- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Έφυγε σε ηλικία 100 ετών ο Καπετάν Ερμής -Ο τελευταίος «Μαυροσκούφης» του Άρη (εικόνες)
Η ανακοίνωση της Φώφης Γεννηματά
Πέθανε σε ηλικία 100 ετών ο Βασίλης Πριόβολος που ήταν γνωστός και ως «Καπετάν Ερμής» για τον αγώνα του στην Αντίσταση.
Υπήρξε καπετάνιος του ΕΛΑΣ κατά την Κατοχή και αργότερα του Δημοκρατικού Στρατού κατά τον εμφύλιο πόλεμο, ενώ διατέλεσε και υπασπιστής του Άρη Βελουχιώτη. Στα χρόνια της μεταπολίτευσης εντάχθηκε στο ΠΑΣΟΚ και υπήρξε στενός φίλος και συνεργάτης του Ευάγγελου Γιαννόπουλου. Επί κυβερνήσεων Ανδρέα Παπανδρέου χρημάτισε αντιπρόεδρος της τότε Επιχείρησης Αστικών Συγκοινωνιών (ΕΑΣ), του σημερινού ΟΑΣΑ.
Η δήλωση της Φώφης Γεννηματά
«Έφυγε από κοντά μας ο αγωνιστής της Εθνικής Αντίστασης και των δημοκρατικών αγώνων του λαού μας, Βασίλης Πριόβολος, ο καπετάν Ερμής. Συντροφος και συναγωνιστής μας, από την μεταπολίτευση, υπήρξε πάντα έως και τις τελευταίες ημέρες της ζωής του ακούραστος, στην πρώτη γραμμή των αγώνων του ΠΑΣΟΚ και της Δημοκρατικής Παράταξης για λαϊκή κυριαρχία, εθνική ανεξαρτησία και κοινωνική απελευθέρωση. Τελευταία του συμβολή, η συμμετοχή του στο ιδρυτικό συνέδριο του Κινήματος Αλλαγής. Θα τον τιμούμε και θα τον θυμόμαστε πάντα για τα υψηλά ιδανικά που υπηρέτησε με σεμνότητα, ανιδιοτέλεια και απαράμιλλο ήθος. Καλό σου ταξίδι καπετάν Ερμή».
Ο Βασίλης Πριόβολος γεννήθηκε το 1918 στην Χρύσω Ευρυτανίας, στα Άγραφα. Σπούδασε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και έλαβε πτυχίο πολιτικού μηχανικού. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του εντάχθηκε στο ΚΚΕ.
Κατά την Κατοχή ήταν από τους πρώτους που στελέχωσαν τα ένοπλα τμήματα του ΕΛΑΣ, γρήγορα κέρδισε την εμπιστοσύνη του Άρη Βελουχιώτη και εντάχθηκε στον έφιππο ουλαμό, τους αποκαλούμενους μαυροσκούφηδες. Στο ένοπλο αντάρτικο έγινε γνωστός ως Ερμής. Ο Βελουχιώτης του ανέθεσε πολλές αποστολές, ενώ χαρακτηριστικό της στενής σχέσης τους είναι το γεγονός ότι τον είχε ορίσει επικεφαλής της ένοπλης ομάδας ασφαλείας στη Βίνιανη, έδρα της «Κυβέρνησης του Βουνού» και αρχηγείο του ΕΛΑΣ. Κατά την κάθοδο του Άρη στην Πελοπόννησο μετέβη και ο Ερμής, όπου αργότερα έγινε καπετάνιος της 3ης Μεραρχίας του ΕΛΑΣ.
Μετά τη συμφωνία της Βάρκιζας, πειθάρχησε την επίσημη γραμμή του ΚΚΕ και δεν ακολούθησε τον Άρη Βελουχιώτη (παρά την στενή φιλία τους) στην κίνησή του που αποσκοπούσε στην καταγγελία της συμφωνίας και στην δημιουργία νέου αντάρτικου ενάντια στις κυβερνήσεις της Δεξιάς και τους Άγγλους.
Στα χρόνια του εμφυλίου πολέμου διατέλεσε διοικητής του Αρχηγείου Παρνασσίδας του ΔΣΕ και συμμετείχε σε πολλές μάχες στο πλευρό του Γιάννη Αλεξάνδρου (καπετάν Διαμαντή). Με τακτική ανταρτοπολέμου κατόρθωσε να αναχαιτίσει τις επιχειρήσεις «Τέρμινους» και «Λαίλαψ» του ελληνικού Στρατού που στόχευαν στην εξόντωση του τοπικού ΔΣΕ.
