- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Σαν σήμερα, γεννήθηκε η Κάθριν Χέπμπορν
Η αντισυμβατική σταρ του πρώιμου Χόλιγουντ που έθεσε νέα δεδομένα για τη θέση των γυναικών στον κινηματογράφο
Σαν σήμερα 12 Μαΐου: Γεννιέται η Κάθριν Χέπμπορν - Η αντισυμβατική σταρ του πρώιμου Χόλιγουντ που έθεσε νέα δεδομένα για τη θέση των γυναικών στον κινηματογράφο
Αποτελεί μια από τις πιο εμβληματικές γυναίκες του πρώιμου Χόλιγουντ. Ερμήνευσε πλήθος ρόλων με ένα δυναμικό χαρακτήρα μη αποδεκτό έως τότε από τις πρωταγωνίστριες της μεγάλης οθόνη και συζητήθηκε για τις αντισυμβατικές ιδέες της. Η αντισυμβατική καλλονή του κινηματογράφου Κάθριν Χέπμπορν γεννήθηκε σαν σήμερα και άφησε στο διάβα της μια ασύλληπτη υποκριτική καριέρα γεμάτη επαίνους, βραβεία, συγκρούσεις αλλά και ως μιας ζωηρής ερμηνεύτριας με μια δόση εκκεντρικότητας. Ποια ήταν η Κάθριν Χέπμπορν που τιμήθηκε με 4 Βραβεία Όσκαρ Α΄Γυναικείου Ρόλου που δεν πήγε να παραλάβει ποτέ κανένα;
Τα πρώτα χρόνια της Κάθριν Χάουτον Χέπμπορν
Η Κάθριν Χιούτον Χέπμπορν γεννήθηκε στο Χάρτφορντ της πολιτείας Κονέκτικατ στις 12 Μαΐου 1907, από εύπορους γονείς με φιλελεύθερες αρχές. την Κάθριν Μάρθα Χούτον και τον Τόμας Νόρβαλ Χέπμπορν. Ο πατέρας της Χέπμπορν ήταν πλούσιος και επιφανής χειρουργός του Κονέκτικατ και η μητέρα της ήταν ηγέτιδα του κινήματος για το δικαίωμα ψήφου των γυναικών. Μέσα στο φιλελεύθερο αυτό πλαίσιο των πολλών ερεθισμάτων, η μικρή Κάθριν μαθαίνει να μην κρύβει τα λόγια της και ανοίγεται στον κόσμο.
Οι γονείς της Χέπμπορν επέμεναν για τα παιδιά τους και δη για τα τρία κορίτσια του να κολυμπούν, να παίζουν γκολφ και τένις και να κάνουν ιππασία. Αποτέλεσμα αυτού η Χέπμπορν σε όλη της τη μικρή ηλικία να ασχοληθεί με αθλοπαιδίες. Οι δικοί της μάλιστα την φώναζαν Τζίμι, και εκείνη πάντα φορούσε παντελόνια, που αργότερα τα έκανε μόδα, παρόλο που τότε οι γυναίκες, οι οποίες τολμούσαν να εμφανιστούν με το συγκεκριμένο ρούχο.
Οι απώλειες που σημάδεψαν τη ζωή και την πορεία της
Η Κάθριν Χέπμπορν βίωσε την πρώτη τραγωδία σε ηλικία 14 ετών το 1921 όταν ο ένας εκ των 5 αδερφών της, ο Τόμας Χάουτον Χέπμπορν αυτοκτόνησε. Για χρόνια δε μπορούσε να ξεπεράσει το σοκ, κάτι που την στιγμάτισε βαθύτατα. Η Χέπμπορν ήταν συντετριμμένη βυθίστηκε στην κατάθλιψη κι ήταν καχύποπτη με τους ανθρώπους Ήταν μάλιστα ένας από τους λόγους που χρησιμοποιούσε την ημερομηνία γέννησής του ως δική της (ο αδελφός της είχε γεννηθεί στις 8 Νοεμβρίου, εκείνη στις 12 Μαΐου του 1907).
