Κοσμος

Από τον Τζο Ρόγκαν στο TikTok και από το X στο Threads - 54% των Αμερικανών ενημερώνονται πλέον από τα Social Media

Τι έδειξε νέα έρευνα που πραγματοποίησε Ινστιτούτο στις ΗΠΑ

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Από τον Τζο Ρόγκαν στο TikTok και από το X στο Threads - 54% των Αμερικανών ενημερώνονται πλέον από τα Social Media - Τι έδειξε νέα έρευνα που πραγματοποίησε Ινστιτούτο στις ΗΠΑ

Περισσότεροι από τους μισούς πολίτες (54%) ενημερώνονται πλέον μέσω των Social Media όπως το Facebook, το X (πρώην Twitter) και το YouTube, ξεπερνώντας την τηλεόραση (50%) και τις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες και εφαρμογές (48%), σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου Reuters. Η στροφή προς τα social media και την ενημέρωση μέσω προσωπικοτήτων δεν αφορά μόνο τις ΗΠΑ, αλλά εκεί οι αλλαγές φαίνεται να συντελούνται ταχύτερα και με μεγαλύτερη επίδραση.

Ο podcaster Τζο Ρόγκαν ήταν η πιο συχνά εμφανιζόμενη προσωπικότητα, καθώς το 22% του πληθυσμού δήλωσε ότι είδε μέσα στην τελευταία εβδομάδα κάποιο νέο ή σχόλιό του. Η άνοδος της «ειδησεογραφίας μέσω προσωπικοτήτων» και των βίντεο στα social media αποτελεί σοβαρή πρόκληση για τα παραδοσιακά μέσα, τονίζει ο συγγραφέας της έκθεσης, Νικ Νιούμαν.

Η έρευνα καταγράφει επίσης το φαινόμενο αρκετοί πολιτικοί –ιδίως λαϊκιστές– να αποφεύγουν τις παραδοσιακές συνεντεύξεις και να προτιμούν φιλοξενούμενοι σε φιλικά κανάλια ή influencers που δεν τους ασκούν κριτική, ενώ αρκετοί εξ αυτών σχετίζονται με τη διασπορά ψευδών ειδήσεων. Παρά τη δημοφιλία τους, σχεδόν οι μισοί συμμετέχοντες παγκοσμίως (47%) θεωρούν τους influencers και τις διαδικτυακές προσωπικότητες βασική πηγή παραπληροφόρησης – σε ισοδύναμο επίπεδο με τους πολιτικούς.

Η χρήση του X για ενημέρωση είτε παραμένει σταθερή είτε αυξάνεται, με τις ΗΠΑ να παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη άνοδο. Από τότε που ο Έλον Μασκ ανέλαβε την πλατφόρμα (2022), αυξήθηκε σημαντικά το δεξιόστροφο κοινό – ιδιαίτερα στους νέους άνδρες – ενώ οι πιο προοδευτικοί χρήστες απομακρύνθηκαν. Αντίθετα, εναλλακτικά δίκτυα όπως το Threads, το Bluesky και το Mastodon έχουν περιορισμένη διείσδυση (κάτω από 2%). Παράλληλα, το TikTok είναι το κοινωνικό δίκτυο με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ως πηγή ειδήσεων (17% παγκοσμίως), ενώ η χρήση AI chatbots για ενημέρωση αυξάνεται, ιδίως στους κάτω των 25. Ωστόσο, οι περισσότεροι εκφράζουν ανησυχίες πως η τεχνητή νοημοσύνη θα μειώσει τη διαφάνεια και την αξιοπιστία των ειδήσεων.