Κοσμος

Τουρκία: Ο ψύχραιμος πιλότος κατάφερε να σώσει ένα ολόκληρο χωριό για μόλις 30 δευτερόλεπτα

Αν το αεροπλάνο είχε συνεχίσει να πετάει εκτός ελέγχου θα είχε συντριβεί στο κέντρο του χωριού

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Τουρκία: Πώς ένα χωριό γλίτωσε από μεγάλη καταστροφή για μόλις 30 δευτερόλεπτα

Απαντήσεις για την τραγωδία στην Τουρκία, κατά την οποία σκοτώθηκε ο αντιστράτηγος Μοχάμεντ Αλί Άχμεντ αλ-Χαντάντ, Λίβυοι αξιωματούχοι και μέλη του πληρώματος του αεροσκάφους, ανάμεσά τους η αεροσυνοδός Ειρήνη Παππά, αναμένεται να δώσει το μαύρο κουτί του αεροσκάφους.

Το ιδιωτικό τζετ συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από την Άγκυρα, όπου η υψηλού επιπέδου λιβυκή αντιπροσωπεία επέστρεφε στην Τρίπολη μετά από συνομιλίες για θέματα άμυνας με την τουρκική πλευρά.

Ο υπουργός Εσωτερικών της Τουρκίας, Αλί Γερλικαγιά, δήλωσε στους δημοσιογράφους στον τόπο της συντριβής ότι τα συντρίμμια ήταν διασκορπισμένα σε μια έκταση 3 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Σύμφωνα με την εφημερίδα Hurriyet το χωριό Κεσικάβακ της Τουρκίας γλίτωσε για μόλις 30 δευτερόλεπτα, καθώς αν το αεροσκάφος Falcon 50 συνέχιζε να πετά τότε δεν θα έπεφτε σε ένα άδειο χωράφι κοντά στη Χαϊμάνα αλλά μέσα στο χωριό 2 χλμ. μακριά. 

Αν το αεροσκάφος συνέχιζε με την κανονική του ταχύτητα, θα είχε συντριβεί στο κέντρο του χωριού 30 δευτερόλεπτα αργότερα. Το ιδιωτικό τζετ Falcon 50 απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Esenboga της Άγκυρας και ζήτησε αναγκαστική προσγείωση αφού ανέφερε τεχνική δυσλειτουργία και ηλεκτρικό πρόβλημα.

Οι πρώτοι που έφτασαν στο σημείο μετά τη συντριβή ήταν οι κάτοικοι του Κεσικάβακ.

Αυτοί ήταν που εντόπισαν πρώτοι τα συντρίμμια και ενημέρωσαν τις αρχές. Κάτοικοι του χωριού περιέγραψαν τον πανικό που βίωσαν, λέγοντας: «Ακούσαμε μια απίστευτη έκρηξη. Τα παράθυρα των σπιτιών τραντάχτηκαν. Νομίσαμε ότι έγινε σεισμός. Ήταν μια πολύ μεγάλη έκρηξη και ο ουρανός φωτίστηκε από αυτήν».

Τουρκία: Η δραματική συνομιλία του πιλότου με τον πύργο ελέγχου - Εξέπεμψε σήμα «PAN-PAN» πριν τη συντριβή 

Ο Τούρκος Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Αμπτουλκαντίρ Ουράλογλου έδωσε στη δημοσιότητα τις συνομιλίες και ανέφερε τα εξής:

«Χθες (Τρίτη) το βράδυ, ένα ιδιωτικό αεροσκάφος τύπου Falcon 50, με αριθμό ουράς 9H-DFS, εγγεγραμμένο στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Μάλτας, το οποίο απογειώθηκε στις 20:17 τοπική ώρα από το Αεροδρόμιο Εσενμπόγκα της Άγκυρας με προορισμό το Αεροδρόμιο Μιτίγκα της Τρίπολης στη Λιβύη, δυστυχώς υπέστη δυστύχημα/συντριβή. Πριν από τη συντριβή του αεροσκάφους, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες συνομιλίες μεταξύ του Κέντρου Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας Εσενμπόγκα και του κυβερνήτη και συγκυβερνήτη:

Σχετικά με το περιστατικό ατυχήματος/συντριβής του αεροσκάφους με κωδικό κλήσης HMJ185 την 23.12.2025:

