Κοσμος

Πίνακας του 17ου αιώνα βρέθηκε σε σοφίτα αχυρώνα - Πωλήθηκε πάνω από 7 εκατ. δολάρια

Έργο του Ολλανδού ζωγράφου Φρανς Ποστ - Άλλαξε χέρια μέσα σε 2 λεπτά

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Πίνακας ζωγραφικής του 1666 του Φρανς Ποστ βρέθηκε σε σοφίτα στο Κονέκτικατ και πουλήθηκε για πάνω από 7 εκατ. δολάρια στον οίκο Sotheby’s

Ένας πίνακας ζωγραφικής που ανακαλύφθηκε στη σοφίτα ενός αχυρώνα στο Κονέκτικατ σχεδόν τρεις δεκαετίες πριν, ήταν πρακτικά αγνώριστος.

Ως βρόμικο, μαύρο και καλυμμένο από σκόνη, περιγράφει τον πίνακα ζωγραφικής ο Τζορτζ Γουάχτερ, πρόεδρος του οίκου Sotheby’s για τη Βόρεια και Νότια Αμερική.

Όπως ανέφερε στη δημοσιογράφο Τζούλι Μπέλκοβ του Robb Report: «Δύσκολα μπορούσες να διακρίνεις κάτι».

Από τη σκόνη της σοφίτας στην παγκόσμια εικαστική σκηνή

Ωστόσο, ο Γουάχτερ είχε τη διαίσθηση πως κάτω από τη βρωμιά κρυβόταν ένας σπουδαίος πίνακας. Σύμφωνα με την Κάρλι Πόρτερφιλντ της Art Newspaper, παρότρυνε τους συλλέκτες Τζόρνταν και Τόμας Σόντερς να τον αποκτήσουν το 1998 έναντι 2,2 εκατ. δολαρίων.

Τον παρέδωσαν στη Νάνσι Κριγκ, διακεκριμένη συντηρήτρια έργων τέχνης στη Νέα Υόρκη, η οποία με διαλύτες και βαμβακερά σφουγγάρια αποκάλυψε κάτω από τη σκόνη έναν καταγάλανο ουρανό, ερείπια μιας εκκλησίας, σκλάβους άντρες και γυναίκες με καλάθια, καθώς και εξωτικά ζώα όπως μυρμηγκοφάγους και αρμαντίλλους.

Ο πίνακας ήταν το Άποψη της Ολίντα, Βραζιλία, με Ερείπια της Ιησουιτικής Εκκλησίας, του 1666, έργο του Ολλανδού καλλιτέχνη Φρανς Ποστ. Λιγότερο από δύο λεπτά μετά την έναρξη της δημοπρασίας στον Sotheby’s τον περασμένο μήνα, πουλήθηκε για πάνω από 7 εκατ. δολάρια, καταρρίπτοντας ρεκόρ για τον Ποστ.

View this post on Instagram

A post shared by Sotheby's (@sothebys)

Ο Φρανς Ποστ και η εξωτική απεικόνιση της Βραζιλίας

Ο Ποστ, γεννημένος το 1612 στο Χάαρλεμ της Ολλανδίας, ταξίδεψε στη “Ολλανδική Βραζιλία” το 1637 ως μέλος της ακολουθίας του Ιωάννη Μαυρικίου του Νασσάου. Κατά την οκταετή του παραμονή, δημιούργησε επτά πίνακες επί τόπου, αλλά μετέφερε μαζί του πλήθος σχεδίων και εμπειριών.

Ο πρώτος του κύκλος πελατών ήταν πρώην έμποροι και αποικιοκράτες που αναζητούσαν ρεαλιστικές αναπαραστάσεις. Σταδιακά, η αγορά στράφηκε σε όσους αναζητούσαν ένα εξωτικό ιδεώδες της Βραζιλίας, αδιαφορώντας για την ακρίβεια.

Το έργο του 1666 αποτελεί ένα τέτοιο παράδειγμα: μια φαντασιακή σύνθεση από σκηνές και στοιχεία. Μυρμηγκοφάγοι, παπαγάλοι και παγώνια περιβάλλουν μια ανανά. Στο προσκήνιο, σκλάβοι διασχίζουν χωράφια, ενώ στο βάθος διακρίνεται ο ποταμός Μπεμπερίμπε και τα ερείπια της Εκκλησίας της Παναγίας των Χαρίτων στην Ολίντα.

Όπως σχολιάζει η ειδικός στα έργα Παλαιών Δασκάλων του Sotheby’s, Ντάρια Φόνερ, «είναι σχεδόν περισσότερο ένα καπρίτσιο, μια φανταστική τοπιογραφία, παρά μια γεωγραφικά ακριβής απεικόνιση – κι αυτό την κάνει ακόμα πιο συγκινητική».

Πριν καταλήξει στη σοφίτα του Κονέκτικατ, το έργο ανήκε σε σειρά Παριζιάνων συλλεκτών, πιθανόν και στον Ιωσήφ Φες, θείο του Ναπολέοντα. Σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Πόλακ του Sotheby’s, το έργο είναι ένα από τα πιο σπουδαία του Ποστ, ένα καλλιτεχνικό αποτύπωμα μιας εποχής και μιας αγοράς που αναζητούσε το εξωτικό με τα μάτια της Ευρώπης.

(Πηγή: Smithsonian Mag)