα 3 εκατομμύρια όπως γνωστοποίησε το υπουργείο Τουρισμού. Γενικότερα η αύξηση των θέσεων από όλες τις αεροπορικές κυμαίνεται για την υψηλή περίοδο του Ιουλίου-Αυγούστου μεταξύ 7% και 10% έναντι του 2019.

Στα θετικά στοιχεία για τη φετινή χρονιά είναι και η έλευση της Jet2.com, της τρίτης μεγαλύτερης lowcost αεροπορικής στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία διαθέτει και τουριστικό γραφείο. Η έλευσή της υποκαθιστά σε έναν μεγάλο βαθμό τη ζημιά που προκλήθηκε στον ελληνικό τουρισμό το φθινόπωρο του 2019 με την κατάρρευση της Thomas Cook. Η εταιρεία σκοπεύει να διαθέσει 1,1- 1,2 εκατομμύρια θέσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο στην Ελλάδα για τη θερινή σεζόν, ενώ τα πακέτα μέσω του tour operator της συνδεδεμένης Jet2holidays αντιστοιχούν σε περίπου 750 χιλιάδες. Οι επιτελείς του ομίλου έκαναν λόγο για τη διάθεση περισσοτέρων από μισό εκατομμύριο θέσεων στην Ελλάδα σε σύγκριση με τη θερινή περίοδο 2019, με μία αύξηση της τάξης του 86%. 

Σημαντική είναι η στήριξη προς ελληνικούς προορισμούς και από άλλες αεροπορικές lowcost. Η Volotea ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ότι προσφέρει ρεκόρ θέσεων και συγκεκριμένα περισσότερες από 560.000 (οι προσφερόμενες θέσεις ήταν 182.000 το 2021 και 518.000 το 2019) στα 14 δρομολόγιά της από και προς τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, που ξεκίνησαν από τις 2 Απριλίου. Παράλληλα, σημαντικά ενισχύει την παρουσία της στην Ελλάδα η Corendon Airlines. Συγκεκριμένα από το Βέλγιο όπου ανακοίνωσε το καλοκαιρινό της πρόγραμμα από το αεροδρόμιο των Βρυξελλών θα πετάει σε επτά ελληνικούς προορισμούς (Κρήτη, Κω και Ρόδο καθημερινά, Κέρκυρα δύο φορές την εβδομάδα και Σάμο, Λέσβο και Ζάκυνθο μία φορά την εβδομάδα). Αντίστοιχα από το Μάαστριχτ η Ελλάδα είναι ο προορισμός με τις περισσότερες πτήσεις και προορισμούς για την Corendon καθώς θα πετάει προς Κρήτη, Ρόδο, Κω και Ζάκυνθο.

Εξάλλου θετικά είναι τα μηνύματα και από την αγορά της Αμερικής όπου η υψηλή ζήτηση για ελληνικούς προορισμούς έχει οδηγήσει αρκετές αεροπορικές να ξεκινήσουν νωρίτερα το πρόγραμμα των πτήσεών τους προς τη χώρα μας. Δεν αποκλείεται το 2023 πέρα από την Emirates που είναι σήμερα η μόνη που συνδέει την Αθήνα με την αμερικανική ήπειρο καθ’ όλη την διάρκεια του έτους να προστεθούν άλλες δύο τουλάχιστον, καθώς πτήσεις όλο τον χρόνο εξετάζουν τόσο η Delta όσο και η Air Canada.

© Unsplash/ Alexandra Tran

Κρουαζιέρα

Ρότα για επιστροφή στο 2019 έχει χαράξει η κρουαζιέρα. Η άφιξη του κρουαζιερόπλοιου Viking Star τον Μάρτιο στην Κέρκυρα σήμανε την αρχή της επανεκκίνησης της κρουαζιέρας στην Ελλάδα για το 2022, με τους ειδικούς να διατηρούν συγκρατημένη αισιοδοξία, λόγω των τρεχόντων γεωπολιτικών εξελίξεων. Τόσο η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, όσο και η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους δεν επιτρέπουν στους επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού να χαλαρώσουν, καθώς πολλές εταιρείες - μέλη της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) αποχώρησαν προσωρινά από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα. Την ίδια ώρα, τα περισσότερα δρομολόγια που περιελάμβαναν στάσεις στις πληγείσες περιοχές δεν προβλέπεται να ξεκινούν πριν από τον Ιούνιο. 

Από την άλλη, τα μηνύματα για μια καλή τουριστική σεζόν είναι, για την ώρα, αρκετά. Ήδη, το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), η κρουαζιέρα κατάφερε να εξέλθει από την αδράνεια που προκάλεσε η πανδημία COVID-19 επιτυγχάνοντας ένα ποσοστό 60% από την κίνηση του 2019. Ειδικότερα, καταγράφηκαν 1.960 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (έναντι 3.979 αφίξεων το 2019) και 1,4 εκατ. αφίξεις επισκεπτών έναντι 5,5 εκατ. αφίξεων που είχαν καταγραφεί το 2019. Στο λιμάνι του Πειραιά το 2021 αφίχθησαν 275 κρουαζιερόπλοια με 285 χιλ. επιβάτες έναντι 622 κρουαζιερόπλοιων, με 1,1 εκατ. επιβάτες το 2019. Ακολούθησε το λιμάνι της Κέρκυρας με 235 χιλ. αφίξεις επιβατών και 200 κρουαζιερόπλοια από 767 χιλ. αφίξεις και 420 κρουαζιερόπλοια το 2019. Στην τρίτη θέση βρέθηκε το λιμάνι της Μυκόνου με 202 χιλ. αφίξεις επιβατών και 252 κρουαζιερόπλοια από 787 χιλ. αφίξεις και 550 κρουαζιερόπλοια το 2019. Για το 2022, βάσει των προκρατήσεων, αναμένεται αύξηση στον Πειραιά, με περισσότερα από 700 κρουαζιερόπλοια να καταφθάνουν, όταν το 2019, προ πανδημίας, οι αντίστοιχες αφίξεις ήταν 622.
 
Μάλιστα ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας έχει εκτιμήσει ότι η κρουαζιέρα θα έχει αύξηση 250% στη Βόρεια Ελλάδα, κρίνοντας παράλληλα άκρως ενθαρρυντικό για την αγορά το γεγονός ότι ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη θα είναι λιμάνια εκκίνησης για κρουαζιέρες. Τέλος, στο πεδίο του yachting οι εκτιμήσεις κινούνται ακόμη σε καλά επίπεδα, παρά το γεγονός ότι, βάσει των στοιχείων της ΕΠΕΣΤ, υπήρξαν ακυρώσεις από τις ΗΠΑ και κάποιους Ευρωπαίους, πέραν των ακυρώσεων από Ρώσους και Ουκρανούς. Οι επιβεβαιωμένες κρατήσεις αγγίζουν το 57% του υπάρχοντος στόλου.