- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Η Shein κατηγορείται ότι «ντροπιάζει» τους πελάτες ώστε να αγοράζουν περισσότερα απ’ όσα μπορούν να αντέξουν οικονομικά
Eπίσημη καταγγελία στις ευρωπαϊκές αρχές υπέβαλαν οι Αρχές προστασίας καταναλωτών από 21 χώρες σχετικά με τις φερόμενες «σκοτεινές πρακτικές» της κινεζικής εταιρείας fast fashion Shein, περιλαμβανομένου του «εκφοβισμού» των καταναλωτών ώστε να ξοδεύουν περισσότερα από όσα αντέχει το πορτοφόλι τους.
Η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC) υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή φάκελο 29 σελίδων, καταγράφοντας πολλαπλά παραδείγματα από τις λεγόμενες «σκοτεινές πρακτικές» (dark patterns), δηλαδή παραπλανητικές τεχνικές που στοχεύουν στην ενθάρρυνση των αγορών. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται υποτιθέμενα ψεύτικα χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης, μηνύματα περί περιορισμένων αποθεμάτων, πιεστικές τακτικές, δημιουργία φόβου απώλειας ευκαιρίας (FOMO), καθώς και εξαναγκαστική εγγραφή στον ιστότοπο ή την εφαρμογή.
Η BEUC αναφέρει επίσης ότι η Shein χρησιμοποιεί την πρακτική που είναι γνωστή ως «confirm shaming», δηλαδή τακτικές που κάνουν τον καταναλωτή να αισθάνεται άσχημα αν δεν προχωρήσει σε αγορά προϊόντος.
Η απάντηση της Shein
Η Shein απάντησε επικριτικά προς τη BEUC, δηλώνοντας ότι η οργάνωση αρνήθηκε να συναντηθεί με την εταιρεία για να συζητήσουν τα ζητήματα αυτά. «Αυτή η απροθυμία για διάλογο είναι εξαιρετικά απογοητευτική, ιδιαίτερα δεδομένης της αυξανόμενης δημοτικότητας της Shein μεταξύ των Ευρωπαίων καταναλωτών», ανέφερε η εταιρεία.
Ως μέρος της επίσημης καταγγελίας της, η BEUC ζητά από την Ε.Ε. να υποχρεώσει τη Shein να αποκαλύψει τα δεδομένα που υποστηρίζουν ισχυρισμούς μάρκετινγκ, όπως το ότι «τα αποθέματα εξαντλούνται» ή τα χρονόμετρα που μετρούν αντίστροφα μέχρι το τέλος των προσφορών.
Η BEUC κατηγορεί τη Shein για «αθέμιτες εμπορικές πρακτικές» που, όπως υποστηρίζει, «οδηγούν σε σοβαρές αρνητικές συνέπειες για τους καταναλωτές και την κοινωνία συνολικά», γεμίζοντας τις ντουλάπες με ελάχιστα χρησιμοποιημένα ρούχα και προωθώντας μεθόδους παραγωγής που ενδέχεται να περιλαμβάνουν επικίνδυνες χημικές ουσίες.
Επιπλέον, η BEUC κατηγορεί την εταιρεία ότι προωθεί καταναλωτικές συνήθειες που επιβαρύνουν το περιβάλλον και την κοινωνία.
Υπερκατανάλωση που οδηγεί σ
«Από τη μία πλευρά, προωθούν την υπερκατανάλωση και οδηγούν σε οικονομική ζημία για τους καταναλωτές. Από την άλλη, εντείνουν την υπερκατανάλωση ενδυμάτων, τα οποία συχνά περιέχουν επιβλαβείς χημικές ουσίες, παραπλανώντας και αποδυναμώνοντας τις προσπάθειες των καταναλωτών για μια πράσινη μετάβαση. Τελικά, οι πρακτικές αυτές τροφοδοτούν τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα που προκαλεί η βιομηχανία fast fashion», αναφέρει η καταγγελία.
Σωρεία παραβιάσεων - Έρχονται πρόστιμα
Η BEUC υποστηρίζει ότι αν η Shein δεν μπορεί να προσκομίσει τα δεδομένα που στηρίζουν τους ισχυρισμούς της σχετικά με τις προσφορές και τα αποθέματα, θα πρέπει να της απαγορευτεί να χρησιμοποιεί τέτοια μηνύματα εντός της Ε.Ε.
Η ομάδα καταναλωτικής προστασίας εξέφρασε επίσης ανησυχίες για την «κυκλοφορία μη ασφαλών προϊόντων στην Ευρώπη, τα οποία ενδέχεται να μην πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα για υφάσματα και αξεσουάρ».
Η καταγγελία κατατέθηκε τέσσερις μήνες μετά την έναρξη έρευνας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (Consumer Protection Cooperation Network - CPC) σχετικά με τη συμμόρφωση της Shein με τη νομοθεσία προστασίας των καταναλωτών στην Ε.Ε.
Την προηγούμενη εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το CPC κοινοποίησαν στη Shein ότι παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία σε διάφορους τομείς, όπως ψεύτικες εκπτώσεις, πιεστικές πωλήσεις και παραπλανητικές ετικέτες προϊόντων, που υποδηλώνουν ότι προσφέρεται κάτι ξεχωριστό, ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για χαρακτηριστικά που απαιτούνται από το νόμο.
Οι αρχές κάλεσαν τη Shein να σεβαστεί τη νομοθεσία περί προστασίας καταναλωτή και την προειδοποίησαν ότι ενδέχεται να επιβληθούν πρόστιμα αν δεν συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις της Ε.Ε.
Η BEUC σημείωσε ότι η καταγγελία της συμπληρώνει τις ενέργειες της Ε.Ε. και βασίζεται σε «πρόσθετα αποδεικτικά στοιχεία» και «εκτενή έρευνα από οργανώσεις καταναλωτών σε όλη την Ευρώπη».
Ωστόσο, η Shein απάντησε: «Οι καταναλωτές θα εξυπηρετούνταν καλύτερα αν η BEUC δεχόταν να συναντηθεί μαζί μας, να της εξηγήσουμε πώς λειτουργούμε και να συζητήσουμε ανοικτά και με διαφάνεια όποιες ανησυχίες έχουν. Δυστυχώς, έχουν απορρίψει κάθε μία από τις πολλές αιτήσεις μας για συνάντηση τα τελευταία χρόνια».
Η εταιρεία πρόσθεσε ότι ήδη συνεργάζεται εποικοδομητικά με εθνικές αρχές καταναλωτών και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να αποδείξει τη δέσμευσή της στη συμμόρφωση με τη νομοθεσία της Ε.Ε.
Πηγή: Guardian