Κοσμος

Ο Ιταλός καλλιτέχνης Μικελάντζελο Πιστολέτο, υποψήφιος για το Νόμπελ Ειρήνης

Μια θρυλική μορφή του κινήματος Arte Povera

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

«Δεν ξέρω αν θα φτάσουμε στην ειρήνη, αλλά το γεγονός ότι εργαζόμαστε προς αυτό, με κάνει να νιώθω καλύτερα», δήλωσε ο Μικελάντζελο Πιστολέτο

Ο Ιταλός καλλιτέχνης και θρυλική μορφή του κινήματος Arte Povera, Μικελάντζελο Πιστολέτο, προτάθηκε για το Νόμπελ Ειρήνης, όπως ανακοίνωσε το Ίδρυμά του, Cittadellarte-Pistoletto.

Η λίστα των υποψηφίων κρατείται μυστική από τη Νορβηγική Επιτροπή Νόμπελ στο Όσλο της Νορβηγίας, αλλά ορισμένα άτομα που έχουν το δικαίωμα να προτείνουν υποψηφιότητες μπορούν επίσης να επιλέξουν να ανακοινώσουν τις προτάσεις τους πριν ληφθεί η τελική απόφαση.

Η υποψηφιότητα του Πιστολέτο αποκαλύφθηκε από τον Σύνδεσμο Ιδρύματος Γκορμπατσόφ σε μια εκδήλωση στις 21 Φεβρουαρίου στην Πινακοθήκη Alberoni στην Πιατσέντσα της Ιταλίας. Η ανακοίνωση δημοσιοποιήθηκε από το ίδρυμά του, Cittadellarte, το οποίο εκπαιδεύει επαγγελματίες από διάφορους τομείς σχετικά με το πώς η τέχνη μπορεί να μεταμορφώσει την κοινωνία μέσω της κοινωνικής ευθύνης.

Το ίδρυμα ανέφερε ότι η υποψηφιότητα υποστηρίχθηκε από το Nobel Italia και έγινε αποδεκτή από τη Νορβηγική Επιτροπή Νόμπελ.

«Βλέπω την υποψηφιότητα όχι απλώς ως μια προσωπική επιβράβευση για όσα έχω κάνει μέχρι τώρα, αλλά ως μια δέσμευση για το μελλοντικό μου έργο», δήλωσε ο Πιστολέτο στο δελτίο τύπου.

Γεννημένος στην ιταλική πόλη Μπιέλα το 1933, ο Μικελάντζελο Πιστολέτο απέκτησε διεθνή αναγνώριση τη δεκαετία του 1960 με τα Καθρεπτικά του έργα (Mirror Paintings), τα οποία χρησιμοποιούσαν αντανακλαστικές επιφάνειες για να ενσωματώνουν τους θεατές στο ίδιο το έργο τέχνης.

Αναδείχθηκε σε κεντρική μορφή του Arte Povera, ενός μεταπολεμικού κινήματος που απέρριπτε τον εμπορευματοποιημένο χαρακτήρα της τέχνης, τις οικονομικές δομές και τον υλισμό της φασιστικής Ιταλίας. Ο καλλιτέχνης πρωτοστάτησε στη χρήση υφασμάτων, μετάλλου και ξύλου, ανατρέποντας τις καλλιτεχνικές συμβάσεις και αμφισβητώντας τις δομές εξουσίας.

Οι παραστάσεις του «θολώνουν» τα όρια μεταξύ τέχνης και ζωής, ενθαρρύνοντας τη δημόσια συμμετοχή.

Αλλά η πιο άμεση καλλιτεχνική του πρωτοβουλία για την ειρήνη είναι ο «Τρίτος Παράδεισος» (Third Paradise), ένα μανιφέστο που έγραψε το 2003, το οποίο απεικονίζεται από ένα σύμβολο του απείρου με τρεις βρόγχους.

Η ιδέα του «Τρίτου Παραδείσου» επιδιώκει να προωθήσει την ισορροπία μεταξύ φύσης, ανθρωπότητας και τεχνολογίας για μια βιώσιμη κοινωνία.

Από τότε, ο «Τρίτος Παράδεισος» έχει εμπνεύσει δημόσιες περφόρμανς, installations και πολιτικές διαδηλώσεις, συμπεριλαμβανομένης μιας πορείας ειρήνης στην Κούβα το 2014, όπου χιλιάδες άνθρωποι περπάτησαν για να προωθήσουν τη συμφιλίωση.

Μετά την ανακοίνωση της υποψηφιότητάς του, το ίδρυμά του δημοσίευσε μια συνέντευξη με ερωτήσεις και απαντήσεις, όπου ανέλυσε τις απόψεις του για την ειρήνη.

«Η τέχνη πρέπει να αναλάβει έναν κινητήριο ρόλο για ριζική αλλαγή, προωθώντας μια κοινή, υπεύθυνη αντίληψη της ανθρωπότητας και μια ειρηνική αυτοπιστοποίηση της νοημοσύνης», δήλωσε ο Μικελάντζελο Πιστολέτο. «Δεν ξέρω αν θα φτάσουμε ποτέ στην ειρήνη, αλλά το γεγονός ότι εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση με κάνει να νιώθω καλύτερα».

Μέχρι στιγμής, περισσότερα από δώδεκα άτομα και οργανισμοί έχουν προταθεί για το Νόμπελ Ειρήνης 2025. Ανάμεσα στους υποψηφίους είναι και ο Μάζιν Κουμσίγιεχ, Παλαιστίνιος επιστήμονας και ιδρυτής του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας της Παλαιστίνης, ο οποίος έχει προταθεί για το έργο του υπέρ του τερματισμού της ισραηλινής κατοχής και της δημιουργίας ενός δημοκρατικού κράτους ως λύση στη σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης.

Ο νικητής του Νόμπελ Ειρήνης θα ανακοινωθεί τον Οκτώβριο και θα του απονεμηθεί το βραβείο τον Δεκέμβριο του 2025.

Πηγή: Artnet