  • Στις 20:17 τοπική ώρα (σ.σ 21:17 ώρα Ελλάδας), το αεροσκάφος HMJ185 απογειώθηκε από το Αεροδρόμιο Εσενμπόγκα σύμφωνα με τις τυπικές διαδικασίες. Μετά την απογείωση, ο Πύργος του Εσενμπογκά παρέδωσε τον έλεγχο στη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης και στη συνέχεια στη Μονάδα Ελέγχου Περιοχής του Κέντρου μας, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
  • Επιτράπηκε στο αεροσκάφος η σταδιακή άνοδος στα ύψη που ζητήθηκαν.
  • Στις 20:25, δόθηκε άδεια για πλεύση στο ύψος των 34.000 ποδών.
  • Στις 20:31, ενώ το αεροσκάφος βρισκόταν σε ύψος περίπου 32.000 ποδών, εξέπεμψε PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN (το επίπεδο κάτω από το σήμα MAYDAY), ανέφερε γενική ηλεκτρική βλάβη και ζήτησε διανυσμάτωση ραντάρ (πορεία πτήσης) για επιστροφή στην Άγκυρα.
  • Στις 20:32, κατόπιν οδηγίας του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας, δόθηκαν στο αεροσκάφος η πορεία και το επίπεδο καθόδου για την επιστροφή στο αεροδρόμιο Εσενμπόγκα.
  • Στις 20:33, ο πιλότος ενεργοποίησε τον κωδικό έκτακτης ανάγκης 7700. Μετά την επιβεβαίωση του προβλήματος από τον ελεγκτή, διαπιστώθηκε ότι οι πληροφορίες υψομέτρου του αεροσκάφους δεν ήταν πλέον ορατές στο ραντάρ.
  • Στις 20:34, λόγω παρεμβολών στις επικοινωνίες πιλότου-ελεγκτή, ο ελεγκτής επιβεβαίωσε το επίπεδο ήχου με τον πιλότο. Ταυτόχρονα, το αεροσκάφος παραδόθηκε στη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης, αφού επιβεβαιώθηκε το ύψος του από τη Μονάδα Ελέγχου Περιοχής.
  • Στις 20:35, το αεροσκάφος εξέπεμψε ξανά PAN-PAN, επικοινώνησε με τη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης για την επιστροφή και έλαβε οδηγίες για διανυσμάτωση και επίπεδα καθόδου.
  • Στις 20:36, η ευκρίνεια της επικοινωνίας χάθηκε και η φωνή του πιλότου έγινε δυσδιάκριτη. Παράλληλα, σημειώθηκαν μερικές απώλειες των στοιχείων πτήσης στην οθόνη του ραντάρ.
  • Στις 20:38, το αεροσκάφος χάθηκε εντελώς από την οθόνη του ραντάρ. Την ίδια ώρα, δεν υπήρξε απάντηση στις κλήσεις του ελεγκτή. Για περίπου 5 λεπτά έγιναν προσπάθειες επικοινωνίας μέσω διαφορετικών συχνοτήτων χωρίς αποτέλεσμα. Αμέσως ενημερώθηκαν οι αρμόδιες μονάδες για την έναρξη επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης.<

Λόγω της αδυναμίας εντοπισμού του αεροσκάφους και έναντι της πιθανότητας αναγκαστικής προσγείωσης, οι απογειώσεις και προσγειώσεις στο αεροδρόμιο Εσενμπόγκα ανεστάλησαν προσωρινά για την ασφάλεια της αεροπλοΐας.

Το Κέντρο Αναφοράς Αεράμυνας της Πολεμικής Αεροπορίας επιβεβαίωσε ότι το αεροσκάφος συνετρίβη κοντά στο χωριό Κεσικαβάκ στην περιοχή Χαϊμανά. Οι ομάδες του Κέντρου Διερεύνησης Ασφάλειας Μεταφορών κατευθύνθηκαν στο σημείο.

Κατά τις έρευνες στο σημείο της συντριβής, βρέθηκαν ο καταγραφέας φωνής πιλοτηρίου (CVR) και ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης (FDR). Έχει ξεκινήσει η προκαταρκτική έκθεση και αποφασίστηκε η εξέταση των καταγραφέων σε μια ουδέτερη χώρα για τον προσδιορισμό των αιτιών της πτώσης.

Εκφράζουμε τα συλλυπητήριά μας στις οικογένειες των θυμάτων, καθώς και στο φίλο και αδελφό κράτος και λαό της Λιβύης».