Λίγο αργότερα η αυτοκτονία του αγαπημένου της θείου συντάραξε για ακόμη μια φορά τη νεαρή κοπέλα που λόγω των γεγονότων δεν επιθυμούσε να πάει στο σχολείο. Παρακολουθούσε κατ’ οίκον μαθήματα αλλά αυτό δεν την εμπόδισε να πάει στο Κολέγιο θηλέων του Bryn Mawr στην Πενσιλβάνια. Εκεί άρχισε να λαμβάνει μέρος σε πολλές παραστάσεις για να χτιστεί ο θρύλος της Κάθριν Χέπμπορν.
Η πρώιμη καριέρα
Ενώ ήταν στο κολέγιο, η Χέπμπορν αποβλήθηκε λόγω παραβίασης της απαγόρευσης εξόδου και καπνίσματος, το οποίο δεν προωθούνταν εκείνη την εποχή στις γυναίκες. Δεκαετίες αργότερα, η Χέπμπορν θα επιβεβαίωνε ότι όταν έπεφτε το σκοτάδι, συνήθιζε να κολυμπά γυμνή στο σιντριβάνι του κολεγίου. Έλαβε πτυχίο Ιστορίας και Φιλοσοφίας το 1928, την ίδια χρονιά έκανε το ντεμπούτο της στο Μπρόντγουεϊ με ένα μικρό ρόλο στο έργο «Νυχτερινή Οικοδέσποινα», ξεκινώντας μία πολλά υποσχόμενη καριέρα.
Το 1932 πρωτοεμφανίστηκε στον κινηματογράφο με το δράμα «Τραγωδία ενός πατέρα» («A Bill of Divorcement»), που σκηνοθέτησε ο Τζορτζ Κιούκορ, ο οποίος την επέβαλε αμέσως ως σταρ του κινηματογράφου, παρά τις αντιρρήσεις των παραγωγών της ταινίας. Αν και τότε ήταν μία «άγνωστη» ηθοποιός, μόλις 25 χρόνων όταν πληροφορήθηκε ότι η αμοιβή της θα ήταν πολύ μικρότερη από αυτή του συμπρωταγωνιστή της, Τζον Μπάριμο, απαίτησε αμέσως αύξηση.
Ο ανιψιός της, Mundy Hepburn, θυμόταν ότι το άγχος της ήταν ακραίο όταν επέστρεφε στα παρασκήνια μετά από ζωντανές παραστάσεις: «Πού και πού έκανε εμετό στο καλάθι των αχρήστων, επειδή ήταν τόσο νευρική και φοβισμένη» και έλεγε «Θέε μου, τι θα σκεφτούν πρέπει να κάνω καλή δουλεία». Μετά έβγαινε στη σκηνή και ήταν απολύτως λαμπρή.
Ο χορός των Όσκαρ
Η Χέπμπορν ήταν μια απρόσμενη σταρ του Χόλιγουντ. Διαθέτοντας ένα ιδιαίτερο πρότυπο ομιλίας και μια πληθώρα ιδιορρυθμιών, κέρδισε ανεπιφύλακτους επαίνους από τους θαυμαστές της και ανελέητη κριτική από τους επικριτές της. Απροκάλυπτα ειλικρινής, έκανε ό,τι ήθελε, αρνούμενη να παραχωρήσει συνεντεύξεις, φορώντας καθημερινά ρούχα σε μια εποχή που οι ηθοποιοί έπρεπε να αποπνέουν λάμψη 24 ώρες το 24ωρο και συγκρουόμενη ανοιχτά με τους πιο έμπειρους συναδέλφους της κάθε φορά που δεν ανταποκρίνονταν στα δικά της πρότυπα.
H θρυλική Κάθριν Χέπμπορν, απέσπασε συνολικά τέσσερα Όσκαρ για τις συμμετοχές της στις ταινίες «Morning Glory» (1933), «Guess Who Coming to Dinner» (1967), «The Lion in Winter» (1968) και «On Golden Pond» (1981). Συνολικά προτάθηκε 12 φορές για τις εμβληματικές ερμηνείες της (στη δεύτερη θέση μετά τη Στριπ) και ανέβηκε στη σκηνή της τελετής των Όσκαρ μόνο μία φορά, όχι για να παραλάβει κάποιο από τα βραβεία της, αλλά για να απονείμει το τιμητικό Όσκαρ στον παραγωγό και φίλο της Lawrence Weingarten το 1974.
