Ελλαδα

Συνάντηση με την Αλίκη

Τι σκέφτεται η γενιά που ετοιμάζεται να βγει στην κοινωνία σε δύο με τρία χρόνια; Τι ειπώθηκε στο Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο

Αλέκος Λιδωρίκης
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Οι τελευταίες τάσεις της μόδας, το επιχειρείν και η λογοτεχνία, ελληνική και ξένη. Πως αυτά και πολλά ακόμη μπορεί να συνδυαστούν μεταξύ τους και να αποτελέσουν αντικείμενο μιας ενδιαφέρουσας συνάντησης;

Αφορμή στάθηκε η συζήτηση με την Αλίκη Βουρβίδη, μια από τις μαθήτριες από την Ελλάδα και την Κύπρο που συμμετείχαν πρόσφατα στο Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο που συνδιοργανώνουν τα τελευταία χρόνια το ιστορικό Ζωγράφειο Λύκειο της Κωνσταντινούπολης με τα Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη της Θεσσαλονίκης υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, που φέτος ήταν αφιερωμένο στον Κωνσταντινουπολίτη συγγραφέα της γενιάς του ’30 Γιώργο Θεοτοκά (1906-1966). Μιας πολυσχιδούς προσωπικότητας, που ασχολήθηκε με την πεζογραφία, το θέατρο, την ποίηση, το δοκίμιο, την κριτική, την ταξιδιωτική λογοτεχνία.

Στο φετινό Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο, στο οποίο η Athens Voice ήταν χορηγός επικοινωνίας, οι μαθητές κάθε Σχολείου σε ομάδες 5- 8 ατόμων παρουσίασαν εισήγηση διάρκειας 15 λεπτών ή θεατρικό δρώμενο, εικαστική σύνθεση, μουσική σύνθεση, βίντεο.

Ποια ήταν η γενικότερη εμπειρία από την συμμετοχή σου στο Συνέδριο; Πως μπορεί μια προσωπικότητα όπως ο Γιώργος Θεοτοκάς να εμπνεύσει την μαθητική γενιά, ρωτάμε της Αλίκη Βουρβίδη, μια από τις μικρότερες σε ηλικία μαθήτριες που έλαβε μέρος στο Συνέδριο, καθώς είναι 14 χρονών.

«Το συνέδριο στην Κωνσταντινούπολη ήταν μια εξαιρετική εμπειρία. Για μένα προσωπικά υπήρχε ένας ακόμη λόγος που με συγκίνησε η συμμετοχή μου, καθώς στην Πόλη έζησε τα παιδικά της χρόνια η αγαπημένη που γιαγιά. Έχει ένα δικό της ιδιαίτερο χρώμα, που την κάνει ξεχωριστή από άλλες πόλεις, καθώς συνδυάζει αρμονικά την σύγχρονη εποχή με καθοριστικές φάσεις της ιστορίας. Ήταν ωραίο που ανακαλύψαμε την πολυπολιτισμική Κωνσταντινούπολη, μια Πόλη που τροφοδότησε την διάθεση του Λεονή, τα οφείλουμε όλα στις καθηγήτριες μας που μας έδωσαν αυτήν την ευκαιρία», μας απαντά με φανερό ενθουσιασμό.

«Η προετοιμασία-όπως μας αναφέρει η Αλίκη- ήταν εντατική αλλά πολύ ευχάριστη. Ακριβώς αυτή η προετοιμασία και η ενασχόληση με το έργο του Θεοτοκά μας ενέπνευσε και μας έδωσε κίνητρο να διαβάσουμε. Οι πρόβες ξεκίνησαν ένα μήνα πριν το συνέδριο και τις τελευταίες δύο εβδομάδες εργαστήκαμε πιο εντατικά κάθε μέρα. Επίσης κάθε σχολείο είχε ένα ειδικό σύμβουλο, πανεπιστημιακό, που μας καθοδήγησε στο συντονισμό της εισήγησής μας. Η ομάδα του Σχολείο μου St Catherine's British School παρουσίασε το πορτραίτο του καλλιτέχνη στον «Λεονή του Γιώργου Θεοτοκά». Στην εργασία μας αναλύσαμε το θέμα με αναφορές στο ξύπνημα της καλλιτεχνικής συνείδησης,την τρικυμία της εφηβείας το εργαστήρι του καλλιτέχνη. Ο καλλιτέχνης, η ποίηση και η μουσική.».

