Ελλαδα

Το πείραμα της Κοπεγχάγης: Τουρισμός πίσω από την βιτρίνα

Τι είναι το «Wonderful Copenhagen» που βάζει τα γυαλιά σε Βαρκελώνη και Βενετία

Κατερίνα Καμπόσου
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η Ελλάδα είναι μια χώρα που φιγουράρει ανάμεσα στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως. Ο καλός καιρός, τα ελληνικά νησιά, η φύση, η ελληνική κουζίνα αποθεώνονται κάθε χρόνο στα δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου. Το στοίχημα όμως που πρέπει να κερδηθεί από τους ανθρώπους του κλάδου και την πολιτεία, είναι να παραμείνει έτσι. Σε αυτό ενδεχομένως να μπορούν να λειτουργήσουν ως παράδειγμα οι τάσεις στο τουρισμό που αναπτύσσονται στην Ευρώπη αλλά και τον κόσμο.

Το Wonderful Copenhagen, για παράδειγμα, είναι η επίσημη οργάνωση τουρισμού της Κοπεγχάγης. Αποτελεί το πρόσφατο success story της Δανίας που με καινοτόμες τουριστικές στρατηγικές έβαλε τα γυαλιά στη Βαρκελώνη και τη Βενετία και παρέδωσε μαθήματα στους υπόλοιπους σχετικά με το πώς διαχειριζόμαστε τον τουρισμό πόλεων πέρα από την πρόκληση της μαζικότητας. Αλλά με ποιο τρόπο το πέτυχε;

Στο συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων με τίτλο «Tourism in Transition: #someTHINKdifferent», με κεντρικό θέμα τις νέες τεχνολογίες και στρατηγικές επικοινωνίας, μιλήσαμε με την με τη Signe Jungersted, Διευθύντρια Ανάπτυξης του Wonderful Copenhagen.

© Κώστας Σοφικίτης

Όπως μας λέει η Signe, με νεωτεριστικές πρακτικές προσπαθούν απλά να συμβαδίσουν με τις αλλαγές που επιφέρει η ψηφιακή οικονομία και το συνεχώς μεταβαλλόμενο τεχνολογικό περιβάλλον στον τουριστικό τομέα. «Αλλάξαμε το μάρκετινγκ ώστε να είναι κατά βάση ψηφιακό, δουλεύουμε πολύ με influencers και έχουμε επικεντρώσει την έρευνα μας πάνω σε αναπτυσσόμενες ψηφιακές πρακτικές. Οι νέες τεχνολογίες ουσιαστικά μας δίνουν μια διορατικότητα όσον αφορά τον τρόπο που οι επισκέπτες διαχειρίζονται τον προορισμό μας. Έτσι, δεν έχεις απλά μια στατιστική με έναν αριθμό επισκεπτών αλλά καταλαβαίνεις και πώς κινούνται στην περιοχή, τι κρατούν απ’ την επίσκεψή τους στη πόλη, τι τους εκνευρίζει ή τι τους κάνει χαρούμενους.

Πώς δουλεύει το Wonderful Copenhagen

Η οργάνωση εξασφαλίζει συνέδρια, συναντήσεις και αθλητικές εκδηλώσεις και λειτουργεί ως Γραφείο Συνεδρίων της Κοπεγχάγης. Προωθεί τον προορισμό μέσω του μάρκετινγκ, διαφημιστικών εκστρατειών, δημόσιες σχέσεις, ταξίδια, εμπορικές δραστηριότητες, την κάρτα της Κοπεγχάγης, το επίσημο δελτίο της πόλης και δεν σταματά εκεί! Ταυτόχρονα έχει αναλάβει την ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας μέσω δύο δικτύων- Κρουαζιέρα Δικτύου της Κοπεγχάγης και Κρουαζιέρα στη Βαλτική. Αναπτύσσει επίσης νέες αγορές, αεροπορικά δρομολόγια και τις συνεργασίες.

Το 2017 που ξεκίνησε αυτή η πρωτοβουλία, το Wonderful Copenhagen ανακοίνωσε ότι ο τουρισμός τελειώνει όπως τον ξέρουμε, θέλοντας να δείξουν ότι ο τουρισμός δεν είναι πόσοι επισκέπτες θα έρθουν και πόσα κρεβάτια θα κλείσουν αλλά πως θα γίνει καλύτερη η πόλη που επιλέγουν.

