Ελλαδα

ΕΣΡ: Επικίνδυνα παραϊατρικά σκευάσματα προβάλλονται χωρίς έλεγχο στην τηλεόραση

Τι είπε ο αντιπρόεδρος του ΕΣΡ και για τις τηλεοπτικές άδειες

Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ανεξέλεγκτη είναι η τηλεοπτική διαφήμιση επικίνδυνων παραϊατρικών σκευασμάτων που δεν έχουν καν την έγκριση του ΕΟΦ σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, Ροδόλφο Μορώνη.

Κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, το μέλος της Ανεξάρτητης Αρχής έθιξε το ζήτημα της τηλεοπτικής προβολής προϊόντων αγνώστου προελεύσεως που εμφανίζονται σαν δήθεν ελιξήρια νεότητας και πέραν της παραπλάνησης των τηλεθεατών ενδεχομένως να αποτελούν κίνδυνο για την δημόσια υγεία.

«Θα έπρεπε να υπάρξει νομοθεσία για να απαγορέυσουμε την τηλεοπτική μετάδοση των σκευασμάτων αυτών» είπε ο κ. Μορώνης και υπογράμμισε: «Ως ΕΣΡ δεν έχουμε αρμοδιότητα να απαγορεύσουμε τις διαφημίσεις προϊόντων που δεν έχουν έγκριση από τον ΕΟΦ παρά μόνο να κάνουμε συστάσεις στους τηλεοπτικούς σταθμούς που τα προβάλουν».

Τι θα γίνει με τον διαγωνισμό των τηλεοπτικών αδειών

Παράλληλα, ο αντιπρόεδρος του ΕΣΡ επανέλαβε τα απαιτούμενα βήματα για να γίνει με νομική ασφάλεια ο διαγωνισμός τηλεοπτικών αδειών.

«Είμαστε σε διαδικασία σύνταξης της προκήρυξης» είπε για επαναλάβει πως απαιτούνται επιπρόσθετες νομοτεχνικές βελτιώσεις του «νόμου Παππά», προκειμένου να αποφευχθεί νέο φιάσκο. «Οι νομικοί μας σύμβουλοι επεξεργάζονται τις προτάσεις μας για νομοτεχνικές βελτιώσεις» τόνισε στην συνέχεια για να συμπληρώσει «Το μόνο που μπορώ να πω από πλευράς διαδικασιών είναι ότι με την ισχύουσα νομοθεσία από την ώρα που θα δημοσιευτεί η προκήρυξη απαιτείται διάστημα 45 ημερών που θα μείνει ανοικτή για να μπορέσουν να την διαβάσουν και να ετοιμάσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά οι υποψήφιοι. Στην συνέχεια απαιτείται ένα διάστημα για έλεγχο των πιστοποιητικών και έλεγχο οικονομικών στοιχείων. Στην προηγούμενη διαδικασία είχαμε 20 ημέρες ελέγχου και 7 ημέρες για εξέταση ενστάσεων. Θα καταφύγουμε στην βοήθεια άλλης αρχής για τον έλεγχο των οικονομικών αλλά δεν νομίζω ότι θα περιοριστούμε στο 20ήμερο, ίσως πάρει κι άλλο χρόνο. Μετά την εξέταση και των ενστάσεων δεν μένει παρά η διενέργεια δημοπρασίας».

Ο κ. Μορώνης περιέγραψε και τον τρόπο που η Αρχή κατέληξε στην απόφαση να εισηγηθεί ότι πρέπει να δημοπρατηθούν επτά τηλεοπτικές άδειες.

