Ελλαδα

Κρήτη: Σπάνια εικόνα πιθανόν του Ελ Γκρέκο βρέθηκε σε εκκλησάκι

Η εικόνα χρονολογείται στο β΄ μισό του 16ου αιώνα

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Σπάνια εικόνα πιθανότατα του Ελ Γκρέκο βρέθηκε σε εκκλησάκι της Κρήτης, Τι λένε οι ειδικοί.

Σε σημαντικές ανακοινώσεις προχώρησε στο πρόσφατο συνέδριο για το Αρχαιολογικό Έργο της Κρήτης που πραγματοποιήθηκε στο Ρέθυμνο, ο έφορος Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Μιχάλης Ανδριανάκης.

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις αυτές, στον Ιερό Ναό της Παναγίας στον Τσιβαρά Αποκορώνου εντοπίστηκε μια εικόνα της Αγίας Αικατερίνης και της Παναγίας της Οδηγήτριας που πολύ πιθανό να αποτελεί ένα από τα πρωιμότερα έργα του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου, σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία δεν είχε ακόμη αναχωρήσει από την Κρήτη για την Ιταλία.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο κ. Ανδριανάκης στην εφημερίδα «Πατρίς» η εικόνα αυτή θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική καθώς είναι η πρώτη που βρίσκεται στην Κρήτη και η μελέτη της τεχνοτροπίας της θα συμβάλει σημαντικά στη γνώση για την κρητική περίοδο του Ελ Γκρέκο, από την οποία ελάχιστα γνωρίζουν οι μελετητές, μέχρι τώρα.

Η εικόνα χρονολογείται στο β΄ μισό του 16ου αιώνα και τα τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά της διαφέρουν σημαντικά από το έργο των άλλων γνωστών ζωγράφων της Κρητικής Σχολής. Τα στοιχεία αυτά, προσιδιάζουν στο καλλιτεχνικό ιδίωμα του Θεοτοκόπουλου.

Θα πρέπει ακόμη να σημειωθεί ότι η εικόνα βρέθηκε κομμένη από δύο πλευρές προκειμένου να χωρέσει στο τέμπλο της εκκλησίας του Τσιβαρά. Λόγω του γεγονότος αυτού απουσιάζει από το κάτω μέρος της εικόνας η υπογραφή του ζωγράφου, ωστόσο η μελέτη των υπαρχόντων στοιχείων θα συνεχιστεί ενδελεχώς.

Σχετικά με την εικόνα, ο έφορος Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Μιχάλης Ανδριανάκης προχώρησε σε διευκρινίσεις τονίζοντας τα εξής: «Η εικόνα είναι ανυπόγραφη (μάλλον έχει αποκοπεί το τμήμα που πιθανώς έφερε την υπογραφή) και ως εκ τούτου η απόδοση σε συγκεκριμένο ζωγράφο, αρκετά περίπλοκη. Τόσο τα τεχνοτροπικά, όσο και τα τεχνικά δεδομένα, που προκύπτουν από την αρχαιολογική, όσο και την εργαστηριακή έρευνα, κάνουν αρκετά ισχυρή την πιθανότητα να θεωρηθεί ως ένα έργο από την πρώιμη περίοδο του μεγάλου ζωγράφου Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, πριν φύγει από την Κρήτη. Και αυτό είπαμε στις ανακοινώσεις μας και τίποτε περισσότερο. Επειδή η πρώιμη περίοδος δραστηριότητας του ζωγράφου στην Κρήτη-με τη ραγδαία εξέλιξή του-είναι ελάχιστα γνωστή, αντίθετα με τις επόμενες στην Ιταλία και την Ισπανία, το θέμα είναι αρκετά σύνθετο και υπάρχει ακόμη αρκετή δουλειά σε επίπεδο έρευνας».