Ανάμεσα στις άλλες αξέχαστες ταινίες της αξίζει να αναφερθούν «Η βασίλισσα της Αφρικής («The African Queen», 1951) του Τζον Χιούστον με συμπρωταγωνιστή τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, «Μακρύ ταξίδι μέσα στην νύχτα» («Long Day’s Journey into Night», 1962) του Σίντνεϊ Λιούμετ, βασισμένο στο θεατρικό του Ευγένιου Ο' Νιλ.
Η Κάθριν Χέπμπορν επέστρεφε στο Μπρόντγουεϊ, όποτε της δινόταν ευκαιρία με σεξπιρικούς και άλλους ρόλους του κλασικού θεάτρου. Το 1969 πρωταγωνίστησε στο μιούζικαλ των Λέρνερ και Λόου «Coco», βασισμένο στη ζωή της Κοκό Σανέλ. Ακόμη, εμφανίστηκε στα θεατρικά έργα «Ζήτημα βαρύτητας» («A Matter of Gravity», 1976) της Ένιντ Μπάγκνολντ και «Βαλς του Γουέστ Σάιντ» (West Side Waltz, 1981) του Έρνεστ Τόμπσον.
Η σχέση της με τον Σπένσερ Τρέισι
Η θυελλώδης σχέση της Κάθριν Χέπμπορν με τον Σπένσερ Τρέισι ήταν το «ρομάντζο» της εποχής. Η Χέπμπορν έκανε την πρώτη της εμφάνιση μαζί με τον Σπένσερ Τρέισι στο «Η γυναίκα της χρονιάς» (Woman of the Year,1942). Στα παρασκήνια το ζευγάρι ερωτεύτηκε, ξεκινώντας ένα ειδύλλιο που θα γινόταν ένα από τα πιο διάσημα του Χόλιγουντ, παρά το γάμο του Τρέισι με άλλη γυναίκα.
Η Χέπμπορν και ο Τρέισι έγιναν ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα ζευγάρια εντός και εκτός οθόνης. Η Χέπμπορν με το εύστροφο μυαλό της και τη χαρακτηριστική προφορά της, συμπλήρωνε το αεράτο «αντριλίκι» του Τρέσι, που έμοιαζε να προέρχεται από την εργατική τάξη. Όταν ο Τζόζεφ Λ. Μάνκιεβιτς τους σύστησε, η Χέπμπορν, η οποία φορούσε ειδικά τακούνια που πρόσθεταν αρκετά εκατοστά στο σώμα της, είπε, «Φοβάμαι πως είμαι πολύ ψηλή για εσάς, κύριε Τρέισι».
Ο Μάνκιεβιτς ανταπάντησε «Μην ανησυχείς, σύντομα θα σου κόψει τον αέρα» Όπως παρατήρησε η εφημερίδα The Daily Telegraph στη νεκρολογία της Χέπμπορν, «Η Χέπμπορν και ο Σπένσερ Τρέισι ήταν θελκτικότατοι όταν λογομαχούσαν δριμύτατα: δεν μπορούσε να πει κανείς αν απολάμβαναν περισσότερο τη μάχη ή ο ένας τον άλλο».
Η σχέση τους δεν μετουσιώθηκε σε γάμο, επειδή ο Τρέισι ήταν παντρεμένος και πατέρας ενός κωφάλαλου παιδιού και δεν ήθελε να πάρει διαζύγιο από τη σύζυγό του Λουίζ και να εγκαταλείψει το παιδί του κερδίζοντας τη δική του ευτυχία. Ο δεσμός τους κράτησε από το 1941 έως τον θάνατο του Τρέισι το 1967 και καθ' όλη τη διάρκειά του οι δυο τους ζούσαν σε ξεχωριστά σπίτια. Μία φορά το χρόνο πήγαιναν ένα μεγάλο ταξίδι μαζί, ωστόσο ο Τρέισι περνούσε όλες τις γιορτές με την οικογένειά του, αφήνοντας μόνη τη διάσημη αγαπημένη του, η οποία δεν παραπονέθηκε ποτέ.