Ποια είναι τα γενικότερα ενδιαφέροντα της νέας γενιάς ή καλύτερα της μαθητικής γενιάς; Μιας γενιάς που ετοιμάζεται να βγει στην κοινωνία σε δύο με τρία χρόνια περίπου; Πότε αποφασίζει με τι θα ασχοληθεί επαγγελματικά στην ζωή της; Είναι μερικά από τα ερωτήματα που μού κεντρίζουν πάντα το ενδιαφέρον όταν έχω την ευκαιρία να βρεθώ με νέους, πολύ νέους ανθρώπους. Ακόμη περισσότερο. Ασχολείται η νέα γενιά με την πολιτική; Ενδιαφέρεται, γνωρίζει για το τι συμβαίνει στο κόσμο ή μένει περιχαρακωμένη στο αντικείμενο των βιβλίων ;

Να λοιπόν μια ευκαιρία να ακούσουμε μια άποψη:

«Η μαθητική γενιά ασχολείται και γνωρίζει τι συμβαίνει στον κόσμο. Όχι όμως κατά κύριο λόγο από την τηλεόραση ή τις εφημερίδες που ενδεχομένως διαβάζουν οι γονείς μας. Αλλά μέσω του κινητού μας τηλεφώνου και των κοινωνικών δικτύων. Να για παράδειγμα μέσω του snapchat και των φωτογραφιών. Η πολιτική δεν αποτελεί αντικείμενο συζήτησης. Η οικονομική κρίση όμως ναι και αναφέρεται», μας απαντά η Αλίκη.

Με τι σου αρέσει να ασχοληθείς στην ζωή σου; Ποιο είναι το όνειρο σου;

«Μου αρέσει πολύ η λογοτεχνία. Η συμμετοχή μου στο Συνέδριο της Πόλης αποτελεί ένα κίνητρο να διαβάσω ακόμη περισσότερο, δεν ξέρω όμως αν θα ασχοληθώ επαγγελματικά όταν μεγαλώσω, να γίνω δηλαδή φιλόλογος. Μου αρέσει επίσης πολύ η μόδα και κρατάω περιοδικά. Μου αρέσουν και οι σπουδές με αντικείμενο τις επιχειρήσεις. Θα βρω τον τρόπο να τα συνδυάσω όλα αυτά»

Έρχονται στη δική μου σκέψη οι συμβουλές που είχα την τύχη να έχω από τον πατέρα μου Μίλτο Λιδωρίκη: «Η γενική μόρφωση είναι πολύτιμο εφόδιο στην ζωή κάθε νέου ανθρώπου. Ιστορία, λογοτεχνία, ποίηση. θέατρο, μουσική. Δεν είναι «ειδικότητες», είναι πολύτιμη μόρφωση που δημιουργεί ολοκληρωμένους και καλλιεργημένους ανθρώπους, απαραίτητη για όποιον επαγγελματικό δρόμο και εάν ακολουθήσει», μου έλεγε.

Έτσι λοιπόν, θα μπορούσα με την σειρά μου, να απαντήσω στην Αλίκη και σε κάθε νέο άνθρωπο, πως μπορεί να συνδυαστούν πράγματα που μοιάζουν να έχουν «απόσταση»: Η λογοτεχνία και γενικότερα η μόρφωση συμβάλει στη δημιουργία ολοκληρωμένων νέων ανθρώπων, με αποτέλεσμα να μπορούν «διαχειριστούν» - αργότερα όταν βγαίνουν στην κοινωνία - τα ενδιαφέροντα τους με επιτυχία. Όπως για παράδειγμα στην περίπτωση της Αλίκης να μπορέσει να «παντρέψει την μόδα, με το επιχειρείν.

Η συνάντηση φτάνει προς το τέλος της. Υπάρχει τελικά χάσμα με τις παλαιότερες γενιές την ρωτάω;

Η απάντηση είναι ειλικρινής: «Υπάρχει, αλλά πάντα με πολύ ενδιαφέρον ακούμε τις απόψεις τους. Με μεγάλη προσοχή ακούω όσα μου λένε οι αγαπημένοι μου γονείς και οι γιαγιάδες μου», μας απαντά η Αλίκη, μια 14χρονη μαθήτρια αποφασισμένη να κάνει πραγματικότητα τα όνειρα της.