© Κώστας Σοφικίτης

Θα απέδιδε καρπούς αυτό στην Ελλάδα; Η Signe πιστεύει πως ναι! «Η Αθήνα είναι πανέμορφη, με ξεχωριστή ατμόσφαιρα και αυτό την αναδεικνύει σε ελκυστικό προορισμό. Εξάλλου, το ιδιαίτερο είναι αυτό που θέλει ο επισκέπτης: ψάχνει να νιώσει ότι βρίσκεται κάπου μοναδικά. Ωστόσο όλο αυτό πρέπει να είναι και εύκολα προσβάσιμο. Επιπλέον, οι διαφορετικές γειτονιές μέσα στη πόλη και η παράδοση στη γαστρονομία είναι εξαιρετικές εμπειρίες για κάποιον επισκέπτη από το εξωτερικό αλλά η λεπτή γραμμή είναι να μην αποκτήσουν όλα έντονα τουριστικό χρώμα. Κανείς δεν θέλει να νιώσει τουρίστας, όλοι θέλουν να νιώσουν την τοπική ταυτότητα και αυτό είναι μυστικό της στρατηγικής πάνω στο οποίο μπορεί να δουλέψει η Αθήνα».

Έστω λοιπόν ότι καταφέρνεις να φέρεις την πόλη σου σε ένα υψηλό επίπεδο προτίμησης για τουριστικό προορισμό. Πώς όμως μπορείς να τη διατηρήσεις εκεί; Κατά τη γνώμη της Signe μπορούμε να δώσουμε έμφαση στην ποικιλομορφία και την πολυπολιτισμικότητα μέσα στη πόλη. Αν ρίξουμε μια ματιά σε πολύ γνωστούς προορισμούς όπως το Άμστερνταμ ή η Νέα Υόρκη, αυτό που κάνουν πολύ καλά είναι να αποκτούν μια εξωστρέφεια όλα τα διαφορετικά κομμάτια της πόλης και όχι απλώς τα γνωστά ή τα πολύ δημοφιλή. «Ξέρεις ήδη ότι  το Μπρούκλιν είναι διαφορετικό από το Μανχάταν και το Χάρλεμ και αυτό είναι κάτι που πολλοί  προορισμοί μπορούν να εξετάσουν, όπως και η  Αθήνα.  Στο κάτω-κάτω, οι τουρίστες είναι όλων των ειδών,  δεν απαντούν μόνο σε έναν "τύπο" με συγκεκριμένα ενδιαφέροντα. Έτσι σαν προορισμός πρέπει να μπορείς να υποδεχτείς και να εξυπηρετήσεις ανθρώπους με ποικίλα ενδιαφέροντα».

© Κώστας Σοφικίτης

Από την άλλη, πολλοί όταν μιλούν για city branding αναφέρονται στη πόλη σαν να είναι μπίζνες, εργαλείο για διαφήμιση και μαρκετινκ. Υπάρχει όμως και η άποψη ότι πρόκειται για μια φιλοσοφία ευτυχίας  πρώτα των ανθρώπων και στη συνέχεια η δημιουργία μιας ατμόσφαιρας που να σε κερδίζει. «Αν δεις την πόλη σαν μπίζνες από ένα σημείο και μετά δεν τη νιώθεις πολύ προσωπικά. Επομένως μήπως να της φερθούμε περισσότερο σαν άνθρωπο; Χωρίς το προσωπικό στοιχείο μπορεί να μην είναι ελκυστική ούτε για σένα. Από την άλλη, δεν γίνεται να κάνεις city branding μόνο για τουριστικούς λόγους καθώς η πόλη είναι πολλά περισσότερα από ένας προορισμός για τουρίστες. Είναι για τους ντόπιους, τους επισκέπτες, τις επιχειρήσεις, τις  επενδύσεις και πρέπει να το δεις από μια συνολική σκοπιά» εξηγεί η Signe και συμπληρώνει: «Ας ξεκινήσουμε όμως από τους ντόπιους γιατί από εκεί παίρνεις την ατμόσφαιρα και την ξεχωριστή αίσθηση του "κάπου" που είναι βασικό αφού αν έχεις αυτό τα υπόλοιπα θα ακολουθήσουν».