«Με βάση την σημερινή τεχνολογία η δυνατότητα που έχει ένας πολυπλέκτης -έχουμε 4 συνολικά για εθνικής εμβέλειας- είναι να έχει 4 προγράμματα υψηλής ευκρίνειας ή 8-12 στάνταρ ευκρίνειας. Δεδομένου ότι η νομοθεσία προβλέπει πως έως 2021 θα πρέπει παράλληλα τα εθνικής εμβέλειας να εκπέμπουν και σε HD και σε SD , ο αριθμός που μας δίνουν είναι ότι μπορούμε να έχουμε 3 προγράμματα σε κάθε πολυπλέκτη που σημαίνει ότι ο ανώτερος αριθμός με την σημερινή νομοθεσία και τεχνολογία θα είναι 12 προγράμματα. Όμως η ΕΡΤ δεν έχει ολοκληρώσει το δικό της σύστημα διανομής σήματος και έχει νοικιάσει έναν από τους 4 πολυπλέκτες από τον οποίο μεταδίδει τα δικά της προγράμματα (4 προγράμματα στάνταρ, 1 ψηφιακό και 5 ραδιοφωνικά). Υπό αυτά τα δεδομένα είχαμε στην ουσία να κινηθούμε ανάμεσα στο 0-12 και στην πραγματικότητα στο 0-9 καθώς ο τέταρτος πολυπολέκτης είναι στην ΕΡΤ. Αποφάσισε το συμβούλιο να προχωρήσουμε στα 7 έχοντας υπόψη - με τα σημερινά δεδομένα -  να υπάρχει η δυνατότητα εκπομπής 2 ή και 3 ακόμα προγραμμάτων που θα μπορούσαν να είναι θεματικά» είπε χαρακτηριστικά για να επισημάνει πως «Το θέμα Περιφερειακών Καναλιών είναι διαφορετικό καθώς χρησιμοποιούνται άλλοι πολυπλέκτες. Κατά περιφέρεια χρησιμοποιούνται από 1-4 πολυπλέκτες. Σήμερα εκπέμπουν 92 τοπικοί σταθμοί. Εμείς μιλάμε για περιφέρειες άδειες και θα δούμε πως θα γίνει». 

Επίσης, περιέγραψε και την λογική στην οποία βασίστηκε το ΕΣΡ για να αποφασίσει το ελάχιστο τίμημα για την τηλεοπτική άδεια.

«Δεν ήταν εξαιρετικά δύσκολο για το Συμβούλιο να βρει μια τιμή καθώς η αγορά είχε μιλήσει. Είχαν προσφερθεί από 42 εως 75 εκατ. ευρώ. Ο αριθμός των αδειών είναι μεγαλύτερος σήμερα από εκείνον που είχε χρησιμοποιηθεί στην προηγούμενη διαδικασία και νομίζουμε ότι τα 35 εκατ. ευρώ είναι λογικό νούμερο. Από την άλλη πλευρά θα πρέπει να σημειώσω ότι κατά την συζήτηση του σχετικού ζητήματος στο Συμβούλιο αναφέρθηκε πως ένας από τους λόγους  που στη προηγούμενη διαδικασία είχαμε στενή διαδικασία με εγκλεισμό υποψηφίων ήταν το χαμηλό αρχικό τίμημα και επόμενο ήταν όταν φθάσαμε σε 75εκατ. ευρώ δεν θα μπορούσε να γίνει σε μια ημέρα και έπρεπε να ληφθούν μέτρα για να μην υπάρξει συνεννόηση υποψηφίων. Γι αυτό προτείναμε 35 εκατ. ευρώ».

Να σημειωθεί ότι για τον αριθμό των καναλιών τοποθετήθηκε και ο πρόεδρος του ΕΣΡ Αθανάσιος Κουτρομάνος λέγοντας μεταξύ άλλων πως «Ο συγκεκριμένος αριθμός  δεν βγήκε με βάση μόνο τεχνικά χαρακτηριστικά αλλά και  με βάση κριτήρια της αγοράς και της κοινωνίας. Δεν πρέπει να είναι μικρότερος του ιδανικού αν ορίζουμε το ιδανικό στην χρυσή τομή. Αν είναι μικρότερος ο αριθμός  θα έχουμε τάση μονοπωλίου ή ολιγοπωλίου. Αν είναι πολύ μεγαλύτερος δεν θα είναι βιώσιμες ως επιχειρήσεις και θα αναγκαστούν να προβάλουν χαμηλής στάθμης προγράμματα για να επιβιώσουν. Με δική μας ευθύνη προτείναμε τον αριθμό. Αν κάναμε λάθος ή σωστά θα φανεί πολύ σύντομα καθώς θα δούμε πως θα λειτουργήσουν, είτε προς μονοπωλιακές καταστάσεις είτε προς χαμήλωμα ποιότητας. Αρα θα κριθούμε. Πάντως δεν είναι νοητό πως αν κάναμε λάθος θα είναι επαρκής  αιτιολογία πως μας έφταιξε η κυβέρνηση ή αντιπολίτευση. Δικό μας θα είναι το λάθος.» είπε χαρακτηριστικά για να επισημάνει πως «είναι νομικά παρακινδυνευμένο να γίνει προκαθορισμός αριθμού θεματικών και περιφερειακών καναλιών διότι αν ορισθεί ένας αριθμός και δεν καταφέρει το κράτος να το τηρήσει θα δημιουργήσει δικαιώματα υπερ ιδιωτών που στηρίχθηκαν σε αυτό τον αριθμό»