Η Χέπμπορν σταμάτησε να εργάζεται για πέντε χρόνια μετά το «Μακρύ ταξίδι μέσα στη νύχτα» (Long Day's Journey Into The Night) για να φροντίσει τον Τρέισι, ενώ η υγεία του ήταν εξασθενημένη. Για λόγους κοινωνικής ευαισθησίας, ιδιαίτερα όσον αφορούσε την οικογένεια του Τρέισι, η Χέπμπορν δεν παρευρέθηκε στην κηδεία του. Η ίδια είπε για τον εαυτό της πως ήταν τόσο πληγωμένη που δε θα μπορούσε να ξαναδεί το Μάντεψε ποιος θα 'ρθει το βράδυ, λέγοντας πως της ξυπνούσε αναμνήσεις από τον Τρέισι, οι οποίες ήταν υπερβολικά επώδυνες ψυχικά.
Η αντισυμβατική σταρ
Η ίδια αρνήθηκε σθεναρά να ενδυθεί την παραδοσιακή εικόνα της χολιγουντιανής σταρ, που ήθελε τις πρωταγωνίστριες να φέρονται με συγκεκριμένο τρόπο εκτός οθόνης. Η Χέπμπορν έκανε το ακριβώς αντίθετο: απέφευγε με κάθε κόστος τα φώτα της δημοσιότητας. «Αν ακολουθείς όλους τους κανόνες», συνήθιζε να λέει, «χάνεις όλη τη διασκέδαση». Η ίδια δεν παντρεύτηκε ποτέ και δεν απέκτησε παιδιά, μια απόφαση που προκάλεσε εντύπωση σε μια κοινωνία που περίμενε από τις γυναίκες να ακολουθήσουν την παράδοση της εποχής. Χάραξε τη δική της πορεία μακριά από τα «κοινωνικά -προοδευτικά» προφίλ της εποχής.
Η Κάθριν Χέπμπορν πέθανε στις 29 Ιουνίου 2003, σε ηλικία 96 ετών, στο ίδιο σπίτι που γεννήθηκε και μεγάλωσε, στο αγαπημένο της Κονέκτικατ. Προς τιμήν της εκτεταμένης θεατρικής προσφοράς της, τα φώτα του Μπρόντγουεϊ χαμήλωσαν για ώρα.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ήρθαν ξανά κοντά με έναν απροσδόκητο τρόπο
Αντιδράσεις από τα κόμματα της αντιπολίτευσης
«Η ερμηνεία της Κλαρίσα Γουόρντ αξίζει Όσκαρ» γράφουν χρήστες στο Χ
Δεκάδες χιλιάδες διαδηλωτές έξω από την Εθνοσυνέλευση
Πώς η γέφυρα, η οποία φαίνεται από το διάστημα, άλλαξε το χάρτη της Ευρώπης
H κατηγορούμενη έλεγε ότι θέλει να αυτοκτονήσει
Η μεγαλύτερη εγγύηση επιβλήθηκε στον κατηγορούμενο πρώην δήμαρχο
Ο Όστιν Τάις βρίσκεται στο επίκεντρο ενός ανθρωποκυνηγητού
H ανακοίνωση της εποπτικής αρχής τηλεπικοινωνιών
Ο Μιλέι έχει στενούς δεσμούς με την Τζόρτζια Μελόνι
Τι προβλέπουν οι ειδικοί για το εκθαμβωτικό φυσικό φαινόμενο
Toυ συνταγογράφησε το φάρμακο ροπινιρόλη
Άγνωστες ακόμα οι συνθήκες του περιστατικού
Προηγήθηκε ανάλογη κίνηση της Meta του Μαρκ Ζούκερμπεργκ
H 84χρόνη βουλευτής επανεξελέγη τον Νοέμβριο για άλλη μια διετή θητεία που αρχίζει στις 3 Ιανουαρίου
Καθώς η δολοφονία του CEO της εταιρείας προκάλεσε συζήτηση για τις ασφαλιστικές καλύψεις
Ο συντηρητικός καγκελάριος Καρλ Νεχάμερ αντέδρασε με ταχείς ρυθμούς στην ανατροπή Άσαντ
Πριόνισαν τοπόσημο της Γενεύης σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία
Για χρήση ανθρωπίνων περιττωμάτων ως λίπασμα κάνει λόγο ο Ρικ Σκοτ - Ζητά να διενεργηθεί έρευνα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.