Κοσμος

Τα ταξί χωρίς οδηγό στο στόχαστρο: Οργή στο Σαν Φρανσίσκο μετά τον θάνατο γάτας

Το περιστατικό έφερε πολιτικές αναταράξεις

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Τα ταξί χωρίς οδηγό στο στόχαστρο: Οργή στο Σαν Φρανσίσκο μετά τον θάνατο γάτας

Στο Σαν Φρανσίσκο έχουν δει πολλά τα τελευταία χρόνια, αλλά η οργή που ξέσπασε στη Μίσιον μετά τον θάνατο του Kit Kat —της εμβληματικής “μασκότ” της 16ης Οδού— τα ξεπερνά όλα. Ο αγαπημένος γάτος της γειτονιάς, γνωστός σε θαμώνες και μαγαζάτορες ως «δήμαρχος της 16th Street», σκοτώθηκε αργά το βράδυ στις 27 Οκτωβρίου όταν ένα αυτόνομο ταξί της Waymo τον παρέσυρε και τον άφησε αιμόφυρτο στον δρόμο.

Για μια πόλη όπου εκατοντάδες ζώα σκοτώνονται κάθε χρόνο από ανθρώπινους οδηγούς, η αντίδραση ίσως να φάνταζε υπερβολική. Όμως στον στενό πυρήνα της Μίσιον, ο Kit Kat δεν ήταν απλώς ένας γάτος: ήταν κομμάτι της τοπικής ταυτότητας. Το μπαρ Delirium, όπου ο γάτος σύχναζε για χαδάκια και παρέα, γέμισε με φωτογραφίες, μνήμες και βαριά ατμόσφαιρα. «Ο Kit Kat ήταν ο δικός μας θρύλος. Και τώρα… χάθηκε έτσι», είπε η μπάρμεν Μαργαρίτα Λάρα.

Η Waymo παραδέχτηκε πως το όχημά της χτύπησε τη γάτα, σημειώνοντας ότι εκείνη «πετάχτηκε κάτω από το αυτοκίνητο τη στιγμή που ξεκινούσε». Όμως η απάντηση δεν κατάφερε να κατευνάσει την οργή. Στη γειτονιά ξεφύτρωσαν αφίσες που γράφουν «Viva Kit Kat – Waymo Out», ενώ στα social media ξέσπασε νέος κύκλος αντιπαράθεσης για τον ρόλο της αυτοματοποίησης στη ζωή της πόλης.

Το περιστατικό έφερε πολιτικές αναταράξεις. Η προοδευτική δημοτική σύμβουλος Τζάκι Φίλντερ, γνωστή για τις στενές σχέσεις της με τα εργατικά σωματεία, ζητά πλέον να αποκτήσει η πόλη το δικαίωμα να ρυθμίζει η ίδια τις υπηρεσίες αυτόνομων οχημάτων. «Όταν οδηγεί άνθρωπος, υπάρχει υπευθυνότητα. Εδώ, δεν υπάρχει κανείς να απολογηθεί», δήλωσε. Κάτοικοι και ακτιβιστές συγκρίνουν τον θάνατο ενός γάτου με τις δεκάδες ανθρώπινες ζωές που χάνονται κάθε χρόνο από οδηγούς. «Μέσα σε λίγες εβδομάδες, 12 ακόμη γάτες βρέθηκαν νεκρές από τροχαία. Καμία δεν έγινε πρωτοσέλιδο», υπενθύμισε η υπηρεσία Animal Care and Control της πόλης.

Παρά το κλίμα έντασης, η Waymo εξακολουθεί να απολαμβάνει ευρεία αποδοχή. Με έναν στόλο 1.000 οχημάτων στο Σαν Φρανσίσκο και πρόσφατη επέκταση σε αυτοκινητόδρομους και αεροδρόμια, η εταιρεία υποστηρίζει ότι τα ρομποταξί της είναι «91% ασφαλέστερα» από τους ανθρώπινους οδηγούς. Ακόμη και ο δήμαρχος Ντάνιελ Λιούρι υπερασπίστηκε την τεχνολογία, λέγοντας: «Είναι πιο ασφαλή από εμάς στο τιμόνι».

Ωστόσο, για όσους γνώριζαν τον Kit Kat, καμία στατιστική δεν αλλάζει την πραγματικότητα. Η Σε Γουά Μου, μπάρμεν στο Delirium, ήταν εκείνη που σήκωσε τον βαριά τραυματισμένο γάτο και τον μετέφερε σε κτηνιατρική κλινική. «Τον μιλούσα μέχρι το τέλος. Ήταν τρομερό», είπε συγκινημένη.

Οι φωτογραφίες του εξακολουθούν να βρίσκονται δίπλα στο ταμείο του Randa’s Market, του παντοπωλείου όπου ζούσε τα τελευταία έξι χρόνια. Ο ιδιοκτήτης, Μάικ Ζεϊντάν, είπε ότι ακόμη πιάνει τον εαυτό του να τον ψάχνει στα ράφια. «Μας λείπει. Ήταν ψυχή της γειτονιάς».

Και ενώ η πόλη διαφωνεί για το μέλλον των αυτόνομων οχημάτων, ένα πράγμα φαίνεται σίγουρο: ο Kit Kat άφησε πίσω του ένα αποτύπωμα πολύ μεγαλύτερο από το μέγεθός του. Σε μια γειτονιά που αλλάζει γρήγορα, η απώλειά του έγινε σύμβολο όλων όσων χάνονται μαζί με τις ιστορίες της πόλης.

Πηγή: The New York Times