Μετά την ήττα του ΔΣΕ, διέφυγε στην Γιουγκοσλαβία και έπειτα στην Ρουμανία, όπου έζησε ως πολιτικός πρόσφυγας, επιστρέφοντας τελικά στην Ελλάδα με την αμνηστία του 1978.
Μεταπολιτευτικά προσχώρησε στο ΠΑΣΟΚ, και ήταν υποψήφιος βουλευτής Α΄ Αθηνών στις εκλογές του 1981, χωρίς να εκλεγεί. Τον Οκτώβριο του 1981, όταν το ΠΑΣΟΚ ανήλθε στην εξουσία, ο Ευάγγελος Γιαννόπουλος που ανέλαβε το Υπουργείο Συγκοινωνιών, διόρισε τον Πριόβολο αντιπρόεδρο στην τότε Επιχείρηση Αστικών Συγκοινωνιών (ΕΑΣ), όπου παρέμεινε μέχρι το 1989. Επίσης διατέλεσε πρόεδρος της Πανελλήνιας Οργάνωσης Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης (ΠΟΑΕΑ) και του Πανελλήνιου Συλλόγου Μνήμης Άρη Βελουχιώτη.
Το 1992, η κυβέρνηση Μητσοτάκη ανακοίνωσε την κατάργηση και ιδιωτικοποίηση της ΕΑΣ, και την αντικατάστασή της από τις Συγκοινωνιακές Επιχειρήσεις (ΣΕΠ), μέλη των οποίων ήταν φυσικά πρόσωπα (ιδιώτες, γνωστοί ως «ΣΕΠίτες») στα οποία παραχωρήθηκε η άδεια κυκλοφορίας των λεωφορείων. Ο Πριόβολος μαζί με συνδικαλιστές του ΠΑΣΟΚ ηγήθηκε της αντίδρασης στην ιδιωτικοποίηση με δυναμικές μεθόδους, και χαρακτηριστικά ήταν τα «ξεβρακώματα» των ΣΕΠιτών από ομάδες συνδικαλιστών του ΠΑΣΟΚ με αρχηγό τον Ανδρέα Κολλά, «πρωτοπαλλήκαρο» του Πριόβολου. Τελικά το 1993, με την επιστροφή του Ανδρέα Παπανδρέου στην εξουσία, οι αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας περιέρχονται ξανά στο ελληνικό Δημόσιο. Με τον Νόμο 2175/93 διαλύονται και θέτονται υπό εκκαθάριση οι ΣΕΠ και ιδρύεται η ανώνυμη εταιρεία Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ Α.Ε.) ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου (ΝΠΙΔ), και ως εξ ολοκλήρου κρατική επιχείρηση.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Διαβάστε όλη την απόφαση του Αρείου Πάγου για την τραγωδία με τους τρεις νεκρούς
Προκειμένου να διερευνηθούν, εκτός άλλων, τυχόν ποινικές ευθύνες των υπευθύνων της Δομής
Πώς θα είναι ο καιρός των Χριστουγέννων
Υποθέτω ότι μια στο τόσο πρέπει και οι αρμόδιες διωκτικές αρχές να προσποιούνται αποτελεσματικότητα ώστε να μπορούν να συνεχίζουν να είναι αναποτελεσματικές χωρίς άγχος
Θα τους απαγγελθούν κατηγορείς και θα ζητήσουν προθεσμία προκειμένου να απολογηθούν
Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι δικαιούχοι
Πότε «έρχονται» οι ηλεκτρονικές κλήσεις
Ποιες Κυριακές είναι ανοιχτά τα καταστήματα
Οργή Δούκα - «Αδιανόητη δικαστική απόφαση»
Πού εντοπίζονται τα σημαντικότερα προβλήματα στο οδικό δίκτυο του λεκανοπεδίου
Από ρήγμα μικρότερο του 1 χλμ. τα 2,8 Ρίχτερ
Αναλυτική πρόγνωση από Meteo και EMY
Δύο σεισμοί μέσα σε δύο ώρες σημειώθηκαν στην Αγία Παρασκευή
Το εστιακό του βάθος ήταν 5χλμ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.